امیر ساعی مبین

امیر ساعی مبین

مهندس برق، برنامه نویس JS ، علاقمند به گجت ها و تکنولوژی های روز دنیا
توسط ۶ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

سردرگمی در واردات نیسان به ایران؛ چند شرکت مدعی تامین نیسان هستند؟

آشفتگی در واردات نیسان به ایران؛ چند شرکت مدعی عرضه نیسان هستند؟

آشفتگی در واردات نیسان به ایران جدیدترین حاشیه واردات خودرو است. چند شرکت به‌صورت هم‌زمان مدعی واردات خودروهای نیسان هستند.

دور جدید واردات خودرو به کشور بیش از آنکه منجر به ورود اتومبیل‌های جدید شود، حواشی به‌همراه داشته است. تازه‌ترین حاشیه این مسئله نیز آشفتگی در واردات نیسان به ایران است. چندین شرکت مدعی واردات خودروهای نیسان به ایران هستند. این آشفتگی نشان‌دهنده عدم دقت کافی در بحث صدور مجوز برای واردات خودرو است.

شرکت‌های مدعی واردات نیسان به ایران

نخستین‌بار در آبان‌ماه 1402، شرکت نامی خودرو، خود را به‌عنوان واردکننده محصولات نیسان به ایران معرفی کرد. این شرکت مدتی بعد از سه مدل نیسان رونمایی کرد که شامل نیسان سیلفی، نیسان ایکس تریل و نیسان کیکس بود. به‌‌طور هم‌زمان با نامی خودرو، دو شرکت معین خودرو الوند و پارس ساتر نیز خود را به‌عنوان مدعی واردات نیسان به ایران معرفی کردند.

بااین‌حال، آشفتگی در بحث واردات خودرو به همین‌جا ختم نمی‌شود. تنها مدتی پس از رونمایی نیسان سیلفی توسط نامی خودرو، تصاویری از همین اتومبیل در محوطه شرکت پارس خودرو مشاهده شد. البته بین مدل رونمایی‌شده توسط نامی خودرو و مدل حاضر در پارکینگ پارس خودرو از نظر مدل و سال تولید تفاوت وجود دارد. همچنین پارس خودرو تصمیم دارد نیسان تیدا را نیز به‌صورت وارداتی در بازار ایران عرضه کند. در سال‌های نه‌چندان دور، پارس خودرو همکار نیسان در ایران بود و خودروهای این برند را به روش مونتاژی یا وارداتی در کشورمان عرضه می‌کرد.

واردات نیسان به ایران
نیسان سیلفی، خودرویی که چند شرکت به‌صورت هم‌زمان خواهان عرضه آن هستند.

اکنون نوبت به دیگر شرکت مدعی واردات خودروهای ژاپنی از برند نیسان می‌رسد. برند بی‌ام کارز که زیرمجموعه وارداتی بهمن موتور به‌حساب می‌آید، از عرضه نیسان سیلفی به بازار ایران خبر داده است؛ بنابراین تاکنون سه شرکت نامی خودرو، پارس خودرو و بهمن موتور قصد عرضه نیسان سیلفی را به بازار ایران دارند. دلیل این مسئله سهولت واردات نیسان سیلفی برای واردکننده ایرانی است، چرا که این خودرو به‌صورت اختصاصی برای بازار چین تولید می‌شود و واردکننده ایرانی می‌تواند به‌راحتی آن را به کشورمان بیاورد.

بازگشت جهان نوین آریا با یک خودروی قدیمی!

درنهایت نوبت به شرکت جهان نوین آریا می‌رسد تا خود را به‌عنوان مدعی جدید واردات نیسان به ایران معرفی کند. این شرکت در دوره قبلی واردات خودرو، عنوان نماینده رسمی نیسان را در اختیار داشت. جهان نوین آریا در سال‌های میانی و پایانی دهه 1390، نیسان جوک و نیسان ایکس تریل را برای مشتریان ایرانی به بازار آورد. این شرکت نسل قبلی نیسان سانی را برای واردات به ایران درنظر گرفته و اکنون این خودرو در سامانه یکپارچه عرضه شده است.

آشفتگی‌های بیشتر در حوزه خودرو

آشفتگی در واردات خودرو تنها برای برند نیسان رخ نداده است؛ برای مثال، سایپا مجوز واردات خودروی برقی سینوگلد جانژینگ را دارد؛ خودرویی که درواقع همان آریزو 5 برقی مدیران خودرو است. سه شرکت نیز به‌طور هم‌زمان مدعی واردات سانگ یانگ تورس هستند. این اتفاق ممکن است در مورد دیگر خودروها نیز رخ دهد.

نیسان سانی
نسل قبل نیسان سانی، خودرویی که توسط جهان نوین آریا به بازار ایران عرضه شده است.

بدیهی است در شرایطی که بازار خودروی ایران امکان ارتباط مستقیم با شرکت‌های خودروساز را ندارد، تنها راه تأمین خودروهای وارداتی مراجعه به بازار خاکستری است. بنابراین مسئولیت مدیریت واردات خودرو و همچنین تخصیص خودروهای متمایز به هر شرکت، بر عهده وزارت صمت است. به‌نظر می‌رسد که سبک مدیریت واردات خودرو توسط وزارت صمت شباهت بسیاری به مدیریت نمایشگاه‌های خودرو توسط این وزارتخانه دارد. همان‌طور که در هر استان کشور شاهد برگزاری یک یا چند نمایشگاه خودرو در طول سال هستیم، واردکنندگان نیز می‌توانند خودروهای مشابهی را ثبت سفارش کرده و وارد کشور کنند!

امیر ساعی مبین
امیر ساعی مبین مهندس برق، برنامه نویس JS ، علاقمند به گجت ها و تکنولوژی های روز دنیا

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋