alir.eza.khan136.971

alir.eza.khan136.971

یخساز صنعتی

یخساز صنعتی دستگاهی است که برای تولید حجم بالایی از یخ در انواع مختلف، به صورت مداوم و با کیفیت بالا طراحی شده است. این دستگاه‌ها در صنایع مختلفی همچون رستوران‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها، کارخانه‌های تولید مواد غذایی، کشتارگاه‌ها و ... کاربرد گسترده‌ای دارند.

انواع دستگاها یخساز صنعتی

دستگاه یخساز قالبی

در ادامه انواع یخساز صنعتی را برای شما به ترتیب شرح خواهیم داد. دستگاه یخساز قالبی یک ماشین عظیم جثه می باشد که با مکانیسم ماشین های تبرید با استفاده از تونل انجماد اقدام به یخسازی می کند ولی بقیه مدل های دستگاه یخساز اعم دستگاه یخساز حبه ای و دستگاه یخ ساز پولکی و دستگاه یخ ساز پودری معمولا دستگاه های مکعبی شکلی هستند که در محیط هایی همانند و رستوران و ماهی فروشی و … قرار می گیرند.

دستگاه یخ ساز قالبی در سردخانه ها و بقیه جاهای صنعتی استفاده می کنند، این یخساز به صورت جداگانه در محیط های کوچک همچون رستوران قابلیت استفاده ندارد ولی کارخانجات یخسازی بزرگ با خرید دستگاه یخساز قالبی اقدام به فروش قالب یخ های خود به جاهایی همانند رستوران و قصابی و … می کنند.

دستگاه یخساز پولکی

دستگاه یخساز صنعتی بعدی که معمولا تولید می شود دستگاه یخساز پولکی است که یخ را به صورت پولک تولید می کند و از لحاظ ظاهری می تواند همانند دستگاه یخساز پودری و دستگاه یخساز حبه ای باشد و از لحاظ مکانیسم هم همانند این دستگاه های یخساز می باشد ولی از لحاظ کاربرد متفاوت از دستگاه های یخساز حبه ای و پودری می باشد، از یخ تولیدی توسط دستگاه یخساز پولکی بیشتر برای مصارف صنعتی همچون ماهی فروشی و سرد نگه داشتن گوشت و بقیه موارد استفاده می شود که علت آن  می تواند اندازه یخ باشد که تمامی بخش های ماهی و گوشت و مواردی همچون این مورد که نیاز به پوشش کامل توسط یخ را داشته باشد را پوشش می دهد و همچنین خیلی سریع یخ تولیدی توسط دستگاه های یخ ساز پولکی آب نمی شود.

دستگاه یخساز حبه ای

دستگاه یخساز بعدی دستگاه یخساز حبه ای است که تقریبا پرمصرف ترین دستگاه یخساز موجود در دنیا می باشد که میزان حبه بسته به سیاست و تجربیات تولید کنندگان یخساز متفاوت است و معمولا با داشتن منبع ذخیره یخ در این دستگاه یخساز یکی از پر کاربردترین دستگاه های یخساز موجود در دنیا می باشد.

یخساز پودری

به عنوان آخرین دستگاه یخساز ما دستگاه یخ ساز پودری را به شما معرفی می کنیم این دستگاه یخساز اقدام به تولید یخ به صورت پودر یا به صورت یخ خرد شده می کند که این نوع یخ نیز مصارف بالایی را روز به روز پیدا می کند و هر روز به متقاضیان دستگاه یخساز پودری افزوده می شود و در بسیاری از مصارف دستگاه یخساز پودری جایگزین دستگاه یخساز حبه ایی شده است از لحاظ عملکرد دستگاه یخساز پودری همانند بقیه دستگاه یخساز می باشد و فقط با این تفاوت که دستگاه یخساز پودری یخی که در تونل انجماد شکل می گیرد را با دستگاه کراش خرد می کند و به مخزن دستگاه یخساز می ریزید.

اجزای اصلی یخساز صنعتی

کمپرسور: قلب تپنده یخساز است و وظیفه ایجاد سرما را بر عهده دارد.

کندانسور: گرمای تولید شده توسط کمپرسور را به محیط اطراف منتقل می‌کند.

اواپراتور: جایی است که آب تبخیر شده و به یخ تبدیل می‌شود.

سیستم کنترل: دمای دستگاه، میزان تولید یخ و سایر پارامترهای دستگاه را کنترل می‌کند.

مزایای استفاده از یخساز صنعتی

  • تولید مداوم یخ: یخسازهای صنعتی قادر به تولید حجم بالایی از یخ به صورت مداوم هستند.
  • کیفیت بالای یخ: یخ تولید شده توسط این دستگاه‌ها از نظر بهداشتی و کیفی بسیار مرغوب است.
  • تنوع مدل: یخسازهای صنعتی در مدل‌ها و ظرفیت‌های مختلف تولید می‌شوند که امکان انتخاب مناسب‌ترین مدل را برای هر کاربرد فراهم می‌کند.
  • کاربری آسان: اکثر یخسازهای صنعتی دارای سیستم کنترل ساده و کاربرپسندی هستند.

مکانیسم ساخت یخ توسط دستگاه یخساز صنعتی چگونه است؟

دستگاه یخساز صنعتی علی رغم ظاهر ساده آن از مکانیسم پیچیده ایی درست شده است که در صورت متناسب نبودن هر یک از بخش ها با بخش دیگر و همچنین بدون محاسبات دقیق مهندسی دستگاه هرچند در ظاهر در ابتدا اقدام به تولید یخ می کند ولی هم از لحاظ مصرف انرژی بهینه نخواهد بود و هم بعد از مدت کوتاهی به دلیل فشار عدم تنظیم دچار خرابی می گردد.

در یک دستگاه یخساز صنعتی، فرقی نمی کند چه دستگاه یخساز صنعتی و چه دستگاه یخ ساز خانگی با یک رابط آب به داخل دستگاه یخساز وارد می شود که البته با یک شیر این ورود آب به داخل دستگاه یخساز کنترل می شود.

با ورود آب به داخل دستگاه یخساز صنعتی از طریق پمپ آب موجود که دارای انواع مختلفی می باشد این آب ورودی را به سمت تونل انجمادی که از قبل آماده شده است هدایت می کند و در تونل انجماد دستگاه یخساز تبدیل به یخ شده و بعد از یک چرخش دوباره آب به داخل مخزن دستگاه یخساز صنعتی حرکت می کند.

تمامی دستگاه های یخساز داخلی و یخساز خارجی از همین شیوه برای ساختن یخ با کمی تنوع استفاده می کنند، این فرایند یخسازی در دستگاه یخساز صنعتی از چند بخش از جمله سیستم تبخیر و سیستم تقطیر که توسط اواپراتور و کندانسور دستگاه یخساز صورت می گیرد، درست شده است.

کاربردهای یخساز صنعتی

صنایع غذایی: برای نگهداری مواد غذایی، خنک کردن نوشیدنی‌ها و تولید بستنی

صنایع دارویی: برای نگهداری داروها و واکسن‌ها

صنایع شیمیایی: برای خنک کردن واکنش‌های شیمیایی

صنایع ماهیگیری: برای نگهداری ماهی و سایر آبزیان

بیمارستان‌ها: برای نگهداری خون و سایر فرآورده‌های خونی

عوامل موثر در انتخاب یخساز صنعتی

  • ظرفیت تولید یخ: میزان تولید یخ مورد نیاز
  • نوع یخ مورد نیاز: حبه‌ای، پولکی، لوله‌ای یا پودری
  • ابعاد و فضای موجود: فضای مورد نیاز برای نصب دستگاه
  • منبع تامین آب: آب شهری یا آب تصفیه شده
  • برق مصرفی: میزان مصرف برق دستگاه

 

alir.eza.khan136.971
alir.eza.khan136.971

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋