کمپرسور یک ماشین مولد می باشد بگونه ای که هوای فشرده خروجی از کمپرسور ها با انرژی بالا برای ایجاد حرکت در بسیاری دیگر از ماشین آلات که پمپ های پنوماتیکی یا دیافراگمی یکی از آنها می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. اغلب کمپرسور ها از یک پمپ اسکرو برای فشرده سازی هوا استفده می کند و برای روانکاری شافت های مارپیچ این پمپ و برای جلوگیری از پس زدن و نشتی هوا روغن کاری شافت ها بصورت پیوسته ای انجام گرفته و از این رو هوای فشرده خروجی از کمپرسور دارای یک گرد روغن می باشد.
وجود بخار یا گرد روغن در هوای خروجی از کمپرسور هم سبب آلودگی محیطی، مشکلات تنفسی برای کارکنان و هم سبب هدر رفتن روغن در مخزن کمپرسور می شود که نیاز به هزینه برای جایگزینی خواهد داشت. از این رو از یک فیلتر تحت نام فیلتر کمپرسور به منظور جداسازی قطرات ریز روغن معلق در این هوا استفاده می شود. لازم به ذرک است که درصد بالایی از روغن در هوای فشرده خروجی از کمپرسور وجود دارد و از این رو ابتدا این هوا به یک سطح فلزی برخورد کرده تا بخش عمده ای از این آلاینده ها را از دست بدهد و سپس وارد فیلتر روغن از هوای کمپرسور می شود.
به فیلتر های روغن از هوای فیلتر سپراتور کمپرسور نیز گفته می شود که اغلب قابلیت جذب ذرات و قطرات ریز آب را نیز دارد. با این وجود ساختمان، قابلیت ها و قیمت فیلتر کمپرسور کاملا با فیلتر های سپراتور معمولی که برای جداسازی آب از گازوئیل در موتور های دیزلی استفاده می شود کاملا متفاوت است.
پاسخ ها