all analytics

all analytics

سیستم آموزشی در ترکیه

طبق قانون اساسی جمهوری ترکیه، هر شهروندی حق تحصیل رایگان برای آموزش ابتدایی اجباری را دارد. به جز در موسسات دارای مجوز خاص و خارجی، ترکی باید به عنوان زبان مادری تدریس شود. از سال 2012، دوازده سال تحصیل برای پسران و دختران اجباری است که می تواند به 4+4+4 سال تحصیلی تقسیم شود.

وزارت معارف ملی (MEB) اداره آموزشی کشور را اداره می کند و مسئول تنظیم برنامه های درسی، هماهنگی کار سازمان های رسمی، خصوصی و داوطلبانه، طراحی و ساخت مدارس، توسعه مواد آموزشی و غیره است. شورای عالی آموزش و پرورش ملی در مورد برنامه های درسی و مقرراتی که توسط وزارت تهیه می شود، بحث و تصمیم گیری می کند. در ولایات، امور آموزشی توسط ادارات معارف ملی که توسط وزیر تعیین می شود، اما زیر نظر والی استان کار می کنند، سازماندهی می شود.

تمام هزینه های آموزشی مردم بر عهده دولت مرکزی است و حدود 10 درصد از بودجه عمومی به آموزش ملی اختصاص می یابد.

تقویم دانشگاهی به طور کلی از اواسط سپتامبر شروع می شود و تا اواسط ژوئن ادامه می یابد، با برخی تغییرات بین مناطق شهری و روستایی. روز مدرسه معمولاً یک جلسه صبح و بعد از ظهر دارد، اما در مدارس پر ازدحام، یک جلسه تقسیم می شود. مدارس به مدت پنج روز در هفته (دوشنبه تا جمعه) در مجموع 35-40 ساعت مشغول به کار هستند. یک تعطیلات زمستانی دو هفته ای بین ژانویه تا فوریه وجود دارد. دانشگاه ها معمولاً سال تحصیلی را در دو ترم، معمولاً بین اکتبر - ژانویه و بین فوریه / مارس - ژوئن / ژوئیه سازماندهی می کنند.

·        پیش دبستانی

·        ابتدایی

·        دبیرستان

·        دانشگاه

·        دانش آموزان خارجی

·        پیوندهای دانشگاه

دانشجویان ترک زبان ESL ممکن است در نوشتن مقالاتی که در کالج ها و دانشگاه ها تخصیص داده می شود با مشکلاتی مواجه شوند. برخی از آنها بیش از حد شلوغ هستند، بنابراین به فردی نیاز دارند که بتواند به صورت آنلاین مقالات آنها را مدیریت کند. Write My Paper Hub یک سرویس نوشتن خبره است که با نرخ های ارزان کمک می کند. با خیال راحت با آن 24/7 تماس بگیرید.

سیستم آموزشی ملی ترکیه از دو بخش اصلی تشکیل شده است: آموزش رسمی و آموزش غیر رسمی.

آموزش رسمی

آموزش رسمی عبارت است از آموزش منظم افراد در یک گروه سنی خاص و در مدارس داده می شود. این شامل آموزش پیش دبستانی، آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه و موسسات آموزش عالی می شود.

آموزش پیش دبستانی

آموزش پیش دبستانی یک آموزش اختیاری برای کودکان 3 تا 5 ساله است که زیر سن آموزش ابتدایی اجباری هستند. هدف از این آموزش اطمینان از رشد جسمی، ذهنی و حسی کودکان و کسب عادات خوب، آماده سازی کودکان برای آموزش ابتدایی، ایجاد فضای رشد مشترک برای کسانی است که در شرایط نامناسب زندگی می کنند و اطمینان از اینکه ترکی درست و خوب گفته می شود. آموزش پیش دبستانی در مهدکودک ها، مهدکودک ها، کلاس های مهدکودک در دبستان ها و در مهد کودک های خصوصی همه زیر نظر وزارت داده می شود. آنها معمولاً در شهرها و شهرهای بزرگتر متمرکز هستند.

آموزش ابتدایی

با قانون جدید در سال 2012، چهار سال مدرسه ابتدایی + چهار سال مدرسه راهنمایی امروز اجباری است و به دنبال آن چهار سال آموزش اجباری دبیرستان (در مجموع 12 سال آموزش اجباری می شود). تحصیلات ابتدایی برای تمامی دختران و پسران در سنین 5/5 سالگی اجباری است و در مدارس دولتی رایگان است. این مدارس هشت سال (4+4) دوره آموزشی ارائه می دهند. همچنین مدارس خصوصی (و پولی) تحت کنترل دولت وجود دارد. در اکثر دبستان ها درس زبان های خارجی از کلاس چهارم شروع می شود. بیشتر دانش‌آموزان دبستانی برای جلوگیری از هرگونه تفاوت طبقاتی اجتماعی بین دانش‌آموزان فقیر و ثروتمند، لباس‌های مشابهی به تن می‌کنند. اگر کودک موفق به قبولی در کلاس نشد، باید همان کلاس را در سال آینده تکرار کند. در پایان 8 سال، دانش آموزان موفق به مدت 4 سال دیگر به تحصیلات متوسطه می روند.

هدف از آموزش ابتدایی این است که اطمینان حاصل شود که هر کودک دانش، مهارت ها، رفتارها و عادات اولیه را برای تبدیل شدن به یک شهروند خوب کسب می کند، مطابق با مفاهیم اخلاقی ملی تربیت می شود و برای زندگی و سطح تحصیلات بعدی به موازات علایق و استعداد آن آماده می شود.

آموزش متوسطه

آموزش متوسطه به مدت چهار سال اجباری است و دبیرستان های عمومی، حرفه ای و فنی (Lychees، Lise به زبان ترکی) را پوشش می دهد که چهار سال آموزش ارائه می دهند (تا سال 2005 3 سال بود).

   دبیرستان های عمومی دانش آموزان را برای موسسات آموزش عالی آماده می کنند. برخی از مدارس متوسطه و مدارس متوسطه خصوصی دارای کلاس های آمادگی زبان خارجی هستند. این نوع لیچی خصوصی دارای آموزش دو زبانه است (مانند دبیرستان ایتالیایی، دبیرستان آلمانی، دبیرستان اتریش، دبیرستان فرانسوی و غیره).

   دبیرستان های فنی و حرفه ای با هدف تربیت نیروهای واجد شرایط به ارائه آموزش های تخصصی می پردازند.

       لیسه های فنی شامل سازندهای خاص مانند برق، الکترونیک، شیمی، ماشین آلات، موتور، ساختمان و غیره می باشد.

       لیچی های حرفه ای می توانند لیچی های حرفه ای صنعتی باشند. لیچی های حرفه ای دخترانه (اقتصاد خانگی و غیره)، لیچی های حرفه ای صحت عامه، لیچی های حرفه ای بازرگانی، لیچی های حرفه ای کشاورزی، لیچی های حرفه ای هواشناسی، آموزشگاه های حرفه ای دامپروری، ثبت زمین، و لیچی های حرفه ای کاداستر و غیره.

هدف از آموزش متوسطه، دادن حداقل فرهنگ مشترک به دانش آموزان، شناسایی مشکلات فردی و اجتماعی، جستجوی راه حل، افزایش آگاهی برای کمک به توسعه اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی کشور و آماده سازی دانش آموزان برای تحصیلات عالی است. آموزش، برای حرفه، برای زندگی، و کسب و کار در راستای علایق و مهارت های آنها.

علاوه بر دبیرستان های عادی، دبیرستان های عصر نیز معمولاً در همان ساختمان مدرسه فعالیت می کنند. اینها به گونه ای طراحی شده اند که به کسانی که پس از دوره ابتدایی (یا راهنمایی) مشغول به کار می شوند، اجازه می دهد تا به تحصیلات رسمی خود ادامه دهند.

اکثر دبیرستان ها متعلق به دولت هستند و فرصت های آموزشی رایگان را ارائه می دهند. برای فراهم کردن فرصت‌های برابر برای کودکان با بودجه محدود، دبیرستان‌های دولتی با امکانات شبانه‌روزی وجود دارد. این مدارس رایگان بوده و دانش آموزان بر اساس نتایج امتحان در محل قرار می گیرند. دبیرستان های خصوصی زیادی نیز وجود دارد که البته هزینه آن را والدین پرداخت می کنند.

فارغ التحصیلان دبیرستان در صورت قبولی در آزمون های پذیرش می توانند در دانشگاه ها شرکت کنند.

آموزش عالی

دانشگاه های ترکیه موسساتی جمهوری خواه هستند که از اصول آتاتورک پیروی می کنند. دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها، مؤسسات، مدارس آموزش عالی، هنرستان‌ها، مدارس آموزش عالی حرفه‌ای، دانشکده‌ها و دانشکده‌های پلیس و نظامی، و مراکز کاربردی-تحقیقی از مؤسسات آموزش عالی محسوب می‌شوند.

دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و مؤسسات مدارس آموزش عالی چهار ساله توسط قانون تأسیس می‌شوند، در حالی که مدارس، بخش‌ها و بخش‌های حرفه‌ای دو ساله توسط شورای آموزش عالی (YÖK) تأسیس می‌شوند. دانشگاه ها تحت نظارت این شورا هستند و برنامه های آنها باید به طور مرتب اعتبار سنجی شود. شورای آموزش عالی یک هیئت امنای ملی کاملا مستقل و بدون وابستگی سیاسی یا دولتی است. دانشگاه ها دارای روسای، روسای، سنا، هیئت های اداری و همچنین شوراهای دانشجویی هستند. در دانشگاه ها آموزش عموما به زبان ترکی است. برخی از دانشگاه ها از انگلیسی، فرانسوی و آلمانی به عنوان زبان آموزشی استفاده می کنند و در صورت لزوم یک سال آمادگی دارند.

پس از دبیرستان، فارغ التحصیلان برای پذیرش در موسسات آموزش عالی وارد یک سیستم امتحانی دو مرحله ای به نام YGS و LYS (که قبلا به عنوان ÖSS - امتحان انتخاب دانشجو شناخته می شد) می شوند. این امتحانات متمرکز سراسری هر ساله توسط مرکز گزینش و جایابی دانش‌آموز (ÖSYM) برگزار می‌شود که پس از ارزیابی نمرات موضوعات مرتبط، نتایج معدل دبیرستان و ترجیحات آنها، داوطلبان را برای ثبت نام هر دانشگاه و دانشکده تعیین می‌کند. ظرفیت دانشجویی هر دانشکده کسانی که نمرات خوب دارند واجد شرایط دوره های چهار ساله کارشناسی هستند و در پایان می توانند مدرک لیسانس بگیرند، کسانی که نمرات حد مجاز دارند می توانند در برنامه های آموزش عالی دو ساله و در پایان پذیرفته شوند. ، آنها می توانند مدرک کاردانی (AA) دریافت کنند. دوره های دندانپزشکی و دامپزشکی به مدت پنج سال و پزشکی به مدت شش سال طول می کشد.

بیشتر بخوانید: اخذ اقامت تحصیلی ترکیه

پس از یک دانشکده چهار ساله، می توان برای مدرک کارشناسی ارشد خود که دو سال طول می کشد با گزینه های پایان نامه و غیر پایان نامه ادامه داد. دسترسی به برنامه های دکترا نیاز به مدرک کارشناسی ارشد و مدت زمان حداقل چهار سال با پایان نامه دکترا دارد. فارغ التحصیلان رشته های پزشکی، دامپزشکی و دندانپزشکی می توانند مستقیماً برای برنامه های دکترا/دکترا درخواست دهند.

هدف آموزش عالی تربیت دانشجویان در راستای علایق و مهارت های خود، مطابق با علم-سیاست کشور و در نظر گرفتن نیازهای نیروی انسانی واجد شرایط جامعه در سطوح مختلف، انجام تحقیقات در زمینه های علمی، ترتیب دادن انواع نشریاتی که نتایج تحقیقات و آزمایشات را نشان می‌دهد و پیشرفت علم و فناوری را تسهیل می‌کند، برای نهایی کردن تحقیقات و بررسی‌های درخواستی دولت و اظهار نظر، اعلام عمومی کتبی یا شفاهی در توضیح داده‌های علمی که باعث افزایش عمومی می‌شود. سطح جامعه ترکیه و روشنگری عمومی و دادن آموزش غیر رسمی.

بر اساس این قانون، مؤسسات آموزش عالی وظیفه تربیت کادر علمی خود را بر عهده دارند. این در حالی است که معلمان ابتدایی و متوسطه به مدت 4 سال در دانشگاه ها آموزش می بینند و در پایان مدرک کارشناسی می گیرند.

منبع اصلی درآمد دانشگاه‌های دولتی بودجه‌ای است که از طریق بودجه سالانه دولت تخصیص می‌یابد که معادل حدود 60 درصد کل درآمد دانشگاه است. علاوه بر این، یک دانشگاه می تواند از خدمات ارائه شده توسط آن دانشگاه مانند مراقبت از بیمار در بیمارستان های دانشگاه درآمد خود را به دست آورد. کمک های دانشجویی به دانشگاه های دولتی تنها 4 درصد از کل بودجه دانشگاه را تشکیل می دهد. این در حالی است که هزینه های دانشجویی در دانشگاه های بنیاد خصوصی (وکیف) بسیار بالاتر است.

در حال حاضر ثبت نام در دانشگاه های خصوصی تنها 5 درصد از کل را تشکیل می دهد. دانشگاه های دولتی تا حد زیادی بخش عمده ای از بار آموزش عالی را در ترکیه حمل می کنند. در سال 2011 در مجموع 759638 دانشجو در برنامه های AA، BA، کارشناسی ارشد و دکتری 165 دانشگاه ثبت نام کردند. 103 دولتی و 62 وکیف-خصوصی.

بیشتر بخوانید: بورسیه تحصیلی در ترکیه

آموزش غیر رسمی

آموزش غیر رسمی در ترکیه توسط شبکه ای از مراکز آموزشی ارائه می شود که تحت نظارت وزارت آموزش ملی (MEB) هستند. خدمات آموزش غیر رسمی با هدف آموزش خواندن و نوشتن، کمک به ادامه تحصیل دانش آموزان برای اتمام تحصیلات ناقص، آموزش تغذیه متعادل و سبک زندگی سالم، آموزش به افراد حرفه های مختلف دانش و مهارت های مورد نیاز برای بهبود خود و غیره است. بر.

آموزش عالی از راه دور نیز وجود دارد که در دانشکده آموزش آزاد دانشگاه آنادولو ارائه می شود. این برنامه 2 یا 4 سال طول می کشد.

پذیرش دانشجویان خارجی

دانش آموزان خارجی که مایل به ثبت نام در برنامه های تحصیلات تکمیلی موسسات آموزش عالی ترکیه هستند، می توانند مستقیماً به دانشگاه ها مراجعه کنند و باید تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستانی که در آن تحصیلات معادل تحصیلات یک لیسه ترکیه است، گذرانده باشند. آنها باید آن را از سفارت ترکیه در کشورشان تایید کنند و برای ویزای دانشجویی اقدام کنند. درخواست دانشجویان خارجی در محدوده محل های اختصاص داده شده برای اتباع خارجی توسط دانشگاه ها بررسی می شود. دانش آموزان همچنین باید در آزمون ورودی دانشجویان خارجی (YÖS) شرکت کنند که شامل دو آزمون است. یک "آزمون مهارت های یادگیری پایه" که در آن آنها باید حداقل 40 امتیاز بگیرند و یک "آزمون مهارت زبان ترکی" برای دیدن سطح زبان ترکی خود، در صورت وجود. دوره های زبان برای کسانی که ترکی بلد نیستند برگزار می شود و در برخی از دانشگاه های ترکیه دوره ها به زبان های انگلیسی، فرانسوی یا آلمانی تدریس می شود.

بیشتر بخوانید: تحصیل پزشکی در ترکیه

دانشجویان خارجی باید در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی یا آزمون بین المللی (GRE، GMAT، SAT و غیره) مورد نیاز هر دانشگاه شرکت کنند که معادل آن توسط مجلس سنای دانشگاه مربوطه به رسمیت شناخته شده است. ارزیابی نتایج این آزمون ها توسط دانشگاه های مربوطه انجام می شود.

all analytics
all analytics

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋