امیر ساعی مبین

امیر ساعی مبین

مهندس برق، برنامه نویس JS ، علاقمند به گجت ها و تکنولوژی های روز دنیا
توسط ۶ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

محققان با یک گیره 10 سانتی متری امکان اندازه گیری دقیق فشار خون با تلفن همراه را فراهم کردند

محققان با یک گیره 10 سانتی‌متری اندازه‌گیری دقیق فشار خون با موبایل را ممکن کردند

گروهی از مهندسان گیره‌ای ارزان‌قیمت ساخته‌اند که می‌تواند با استفاده از دوربین موبایل، اندازه‌گیری دقیق فشار خون را ممکن کند.

گروهی از مهندسان در یک ابتکار جذاب و کاربردی، از یک گیره ساده و ارزان‌قیمت استفاده کرده‌اند تا با کمک دوربین و فلش گوشی‌های هوشمند، امکان اندازه‌گیری فشار خون از سر انگشت را فراهم کنند. این دستگاه می‌تواند دسترسی به اندازه‌گیری فشار خون را برای بسیاری از کشورهای فقیر به‌سادگی ممکن کند.

مهندسان دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، گیره‌ای کوچک با اندازه تقریباً 10 سانتی‌متری ساخته‌اند که می‌تواند به‌شکلی قابل اطمینان و بدون نیاز به دستگاه‌های بزرگ، فشار خون شما را اندازه‌گیری کند. این محصول نیازی به کالیبره‌سازی ندارد و برخلاف سایر دستگاه‌های اندازه‌گیری فشار لازم نیست حتماً به دور بازو بسته شود.

برای استفاده از این دستگاه کافیست کاربر نوک انگشتش را روی گیره بگذارد و دستورالعملی را که در اپ مخصوص آن ارائه می‌شود، دنبال کند. خود گیره هم با چاپگر سه‌بعدی ساخته شده است و روی دوربین و فلش گوشی قرار می‌گیرد.

محققان با یک گیره 10 سانتی‌متری اندازه‌گیری دقیق فشار خون با موبایل را ممکن کردند

اندازه‌گیری فشار خون با این گیره چگونه انجام می‌شود؟

ساختار اپتیکال در این روش شبیه به دوربین‌های سوراخ‌سوزنی است. زمانی که فشار وارد می‌شود، روشنایی فلش به نوک انگشت می‌تابد و نور حاصله از طریق یک کانال کوچک به‌اندازه سوراخ سوزن به دوربین انتقال می‌یابد تا تصویری شبیه به یک دایره قرمز ساخته شود.

قطر و روشنایی این دایره جزئیاتی را درباره فشار وارده و میزان خون در نوک انگشت فرد ارائه کرده و سپس یک الگوریتم از روی داده‌های دریافتی، فشار خون را اندازه‌گیری می‌کند.

در آزمایش‌هایی که برای ارزیابی صحت عملکرد این محصول انجام شد، محققان از 24 داوطلب برای انجام تست کمک گرفتند و درنهایت مشخص شد که این دستگاه می‌تواند عملکردی مشابه با دستگاه‌های اندازه‌گیری فشار خون از دور بازو داشته باشد.

محققان باور دارند که طراحی فعلی این دستگاه می‌تواند روی انواع مختلف گوشی‌ها استفاده شود؛ اگرچه این روش در آزمایش‌ها فقط روی یک گوشی امتحان شده است. آن‌ها در آینده به‌دنبال این خواهند رفت که استفاده از این سازوکار را برای سالمندان آسان‌تر کنند و دقت عملکرد آن را برای رنگ پوست‌های گوناگون ارتقا دهند.

امیر ساعی مبین
امیر ساعی مبین مهندس برق، برنامه نویس JS ، علاقمند به گجت ها و تکنولوژی های روز دنیا

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋