ITResan.com

ITResan.com

نقد و بررسی اختصاصی گوشی پرچمدار سامسونگ گلکسی S23 اولترا

غول‌های فناوری در صنعت موبایل مانند سامسونگ، اپل و شیائومی علاقه دارند تا هر سال در مراسمی بزرگ و باشکوه از پرچمدار جدید خود رونمایی کنند. انتظار این شرکت‌ها آن است که اخبار گوشی پرچمدار جدیدشان مانند بمب در اخبار و سوشال مدیا منفجر شود و همه کاربران تحت تاثیر طراحی یا ویژگی‌های جدید آن پرچمدار شوند.

 

اما در حالت واقعی همیشه این اتفاق رخ نمی‌دهد، حتی ممکن است نظر منفی کاربران نسبت به یک پرچمدار جدید بیش از حد تصور باشد و تاثیر منفی بر روی چهره آن برند بگذارد.

این اتفاق در مورد پرچمداران اپل یعنی آیفون به ویژه آیفون 14 رخ داد. طراحی یکسان پرچمدار آیفون نسبت به سال قبل، کمترین میزان خلاقیت و اضافه نشدن هیچ ویژگی هیجان انگیزی به سری آیفون 14 مخصوصا آیفون 14 پرو مکس در حالی که بسیاری هنوز از حذف شارژر درون جعبه از این کمپانی اپل شاکی هستند باعث شد تا انتقاد‌ها از این پرچمدار به بالاترین حد خود برسد.

اما طرفداران اندروید که شروع به تمسخر پرچمدار سیب نیم خورده آمریکایی کردند، با تاکید به نوآوری‌های سامسونگ و حتی شیائومی، بر روی برتری‌های پرچمداران اندرویدی و کمپانی‌های اندرویدی نسبت به اپل و آیفون‌هایش مانور دادند.

از چند ماه پیش که اولین رندرهای گلکسی S23 اولترا منتشر شد و بسیاری از کارشناسان تاکید کردند که پرچمدار جدید سامسونگ طراحی مشابه با S22 اولترا دارد، بازی تغییر کرد. هر چه جلوتر آمدیم و به زمان معرفی این پرچمدار نزدیکتر شدیم، منابع بیشتری تاکید داشتند که طراحی پرچمداران جدید سامسونگ نسبت به سال قبل با کمترین میزان تغییر خواهد بود و طرفداران سامسونگ برای از دست دادن یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت سری گلکسی S در مقابل آیفون نگران‌تر می‌شدند.

گلکسی S23 اولترا معرفی شد، با طراحی که 90 درصد برابر با مدل سال قبل است و البته چند مشخصات جدید. در گلکسی S23 اولترا نوآوری خاصی دیده نمی‌شود، مثلا در آیفون 14 پرو و پرو مکس وجود داینامیک آیلند جدا از کارایی آن،  یک نوآوری خلاقانه و جذاب به شمار می‌آید اما در گلکسی S23 اولترا از این خبرها نیست!

بیش از 90 درصد طراحی و مشخصات و بیش از 80 درصد کارایی، بازدهی برابر با مدل سال قبل هستند، این خود باعث می‌شود تا هیجان کاربران برای گلکسی S23 اولترا کمتر باشد اما واقعا این پرچمدار یک مدل تکراری است؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال، با نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی S23 اولترا همراه آی‌تی‌رسان باشید:

اقلام درون جعبه گلکسی S23 اولترا

در نقد و بررسی گلکسی S22 اولترا به طور واضح اعلام کرده بودم که شخصا با جعبه‌های کوچک و بی‌روح سامسونگ و اپل مشکل دارم و این مشکل امسال بیشتر هم شد. خود جعبه گوشی هیچ المان جذابی ندارد و کاملا ساده و بی‌روح طراحی شده است. شما یک محصول 1200 دلاری خریداری کرده‌اید ولی یک جعبه مشکی ساده که یک PNG بی‌حال ساده از گوشی بر روی آن است و نام گوشی بر روی جعبه نوشته شده به شما داده می‌شود.

انصافا با نگاهی طنز بسته آدامس خرسی طراحی جذاب‌تری نسبت به این گوشی گران قیمت دارد، مخصوصا طراحی روی جعبه که یک عکس ساده از گوشی است و احساس می‌کنم سامسونگ این عکس را از گوگل جستجو و روی جعبه انداخته تا ظاهر جعبه زیادی ساده نباشد.

درون جعبه وضعیت بدتری دارد ولی دیگر عادت کرده‌ایم، درون جعبه، گوشی قرار دارد و بر روی آن یک جعبه کوچک‌تر که در آن کابل USB به USB-C، سوزن درگاه سیمکارت و چند برگه وجود دارد. همین! می‌توان گفت به طور کلی لذت آنباکس پرچمداران سامسونگ و اپل از بین رفته است و بیشتر از آن که این کار هیجان داشته باشد، از خالی و تهی بودن جعبه و اقلام درون آن اعصابتان خورد می‌شود.

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی S23 اولترا

بخواهیم صادقانه صحبت کنیم، استفاده از طراحی یکسان و عدم تغییر آن به شکل سالانه ضدحال بزرگی بود، طراحی جدید و متفاوت هرچند با یک زبان طراحی مشخص از جمله توقعاتی بود که از پرچمدار سامسونگ داشتیم.

اما حال به هر دلیل (دشواری‌های طراحی جدید و هزینه‌های مالی و غیره) سامسونگ هم مانند اپل از این به بعد چند سال یک بار طراحی پرچمدارانش را تغییر خواهد داد.

گلکسی S23 اولترا شباهت بسیار زیادی به گلکسی S22 اولترا دارد، البته اگر هر دو گوشی را از نزدیک دیده باشید، می‌توانید در ظاهر متوجه تفاوت آن‌ها شوید، به هر حال پرچمدار جدید تفاوت‌هایی نسبت به مدل سال قبل دارد و حتی می‌توان گفت اشکالات طراحی S22 اولترا در آن رفع شده است.

طراحی

این گوشی در نگاه اول، بزرگ، سنگین و پرچمدار است، حتی اگر در زمینه تلفن‌های همراه تخصصی نداشته باشید متوجه می‌شوید که با یک محصول گران قیمت طرف هستید. کیفیت بدنه محصول در ظاهر تغییری نسبت به گذشته نکرده ولی حس اطمینان بیشتری هنگام در دست گرفتن گلکسی S23 اولترا به شما دست می‌دهد.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات S22 اولترا  گوشه‌های کرو و خمیده آن بود، البته گوشه‌های خمیده به خودی خود مشکلی ندارند ولی درصد خمیدگی نمایشگر و بدنه در آن مدل کمی زیاد بود و باعث می‌شد گوشی کمی لیز شود. یعنی گوشی مستحکم در دست قرار نمی‌گرفت و حس نا‌ طمینانی به آن داشتید.

اما این مشکل در گلکسی S23 اولترا رفع شده است. درصد خمیدگی در این پرچمدار کمتر شده و به همین دلیل احساس می‌کنید نمایشگر و بدنه پهن‌تر شده‌اند اما اندازه آنها یکسان است و خمیدگی گوشه‌ آن‌ها کمتر شده است. به نوعی نمایشگر سینه ستبرتر شده و ظاهر قدرتمندتری نسبت به گلکسی S22 اولترا دارد.

به این ترتیب گوشی خیلی بهتر در دست قرار می‌گیرد و امکان سر خوردن آن خیلی کمتر از مدل سال قبل است ولی به دلیل بدنه شیشه‌ای هنوز هم گوشی لیز است. به عنوان مثال من گاهی عادت دارم گوشی را روی پای خودم می‌گذارم، در این حالت احتمال لیز خوردن گوشی از روی شلوار بسیار بالاست.

نمایشگر با گوشه‌های کرو واقعا جذاب هستند و به نظر می‌رسد نمایشگر و بدنه گلکسی S23 اولترا به درصد درستی از خمیدگی رسیده‌اند و امیدواریم سامسونگ سال بعد این میزان خمیدگی را دستکاری نکند، خمیدگی بیشتر باعث لیز شدن گوشی و خمیدگی کمتر باعث مکعب شدن گوشی و گوشه‌های تیز در آن می‌شود. همین میزان خمیدگی پرفکت است!

قسمت اتصال فریم پایینی و بالایی به دو فریم سمت راست و چپ زاویه 90 درجه دارد که کمی این گوشه‌ها را تیز کرده، با توجه به وزن سنگین و فریم فلزی گوشی، این گوشه‌های تیز کمی اذیت کننده هستند و بهتر است کمی این چهار گوشه خمیده باشند زیرا در استفاده عادی گاهی اذیت کننده هستند.

تغییرات نسبت به S22 اولترا

مهم‌ترین تغییر در طراحی گلکسی S23 اولترا نسبت به پرچمدار سال قبل مربوط به همین بخش خمیدگی است.

تغییر دیگر که شاید خیلی مهم نباشد مربوط به بخش دوربین می‌شود، دوربین‌ها مانند سال قبل از سه لنز بزرگ و دو لنز کوچکتر تشکیل شده‌اند، هر پنج لنز از بدنه بیرون‌زده هستند و طراحی جزیره‌ای دارند ولی سه لنز اصلی درصد بیشتری بیرون زدگی دارند و به طور کامل باعث لق خوردن گوشی روی سطح صاف می‌شوند.

اما تغییر این بخش مربوط به رینگ‌های دور سه دوربین اصلی است که باعث شده ظاهر برجسته‌تری پیدا کنند، این رینگ‌ها با رنگ بدنه یکسان هستند و طراحی جالبی دارند. البته بین درز این رینگ‌ها و دوربین غبار جمع می‌شود که پاک کردنش دردسر زیادی دارد.

تغییر بعدی هم مربوط به ابعاد گوشی است که تنها چند میلی‌متر تغییر کرده و شاید اصلا به چشم نیاید ولی روی کاغذ ابعاد تغییر کرده است. یک تغییر دیگر هم وجود دارد و آن مربوط به S Pen می‌شود، خود S Pen هیچ تغییری نسبت به سال قبل ندارد ولی قسمت انتهایی آن در زمانی که داخل گوشی است، در فریم پایینی مشخص می‌شود کمی مکعبی‌تر از مدل سال گذشته شده است.

ابعاد

گلکسی S23 اولترا 163.4 میلی‌متر طول، 78.1 میلی‌متر عرض، 8.9 میلی‌متر ضخامت و 234 گرم وزن دارد. با این ابعاد اگر بخواهیم مقایسه کنیم باید بگوییم که طول گوشی یک دهم میلی‌متر،  عرض آن 1.2 میلی‌متر و وزن گوشی حدود 5 گرم سنگین‌تر شده است، میزان تغییرات آنقدر کم است که واقعا به چشم نمی‌آید، البته اگر مدتی با گلکسی S22 اولترا کار کرده باشید، احتمالا متوجه تغییر سایز خواهید شد ولی در حالت عادی، خیر.

درگاه‌ها

مانند سال گذشته در فریم سمت راست گوشی دکمه پاور و ولوم دیده می‌شود. به علت اندازه بزرگ گلکسی S23 اولترا فاصله دکمه‌ها تا فریم پایین زیاد است و شاید هنگام استفاده با یک دست به سختی بتوانید به این دو دکمه دسترسی داشته باشید، ولی این مورد از مشکلات داشتن یک گوشی هوشمند در اندازه گلکسی S23 اولترا است که باید با آن کنار بیایید.

در سمت راست گوشی چیزی دیده نمی‌شود، در سمت بالا تنها یک میکروفون قرار دارد، اما در فریم پایینی اسپیکر، درگاه USB-C، یک میکروفون دیگر و البته ورودی قلم S Pen قرار دارد. با فشردن قلم به داخل مانند یک کلیک، قلم به بیرون می‌آید و می‌توانید از آن استفاده کنید.

قلم S Pen مجددا در سمت چپ گوشی قرار گرفته که برای اکثریت مردم که راست دست هستند جذاب نیست. شخصا خیلی با این موضوع مشکلی نداشتم و به نظر می‌رسد بسیاری از مردم راست دست با این طراحی مشکل دارند.

مقاومت

فریم کناری به طور کامل از آلومینیوم مقاوم در برابر سقوط و خراش شدید ساخته شده است، البته میزان مقاومت آن به شکل دقیق مشخص نیست اما می‌توانید در ویدیوهای تست مقاومت این گوشی، تا حدودی با مقاومت آن آشنا شوید.

پشت و جلو گوشی با روکش محافظ گوریلا گلس ویکتوس 2 محافظت می‌شود که برای اولین بار در این مدل استفاده شده است. این نوع شیشه تا حد بسیار زیادی در برابر خط و خش و افتادن از ارتفاع یک متری بر روی سطوح سخت بتنی، آسفالت و شن و ماسه مقاومت دارد. این بدان معنا نیست که شما می‌توانید گوشی را بیندازید و مطمئن باشید که بلایی سر آن نمی‌آید، هیچ نوع گارانتی در این زمینه وجود ندارد ولی این نوع شیشه محافظ از شرکت کورنینگ از آزمایش‌های دشواری سربلند بیرون آمده و مطمئنا گلکسی S23 اولترا یک گوشی ضعیف از نظر مقاومت نخواهد بود.

این مدل گواهی مقاومت IP68 را دریافت کرده و تا نیم ساعت در عمق یک و نیم متری آب دوام می‌آورد. به این ترتیب گوشی ضد آب است و حتی در مقابل گرد و غبار هم آسیبی نمی‌بیند. البته باز هم باید تاکید کنیم که هیچ تضمینی در این خصوص وجود ندارد. ضمن اینکه بهتر است سامسونگ بعد از چندین سال این مقاومت را افزایش داده تا حداقل مانند آیفون بتوان گوشی را تا عمق 6 متری آب برد. به این شکل می‌توان تصاویر جذابی در زیر دریا یا آب گرفت.

سامسونگ در تبلیغات خود بر روی استفاده از مواد بازیافتی در این مدل مانور زیادی داده است، طبق اطلاعات سایت سامسونگ شیشه روی نمایشگر، شیشه پشت نمایشگر، لایه پشتی و کاور درونی S Pen از مواد بازیافتی رها شده در اقیانوس ساخته شده‌اند.

به طور کلی گلکسی S23 اولترا گوشی مقاوم‌‌تری نسبت به پرچمدار سال قبل به نظر می‌رسد، همانطور که گفتیم زمانی که گوشی را در دست می‌گیرید حس اطمینان بیشتری دارید!

رنگ

این مدل در چهار رنگ سفید، مشکی، سبز و اسطوخودوس ساخته شده است. رنگ‌های بیشتر تنها در صورت خرید از سایت سامسونگ در دسترس هستند. ما در مدت بررسی این گوشی، رنگ سفید آن را در اختیار داشتیم که البته خود سامسونگ آن را رنگ کرمی می‌نامد ولی هر جور به آن نگاه کنید، سفید است.

رنگ سفید جذابیت بسیار زیادی دارد، ضمن این که لک به خودش نمی‌گیرد و ظاهر گوشی را خراب نمی‌کند. به طور کلی مدل‌های تیره یعنی مشکی و سبز از نظر جذب لک و کثیفی در رتبه بالایی قرار می‌گیرند و شیشه مات روی گوشی باعث شده تا این مدل زیاد کثیف نشود ولی میزان جمع شدن گرد و غبار دور لنز‌های دوربین بسیار زیاد و اعصاب خوردکن است، البته این گرد و غبار در مدل سفید به چشم نمی‌آید.

به طور کلی طراحی سامسونگ گلکسی S23 اولترا تکراری ولی جذاب است، البته ترجیح میدادم تا سامسونگ مانند طراحی گلکسی S21 اولترا یک فریم برجسته برای بخش دوربین در نظر می‌گرفت ولی به نظر می‌رسد قرار است چند سالی با این نوع طراحی جزیره‌ای دوربین‌ها که از نظر من زیبا نیست سر کنیم.

گوشی بسیار بزرگ و مستحکم است، خیلی خوب در دست قرار می‌گیرد ولی استفاده طولانی مدت از آن دست شما را خسته می‌کند، مثلا این مدل از آن گوشی‌هایی نیست که نصف شب در رخت‌خواب در حالت درازکش آن را مقابل صورت در دست بگیرید و چت کنید، چون قطعا دست شما به زودی خسته می‌شود.

گوشه‌های تیز گوشی ممکن است کمی در جیب شما گیر کند، البته این موضوع به جنس شلوار و اندازه آن بستگی دارد ولی گاها هنگام گذاشتن گوشی در جیب یا برداشتن آن، گوشه‌هایش به کناره درز جیب گیر می‌کرد.

طراحی ظاهری یک موضوع سلیقه‌ای است، شخصا طرفدار دوربین‌های جزیره‌ای این طراحی نیستم و حالا که سامسونگ می‌خواهد از یک زبان طراحی ثابت به مدت بیش از یک سال استفاده کند، کاش یک طراحی پخته‌تر مانند مدل S21 اولترا را ادامه می‌داد، آن طراحی ابهت بسیار بیشتری داشت.

ولی به راحتی در استفاده و کیفیت بدنه، با پذیرش آن که این مدل ابعاد بزرگی دارد و وزن آن از بقیه گوشی‌های بازار بیشتر است، می‌توان امتیاز عالی به گلکسی S23 اولترا داد و به جز گوشه‌های تیز و گرد و غباری که دور دوربین‌ها (در مدل‌های تیره نمایان‌تر است) جمع می‌شود، ایراد بزرگ دیگری نمی‌توان از آن گرفت.

نمایشگر گلکسی S23 اولترا

نمایشگر یکی از بخش‌هایی است که تقریبا تغییری نسبت به نسل قبل ندارد، هرچند کل گوشی شباهت فراوانی به گلکسی S22 اولترا دارد اما مشخصات نمایشگر را که نگاه کنید دقیقا کپی پیست شده است.

سامسونگ در پرچمدار جدید خود از همان نمایشگر 6.7 اینچی با گوشه‌های خمیده (که خمیدگی آن کمتر شده) استفاده کرده که آنقدر کیفیت خوبی دارد که نیازی به تغییر در آن دیده نمی‌شود.

این نمایشگر از نوع داینامیک امولد 2X با رفرش‌ریت 120 هرتز و پشتیبانی از +HDR10 در همان اندازه 114.7 سانتی‌متر مربعی سال گذشته عرضه شده است.

نمایشگر گلکسی S23 اولترا 90 درصد از پنل جلویی گوشی را تشکیل داده و تقریبا فریم دو سمت چپ و راست نمایشگر حذف شده است، تنها حاشیه این نمایشگر در فریم بالا و پایین آن دیده می‌شود.

به طور کلی حاشیه دور نمایشگر آنقدر به چشم نمی‌آید، نمایشگر تقریبا کل صفحه جلویی را پوشانده و تنها یک حاشیه بسیار باریک دور آن است تا زمانی که گوشی را در دست می‌گیرید نمایشگر یک قاب داشته باشد.

نمایشگر‌های امولد سامسونگ واقعا کیفیت بالایی دارند، هر چه از این نمایشگرها تعریف کنیم باز هم کم است، البته شیائومی به تازگی نمایشگرهای امولد بسیار چشم‌گیری را بر روی پرچمداران خود استفاده می‌کند و در این زمینه سامسونگ باید حواسش باشد که عقب نیفتد. مثلا نمایشگر شیائومی 13 پرو از ویژگی دالبی ویژن بهره می‌برد که موجب نمایش تصاویر با دقت رنگ بیشتر و جزئیات بالاتر می‌شود.

کیفیت

اما سامسونگ نمایشگر پرچمدار خود را بدون این ویژگی عرضه کرده که نمی‌تواند یک نمره منفی باشد اما با این وجود شیائومی دارد تلاش می‌کند تا در زمینه صفحه نمایش پرچمدارانش به رقیبی جدی برای سامسونگ تبدیل شود.

جدا از این موضوع صفحه نمایش گلکسی S23 اولترا کیفیت اثبات شده‌ای دارد، سال گذشته هم شاهد آن بودیم که نمایشگر گلکسی S22 اولترا با کیفیت بالای خود نظر منتقدان را جلب کرد.

به طور کلی نقصی در این نمایشگر دیده نمی‌شود، تصاویر در هر نوع محتوایی مانند عکس، ویدیو کلیپ، فیلم‌های سینمایی یا هرچه که مد نظر دارید با بهترین کیفیت به نمایش در می‌آید. کنتراست و تفکیک رنگ نمایشگر بسیار بالاست و به ویژه برای نمایش نقاط تیره تصویر که برای بسیاری از نمایشگرها چالش‌برانگیز است، هیچ ضعفی در صفحه نمایش گلکسی S23 اولترا دیده نمی‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت که نمایشگر اکثر پرچمداران بازار در بالاترین حد کیفی قرار دارند و از این نظر تمام انتظارات برآورده می‌شود، حال نمایشگر گلکسی S23 اولترا که جای خود را دارد.

روشنایی

این صفحه نمایش به طور معمول تا 1200 نیت روشنایی دارد ولی در صورتی که گزینه Extra brightness در منوی نمایشگر گوشی را فعال کنید، روشنایی صفحه تا 1750 نیت افزایش پیدا می‌کند که به طور کامل برای کارکردن زیر تابش مستقیم مناسب است. این ویژگی تنها در صورتی مورد استفاده قرار میگیرد که به روشنایی بالایی نیاز داشته باشید. زیرا در حالت عادی چنین میزان روشنایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

در حالت عادی استفاده از گزینه Adaptiv brightness پیشنهاد می‌شود که نور صفحه را بر اساس میزان نور محیط برای جلوگیری از آسیب دیدن چشم تنظیم می‌کند.

رفرش ریت

در منوی تنظیمات می‌توانید دو ویژگی بسیار مهم در میزان استفاده از باتری را تنظیم کنید. اول رفرش‌ریت صفحه است که بین 60 و 120 هرتز تنظیم می‌شود. استفاده از رفرش‌ریت 60 هرتز هرچند در نمایشگری با کیفیت صفحه نمایش گلکسی S23 اولترا مصداق بارز قدرناشناسی است اما می‌تواند تاثیر 20 درصدی بر روی افزایش میزان شارژدهی داشته باشد.

البته رفرش‌ریت 120 هرتزی نیز با ویژگی LTPO 2.0 عرضه شده که رفرش‌ریت متغیر بین 1 تا 120 خواهد داشت. یعنی در هنگام استفاده از نمایشگر رفرش‌ریت 120 هرتز خواهد بود، اما زمانی که از صفحه استفاده نمی‌کنید یا صفحه ثابت است، مانند تماشای یک عکس یا خواندن یک خبر، رفرش‌ریت به 1 می‌رسد. به این ترتیب رفرش‌ریت 120 هرتزی نسبت به قبل‌ کمتر باتری را خالی می‌کند ولی همچنان رفرش‌ریت 120 هرتزی مصرف بالایی نسبت به رفرش‌ریت 60 هرتزی دارد.

اما گلکسی S23 اولترا به سطحی رسیده که با رفرش‌ریت 120 هرتز می‌تواند بیش از یک روز شارژدهی داشته باشد، بنابراین در این زمینه بهتر است صفحه را بر روی 120 هرتز بگذارید زیرا کیفیت نمایشگر در این حالت با رفرش‌ریت 60 هرتز قابل مقایسه نیست.

رزولوشن

اما مورد دوم مربوط به رزولوشن صفحه نمایش است، این صفحه نمایش با رزولوشن 3088 در 1440 عرضه شده که در هر اینچ آن 500 پیکسل وجود دارد. اما شما در منوی تنظیمات می‌توانید رزولوشن را در سه حالت HD پلاس (1544 در 720) یا FHD پلاس (2316 در 1080) یا WQHD پلاس (3088 در 1440) انتخاب کنید.

کمتر پیش می‌‌آید از رزولوشن +HD استفاده کنید، زیرا این رزولوشن به طور کل کیفیت صفحه را پایین می‌آورد. اما رزولوشن +FHD واقعا قابل استفاده است. به این موضوع دقت کنید که کیفیت صفحه نمایش در حالت +WQHD کم نظیر است، یک صفحه نمایش با رزولوشن بالا و با کیفیت که چشمانتان را نوازش می‌کند.

اما برای مصرف کمتر باتری می‌توانید صفحه را بر روی +FHD هم قرار دهید، این کار باعث افت نسبی کیفیت صفحه می‌شود اما با این وجود صفحه هنوز هم کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد، اختلاف رزولوشن پیکسلی بین +WQHD و +FHD آنقدر زیاد نیست، برای همین می‌توان از حالت +FHD استفاده کرد و از صفحه لذت برد، اما این حالت کمی بر روی شارژدهی بیشتر گوشی تاثیر می‌گذارد.

اگر باتری برایتان در اولویت است و می‌خواهید به طور کامل صفحه را خراب کنید، می‌توانید رزولوشن را بر روی +HD و رفرش‌ریت را بر روی 60 هرتز بگذارید، در این حالت شارژدهی گوشی قطعا بیش از 50 درصد افزایش پیدا می‌کند، البته شخصا این حالت را تست نکردم ولی این موضوع کاملا مشخص است.

اما بهترین ترکیب پیشنهادی صفحه 120 هرتزی +FHD است که هم کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد و هم تا حدودی به شارژدهی کمک می‌کند، حالت دارک مود هم به این تنظیمات اضافه کنید و من به شما قول می‌دهم در یک استفاده معمولی گوشی بیش از یک روز شارژ نگه بدارد.

به طور کلی نکته خاصی در مورد صفحه نمایش نیست، همه چیز در بالاترین کیفیت قرار دارد و شما با تنظیمات می‌توانید کیفیت صفحه را به طور کامل شخصی‌سازی کنید. نمایشگر در تاریکی، روشنی، زیر تابش خورشید و همه مواقع عملکرد عالی دارد و همه اجزای صفحه را می‌توانید به خوبی مشاهده کنید.

امنیت و قفل‌های بیومتریک گلکسی S23 اولترا

سامسونگ اطلاعات زیادی در خصوص تفاوت‌ها یا ویژگی‌های جدید حسگرهای بیومتریک در گلکسی S23 اولترا نسبت به سال قبل ارائه نداده است، به این ترتیب احتمالا از همان سیستم امنیتی گلکسی S22 اولترا در این مدل نیز استفاده شده است.

البته منوی بخش امنیت و حریم خصوصی متفاوت شده و از شما خواسته می‌شود تا تنظیمات بخش‌های مختلف مانند قفل صفحه، اتصال به اکانت سامسونگ، بخش پیدا کردن موبایل، امنیت برنامه‌ها و آپدیت را انجام دهید.

حسگر اثر انگشت

مانند همیشه در پرچمدار سامسونگ از یک حسگر اولتراسونیک اثر انگشت زیر نمایشگر استفاده شده، محل قرار گیری آن خوب است و با وجود سنگینی گوشی می‌توانید به راحتی با انگشت شصت خود از حسگر استفاده کنید. حسگر اثر انگشت دقت و سرعت بالایی دارد، در اکثر مواقع در هنگام گذاشتن انگشت روی صفحه به سرعت قفل باز شده و می‌توانید از گوشی استفاده کنید.

تعریف اثر انگشت هم زمان زیادی لازم ندارد و با چند بار گذاشتن و برداشتن انگشت خود در بخش حسگر می‌توانید اثر انگشت را ثبت کنید.

خوبی حسگر اثر انگشت گلکسی S23 اولترا آن است که حتی اگر زاویه گذاشتن انگشت شما بر روی صفحه تفاوت داشته باشد باز هم قادر به خواندن اثر انگشت است. این حرف بدین معناست که اگر شما انگشت خود را با زاویه 20 یا 30 درجه بر روی حسگر بگذارید باز هم اثر انگشت تشخیص داده می‌شود اما اگر زاویه انگشت شما خیلی تغییر کند، حسگر در شناخت اثر انگشت به مشکل بر می‌خورد.

شما با دست خیس هم می‌توانید از حسگر استفاده کنید، البته حسگر کمی به سختی اثر انگشت شما را تشخیص می‌دهد اما در نهایت باز می‌شود.

به طور کلی استفاده از حسگر اثر انگشت رضایت بخش است و مشکل یا نقص بزرگی در این حسگر دیده نمی‌شود، پیشرفت خاصی هم نسبت به سال گذشته وجود ندارد، این حسگر مانند نمایشگر کیفیت خوبی داشت و همچنان از همان کیفیت بهره می‌برد.

دوربین تشخیص چهره

دوربین تشخیص چهره شاید بهترین و ساده‌ترین راه برای باز کردن قفل باشد، به ویژه الآن که آمار ابتلا به کرونا کاهش پیدا کرده و بخش اعظمی از مردم از ماسک استفاده نمی‌کنند، به راحتی می‌توان از قفل چهره استفاده کرد اما میزان خطا در قفل چهره گلکسی S23 اولترا کمی بیشتر از حد انتظار از یک پرچمدار است و گاهی کار شما با گوشی را دچار چالش می‌کند.

دوربین در اکثر مواقع به خوبی کار می‌کند و حتی اگر زاویه شما با دوربین مناسب نباشد معمولا قفل باز می‌شود، اما گاها قفل در شرایط مناسب هم قادر به شناخت صورت نیست. حال نمی‌دانم این مشکلی سراسری است یا تنها مدلی که ما در اختیار داشتیم دارای چنین باگی بود ولی گاهی اوقات قفل چهره را تشخیص نمی‌داد یا حداقل برای بار اول تشخیص نمی‌داد و شخصا مجبور می‌شدم از حسگر اثر انگشت استفاده کنم.

چنین مشکلی برای قفل تشخیص چهره یک مدل پرچمدار و گران‌قیمت قابل پذیرش نیست و انتظار داشتیم مانند دیگر پرچمداران یا حتی گوشی‌های میان‌رده سامسونگ، عملکرد قفل تشخیص چهره در گلکسی S23 اولترا هم کم نقص باشد اما این مشکل گاهی خود نمایی میکرد و آزار دهنده بود. از این رو نمی‌توانم دقت و سرعت قفل تشخیص چهره این مدل را “کم‌نقص” بنامم، بلکه تنها با واژه “خوب” از آن یاد خواهم کرد.

قفل تشخیص چهره با ماسک باز نمی‌شود، هنگامی که هر دو چشمتان بسته باشد هم قفل باز نمی‌شود، همچنین در تاریکی با روشن شدن صفحه نمایشگر، قفل می‌تواند چهره شما را تشخیص دهد. درواقع عملکرد قفل چهره در تاریکی بسیار خوب بود و همواره با سرعت بالایی قفل باز می‌شد.

تست‌های ویژه ITResan

در بخش تست‌های ویژه به برخی قابلیت‌ها و ویژگی‌های گوشی که برای ما در آی‌تی‌رسان و بسیاری از کاربران اهمیت دارد، می‌پردازیم. این موارد شامل بخش‌های مختلف گوشی می‌شود و عموما در استفاده عادی روزانه با آن‌ها مواجه می‌شویم، به همین دلیل بهتر است بدانیم آیا گوشی گلکسی S23 اولترا می‌تواند تست‌های ویژه ما را رد کند یا خیر؟

رابط کاربری آپدیت شده سامسونگ

سامسونگ در گلکسی S23 اولترا از رابط کاربری One UI 5.1 که نسخه جدید رابط کاربری One UI 5 است استفاده کرده، البته One UI 5.0 خود یک رابط کاربری نسبتا جدید است اما در مدل پرچمدار گلکسی S23 اولترا اولین آپدیت این رابط کاربری قابل استفاده است.

این رابط کاربری در نگاه اول تفاوتی با نسخه‌های پیشین ندارد، شکل و ظاهر محیط کاربری گوشی مانند گذشته است و اپلیکیشن‌های نام آشنای گوگل و سامسونگ به چشم می‌خورند. هنوز جای برخی برنامه‌ها مانند پخش موسیقی خالیست و باید این برنامه را به صورت جداگانه دانلود کنید.

آپدیت نرم افزاری

سامسونگ انتشار 4 بروزرسانی بزرگ برای خانواده گلکسی S23 را تضمین نموده است. این موضوع بدان معناست که کلیه دستگاه‌های سری گلکسی S23 بروزرسانی اندروید 17 را دریافت خواهند کرد. اما حتی پس از این دوره نیز پشتیبانی نرم‌افزاری متوقف نشده و غول کره‌ای به عرضه آپدیت‌های امنیتی برای این گوشی‌ها ادامه خواهد داد.

درواقع شما از الان که اندروید 13 را در این مدل دارید تا سال 2027 می‌توانید از پرچمدار سامسونگ با جدیدترین اندروید و رابط کاربری استفاده کنید، به‌نوعی سامسونگ طول عمر این پرچمدار را نهایتا 4 سال اعلام کرده است.

رابط کاربری سامسونگ، کاملا مینیمال، ساده و کاربردی است. شما هیچ بخش اضافه‌ای در این رابط کاربری مشاهده نمی‌کنید، برنامه‌های پیشفرض مربوط به برنامه‌های سامسونگ و گوگل هستند و هیچ برنامه تجاری به صورت پیشفرض بر روی گوشی نصب نیست.

تغییرات بصری

سامسونگ اعلام کرده در این نسخه از One UI جلوه‌های بصری و انتقال میان صفحات نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است، البته تغییرات بسیار جزئی هستند اما با این وجود می‌توان رابط کاربری گلکسی S23 اولترا را یکی از روان‌ترین اینترفیس‌های موجود در بازار دانست.

از لحاظ ظاهری طرح آیکون‌ها و نوشته‌ها و رنگ‌ها کمی تغییر کرده و سامسونگ قول داده در رابط کاربری جدید چشم شما در طولانی مدت کم‌تر اذیت شود، پالت رنگ همچنان یکی از گزینه‌های جذاب است که با استفاده از آن می‌توانید متن، نوشته‌ها، نوار نوتیفیکیشن و آیکون‌ها را با بازه رنگی والپیپیر خود هماهنگ کنید که رابط کاربری طرح یکپارچه‌تری داشته باشد.

ویدیو در پس زمینه تماس

یکی از تغییرات جالب در بخش تلفن و تماس رخ داده و شما می‌توانید پس‌زمینه‌های متحرک را برای هر مخاطب به‌طور پیش‌فرض انتخاب کنید، بنابراین در یک نگاه راحت‌تر می‌توان دید چه کسی به شما زنگ زده است و ضمن این که محیط رابط کاربری حتی در هنگام تماس که شاید زیبایی بصری جذابیتی نداشته باشد، بهتر می‌شود.

روتین‌ها

یکی از بخش‌هایی که هم در منوی تنظیمات و هم در نوار نوتیفیکیشن به چشم می‌آید روتین‌ها هستند. با این ویژگی جدید می‌توانید بر اساس فضای فعلی خود، یک مد را انتخاب کنید و اقدامات خاصی را انجام دهید، مثلا پروفایل‌های صدا، تنظیمات نمایشگر، اعلان‌ها و غیره را تغییر دهید. همچنین می‌توانید روتین‌های خاصی را با برخی از اقدامات فعال کنید، مثلا روشن کردن نقطه اتصال یا حالت هواپیما می‌تواند به معنای فعال شدن یک روتین باشد.

این نوع بخش انتخاب پروفایل یا تنظیم حالت‌های مختلف بر روی گوشی به شکل ساده‌تر در تلفن‌های قدیمی هم وجود داشت و هرگز مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. معمولا هنگامی که به سر کار می‌رویم یا ورزش را آغاز می‌کنیم یا زمانی که در هواپیما هستیم، لازم نیست تا تعداد زیادی از تنظیمات گوشی را تغییر دهیم، به جای آن که به بخش روتین برویم، تنها با سایلنت کردن گوشی یا روشن‌کردن حالت هواپیما تمام اقداماتی که لازم است انجام می‌شود، به این ترتیب فکر نمی‌کنم از این ویژگی استقبال شود مگر آنکه بخواهید رابط کاربری گوشی و تنظیمات آن در موقعیت‌های مختلف به طور کامل تغییر کند که البته تعداد کمی از کاربران اینگونه هستند.

ادامه مطلب رو در سایت بخونید و روی لینک زیر کلیک کنید..

منبع: آی‌تی‌رسان

ITResan.com
ITResan.com

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋