امیر ساعی مبین

امیر ساعی مبین

مهندس برق، برنامه نویس JS ، علاقمند به گجت ها و تکنولوژی های روز دنیا
توسط ۶ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

مطالعه جدید: بیماری های قبلی ممکن است در آینده منجر به دیابت شود

مطالعه جدید: بیماری‌های پیشین ممکن است منجر به ابتلا به دیابت در آینده شود

محققان با بررسی سوابق پزشکی دریافتند برخی بیماری‌ها در آینده زمینه‌ساز دیابت هستند که از میان آن‌ها می‌توان به بیماری‌های قلبی اشاره کرد.

پزشکان در هنگام تشخیص دیابت نوع ۲، به دنبال انواع علایٔم مانند تکرر ادرار و تشنگی بیش از حد هستند. اکنون محققان می‌گویند که ممکن است نیاز باید سایر بیماری‌های سابق در بدن مانند بیماری‌های قلبی نیز همانند یک علامت در تشخیص دیابت عمل کنند.

در گزارشی از یک نشست سالانه در انجمن پزشکی اروپا، اکنون محققان روش مفیدتری را برای شناسایی افرادی که ممکن است به نوع دوم دیابت مبتلا باشند، نشان دادند. این روش چیزی نیست جز مطالعه سابقه پزشکی آن‌ها.

محققان دانشگاه «متروپولیتن» منچستر پس از تجزیه و تحلیل داده‌های ۱۹۳۲ بزرگسال موفق به شناسایی ۱۱۹۶ نفر شدند که به دیابت نوع دو مبتلا هستند. آن‌ها سوابق پزشکی این افراد را از حدود ۲۵ سال پیش مورد بررسی قرار دادند و دریافتند چندین بیماری وجود دارد که سال‌ها قبل از ابتلا به دیابت، درون بدن فرد ظاهر می‌شوند. این موارد عبارتند از: آسم، بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، عفونت دستگاه تنفسی، عفونت چشم و بینی و گلو.

در میان افراد تحت آزمایش، یک نفر از هر سه نفری که مبتلا به دیابت شده بود، عفونت دستگاه تنفسی را تجربه کرده بود. از سوی دیگر، از هر پنج نفر مبتلا نیز حداقل یک نفر به بیماری‌های قلبی یا آنژین صدری یا بای‌پس عروق قلب مبتلا شده بود. برای آسم نیز اینطور بود که از هر ده فرد، یک نفر در سال‌های گذشته به آسم مبتلا شده بود.

گروهی از افراد که دیابت نوع دو نداشتند، کمتر از یک نفر از هر ۲۰ نفر به بیماری‌های مذکور بالا مبتلا شده بود.

دیابت

تشخیص و درمان بالقوه دیابت در دو سال گذشته، شاهد پیشرفت‌های شگفت‌انگیز بوده است. محققان کنترل موثر بیماری را با استفاده از سونوگرافی در مدل‌های حیوانی نشان داده‌‌اند. آن‌ها همچنین موفق شدند تا سلول‌های معده انسان را به سلول‌های تولید کننده انسولین تبدیل کنند. در این پیشرفت‌ها، عصاره‌های گیاهی شناسایی شد که می‌تواند میزان قند در خون انسان را کنترل کند. همچنین نشان داده شد که چگونه نور طبیعی می‌تواند در مبارزه با این بیماری نقش داشته باشد.

محققان خاطر نشان کردند که این مطالعه نسبتا کوچکی است و باید مطالعات بیشتری انجام شود تا بتوان ارتباط واضحی میان دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی، تنفسی و عفونی ذکر کرد. اما این یافته‌ها کمک می‌کنند تا بتوان بیماری‌های زمینه‌ساز دیابت را بهتر تشخیص داد.

محققان امیدوارند تا مطالعه آن‌ها تبدیل به یک ابزار پزشکی شود و پزشکان بتوانند با بررسی سوابق بیمار، احتمال ابتلای آن به دیابت و یا دلیل آن را آسوده‌تر بررسی کنند.

این مطالعه چشم‌اندازی جذاب و تازه را در مورد شروع دیابت نوع دو تا تشخیص و درمان آن ارایٔه می‌دهد.

امیر ساعی مبین
امیر ساعی مبین مهندس برق، برنامه نویس JS ، علاقمند به گجت ها و تکنولوژی های روز دنیا

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋