alireza.zahedi85

alireza.zahedi85

نحوه انتخاب الکتروپمپ

پیش از توضیح پیرامون انتخاب الکتروپمپ می بایست قید نمود انتخاب الکتروپمپ یک امر کاملا مهندسی می باشد که باید حتما با مشاوره مهندسین مرتبط و بهره گیری از هندبوک های معتبر صورت پذیرد. با این حال توجه به این نکته نیز ضرورت دارد که برخی پمپ ها در اتصال با اجزای دیگر سیستم های مکانیکی کار می کنند مانند پمپ پیستونی، پمپ دنده ای، لوب پمپ و ... این در حالی است که برخی الکتروپمپ ها خود یک سیستم کاملا مجزای کاری هستند و بصورت تک تنها با اتصال الکتریسیته کار می کنند مانند پمپ لجن کش، پمپ آب و پمپ آب صابون. در مورد پمپ هایی که بعنوان بخشی از سیستم مکانیکی کار می کنند تعویض آنها طبق بروشور تولید کننده دستگاه OE صورت می گیرد یعنی انتخاب الکتروپمپ دقیقا از همان نوع با توان، هد و دبی برابر. در صورتیکه قصد راه اندازی و ابداع دستگاه مکانیکی که نیاز به الکتروپمپ دارد هستید انتخاب نوع الکتروپمپ با در نظر گرفتن فاکتورهایی صورت می پذیرد.

 

فاکتور های انتخاب الکتروپمپ

 

انتخاب الکتروپمپ مانند انتخاب دیگر اجزای ماشین آلات مکانیکی دارای فاکتور هایی است با این اختلاف که این فاکتور ها بر حسب اهمیت تاثیر بر مکانیزم کاری الکتروپمپ انتخاب نمیشوند. بدان معنا که با وجود اینکه مهمترین مشخصات مکانیکی یک الکتروپمپ دبی خروجی جریان Q ، هد و ارتفاع پمپاژ سیال H، و توان الکتروپمپ W هستند اما معیار های انتخاب اولیه و در راس آنها این موارد نمی باشد. چرا که در صورتیکه بدون در نظر گرفتن سیال و ماهیت شیمیایی آن الکتروپمپ با هد و دبی متناسب با نیاز انتخاب شده باشند اما بر اثر خورندگی سیال در پمپ و یا میزان بالای ویسکوزیته سیال و یا ذرات جامد معلق در سیال اساسا عملکردی نخواهند داشت.

 

  • نوع سیال: اولین و مهمترین فاکتور در انتخاب الکتروپمپ بررسی ماهیت سیال جاری می باشد. چرا که دیگر مشخصات مکانیکی الکتروپمپ و اساسا قابل استفاده بودن و یا نبودن الکتروپمپ در مورد سیالات با ماهیت فیزیکی و شیمیایی متفاوت فرق می کند. این ماهیت شامل میزان و خواص خوردگی سیال، ویسکوزیته سیال و حداکثر قطر ذرات جامد معلق در سیال می باشد. نوع سیال تعیین کننده متریال بکار رفته در تولید الکتروپمپ از فولاد، چدن، مواد پلیمری و استنلس استیل نیز می باشد.
  • میزان هد یا ارتفاع پمپاژ سیال: الکتروپمپ های مختلف قابلیت های پمپاژ سیال با دبی و هد مختلفی را دارند اما از آنجا که جبران دبی پایین راهکاری ساده تر از جبران هد پایین دارد در لیست هد را در مورد دوم قرار می دهیم. در دسته بندی انواع الکتروپمپ پمپ پیستونی با بالاترین هد اما با ایجاد جریان غیر ثابت و متناوب قرار دارد.
  • دبی جریان سیال: از مهمترین ویژگی های الکتروپمپ ها دبی جریان یا میزان سیال پمپاژ شده در واحد زمان می باشد. معمول ترین نوع الکتروپمپ یعنی پمپ گریز از مرکز دارای دبی بالایی می باشد. جبران دبی پایین به سادگی با استفاده از چند الکتروپمپ بصورت موازی صورت می پذیرد.
  • دما و فشار جریان سیال: دمای بالا و فشار بالا دو عامل نامناسب برای پمپاژ سیالات محسوب میشوند چرا که نه تنها فشار بیشتر بر بدنه پمپ اعمال می کنند بلکه تغییرات فیزیکی مانند کاویتاسیون را نیز در خود جریان سیال بوجود می آورند. نمونه هایی از پمپ پلیمری که برای پمپاژ سیالات با درجه خورندگی بالا مناسب هستند برای جریان با دما و فشار بالا نا مناسب هستند.
  • عامل محرک و ایجاد جریان: الکتروپمپ ها دارای نیروی محرکه های مختلفی هستند که اغلب یا از طریق الکتروموتور با تبدیل جریان برق بوجود می آیند و یا توسط موتور های احتراق داخلی بالاخص در رابطه با پمپ پیستونی بوجود می آیند. البته پمپ دیافراگمی نیز بعنوان تنها پمپ پنوماتیکی از نیروی هوای فشرده در پمپاژ استفاده می کند.
  • دقت در میزان جریان: در برخی از انواع الکتروپمپ ها با وجود دبی و هد مناسب دقت چندانی در کنترل میزان دبی وجود ندارد. از نظر درجه دقت پمپ دنده ای و لوب پمپ ها دارای درجه بالایی از دقت جریان سیال هستند و از این رو در مواردی مانند انتقال سوخت مورد استفاده قرار می گیرند.

 

آنچه روشن است حتی با بکارگیری تمامی فاکتور ها و بررسی دقیق ماهیت سیال نیز بدون دارا بودن تجربه مناسب در انتخاب الکتروپمپ بالاخص با وجود برند های بسیار متنوع تولید کننده این قطعه صنعتی انتخاب الکتروپمپ می تواند با چالش های بسیاری همراه باشد.

منبع sanataria.ir

 

alireza.zahedi85
alireza.zahedi85

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋