متقاضیان خرید خودروهای وارداتی در حالی باید مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را در حساب خود در بانکها مسدود کنند که بنا به گفته سخنگوی وزارت صنعت، بانکها بابت این پول مسدود شده باید به متقاضیان ...
متقاضیان خرید خودروهای وارداتی در حالی باید مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را در حساب خود در بانکها مسدود کنند که بنا به گفته سخنگوی وزارت صنعت، بانکها بابت این پول مسدود شده باید به متقاضیان سود کوتاهمدت پرداخت کنند. طرح پیش فروش خودروهای وارداتی از چهارم اسفندماه آغاز شد. طبق آمارهای منتشر شده، حدود 119 هزار نفر در این طرح پیش فروش شرکت کردهاند. به عبارتی دیگر، نزدیک به 60 هزار میلیارد تومان در جریان پیشفروش خودروهای وارداتی بلوکه شد.
ثبتنام در طرح پیشفروش خودروهای وارداتی از ششم اسفند ماه آغاز شد. گرچه سایت سامانه یکپارچه در ساعات اولیه با مشکلاتی همراه شد، اما درنهایت متقاضیان خرید خودروهای وارداتی توانستند در سامانه ثبتنام کنند.
فرآیند عرضه خودروهای وارداتی شامل ۳ مرحله است، در مرحله اول ثبتنام خودرو انجام و پس از آن یک فهرست نوبتدهی منتشر میشود. در مرحله دوم واردکننده نسبت به عرضه خودرو اقدام و افراد مطابق با نوبت خود میتوانند نسبت به خرید اقدام کنند. در مرحله سوم با ارسال دعوتنامه توسط واردکنندگان، خودرو تحویل خریداران میشود.
طرح پیش فروش خودروهای وارداتی با سایر طرحهای فروشی که خودروسازان داخلی برگزار میکنند، متفاوت بود. در این طرح فروش، علاوه بر شروط عادی که مطرح میشود، وزارت صمت اعلام کرد که هر فرد باید 500 میلیون تومان در حساب وکالتی خود موجود داشته باشد تا بلوکه شود.
طبق آمار منتشر شده، حال که حدود چهار روز از آغاز پیشفروش این خودروها گذشته است، حدود 119 هزار نفر در این طرح فروش خودرو شرکت کردهاند. به عبارتی دیگر، حدود 60 هزار میلیارد تومان تاکنون در حساب مردم بلوکه شده است.
در این میان باید به دو نکته توجه کرد. نکته اول این است که زمان ثبتنام پیشفروش خودروهای وارداتی تمام نشده و با گذر زمان تعداد ثبتنامیها و در نتیجه پولهای بلوکهشده بیشتر میشود.
نکته مهمی که در طرح پیشفروش خودروهای وارداتی وجود دارد، ابهامات فراوان آن است. این طرح پیشفروش در حالی برگزار شده است که وزارت صمت به جز اعلام دو مدل از خودروهای پیش فروش شده، هیچ گونه اطلاعاتی را منتشر نکرده است.
به عبارت دیگر، اکنون 119 هزار نفر برای طرحی ثبتنام کردهاند که مدل، قیمت و زمان تحویل خودرو مشخص نیست و حتی این خودروها هنوز به کشور وارد نشدهاند و تضمینی در رابطه با ورود آنها نیز وجود ندارد؛ چرا که شرکتهای واردکننده به دلیل تحریمها با خودروسازان خارجی بهصورت مستقیم در ارتباط نیستند و خودروهای مورد نظر خود را از بازار کشورهای همسایه گردآوری و به کشور وارد میکنند.
یعنی میتوان گفت که وزارت صمت حدود 60 هزار میلیارد تومان از جریان پولهای بلوکهشده در حساب مردم استفاده میکند. این در حالی است که نه تنها هیچ قطعیتی در رابطه با واردات خودرو بهصورت کامل وجود ندارد، بلکه مسئولان این وزارتخانه حاضر به رفع ابهامات موجود نمیشوند.
وزارت صمت در مقابل انتقادات فراوان رسانهها و کارشناسان در رابطه با شیوه فروش خودروهای وارداتی مطرح شد، ایده جدیدی را مطرح کرد که این شرایط جدید نیز همچنان با ابهامات فراوانی همراه است.
امید قالیباف، سخنگوی این وزارتخانه در روزهای گذشته اعلام کرد که به حساب بلوکهشده 500 میلیون تومانی متقاضیان سود کوتاهمدت تعلق میگیرد.
حال این سؤال به وجود میآید که متقاضیان خرید خودروهای وارداتی از این بلوکهشدن سودی میبرند؟ در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که وزارت صمت هنوز اعلام نکرده است که سود عایدی متقاضیان طرح پیش فروش خودروهای وارداتی چند درصد است. اما با توجه به شرایط بانکها در سپردهگذاریهای کوتاهمدت، افرادی که 500 میلیون تومان در حساب خود بلوکه کردهاند، بین 25 میلیون تا 85 میلیون تومان سود میکنند.
البته باید در نظر داشت که احتمالاً در این میان سود بانکها و وزارت صمت از این جریان بلوکهسازی پولهای مردم بیشتر خواهد بود.
پاسخ ها