امیر ساعی مبین

امیر ساعی مبین

مهندس برق، برنامه نویس JS ، علاقمند به گجت ها و تکنولوژی های روز دنیا
توسط ۶ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

یکی دیگر از دستاوردهای دانشمندان: انتقال انرژی خورشیدی به زمین برای اولین بار

دستاورد دیگری از دانشمندان: انتقال انرژی خورشیدی به زمین برای اولین بار

در این آزمایش ابتدا نور خورشید جمع‌آوری شده، به الکتریسیته تبدیل شده و در نهایت به گیرنده‌های نصب شده روی زمین ارسال شده است.

در سال 1968، یک مهندس ناسا به نام «پیتر گلاسر» اولین طرح مفهومی برای ایجاد یک ماهواره برای انتقال انرژی خورشیدی از فضا به زمین را تولید کرد. حالا 55 سال بعد از این موضوع، دانشمندان یک آزمایش موفقیت آمیز در این زمینه انجام داده‌اند.

گروهی از محققان مؤسسه فناوری کالیفرنیا (CalTech) به‌تازگی اعلام کردند که نمونه اولیه فضاپیما آن‌ها به نام Space Solar Power Demonstrator (SSPD-1)، نور خورشید را جمع‌آوری کرده، آن را به الکتریسیته تبدیل کرده و به گیرنده‌های نصب شده روی پشت بام پردیس CalTech ارسال کرده است.

نحوه دریافت و استفاده از انرژی خورشیدی

دستاورد دیگری از دانشمندان: انتقال انرژی خورشیدی به زمین برای اولین بار
تصویری از داخل یکی از آرایه‌های SSPD-1

SSPD-1 که به فضاپیمای Vigoride از Momentus Space متصل است، از دو صفحه تشکیل شده که برای جمع‌آوری انرژی خورشیدی استفاده می‌شوند. سپس انرژی جمع‌آوری‌شده توسط آن‌ها به جریان مستقیم تبدیل شده که در طول این آزمایش، از آن‌ها برای روشن کردن دو LED استفاده شده است.

«علی حاجی‌میری»، استاد ایرانی مهندسی برق و مهندسی پزشکی و یکی از مدیران این پروژه در CalTech می‌گوید:

«تا جایی که می‌دانیم، هیچکس تا به حال انتقال انرژی بی‌سیم در فضا را حتی با سازه‌های سفت و سخت گران قیمت عملی نکرده است. ما این کار را با ساختارهای سبک وزن انعطاف‌پذیر و مدارهای مجتمع خود انجام داده‌ایم. این اولین آزمایش در این زمینه است.»

دستاورد دیگری از دانشمندان: انتقال انرژی خورشیدی به زمین برای اولین بار
علی حاجی‌میری (سمت راست) همراه با سایر دانشمندان پروژه

این تیم در بیانیه مطبوعاتی خود توضیح می‌دهد که تنظیمات این ماهواره به گونه‌ای طراحی شده که میزان سوخت موردنیاز آن برای ارسال به فضا را به حداقل برساند و همچنین طراحی آن باید به اندازه‌ای انعطاف پذیر باشد که فرستنده‌ها بتوانند روی یک موشک قرار بگیرند.

انرژی خورشیدی فضایی از مدت‌ها قبل مورد توجه جامعه علمی قرار گرفته است. هرچند در شکل و قالب فعلی، بهره‌برداری از آن به هزینه زیادی نیاز دارد، اما این فناوری نوید انرژی‌های تجدید پذیر بالقوه نامحدودی را ارائه می‌کند. با ادامه نیاز روزافزون بشریت به انرژی، وجود یک راه‌حل مطمئن مانند جمع‌آوری و انتقال انرژی خورشیدی می‌تواند گام بزرگی در جهت درست باشد و به همین دلیل، ژاپن نیز اخیراً از برنامه‌های خود برای انتقال انرژی خورشیدی از فضا به زمین تا سال 2025 خبر داده بود.

امیر ساعی مبین
امیر ساعی مبین مهندس برق، برنامه نویس JS ، علاقمند به گجت ها و تکنولوژی های روز دنیا

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋