آریزو 6 جیتی محصول جدید مدیران خودرو برای بازار ایران است. رویداد تست درایو آریزو 6 GT مهرماه در پیست آزادی برگزار شد.
فونیکس آریزو 6 جی تی، محصول جدید مدیران خودرو در رده خودروهای اسپرت است که بهزودی وارد بازار خواهد شد. روز یکشنبه، نهم مهرماه 1402، مراسم تست درایو این خودرو با همراهی خبرنگاران در پیست آزادی برگزار شد. آریزو 6 GT بهعنوان محصولی گرانتر، قویتر و مجهزتر از آریزو 6 پرو به بازار عرضه خواهد شد.
خودرویی که ما در ایران با نام آریزو 6 جی تی میشناسیم، درواقع نسخه اسپرت و بهینهشده آریزو 5 است که در چین با نام آریزو 5 GT عرضه شده است. بااینحال، مدیران خودرو تصمیم گرفته است تا این سدان را با برند لوکس فونیکس و بهعنوان محصولی از خانواده آریزو 6 معرفی کند. تست درایو این محصول در مهرماه انجام شد و انتظار داریم تا در نیمه دوم سال 1402، مشتریان نهایی قادر به خرید این خودرو باشند.
بازار خودروی ایران از گذشته تا به امروز، خواهان خودروهای اسپرت واقعی بوده است. بااینحال، خودروسازان و همچنین واردکنندگان توجه چندانی به این بخش نداشتهاند. تعداد سدانهای اسپرت بازار ایران بسیار کم است. مزدا 3، نیسان ماکسیما و کیا اپتیما را میتوان ازجمله خودروهای میانقیمت بازار با روحیه اسپرت نام برد.
درهمینحال، مدیران خودرو این بخش خالی از بازار خودرو را هدف گرفته است. عرضه فونیکس آریزو 6 GT درست در زمانی صورت میگیرد که سایر خودروسازان سرگرم تولید کراساوورها و پیکاپها هستند. بنابراین علاقمندان به رانندگی که بودجه محدودی نیز در اختیار دارند، آریزو 6 جی تی را گزینهای مطلوب برای لذتبردن از رانندگی میبینند.
طراحی خارجی آریزو 6 GT درواقع حاصل یک فیسلیفت روی آریزو 5 است. چراغهای بخش جلو و جلوپنجره آن تغییر کردهاند، درحالیکه برای بخش عقب از چراغهای مشابه آریزو 6 پرو استفاده شده است. بخش جلویی این خودرو با الگوبرداری از خودروهای لکسوس ساخته شده است که این الگو را میتوان در جلوپنجره و فرم مشبک آن مشاهده کرد. همچنین برای بخش عقب خودرو از خروجیهای اگزوز دوبل دوگانه استفاده شده است تا ظاهر خشن و اسپرت خودرو تقویت شود. البته این اگزوزها واقعی نیستند و خروجیهای اصلی زیر سپر قرار گرفتهاند. رینگهای خودرو نیز مشکیرنگ هستند و ترکیب آنها با کالیپرهای ترمز قرمزرنگ ایدهآل خواهد بود.
در کابین آریزو 6 GT، المانهای آشنای دیگر خودروهای فونیکس و امویام را میتوان دید. یک کلاستر عریض سرتاسر داشبورد را در بر گرفته است که اطلاعات حیاتی خودرو و همچنین وضعیت سیستم سرگرمی را بهطور همزمان در اختیار کاربر قرار میدهد. طراحی سایر کنترلرها و اجزای کابین نیز همانند آریزو 6 پرو و آریزو 5 اسپرت صورت گرفته است. طراحان آریزو 6 جی تی از ترکیب رنگ مشکی و قرمز برای محیط داخلی این خودرو استفاده کردهاند. درنتیجه صندلیها قرمز رنگ هستند تا در ترکیب با رنگ مشکی، نمای یک خودرو اسپرت را به مالک ارائه دهند.
بزرگترین تفاوت آریزو 6 GT با دیگر خودروهای همرده، در بخش مشخصات فنی محسوس خواهد بود. این خودرو از پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژر استفاده میکند که در تیگو 7 پرومکس و تیگو 8 پرو مورد استفاده قرار میگیرد. گیربکس هفتسرعته دوکلاچه از نوع تر (Wet) نیز وظیفه انتقال قدرت به دیفرانسیل جلو را در این خودرو بر عهده دارد. بنابراین میتوان آریزو 6 جی تی را هیوندای الانترا N Line از نوع چینی نامید.
شتاب صفر تا صد رسمی این خودرو کمتر از هفت ثانیه اعلام شده است که در دنیای واقعی بیشتر از هفت ثانیه خواهد بود. حداکثر سرعت 220 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی 6.6 لیتر از دیگر مشخصههای فنی آریزو 6 جی تی هستند.
نوع موتور | 1.6 لیتری چهار سیلندر توربوشارژر |
حداکثر قدرت | 197 اسببخار |
حداکثر گشتاور | 290 نیوتنمتر |
گیربکس | هفت سرعته دوکلاچه |
شتاب صفر تا صد | 7.8 ثانیه |
حداکثر سرعت | 220 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | 6.6 لیتر بر صد کیلومتر |
حجم باک | 48 لیتر |
استاندارد عدم آلایندگی | یورو 6 |
جذابترین مسئله در مورد آریزو 6 GT برای علاقهمندان، شتاب و کشش این خودرو است. شتاب رسمی این خودرو در پیست آزادی حدود 7.8 ثانیه بهدست آمد که تقریباً یک ثانیه نسبت به رقم رسمی اختلاف دارد. خط ترمز این خودرو نیز در تجربه ما حدود 46 متر بهدست آمد که رقمی قابلقبول برای این خودرو بهحساب میآید.
آریزو 6 جی تی یک خودروی دیفرانسیل جلو بهحساب میآید، ازاینرو بهراحتی میتوانید با آن به پیچها حمله کنید و انتظار هندلینگ خوبی را از این سدان چینی اسپرت داشته باشید. بااینحال، بهدلیل تعلیق میله پیچشی محور عقب، مقداری کمفرمانی در این خودرو احساس میشود. عدم تغییر سیستم تعلیق آریزو 6 GT باعث شده است تا خشکی سواری همچنان در این خودرو قابل لمس باشد.
آریزو 6 جی تی برتری قابلتوجهی نسبت به آریزو 5 و آریزو 6 در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی دارد. از نظر امکانات ایمنی، این خودرو با فونیکس FX برابری میکند و حتی در برخی زمینهها نسبت به این خودرو برتر است. برای مثال، آریزو 6 GT به سیستم هشدار بازکردن در مجهز است. درصورتیکه هنگام بازکردن درِ آریزو 6 جیتی، خودرو یا موتورسیکلت به شما نزدیک شود، این سیستم به شما هشدار میدهد.
آریزو 6 GT موفق به کسب پنج ستاره ایمنی از مؤسسه ایمنی CNCAP شده است. این قابلیت بهلطف شش کیسه هوا، سیستمهای ایمنی الکترونیکی و همچنین دستیارهای رانندگی خودران سطح دوم بهدست آمده است. در بخش تجهیزات رفاهی نیز این خودرو عملکرد مطلوبی دارد. سیستم صوتی به همراه نمایشگر با قابلیت اتصال موبایل، دوربین عقب و دوربین 360 درجه، روکش چرمی صندلیها، سیستم تهویه اتوماتیک و پدال شیفترهای تعویض دنده ازجمله تجهیزات این خودرو هستند. بااینحال، همچنان کمبود صندلیهای تنظیمشونده برقی در این خودرو احساس میشود.
درحالحاضر هنوز قیمت آریزو 6 جی تی بهصورت رسمی از سوی مدیران خودرو اعلام نشده است، بااینحال انتظار داریم که این خودرو با قیمت تقریبی 1.6 میلیارد تومان به دست مشتریان برسد. بنابراین آریزو 6 GT حدود 400 میلیون تومان از آریزو 6 پرو گرانتر خواهد بود.
رقبای اصلی این خودرو، سدانهای کرهای و ژاپنی هستند. مزدا 3 و کیا سراتو همچنان دو رقیب جدی این خودرو هستند، درحالیکه آریزو 6 جیتی میتواند کیا اپتیما را نیز به چالش بکشد. با توجه به استقبال مشتریان از خودروهایی همچون فونیکس FX، انتظار داریم این استقبال در مورد آریزو 6 جیتی نیز رخ دهد.
پاسخ ها