امیر ساعی مبین

امیر ساعی مبین

مهندس برق، برنامه نویس JS ، علاقمند به گجت ها و تکنولوژی های روز دنیا
توسط ۶ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

چگونه یک کانال اینستاگرام ایجاد کنیم؟

چگونه کانال اینستاگرام بسازیم؟

ویژگی برودکست اینستاگرام، راهکار عالی برای تعامل بهتر با دنبال‌کنندگان در این شبکه اجتماعی به‌شمار می‌رود.

قابلیت کانال در اینستاگرام، ویژگی نسبتاً جدیدی در این شبکه اجتماعی و کمی متفاوت با امکانات پیشین آن محسوب می‌شود که با تمرکز روی تولیدکنندگان محتوا، قصد دارد تعامل با مخاطب را برای آنها آسان‌تر کند. در ادامه با معرفی جزئیات برودکست اینستاگرام و آموزش ساخت کانال در اینستاگرام با دیجیاتو همراه باشید.

کانال اینستاگرام چیست؟

برودکست اینستاگرام در اوایل سال ۲۰۲۳ در دسترس برخی از حساب‌های کاربری پرمخاطب در شبکه اجتماعی مذکور قرار گرفت و به صاحبان چنین صفحاتی اجازه می‌دهد تا پیام‌های خود را به‌صورت مستقیم به دنبال‌کنندگان کانال خود ارسال کنند. تولیدکنندگان محتوا قادرند از این ویژگی به‌منظور ارائه محتوای اختصاصی برای تعداد برگزیده‌ای از مخاطبین، اطلاع‌رسانی درباره رویدادهای مهم یا دریافت بازخورد از دیگر افراد کمک بگیرند. البته دنبال‌کنندگان کانال‌ها هنوز نمی‌توانند به پیام‌ها پاسخ دهند و خبری از قابلیت مشابه با کامنت‌های پست‌ها در تلگرام نیست؛ اما می‌توانند با ری‌اکشن توسط ایموجی، اعلام نظر کنند.

ساخت کانال در اینستاگرام
قابلیت برودکست اینستاگرام

شایان ذکر است که ساخت کانال در اینستاگرام، مختص به حساب‌های کاربری از نوع Creator است؛ درنتیجه فعلاً کاربران عادی امکان بهره‌مندی از موارد گفته‌شده در بالا را نخواهند داشت. همین موضوع باعث شده است تا کانال‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار شوند و تولیدکنندگان محتوا به کمک آنها بتوانند به دنبال‌کنندگان پروپاقرص خود دسترسی آسان‌تری داشته باشند.

آموزش ساخت کانال اینستاگرام

از زمان ارائه قابلیت برودکست اینستاگرام از سوی شرکت متا، تغییرات نسبتاً گسترده‌ای پیرامون آن صورت گرفته است. برای مثال، در ابتدا تنها تعداد محدودی از تولیدکنندگان محتوای منتخب از سوی متا امکان ساخت کانال در اینستاگرام را داشتند؛ اما از اواسط سال ۲۰۲۳، قابلیت مذکور در اختیار تمامی اکانت‌های Creator قرار گرفت. توجه داشته باشید که این نوع حساب کاربری با اکانت‌های شخصی یا بیزینس متفاوت است. درصورت دسترسی به چنین اکانتی، می‌توانید با دنبال‌کردن مراحل اشاره‌شده در پایین، کانال بسازید:

  • برای شروع، پس از واردشدن به حساب کاربری خود در اپلیکیشن موبایل اینستاگرام، روی آیکن پیام‌ها در گوشه بالایی صفحه اصلی برنامه بزنید.
  • در ادامه گزینه ایجاد یک پیام جدید را از گوشه بالایی صفحه بازشده، انتخاب کنید.
  • اکنون گزینه Create broadcast channel را می‌بینید.
  • پس از انتخاب مورد گفته‌شده در بالا، می‌توانید تنظیمات و جزئیات مرتبط با کانال خود ازجمله نام آن، نحوه دسترسی و مخاطبان، نحوه نمایش و موارد دیگر را مشخص کنید.
  • پس از تعیین موارد مورد نظر خود، گزینه Create broadcast channel را بزنید تا کانال ساخته شود.
  • درصورت فعال‌کردن گزینه Show channel on profile، لینک مربوط به کانال در توضیحات صفحه نمایش داده خواهد شد.
برودکست اینستاگرام
ساخت کانال در اینستاگرام و نمایش لینک آن در پروفایل

در آینده اگر نیاز به تغییر تنظیمات یا توضیحات کانال خود پیدا کردید، می‌توانید از صفحه فید، دوباره روی آیکن پیام‌ها بزنید و بعد از ورود به صفحه جدید، می‌توانید کانال خود را در بالای صفحه مشاهده کنید.

نحوه دعوت افراد به برودکست اینستاگرام

بعد از آنکه به کمک مسیر گفته‌شده در بالا توانستید اقدام به ساخت کانال اینستاگرام خود کنید، می‌توانید دنبال‌کنندگان و مخاطبین را هم به آن دعوت کنید. در پایین به سه روش اصلی برای ترغیب کاربران به دنبال‌کردن کانال اشاره شده است؛ اگرچه راهکارهای مختلف دیگری هم به این منظور وجود دارد.

۱. ارسال اولین پیام از طریق قابلیت کانال در اینستاگرام موجب می‌شود تا تمامی دنبال‌کنندگان صفحه شما، یک نوتیفیکیشن حاوی پیام دعوت به کانال دریافت کنند. واضح است که این شیوه، بهترین گزینه برای مخاطبین فعلی صفحه محسوب می‌شود و کاربردی برای جذب دیگر کاربران ندارد. بهتر است محتوای اولین پیام خود را با دقت و وسواس بالایی تهیه کنید تا کاربران پس از مشاهده آن، به دنبال‌کردن کانال ترغیب شوند.

۲. تبلیغ کانال در استوری‌، یکی دیگر از روش‌های اصلی برای جذب دنبال‌کننده به‌شمار می‌رود. اگرچه استوری‌های صفحه در مرحله اول تنها توسط دنبال‌کنندگان دیده می‌شود؛ اما ارسال آن به دیگر کاربران موجب می‌شود تا افراد جدیدی به سمت صفحه و کانال شما راهی شوند. به همین منظور توصیه می‌شود به یک دعوت خشک و ساده بسنده نکنید و محتوایی جذاب را برای این کار درنظر بگیرید.

۳. نمایش لینک کانال در قسمت توضیحات (‌Bio) پروفایل اینستاگرام، راه اصلی برای ورود کاربران به کانال شما در این شبکه اجتماعی تلقی می‌شود. در همین راستا می‌توانید با اشاره به این لینک در کپشن پست‌ها یا محتوای بصری خود، کاربران را به دنبال کردن کانال دعوت کنید.

قابلیت کانال در اینستاگرام
ساخت نظرسنجی در کانال اینستاگرام

اینستاگرام امکان مشارکت چندین تولیدکننده محتوا در یک کانال را هم فراهم ساخته که حداکثر میزان مجاز آن، ۱۰ حساب کاربری به ازای هر کانال است. برای دعوت‌کردن دیگر افراد به مشارکت در کانال خود، می‌توانید مسیر زیر را دنبال کنید؛ البته توجه داشته باشید که حساب کاربری آنها هم باید حتما از نوع Creator باشد.

  • در صفحه اصلی (Feed) روی آیکن پیام‌ها در گوشه بالایی بزنید و سپس کانال خود را از بالای صفحه انتخاب کنید.
  • پس از ورود به کانال، عنوان آن در بالای صفحه را لمس کرده و در ادامه گزینه People را از میان موارد نمایش داده‌شده انتخاب کنید.
  • حالا گزینه Add را که در کنار عنوان Collaborators قرار گرفته است، انتخاب کنید.
  • اکنون با واردکردن و جستجوی آی‌دی حساب‌های کاربری مورد نظر، می‌توانید تولیدکنندگان محتوای دلخواه خود را به کانال اضافه کنید یا از میان اکانت‌های پیشنهادی انتخاب نمایید.

برای حذف حساب‌های افزوده‌شده به کانال نیز تنها کافیست دوباره از طریق همان مسیر قبلی، به صفحه نمایش مشارکت‌کنندگان بروید و گزینه Remove که در کنار نام هر اکانت قرار گرفته است، بزنید. شایان ذکر است که تنها سازنده کانال، امکان مدیریت، افزودن و حذف مشارکت‌کنندگان را دارد و دیگر اکانت‌های تولیدکنندگان محتوای حاضر در کانال، دسترسی به چنین تنظیماتی نخواهد داشت.

مزایای استفاده از برودکست اینستاگرام

کانال اینستاگرام
افزودن ادمین به کانال‌ها در اینستاگرام

درحال‌حاضر، تولیدکنندگان محتوا به روش‌های متعددی جهت تعامل با مخاطبین خود دسترسی دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به استوری‌ها اشاره کرد. بااین‌حال، اینستاگرام به‌صورت پیوسته درحال افزودن راهکارهای جدیدی به همین منظور است که ویژگی برودکست نیز یکی از همین موارد محسوب می‌شود. اما چه چیزی موجب می‌شود تا کانال در اینستاگرام نسبت به سایر گزینه‌ها برتری داشته باشد؟ در ادامه تعدادی از مهم‌ترین دلایل برای استفاده از این قابلیت ذکر شده است:

۱. ارسال انبوه پیام بدون امکان پاسخ، یکی از کاربردهای مهم کانال در اینستاگرام است. دنبال‌کنندگان شما قادر خواهند بود پیام ارسالی را در صندوق دریافت خود مشاهده کنند، اما نمی‌توانند به آنها پاسخی ارسال کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا اینباکس شما با انبوهی از جواب‌های دنبال‌کنندگان اشغال نشود تا راحت‌تر به پیام‌های خود رسیدگی کنید.

۲. دسترسی به امکانات فراتر از متن، از دیگر قابلیت‌های برودکست اینستاگرام است. کاربران می‌توانند در کانال‌های خود در کنار به‌اشتراک‌گذاری پیام‌های متنی، اقدام به ارسال انواع مختلف محتوا ازجمله عکس، ویدیو و یادداشت‌های صوتی کنند. همچنین ویژگی ثبت بازخورد (ری‌اکشن) به پیام‌ها و شرکت در نظرسنجی از سوی دنبال‌کنندگان کانال هم وجود دارد.

۳. افزایش تعداد دنبال‌کنندگان و تعامل نزدیک با مخاطبین، از ثمرات برودکست اینستاگرام است. جهت کسب نتیجه بهتر، توصیه می‌شود تا با سایر تولیدکنندگان محتوا در مدیریت کانال خود یا آنها، مشارکت داشته باشید تا طیف جدیدی از کاربران با صفحه شما آشنا شوند. همچنین قادر خواهید بود آزادی عمل بیشتری در محتوای کانال‌های خود داشته باشید؛ زیرا دیگر نیازی نیست که آنها را برای سازگاری بیشتر با الگوریتم‌های اینستاگرام بهینه‌سازی کنید. برای مثال ارسال ویس بدون نیاز به افزودن توضیحات، می‌تواند در وقت شما صرفه‌جویی کند و تعامل سریع‌تر با دنبال‌کنندگان را به همراه داشته باشد.

جستجوی کانال در اینستاگرام

کاربران می‌توانند با مراجعه به قسمت پیام‌های دریافتی (Inbox) در اپلیکیشن موبایل اینستاگرام، اقدام به واردکردن کلیدواژه به منظور جستجوی در میان کانال‌ها کنند. همچنین اینستاگرام به‌صورت خودکار با توجه به صفحات دنبال‌شده و علایق افراد، اقدام به نمایش لیستی از کانال‌های پیشنهادی نیز به کاربر می‌کند. همچنین معمولاً امکان مشاهده کانال‌های عمومی مرتبط با یک صفحه در قسمت Bio آن وجود دارد که با لمس لینک، وارد کانال خواهید شد.

برودکست اینستاگرام
نمایش کانال‌های پیشنهادی به کاربران در اینستاگرام

سوالات متداول کاربران

چند نوع کانال در اینستاگرام قابل ساختن است؟

قابلیت کانال در اینستاگرام به دو صورت عمومی و خصوصی در دسترس تولیدکنندگان محتوا قرار دارد که کانال‌های خصوصی تنها توسط دنبال‌کنندگان مشترک در طرح پولی قابل مشاهده خواهند بود.

چه افرادی امکان ساخت کانال در اینستاگرام را دارند؟

درحال‌حاضر تنها حساب‌های کاربری از نوع Creators می‌توانند اقدام به ساخت کانال در اینستاگرام کنند.

آیا می‌توان یک کانال اینستاگرام را با چند ادمین مدیریت کرد؟

بله؛ سازندگان کانال‌ها می‌توانند تا سقف ۱۰ ادمین را به کانال خود اضافه کنند. البته حساب‌های کاربری ادمین‌ها نیز باید از نوع Creator باشد و نمی‌توان از اکانت‌های شخصی یا کاری به این منظور استفاده کرد.

آیا امکان ساخت چندین کانال در اینستاگرام با یک اکانت وجود دارد؟

بله؛ اگر حساب کاربری شما از نوع Creator باشد، می‌توانید اقدام به ایجاد چندین کانال در این شبکه اجتماعی کنید.

امیر ساعی مبین
امیر ساعی مبین مهندس برق، برنامه نویس JS ، علاقمند به گجت ها و تکنولوژی های روز دنیا

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋