به نقل از تسمینو اسکیما پرسش و پاسخ و یا اسکیما FAQ یکی از جدیدترین اسکیماهای گوگل است که از سال ۲۰۱۹ تا کنون شروع به فعالیت کرده است. این اسیکما، یکی از محبوبترین ترفندهای سئو است که با استفاده از آن میتوان سهم بیشتری از صفحه نتایج گوگل را به سایت خود اختصاص داد. اگر به دنبال بهره مندی از مزایای FAQ Schema هستید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.
اسکیما FAQ چیست؟
منظور از FAQ، سوالات متداول است. این سوالات معمولاً بخشی از محتوای یک سایت هستند که معمولاً کاربران به دنبال پاسخ آن هستند. در نتیجه با توجه به اهمیت پاسخ این سوالات برای کاربران، میتوان با استفاده از اسکیما پرسش و پاسخ، در همان صفحه نتایج گوگل به انها پاسخ داد.
این اسکیما که گوگل از سال ۲۰۱۹ تا کنون از آن پشتیبانی میکند، قطعه ای کد است که در صفحات وبسایت شما قرار میگیرد. با استفاده از این قطعه کد، سوالات متداولی که برای یک صفحه تعیین کرده اید، در صفحه نتایج گوگل نمایش داده میشوند.
مزایای استفاده از اسکیما پرسش و پاسخ
اولین و مهمترین مزیتی که در خصوص ایجاد FAQ میتوان به آن اشاره کرد، اختصاص فضای بیشتری به سایت شما در صفحه نتایج گوگل است. در نتیجه شانس اینکه توجه کاربر به سایت شما جلب شود، بیشتر شده و نرخ کلیک سایت هم افزایش می یابد. جالب است بدانید اگر نتیجه ای همراه با این اسکیما در صفحه نتایج گوگل نمایش داده شود، تقریباً کل صفحه به سایت شما اختصاص می یابد.
در صورتی که در انتخاب سوالات و جوابها دقت کنید، تجربه کاربری را بهبود بخشیده و شانس کسب رتبه در اکثر کلمات کلیدی هدف شما هم بیشتر میشود؛ بنابراین سعی کنید سوالاتی مرتبط با محتوای همان صفحه که مکرراً توسط مخاطبان پرسیده شده اند، برای نمایش در صفحه نتایج گوگل انتخاب کنید.
با استفاده از قطعه کدهایی که توسط اسکیما در HTML قرار میگیرند، درک اهمیت مطلب برای خزنده های گوگل بیشتر میشود. در نتیجه بررسی و ایندکس مطالب سایت شما برای خزنده ها راحتتر شده و امتیاز سئو سایت بیشتر میشود.
نکاتی که قبل استفاده از اسکیما پرسش و پاسخ باید بدانید
شناسایی صفحات مناسب برای ایجاد FAQ
بر اساس آنچه که به صورت رسمی توسط گوگل اعلام شده است، از اسکیما FAQ برای هر صفحه ای که شامل تعدادی سوال و جواب است، میتوان استفاده کرد؛ اما مسئله مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که سوال و جوابهایی که در اسکیما قرار میدهید، باید دقیقا با محتوای صفحه همخوانی داشته باشند؛ بنابراین هنگام ایجاد اسکیما پرسش و پاسخ، سوالاتی انتخاب کنید که مطابق با جستجوی کاربر و محتوای همان صفحه است.
تحلیل رقبا را فراموش نکنید
به طور کلی، برای انجام هرگونه فعالیت بازاریابی، تحلیل رقبا از جمله اولین گامهایی است که برای تعیین استراتژی باید بردارید. رقبای خود را بررسی کنید و ببینید آنها چه FAQ برای صفحات خود ایجاد کرده اند. در صورتی که در حال حاضر ۳ FAQ در صفحه اول گوگل نمایش داده میشود و یا صفحه مورد نظر شما جزء نتایج صفحه اول گوگل نیست، بهتر است ابتدا روی بهینه سازی صفحه مورد نظر کار کرده و بعد از آن از این اسکیما استفاده کنید.
برای جلوگیری از غلبه اسکیما سوالات متداول در نتیجه جستجو، گوگل فقط ۳ بخش از سوالات متداول را در صفحه اول نتایج گوگل نمایش نمی دهد. (احتمال نمایش اسکیما FAQ در صفحات دوم به بعد گوگل بسیار کم است.)
سوال و جوابهای مد نظرتان را بهینه کنید
برای هر FAQ میتوان ۱۰ سوال مشخص کرد؛ اما همانطور که در تصویر قبل مشاهده میکنید، تنها ۳ سوال به کاربر نمایش داده میشود. در نتیجه این ۳ سوال باید به مهمترین سوالات مربوط به محتوا پاسخ داده و توجه کاربر را به خود جلب کنند.
پاسخ ها