به گفته او، هیچ محدودیتی برای عضویت شرکتهای کوچک و بزرگ در این پلتفرم وجود ندارد.
پلتفرم انتشار رایگان آگهی آنلاین «دیوار» بهتازگی همکاری جدیدی را با سرویسدهندههای مختلف شکل داده است. طی این همکاری جدید قرار است به نیازهای مختلف کاربران دیوار پاسخ داده شود. «کنار دیوار» محصول جدید این پلتفرم است که با کمک آن میتوان از سرویسهای متنوع جهت پرداخت، امضای قرارداد، ارسال محصول و... استفاده کرد.
در این رابطه «صدرا علیآبادی»، مدیرمحصول کنار دیوار، طی گفتوگوی خود با دیجیاتو درباره نیازهایی که منجر به شکلگیری این محصول شد، گفت و درباره ضمانتهای اجرایی افزونهها و شیوه کارکرد کنار دیوار توضیحاتی ارائه کرد.
او در پاسخ به این پرسش که چه نیازی در جامعه و در جریان خرید و فروش در دیوار، آنها را به فکر راهاندازی محصول کنار دیوار انداخت، به دیجیاتو گفت: «دیوار بهعنوان یک پلتفرم حوزه تجارت الکترونیکی، خدمات زیادی ارائه میدهد و کاربران زیادی را در بخشهایی چون املاک، خودرو، خدمات و... را به یکدیگر وصل میکند. بزرگترین مأموریت دیوار، متصلکردن افراد برای دریافت خدمات مختلف به یکدیگر و فعالیت c2c است. اما زنجیره ارزش مجموعههای فعال در این حوزه بسیار بزرگ است؛ مثلاً ما در حوزههای ارسال کالا، پرداخت امن و مسائل مربوط به اعتماد و احراز مسئولیتهایی و درواقع قوانینی داریم که باید آنها را رعایت کنیم.»
طبق صحبتهای علیآبادی، دیوار بهعنوان پلتفرمی که مأموریت خود را پیونددادن و توانمندکردن خریداران و فروشندگان خرد میداند، میخواهد زیرساخت خدمات مختلف را در دسترس کاربران قرار دهد: «راههای متفاوتی برای ارائه این خدمات پیش روی ما بود؛ مثلاً خودمان این کسبوکار را تأسیس یا در آن سرمایهگذاری کنیم که سال گذشته هم این اقدام را داشتیم، اما درنهایت تصمیم گرفتیم که بهسمت تغییر استراتژی و نوآوری باز حرکت کنیم.»
علیآبادی درباره مسیر طیشده در دیوار تا رسیدن به استراتژی نوآوری باز در قالب محصول کنار دیوار گفت: «درنهایت به اینجا رسیدیم که اگر زیرساخت فنی دیوار آماده پذیرایی از همکاری تجاری باشد که رسیدگی به موضوعات زنجیره ارزش ما را بهتر از خودمان بلد هستند، این همکاران تجاری میتوانند بهعنوان تکلید حاضر شوند و در آخر سود نهایی به کاربر برسد. بهطور کلی، سادهترین راه برای تکمیل زنجیره ارزش دیوار، آمادهکردن زیرساخت فنی برای حضور باز پلتفرمهای مختلف بود.»
به گفته علیآبادی، کنار دیوار میتواند بستری برای تبلیغ پلتفرمهای دیگر باشد. او در این رابطه افزود: «بزرگترین سودی که برای همراهان ما پس از حضور در پلتفرم دیوار ایجاد میشود، این است که مخاطبان هدف خود را پیدا میکنند. مثلاً شما وقتی پلتفرمی برای احراز هویت دارید، سخت است که بتوانید برای آن مخاطب پیدا کنید اما در کنار دیوار، درلحظه خدمات شما در اختیار کاربر قرار میگیرد و یک کانال بازاریابی قدرتمند برای شما ایجاد میشود.»
صدرا علیآبادی در پاسخ به این پرسش که چه ضمانت اجرایی برای استفاده کاربران از این افزونهها وجود دارد؟ گفت: «ضمانت اجرایی خاصی برای این محصول وجود ندارد. کنار دیوار مثل یک بازار آزاد کار میکند که خریداران و فروشندگان میتوانند از محصولات آن بهره ببرند. مکانیزم این محصول دقیقاً شبیه به بازار آزاد است. اگر کاربران از آن استقبال کنند که این موفقیت محسوب میشود اما اگر مورد استفاده کاربران نباشد، به مرگ محصول منجر خواهد شد.»
اما افزونه پرداخت امن چگونه کار میکند؟ دیدگاه فروشندگان درباره کارکردن با این افزونه چیست؟ او در پاسخ گفت: «برای فروشندهها هم بسیار جذاب است که از این افزونه پرداختی استفاده کنند؛ زیرا سقف کارت به کارت ده میلیونی ندارد. فروشندهها هم بهخوبی به این افزونه اعتماد کردند و الان برخی در آگهیهای خودشان اعلام کردهاند که از این افزونه استفاده میکنند و ما هم بهزودی این قابلیت را به فروشندگان میدهیم که خودشان پرداخت امن را فعال کنند.»
علیآبادی اعلام کرد که دیوار محدودیت خاصی برای حضور پلتفرمها در کنار خود ندارد. او دراینباره افزود: «کنار دیوار برای شرکتها و استارتاپهای بزرگ و کوچک باز است و هرکسی میتواند در کنار دیوار سرویس دهد. محدودیت ویژهای نداریم؛ اما بهطور طبیعی، اگر شما سرویس پرداخت هستید، باید مجوز پرداخت داشته باشید یا اگر سرویس احراز هویت یا پلتفرم مالی هستید، باید دسترسیها و مجوزهای موردنیاز را داشته باشید.»
مدیرمحصول کنار دیوار در مورد تأثیر فرهنگی این محصول و قدرت فرهنگسازی آن درزمینه خرید آنلاین توضیح داد: «بهعنوان یک پلتفرم، هدف ما این است که خرید و فروش را دموکراتیزه (مردمسالارانه) و خریدار خرد را توانمند کنیم تا بتواند بهصورت مستقل نیازهای خود را از طریق دیوار و از زنجیره فروش کالا و خدمات برطرف کند. این دقیقاً شیوه کارکرد بازار آزاد است. چیزی که ما از ابتدا دوست داشتیم آن را اعمال کنیم، این است که رقابتی در پلتفرم وجود داشته باشد که درنهایت به نفع مصرفکننده نهایی تمام شود.»
به گفته علیآبادی، در فاز آزمایشی، عضویت سرویسدهندهها در کنار دیوار بهصورت صددرصد رایگان است. اما اگر عضویت از حالت رایگان خارج شود، تعرفه برای حضور همراهان کنار دیوار چقدر خواهد بود؟ او توضیح داد: «همین الان نیز گردش مالی ارائهدهندگان سرویس ما به چندده میلیارد تومان رسیده است و تا پایان فاز آزمایشی قصد دریافت هزینه از آنها نداریم. اگر بخواهیم قیمتگذاری کرده و تعرفهها را تعریف کنیم، بیشتر جنبه قانونگذاری خواهد داشت و بهسمت درآمدزایی نمیرویم. اما اینکه دقیقاً چه برنامهای در کوتاهمدت داریم، به آن فکر نکردهایم. برنامهمان این است که اول این محصول را به جایی برسانیم که کاربران از آن استفاده کنند و در مراحل بعدی قانونگذاری کرده و دینامیکهای مارکت را شفافتر کنیم. در این مرحله است که احتمالاً به فکر قیمتگذاری باشیم.»
علیآبادی در انتهای این گفتوگو به افزونه نردبان اشاره کرد و گفت: «برای مثال، نردبان روش درآمدی دیوار نبود و برای قانونگذاری و جلوگیری از اسپم شدن دیوار، آن را قرار دادیم تا به مقر درآمد اصلی تبدیل شود و خیلی تصادفی کشف شد. درحالحاضر هم قصدمان چیزی جز درآمدزایی کوتاهمدت از پلتفرم نیست.»
پاسخ ها