طراحی پرچم تبلیغاتی برای کارخانجات، مراکز دولتی و خصوصی، خیابان ها و … و حتی برای رویدادی خاص که مضمونی اجتماعی و فرهنگی دارد و یا مراسمی مذهبی، توسط عده زیادی از طراحان، به صورتی زمینه ای خاص ملاحظه شده است که در نهایت زیرمجموعه ای است از طراحی گرافیک محیطی. این جنبه از طراحی گرافیک نه تنها مورد توجه طراحان گرافیک بوده بلکه آرشیتکت ها نیز بدان پرداخته اند. این طراحان سرگرم ایجاد طرح های بصری با بارخلاقه و هماهنگ و خوش ساخت برای جلب توجه مخاطبین میباشند. برای اکثر طراحان این فرصتی است برای تحقیق در یک زمینه جدید و تجربه با مفاهیم اساسی و ذاتی و در نهایت خلق اثری که از لحاظ زیبایی شناسی در والاترین درجه قرار داشته باشد. آنها به پرچم به عنوان بخش مکمل و ضروری گرافیک محیطی می نگرند که در تبلیغات، پیام رسانی، و جنبه های دیگر کاربرد فراوان دارند. با توجه به این دیدگاه، سعی در ایجاد طرحی نو و بدیع دارند که در ضمن حفظ کلیه اهداف سفارش دهنده، به عنوان اثر هنری و فاقد هرگونه نقص و ایرادی باشند.
در این میان این طراحان به نکات و مواردی توجه می کنند از قبیل روش و تکنیک اجرا و پرداخت نهایی و انتخاب مواد مناسب. اما مهمتر از همه توجه به یک سری فرمول های مهم در طراحی علایم گرافیکی ضروری است که این فرمول ها عبارتند از:
علاوه بر کاربردهای عملی پرچم ها، مهمترین وظیفه ای که هر پرچم دارا میباشد توانایی به اجرا در آوردن یک پروژه خیالی و فضایی تخیلی و جذاب در یک مکان است که این مورد با، همراه سایر عناصر گرافیک محیطی نقش تأکیدی خواهد داشت. رنگ های متنوع و اشکال خیالی، محیطی سرگرم کننده و شادی آور را برای بازدیدکنندگان از مکانی فراهم می کند. یک سیستم جامع کاربردی، جذاب، شاخص و قابل اجرا نه تنها تماشاگران را تحت تأثیر قرار میدهد بلکه موجب احساس راحتی و آسایش در آنها میگردد و آن محیط را به فضایی دوست داشتنی و دیدنی مبدل می سازد.
بررسی عناصر بصری شاخص در طراحی پرچم تبلیغاتی همانطور که ذکر شد پرچم های تبلیغاتی به عنوان رسانه ای در زمره گرافیک محیطی دارای ارزش و اهمیت خاص میباشند و بدیهی است که در طراحی و همینطور اجرای آنها باید مسائلی که در طراحی کلیه آثار گرافیکی محیطی در نظر گرفته میشود، لحاظ شود. مواردی از قبیل زیبایی شناسی طرح که تنها از طریق استفاده بجا و مناسب از عناصر بصری و توجه به نقش اساسی و مهم آنها در خلق طرحی فاقد هرگونه نقص و دارای بالاترین حدارزش، فراهم میشود.
قابل ذکر است که از ترکیب کلیه این عناصر بصری است که نهایتا کاری با ارزش و زیبا خلق می شود ولی در هر جنبه از رسانه های گرافیکی، تعدادی از این عناصر نقش مهمتری ایفا کرده و در موردی دیگر، گروهی دیگر نقش اساسی تری می یابند. واضح است که این امر در مورد پرچم های تبلیغاتی نیز وجود دارد و به همین علت نیز در این قسمت از پرداختن به عناصر بصری بصورتی گسترده و دارای جزئیات بسیار نظیر نقش نقطه، خط و … که بارها بدانها پراخته شده چشم پوشی کرده و به موارد مهمتری که به صورتی کامل و در بالاترین حد ارزش در طراحی اینگونه پرچم ها قرار دارند، پرداخته می شود. این موارد عبارتند از :
نوشتار یکی از اساسی ترین عناصر بصری است که در طراحی پرچم های تبلیغاتی لحاظ میشود. این کلمات ممکن است تفسیر و توضیحی از حالت یا موقعیت باشند یا پیامی را شامل شوند که این پیام جنبه تبلیغاتی یا اطلاع رسانی و … داشته باشد و یا معرفی رویدادی فرهنگی اجتماعی و هنری به همراه سایر اطلاعات آن با معرفی مکانی یا محلی را به عهده داشته باشند. کلماتی که در یک پوستر، کاتالوگ و در کل در یک سطح دوبعدی مورد استفاده قرار می گیرند از جنبه های مختلف در یک حجم گرافیکی سه بعدی نظیر پرچم کارایی ندارند، شاید در ابتدا اینطور به نظر برسد که پرچم نیز سطحی دو بعدی و همانند صفحه کاغذی می باشد ولی عملکرد این صفحه دوبعدی، بصورتی سه بعدی است و به این دلیل است که در زیرمجموعه گرافیک محیطی قرار دارد.
پس واضح است نکاتی را در طراحی حروف و نوشتار آن باید در نظر داشت که متمایز از یک پوستر می باشند. برای استفاده از یک نوشتار در یک پرچم تبلیغاتی باید نکات مهمی را در نظر داشت نظیر نوع حروف، نوع چیدن حروف(لی اوت)، نوع طراحی حروف رنگ حروف، اندازه حروف و مواردی از این قبیل. علاوه بر آن کلمات مورد استفاده در یک پرچم باید کاملا واضح باشند که این امر در رعایت انتخاب صحیح و بجا از موارد فوق امکان پذیر میباشد. دقت و توجه به طرز استفاده از حروف و موارد مرتبط به آنها به این دلیل مهم شمرده می شود زیرا یکی از روش های انتقال پیام به مخاطب و ایجاد فضایی ملموس برای او از طریق نوشتار و حروف بکار برده شده در یک اثر گرافیکی می باشد، اهمیت این امر تا حدی است که Jack Kinneir طراح مشهور آمریکایی نشانه ها و حجم های گرافیکی در کتاب خود به نام «نوشتار و ساختمان ها» چنین مینویسد:
با تعبیر و تفسیر موضوع، می توان از طریق حروف آن چیزی را که به صحبت نمی توان بیان کرد، به مخاطب منتقل کرد. انتخاب نوع حروف بکار رفته در یک پرچم تبلیغاتی به تنهایی میتواند پیامی را منتقل کند. این انواع حروف ممکن است بیانگر حالتی باشند که هماهنگ و موزون با فضایی هستند که در آن نصب می شوند یا اینکه شعاری سیاسی یا تبلیغاتی یا مذهبی را بیان کنند یا اینکه صرفا جنبه تزییناتی داشته و با فرمهایی که به خود می گیرند، محیط را جذاب و دیدنی کنند. اگر طراح از دامنه گسترده ای که نوع حروف و گونه های مختلف آن می توانند داشته باشند آگاه باشد و در هرمورد شکل خاصی از آنها را به کار ببرد موفقیت او تا حد زیادی در کارش تضمین شده میباشد. طراحی حروف های متنوعی وجود دارند که قابل استفاده در این رسانه های تبلیغاتی میباشند.
بعضی از طراحان پرچم ترجیح میدهند از حروف از قبل طراحی شده و آماده استفاده کنند و بعضی دیگر حروف جدیدی را طراحی میکنند که بستگی به نوع پیام و ایده آنها دارد. به عنوان مثال استفاده از حروف کلاسیک و قدیمی برای بعضی از مفاهیم کاربرد دارد در صورتیکه در پارای موارد که بیشتر جنبه های تبلیغاتی و تا حدی مدرن دارند نوعی حروف فانتزی مناسب تر می باشد. در بعضی موارد نیز شرکت ها و کارخانجات و مؤسسات خود دارای نشانهای نوشتاری و از پیش تعیین شده میباشند که در این صورت نیاز به طراحی مجدد به چشم نمی خورد.
علاوه بر موارد ذکر شده به دلیل کاربرد پرچم تبلیغاتی به عنوان اثری در زمره گرافیک محیطی، کلیه عناصر بصری استفاده شده در آن و از جمله نوشتار و در این میان نوع حروف آن باید در هماهنگی و ارتباط مستقیم با فضایی باشند که در آن قرار میگیرند. ترکیب ساختمان هایی که در محل نصب پرچم وجود دارند، خیابان ها، محل های عبور و مرور همگی تأثیر بسزایی در انتخاب نوع حروف دارند. در بعضی از موارد با توجه به موضوع و نوع کاربرد پرچم، ترکیبی از انواع حروف مختلف مورد نیاز است که در این صورت باید توجه داشت که اغتشاش و درهم ریختگی در نوشتار و در نتیجه کل پرچم مشاهده نشود.
گاهی نیز دیده شده است که در یک پرچم همانند یک پوستر بیش از یک زبان بکار گرفته میشود و ضرورت ایجاب می کند که پیام، شعار ، نام شرکت و … با دو یا چند نوع زبان مختلف طراحی و اجرا شوند، و در اینجاست که توجه به معنای واقعی و صحیح نوشتار و همینطور عدم ایجاد نوعی در هم ریختگی بصری، ضروری است و یا اینکه مخفف بعضی از کلمات یاحروف اول یا دوم لغات در قالب نشانه مورد استفاده قرار میگیرند که در اینگونه موارد اگر پرچم برای عموم مخاطبین طراحی میشود کمی باعث سردرگمی و عدم درک صحیح آن میشود.
طرز قرارگیری حروف در کنار هم و چیدن آنها در یک پرچم (لی اوت)، از مواردی است که نه تنها در پرچم بلکه در سایر آثار گرافیکی نیز امری مهم و ضروری شمرده می شود. نوع ترکیب آنها، جهت قرارگیری آنها در یک پرچم و میزان فاصله بین حروف، فشردگی بین آنها، همگی از مواردی هستند که اگر طراح بادقت تمام بدانها بپردازد. نهایتا منجر به اثری زیبا، موزون و هماهنگ میشود.
پاسخ ها