all analytics

all analytics

پمپ کشاورزی :6 نوع اساسی مورد استفاده برای آبیاری

پمپ آب به طور گسترده ای برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده می شود. اینها ماشین هایی هستند که با اعمال نیروی مکانیکی مایعات یا گازها را از مکانی به مکان دیگر منتقل می کنند.

پمپ ها با افزایش فشار سیال و دادن قدرت جریان در برابر نیروی گرانش، آب را از ناحیه ای با فشار کم به فشار بالا منتقل می کنند. پمپ ها از فلزات یا آلیاژهای سخت شده مانند فولاد ضد زنگ، کروم، نیکل و غیره ساخته می شوند. آنها می توانند با انرژی الکتریکی، انرژی باد، نیروی دستی و غیره کار کنند. آنها در کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار هستند زیرا دستگاه های اصلی برای تامین آبیاری هستند. به محصولات زراعی

انواع مختلفی از پمپ ها برای آبیاری موجود است. برخی از آنها به طور ویژه برای پاسخگویی به نیاز خاصی برای آبیاری در کشاورزی طراحی شده اند.

انواع پمپ کشاورزی

پمپ ها به دو نوع عمده تقسیم می شوند: پمپ های جابجایی مثبت و پمپ های دینامیک.

1. پمپ های جابجایی مثبت

همانطور که از نام ها پیداست، یک پمپ جابجایی مثبت با انرژی مکانیکی آب را از جایی به مکان دیگر جابجا می کند یا می راند. دو طرف دارد - یک طرف مکش و یک طرف تخلیه. سیال به داخل شیر مکش می رود و از شیر خروجی خارج می شود. آنها از حرکت رفت و برگشتی، چرخشی یا خطی پیستون برای به دام انداختن حجم ثابتی از سیال در محفظه ای در داخل پمپ استفاده می کنند که سپس از طریق نازل به بیرون منتقل یا تخلیه می شود. با پر کردن همزمان محفظه با مایع و سپس جابجایی آن عمل می کند.

مقدار ثابتی از سیال در هر سیکل کاری پمپ جابجا می شود. بنابراین، آنها را "پمپ های حجم ثابت" نیز می نامند. در این نوع پمپ ها باید از شیر اطمینان استفاده شود زیرا با سیالات بسیار پرفشار سروکار دارد. آنها معمولا به صورت دستی کار می کنند. نمی توان از آنها برای پمپاژ آب از سطوح عمیق تر سطح آب استفاده کرد. آنها را می توان با انواع محصولات استفاده کرد.

به عنوان مثال - پمپ های دستی موجود در خانه ها، یک پمپ معمولی پخش صابون دستی و غیره.

مزایای پمپ های جابجایی مثبت

آنها می توانند فشارهای بسیار بالا (حدود 800 بار) را تحویل دهند.

آنها می توانند مایعات با ویسکوزیته بالا و همچنین کم را کنترل کنند. سرعت جریان با افزایش ویسکوزیته سیال افزایش می یابد.

راندمان آنها بالاست (بیش از 90 درصد).

سرعت جریان بدون توجه به تغییرات فشار ثابت می ماند.

آنها بسیار بادوام و ارزان هستند.

آنها می توانند آلودگی هوا یا گاز را در جریان مایع کنترل کنند.

معایب پمپ های جابجایی مثبت

آنها نیاز به محافظت در برابر فشار بیش از حد دارند.

در مقایسه با پمپ های گریز از مرکز، طراحی پیچیده ای دارند.

آنها نیاز به تعمیر و نگهداری بالایی دارند، اما گران نیستند.

کاربردهای پمپ های جابجایی مثبت

می توان از آنها برای آبیاری مزرعه استفاده کرد.

از آنها می توان برای پمپ کردن رنگ های اسپری، روغن ها و شستشو با نیروی زیاد استفاده کرد.

می توان از آنها برای حمل و نقل نفت یا گاز در خطوط لوله استفاده کرد.

می توان از آنها در تولید مواد شیمیایی استفاده کرد.

می توان از آنها برای انتقال دوغاب زباله در تصفیه خانه های زباله استفاده کرد.

2. پمپ های دینامیک

همانطور که از نام آن پیداست، پمپ پویا یک پمپ با سرعت بالا است. آنها انرژی جنبشی جریان را با حرکات مکانیکی افزایش می دهند که سپس منجر به جریان به لوله تخلیه می شود. پمپ های سانتریفیوژ زیر مجموعه اصلی پمپ های دینامیکی هستند.

این نوع پمپ ها حتی می توانند با آب شور یا آب شنی کار کنند. آنها معمولاً با فیلترهایی برای حذف آلاینده های جامد در آنها نصب می شوند. آنها را می توان با انواع محصولات استفاده کرد. این شامل

پمپ های گریز از مرکز

این پمپ ها متداول ترین نوع مورد استفاده برای روش های آبیاری هستند. یک پمپ گریز از مرکز به واسطه حرکت چرخشی سیال را از طریق پمپ حرکت می دهد. پروانه اصلی ترین وسیله ای است که سیال داخل پمپ را می چرخاند و می کشد.

پمپ سانتریفیوژ همیشه در آب غوطه ور است و چرخش آن انرژی جنبشی را از موتور به سیال منتقل می کند. به دلیل این انرژی جنبشی، سیال از طریق پمپ حرکت می کند و از شیر تخلیه خارج می شود. آنها معمولاً با انرژی الکتریکی کار می کنند. این انرژی الکتریکی می تواند از منابع عمومی معمولی یا از انرژی خورشیدی، بادی، آبی و غیره باشد.

پمپ های زیر در دسته پمپ های گریز از مرکز قرار می گیرند:

(i) پمپ های شناور

همانطور که از نام آن پیداست، یک پمپ شناور در زیر سطح آب نصب می شود. از عناصر ضد آب تشکیل شده است. آنها در چاه، دریاچه یا برکه استفاده می شوند. آنها نیازی به پرایمینگ ندارند. آنها بسیار کارآمد هستند.

پمپ های شناور می توانند پمپ های تک مرحله ای یا پمپ های چند مرحله ای (ترکیبی از بسیاری از پمپ های تک مرحله ای) باشند. آنها معمولاً با انرژی الکتریکی کار می کنند. آنها را می توان با انرژی خورشیدی، انرژی باد، انرژی آبی و غیره مورد استفاده قرار داد. زمانی که سطح آب منبع آب کم است، می توان از آنها استفاده کرد.

(ii) پمپ های توربین

پمپ های توربین در زیر آب نیز نصب می شوند. آنها راندمان بالایی دارند، مشابه پمپ های شناور. آنها را می توان با چاه ها، دریاچه ها یا برکه ها استفاده کرد. رایج ترین نوع پمپ توربین، پمپ توربین عمودی است.

پمپ های توربین معمولاً با انرژی الکتریکی کار می کنند. آنها را می توان با انرژی خورشیدی، انرژی باد، انرژی آبی و غیره مورد استفاده قرار داد. زمانی که سطح آب منبع آب کم است، می توان از آنها استفاده کرد.

(iii) پمپ های گریز از مرکز مکش انتهایی

آنها متداول ترین نوع پمپ های گریز از مرکز هستند. تمام انواع پمپ های قابل حمل، از جمله پمپ های تقویت کننده، پمپ های گریز از مرکز مکش انتهایی هستند. آنها اغلب با یک موتور دوار متصل می شوند.

هنگامی که منبع آب کمتر از 4 فوت از پمپ قرار دارد، این پمپ ها برای استفاده مناسب نیستند. آنها معمولاً با انرژی الکتریکی کار می کنند. آنها را می توان با انرژی خورشیدی، انرژی باد، انرژی آبی و غیره مورد استفاده قرار داد. زمانی که سطح آب نسبتاً عمیق است می توان از آنها استفاده کرد.

(IV) پمپ های جت

جت پمپ یا بالابر هیدرولیک قابلیت بلند کردن آب را از منبع آبی دارد که در پایین تر از سطح پمپ قرار دارد اما دبی کمتری دارند. از آنها برای پمپاژ آب از رودخانه یا آب عمیق تر استفاده می شود.

آنها معمولاً با انرژی الکتریکی کار می کنند. آنها را می توان با انرژی خورشیدی، انرژی باد، انرژی آبی و غیره استفاده کرد. می توان از آنها برای پمپاژ آب از یک منبع آب بسیار عمیق استفاده کرد.

(v) پمپ های شناور

پمپ شناور یک پمپ گریز از مرکز معمولی است که به یک جسم شناور متصل است. از آنها برای پمپاژ آب از سطح دریاچه یا برکه استفاده می شود. آنها معمولاً از پمپ های شناور استفاده می کنند.

آنها معمولاً با انرژی الکتریکی کار می کنند. آنها را می توان با انرژی خورشیدی، انرژی باد، انرژی آبی و غیره استفاده کرد. می توان از آنها برای پمپاژ آب از یک بدنه آبی کم عمق استفاده کرد.

مزایای پمپ های گریز از مرکز

طراحی نسبتا ساده ای دارند.

احتمال نشتی در پمپ ها وجود ندارد.

در اثر اصطکاک تلفات کمتری وجود دارد.

آنها ارزان هستند.

تقریبا هیچ صدایی وجود ندارد.

این پمپ تقریبا 100% راندمان دارد.

معایب پمپ های گریز از مرکز

سرعت جریان به فشار بستگی دارد و پمپ فقط در یک سطح فشار معین کار می کند.

هنگامی که از سیالات با ویسکوزیته بالا استفاده می شود سرعت جریان کاهش می یابد.

به جریان ثابت سیال نیاز دارد. در غیر این صورت، حباب گاز ممکن است تشکیل شود و پمپاژ آن متوقف شود.

نیاز به پرایمینگ دارد.

ذرات آهن در یک مایع می توانند باعث خوردگی پروانه شوند.

کاربردهای پمپ های گریز از مرکز

آنها متداول ترین نوع پمپ ها در آبیاری هستند.

آنها می توانند مایعات مضر و خطرناک را پمپ کنند.

آنها در معدن، صنایع پتروشیمی و لوازم خانگی استفاده می شوند.

در سیستم کنترل هیدرولیک.

توسط آتش نشانان و همچنین برای پمپاژ آب به مخازن ساختمان های مسکونی استفاده می شود.

all analytics
all analytics

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋