alireza.zahedi85

alireza.zahedi85

پمپ پیستونی

هر یک از انواع الکتروپمپ دارای مشخصات مکانیکی مختلفی از انواع هد، دبی جریان سیال خروجی، تک فاز و ۳ فاز بودن، توان خروجی، قابلیت پمپاژ سیال با ویسکوزیته مختلف، قابلیت پمپاژ سیال با درات جامد معلق تا قطر مختلف، قابلیت کاربری بصورت خوشک و بعنوان دمنده، قابلیت پمپاژ سیال به میزان مشخص و دیگر مشخصات مکانیکی هستند. پمپ پیستونی در این میان به قابلیت پمپاژ سیال تا ارتفاعات بسیار بالا شهرت دارد. میزان هد پمپ پیستونی میتواند به چند صد متر نیز برسد چرا که عامل محرک آن بر خلاف بسیاری از انواع الکتروپمپ ها که از الکتروموتور استفاده می کنند سیستم و موتور احتراق داخلی می باشد. یکی از ضعف هایی که به پمپ پیستونی واترد است ایجاد جریان سیال متناوب و غیر دائمی می باشد چرا که در طی فرایند انتقال سیال پمپ پیستونی از دو سیکل مکش و پمپاژ استفاده می کند. از نظر قیمتی با توجه به متعلقات بسیار بالا و گران قیمت پمپ پیستونی دارای قیمت بالاتری نسبت به دیگر انواع الکتروپمپ می باشد اما با توجه به هد بسیار بالایی که تولید می کند و قابلیت بسیار بالا در پمپاژ سیالات با ویسکوزیته بالا در بسیاری از صنایه بعنوان انتخاب اول مورد استفاده قرار می گیرد.

پمپ دنده ای و لوب پمپ

در بسیاری صنایع نیاز به الکتروپمپی قدرتمند با قابلیت پمپاژ سیال به میزان بسیار دقیق می باشد. در این موارد است که از پمپ دنده ای که اغلب از دو دنده داخلی استفاده می کند استفاده می شود. پمپ دنده ای دارای اجزا و متعلقات کمی می باشد و از این رو اغلب قیمت پایینتری نیز نسبت به بسیاری دیگر از انواع الکتروپمپ دارد. در پمپ دنده ای بر اثر گردش چرخدنده ها به ازای زاویه دوران دقیق ایجاد شده میزان مشخص و دقیق از سیال در بین دو دنده محبوس شده و در ادامه در خروجی با فشار بالا منتقل میشوند. لوب پمپ ها نیز ساز و کاری شبیه به پمپ دنده ای دارند با این تفاوت که در لوب پمپ بجای استفاده از دنده ها از لوب ها که بشکل بیضوی هستند استفاده شده است. لوب پمپ ها اغلب بدنه ای از جنس استنلس استیل دارند و در انتقال مواد استفاده میشوند. مزیت اصلی استفاده از لوب پمپ نسبت به پمپ دنده ای عدم ایجاد برش در سیال انتقال یافته می باشد چرا که بطور کلی لوب پمپ ها در اجزای داخلی خود دارای سطوح برنده و تیز نیستند. علاوه بر این به سبب عدم ایجاد تماس در بین لوب ها سایش و خوردگی نیز در آنها بوجود نیامده و از این رو لوب پمپ ها دارای طول عمر بالاتری نسبت به پمپ دنده ای هستند.

پمپ گریز از مرکز

بسیازی از انواع و دسته بندی های مختلف الکتروپمپ ها در واقع از نوع پمپ گریز از مرکز می باشند. پمپ گریز از مرکز از یک پروانه دوار که دارای طراحی هایی به شکل های مختلف است برای افزایش سرعت جریان سیال و سپس با یک دفیوزر با کاهش سرعت به افزایش فشار خروجی پرداخته و سبب انتقال سیال می شود. پمپ های گریز از مرکز در دسته الکتروپمپ ها با دبی بالا و هد متوسط و پایین دسته بندی می شوند که با بکار گیری متریال های مختلف از جمله فولادی، چدنی، پلیمری و آلیاژی برای انتقال مواد با خواص شیمیایی مختلف طراحی و تولید میشوند. دسته بندی های عمومی پمپ گریز از مرکز عبارتند از پمپ انتقال مواد، پمپ های اسید، پمپ پلیمری، دوزینگ پمپ، پمپ سیرکولاسیون، پمپ لجن کش، پمپ آب معرق و …

پمپ گریز از مرکز بصورت طبقاتی نیز مورد استفاده قرار میگیرد که برای جبران هد پایین با بکار گیری در چند طبقه با دارا بودن دبی ثابت مورد استفاده قرار میگیرد. از جمله پر کاربردترین انواع پمپ گریز از مرکز پمپ لجن کش که در کاربری های فاضلاب خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد می باشد. پمپ لجن کش در اعماق با بکار گیری طناب یا سیم بکسل قرار گرفته و توان بالایی در مکش و پمپاژ سیالات با ویسکوزیته بالا و با ذرات جامد معلق دارد. اکثر پمپ های لجن شک قابلیت کار خشک را نیز دارند و بصورت تک فاز برای کاربری های خانگی و ۳ فاز برای کاربری های صنعتی تولید می شوند.

منبع مقاله

 

 

alireza.zahedi85
alireza.zahedi85

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋