امین ندافی

امین ندافی

کارشناس فروش و پشتیبانی بلیط هواپیما در مشهد

راهنمای کامل انتخاب منوی غذایی در پروازهای داخلی و خارجی

بسیاری از مردم به غذاهای خاصی آلرژی دارند و بعد از خوردن آن ها دچار علائم و حتی دردهای خاصی می شوند که در نهایت مجبور به مراجعه به پزشک می شوند. برای این افراد، سفرهای هوایی با دردسرهای خاصی همراه است؛ چراکه نمی توانند هر غذایی را در پرواز استفاده کنند. بنابراین این سوال مشترک برای آن ها پیش می آید که آیا این امکان را دارند که بعد از خرید بلیط، منوی غذایی در پرواز را نیز انتخاب کنند؟ البته تمامی مسافرانی که این سوال را میپرسند همیشه آلرژی ندارند، بعضی دیگر سخت گیر هستند و یا فرزند کوچک به همراه دارند. به همین دلیل نیز پیگیر پذیرایی در پرواز هستند. با ما همراه باشید تا این مورد مهم را با یکدیگر بررسی کنیم.

چگونه می توان در پرواز منوی پذیرایی را انتخاب کرد؟

بگذارید قبل از پاسخ دادن به این سوال، به بررسی کلاس های پروازی بپردازیم. هر هواپیما دارای 3 کابین متفاوت است که فرست کلاس، بیزینس کلاس و اکونومی کلاس نامبرده می شود. این 3 کابین بر اساس خدماتی که در پرواز ارائه می دهند، قیمت بلیط های متفاوتی نیز دارند. بطوری که صندلی های فرست کلاس بیشتری قیمت را داشته و بیزینس و اکونومی در رتبه های پایین تر قرار می گیرند. البته در نظر داشته باشید که در پروازهای داخلی، صندلی فرست کلاس نداریم. حال در پاسخ به این سوال گه چگونه پذیرایی و غذای پرواز را انتخاب کنیم؟ باید درنظر بگیرید که بلیط شما از چه نوعی است؟ در پروازهای داخلی که اکثرا هم اکونومی کلاس هستند، امکان انتخاب منوی غذایی وجود ندارد. اما بعضی ایرلاین ها مثل ماهان، آسمان و کیش ایر، بلیط بیزینس کلاس ارائه می دهند که در آن ها مسافر با منوی غذایی متنوع تری نسبت به اکونومی کلاس رو به رو می شود و امکان انتخاب گزینه ی مورد نظر خود را نیز دارد. اما در پروازهای خارجی داستان به کل متفاوت است؛ چراکه امکانات و ناوگان هوایی که بکار می برند، زمین تا آسمان فرق می کند. بنابراین هم غذاها از کیفیت بیشتری برخوردار است و هم مسافر می تواند از طریق مراجعه به وب سایت های رسمی فروش بلیط، منوی غذایی موردنظر خود را نیز انتخاب کنید. اگر می خواهید به این وب سایت ها بیشتر آشنا شوید، مقاله چطوری به وب سایت فروش بلیط اعتماد کنیم؟ را مطالعه نمائید.

نحوه انتخاب منوی غذایی در پروازهای داخلی

با اینکه طبق مطالب گفته شده در اکثر پروازهای داخلی این امکان وجود ندارد، اما با این وجود بعضی ایرلاین ها به شما این امکان را می دهند. ایرلاین ماهان اخیرا این امکان را برای مسافر ایجاد کرده است تا بتواند 36 ساعت قبل از پرواز، غذای خود را در پرواز انتخاب کند. البته این امکان فقط برای مسافرانی که بلیط خود را از سایت خرید بلیط هواپیما ماهان خریداری می کنند، وجود دارد. در این منوی غذایی، 5 حالت مختلف درنظر گرفته شده است که عبارتند از:
•    منوی غذایی مخصوص کودکان: که در آن ماهی، گوشت با استخوان و ادویه های تند و تیز ممنوع است.
•    منو غذای دریایی: که در آن انواع غذاهای دریایی با طبخ محلی ارائه می شود.
•    منوی غذایی مخصوص بیماران دیابتی: که غذاهایی با کربوهیدرات، فیبر بالا و قند پایینی در این دسته قرار می گیرند.
•    منو غذاهای گیاهی: مخصوص گیاه خواران
•    منو غذاهای هندی-آسیایی: مخصوص مسافرانی که به غذاهای تند و تیز و پر ادویه علاقه دارند.

نحوه انتخاب منوی غذایی در پروازهای خارجی

در پروازهای بین المللی اگر ایرلاین برگزار کننده پرواز خارجی باشد، با کیفیت و تنوع غذایی بالاتری رو به رو خواهید بود؛ البته فراموش نکنید که هزینه بلیط آن ها نیز به طرز سرسام آوری گران تر است. اما اگر دغدغه قیمت بلیط را ندارید، می توانید بر روی منوی غذایی این ایرلاین ها حساب کنید. در ادامه، 3 ایرلاین مهم و پرطرفدار که از مبدا ایران، پروازهای آن ها برگزار می شود را بررسی نمودیم.

نحوه انتخاب منوی غذایی در پروازهای ترکیش

طیق اعلامیه این ایرلاین، به دلایلی مانند اختلال و یا ایمنی و سلامت غذا، انتخاب منوی غذایی ممکن است برای هر پرواز ترکیش در دسترس نباشد. اما  به شرایط زیر می توانید منوی غذایی ترکیش را انتخاب کنید:
•    سفارشات منوی الحاقی را می توان تا 24 ساعت قبل از حرکت از طریق وب سایت ترکیش ایرلاینز، اپلیکیشن موبایل، دفاتر فروش، مرکز تماس و یا آژانس ها خریداری کرد. زمانی که کمتر از 24 ساعت تا حرکت باقی مانده باشد، فروش میان وعده و وعده غذایی انجام نمی شود.
•    منوی افزودنی خریداری شده تا 24 ساعت قبل از حرکت از طریق مرکز تماس قابل لغو یا تغییر است.
•    زمانی که کمتر از 24 ساعت قبل از حرکت باقی مانده است، لغو یا تغییر گزینه ای نیست زیرا فرآیند بارگیری غذا از قبل شروع شده است.
•    زمانی که بیش از 24 ساعت قبل از حرکت وجود داشته باشد اما اختلالی (مانند تغییر برنامه، لغو پرواز یا شرایط غیرعادی) وجود داشته باشد و بلیط طبق تایید مسافر لغو شود، بازپرداخت منوهای اضافی به صورت خودکار انجام می شود. زمانی که کمتر از 24 ساعت قبل از حرکت باقی مانده است، بازپرداخت مبلغ پرداخت شده برای سفارش منوی افزودنی برای لغو بلیط، بازگشت بلیط یا درخواست تغییر درخواستی مسافر انجام نمی شود.
•    زمانی که بلیط حداقل 24 ساعت قبل از حرکت کنسل شود، منوی افزودنی خریداری شده کنسل شده و همراه با هزینه بلیط هواپیما بازپرداخت می شود. درخواست بازپرداخت از طریق مرکز تماس یا فرم بازخورد انجام می شود.
•    اگر تغییری در رزرو با خرید منوی افزودنی ایجاد شود، اطلاعات منوی افزودنی از رزرو حذف خواهد شد.
•    در صورتی که منوی الحاقی خریداری شده برای انتقال به پرواز جدید درخواست شود، تا 24 ساعت قبل از پرواز می تواند توسط مسافر از طریق مرکز تماس انجام شود.

نحوه انتخاب منوی غذایی در پروازهای فلای امیریتز

برای پروازهای این هواپیمایی لوکس و شناخته شده نیز می توان منوی غذایی را هنگام خرید بلیط، سفارش داد. این سفارش تنها از وب سایت رسمی آن قابل انجام خواهد بود. بعضی از غذاهای قابل سفارش در منوی فلای امیریتز عبارتند از:
صبحانه :
پیش غذا میوه فصل تازه
ماست میوه ای
غذای اصلی تخم مرغ همزده با راش بوقلمون
با سیب زمینی سرخ شده و گوجه فرنگی zaatar fatayer سرو می شود
کرپ سبزیجات
با قارچ تفت داده شده با کنکاسه گوجه فرنگی، هاش سرو می شود
اسپرینگ رول اسفناج قهوه ای و وگان
نان پاو
مجموعه ای از آب میوه ها، چای و قهوه

نحوه انتخاب منوی غذایی در پروازهای قطرایرویز

این ایرلاین قطری نیز مدعی ارائه بهترین و اشتهاآورترین خوراکی ها، نوشیدنی ها و غذاها در پرواز است. برخی از منوهای این ایرلاین عبارتند از:
•    غذای نوزاد (BBML) : غذای کودک از پیش بسته بندی شده است و برای نوزادان تا دو سال استفاده می شود. این یک وعده غذایی استاندارد برای نوزادان داخل هواپیما است و نیازی به درخواست در هنگام رزرو ندارد.
•    غذای کودکان (CHML): که ممکن است یک وعده غذایی غیر گیاهی باشد که برای مسافران جوان مناسب است. ممکن است حاوی موارد زیر باشد: پنکیک، پاستا، مرغ سوخاری / فیله ماهی، چیپس، شیرینی، میوه، و غیره.
•    وعده غذایی گیاهی - وگان (VGML): این یک وعده غذایی کاملاً گیاهی است که عاری از محصولات حیوانی از جمله عسل، تخم مرغ و محصولات لبنی است. ممکن است حاوی: سبزیجات، غلات و میوه باشد. اما حاوی: گوشت، مرغ، ماهی، پنیر، عسل، تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی نیست.
•    بشقاب میوه (FPML): این وعده غذایی فقط حاوی میوه های خشک و میوه های تازه فصل است. حاوی: سبزیجات، گوشت، مرغ، ماهی، غذاهای دریایی، تخم مرغ، نوشیدنی های کافئین دار، غذاهای بسیار فرآوری شده، افزودنی ها و نگهدارنده ها نیست.
•    غذای خام گیاهی (RVML): این وعده غذایی برای مشتریانی است که فقط سبزیجات خام با انواع میوه های تازه را ترجیح می دهند. این شامل: سبزیجات خام و میوه های تازه است. حاوی: گوشت، مرغ، ماهی، غذاهای دریایی، تخم مرغ، نوشیدنی های کافئین دار، غذاهای بسیار فرآوری شده، افزودنی ها و نگهدارنده ها نیست.
•    غذای گیاهی (VLML): این یک وعده غذایی گیاهی است که شامل تخم مرغ و محصولات لبنی است. ممکن است حاوی: سبزیجات، میوه، پنیر، تخم مرغ، محصولات لبنی و محصولات سویا باشد. حاوی: گوشت، مرغ، ماهی و غذاهای دریایی نیست.
•    وعده غذایی گیاهی شرقی (VOML): این یک وعده غذایی گیاهی به سبک تمدن های شرقی است. ممکن است حاوی: سبزیجات، غلات و میوه باشد. اما حاوی: گوشت، مرغ، ماهی، غذاهای دریایی، تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی نیست.
•    وعده غذایی کم کالری (LCML): این وعده غذایی برای مشتریانی است که رژیم غذایی کم کالری دارند. ممکن است حاوی: گوشت بدون چربی، لبنیات کم چرب، کربوهیدرات های پیچیده و غذاهای آماده بخارپز یا آب پز شده به عنوان سبک پخت و پز باشد. حاوی: غذاهای سرخ شده یا چرب، شکر، لبنیات خامه ای کامل، گوشت های چرب، شیرینی ها، سس هایی مانند سس مایونز و سس سالاد نیست.
•    وعده غذایی کم کلسترول / چربی (LFML): این وعده غذایی برای مشتریانی است که رژیم غذایی کم چرب با مقادیر محدودی چربی اشباع شده دارند. ممکن است شامل موارد زیر باشد: گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، محصولات لبنی کم چرب، سفیده تخم مرغ، نان سبوس دار، میوه تازه و غذاهای آماده بخارپز یا آب پز شده به عنوان سبک پخت. حاوی: غذاهای سرخ شده یا چرب، چربی حیوانی، زرده تخم مرغ، محصولات لبنی خامه کامل، صدف، گوشت های چرب و آجیل نیست.

 

تنوع منوی غذایی این ایرلاین بسیار بالا است و گزینه های بیشتری را شامل می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم به صفحه اینترنتی https://www.qatarairways.com/en/services-special/special-meals.html مراجعه کنید.

امین ندافی
امین ندافی کارشناس فروش و پشتیبانی بلیط هواپیما در مشهد

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋