aliharirsaz

aliharirsaz

توسط ۱ نفر دنبال می شود

مشاوره روانشناسی چیست و چه کاربردی دارد؟

تعریف مشاوره روانشناسی

مشاوره روانشناسی می­تواند با ارائۀ توصیه و پشتیبانی به افراد با طیفی از عارضه­ ها کمک کنند.بر طبق سلامت روان امریکا مشاور روانشناسی به منظور برگزاری جلسات مشاورۀ فردی و گروهی آموزش می­بیند. آنها می توانند عارضه های سلامت روان را تشخیص دهند اما مجاز به تجویز دارو نیستند.

مشاور روانشناسی برای داشتن صلاحیت، لازم است دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد در روانشناسی یا مشاوره باشند و چندین سال تجربۀ کار روانشناسی بالینی کسب کنند. آنها همچنین باید در آزمون ایالت خود به منظور اخذ پروانۀ کار شرکت نمایند.مشاوران حرفه ای سلامت روان می توانند در طیفی از زمینه ها از جمله مراکز سلامتی، بیمارستان ها، مدارس، زندان ها و ادارات مشغول به کار شوند.

مشاوره روانشناسی چه کمکی می کند؟

مشاور روانشناسی می توانند توصیه ها، پشتیبانی و مکانی امن را برای گفتگو دربارۀ مشکلاتی که افراد با آنها دست به گریبان­اند، فراهم آورند.

 

برای مثال آنها می توانند کمک کنند تا افراد:

  • از احساسات خود آگاه شوند
  • مسائلی را که بر وضعیت سلامت روان­شان اثر داشته شناسایی کنند
  • راه هایی برای غلبه بر آن مسائل پیدا کند
  • مهارت های جدید و راهبردهای مقابله ای را بیاموزد
  • برای رشد شخصی­اش هدف گذاری کند
  • درمورد عارضه های سلامت روان بیشتر بداند

تمام مشاور روانشناسی باصلاحیت، در زمینۀ شناسایی علائم وضعیت هایی چون اضطراب ، افسردگی و عزت نفس پایین آموزش می­بینند.

از حیطه ها یا رویدادهای خاص زندگی که مشاور روانشناسی می توانند به آنها وارد شوند و به افراد در مقابلۀ مؤثر کمک کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوگ یا فقدان
  • اعتیاد
  • مدیریت خشم
  • اختلالات خوردن
  • محرومیت یا داغدیدگی
  • مشکلات خانوادگی و روابط
  • وسواس

برخی مشاوران روانشناسی در یک یا چند حوزه آموزش تخصصی دریافت می کنند. آنها همچنین می توانند برای کمک به افرادی که اخیراً تجربۀ تروما، تجاوز جنسی یا خشونت خانوادگی داشته اند، آموزش ببینند.به طور معمول مشاوره بر برطرف سازی علائم یا مشکلات عمدۀ ای که افراد یا گروه ها آنها را آزارنده می پندارند، تمرکز می کند. با این کار افراد با کمک مشاوران روانشناسی قادر خواهند بود تا بر چالش ها، موانع یا رویدادهایی که به­زیستی روانی آنان را تحت­الشعاع قرار می دهد، غلبه کنند.مشاوران سلامت روان، راهبردهای مقابله ای سالم یا فنون خودیاری را به افراد آموزش می دهند، یا به سادگی برای مراجعان فضایی فراهم می کنند که خود راه حل های مناسب را پیدا کنند.در صورت نیاز، مشاور ممکن است مراجع را به سایر خدمات مفید همچون پزشک، متخصص تغذیه یا گروه های حمایتی ارجاع دهد.برای ملاقات با یک مشاور روانشناسی لازم نیست علائم شدیدی را تجربه کنید. بسیاری از مردم وارد جلسات مشاوره می شوند زیرا احساس می کنند که صحبت دربارۀ نگرانی هایشان با یک متخصص همدل و غیرقضاوت­گر برایشان مفید خواهد بود.

بر طبق اتحاد ملی سلامت روان، به طور میانگین حدود 11 سال طول می کشد تا شخصی که علائم یک عارضۀ سلامت روان را تجربه می کند، درمان دریافت کند. با این حال جستجوی زودهنگام کمک می تواند تاثیر منفی چنین عارضه هایی را بر سلامتی، شغل و روابط شخص کاهش دهد.

چگونه یک مشاوره روانشناسی انتخاب کنم؟

در هنگام انتخاب یک مشاور سلامت روان، همیشه موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • صلاحیت و تجربۀ آنها
  • حیطۀ تخصص
  • رویکرد و تفکر آنها دربارۀ مشاوره روانشناسی
  • ابزارها و فنونی که به کار می برند
  • هزینه ها و پوشش بیمه

 

این نکته حیاتی است که فرد احساس راحتی با مشاور روانشناسی خود داشته باشد و رابطۀ همدلانه میان آنها برقرار شود. بعضی تحقیقات نشان می دهند که رابطه بین مشاور و مراجع دست کم به اندازۀ استفاده از روش درمانی صحیح در نتایج درمان مهم است. چنانچه شخصی احساس کند که ارتباط مثبتی با مشاورش برقرار نکرده، ممکن است به فکر تعویض مشاوره روانشناسی بیفتد.

مشاوران در برابر روانشناس ها

زمانی که افراد به جستجوی حمایت روانی برمی­آیند، ممکن است در انتخاب بین مشاور و روانشناس سردرگم شوند. هرچند مشاوران و روانشناسان هردو می توانند به دغدغه های حوزۀ سلامت روان رسیدگی کنند، اما ممکن است از شیوه های متفاوتی استفاده نمایند.روانشناسان و روان درمانگران نسبت به مشاوران احتمالاً نیاز به جمع­آوری تجارب کاری بیشتری دارند. برخی مشاوران به دنبال دریافت آموزش در حیطۀ روان درمانی می روند اما همۀ آنها چنین آموزشی دریافت نمی کنند.روان درمانی به این موضوع می پردازد که تجارب گذشتۀ افراد، عقاید آموخته شده، رفتارهای فعلی و نیمه هشیار چه نقشی را در شکل دهی به­زیستی روانی فرد ایفا می کنند؛ و شامل رویکردهای فراوانی است از جمله درمان شناختی رفتاری (CBT).در بیشتر ایالت های امریکا، روانشناسان نمی توانند دارو تجویز کنند و این کار بر عهدۀ روانپزشکان و گاهی پرستار-درمانگران روانپزشکی است. یک روانپزشک، پزشکی است که در تشخیص و درمان اختلالات روانی تخصص دارد. روانپزشکان می توانند اثرات عارضه های سلامت روان را بر عوامل جسمی (مانند فشار خون) پایش کنند و داروهای لازم را تجویز نمایند.یک پرستار-درمانگر روانپزشکی، می تواند افراد را ارزیابی کند و خدمات مشاور ارائه دهد. در بعضی ایالت ها، آنها اجازۀ تجویز و پایش داروها را نیز دارند.

هزینه های مشاوره روانشناسی

هزینۀ مشاوره روانشناسی و کلینیک روانشناسی بسته به محل استقرار مشاور، آموزش و شهرت او متفاوت است. در برخی کشورها، بیمۀ مراجع می تواند بخشی از هزینه را تقبل کند. همچنین مشاورانی که آموزش های تخصصی دیده اند، ممکن است حق ویزیت بالاتری داشته باشند.

با این حال، مشاوران و مراکز بهداشتی وجود دارند که به افراد نیازمند مبالغ کمتری پیشنهاد می دهند و ممکن است هزینه ها را طبق مقیاس متغیری دریافت کنند.خوب است که زمان انتخاب یک مشاوره روانشناسی دربارۀ هزینه ها سؤال کنید.

چه زمانی به دنبال کمک باشیم؟

افرادی که مکرراً احساس اضطراب، وحشتزدگی یا افسردگی می­کنند بهتر است به دنبال دریافت حمایت از یک متخصص سلامت روان باشند.

همچنین افراد ممکن است به دلیل تجارب زیر با یک مشاور قرار ملاقات بگذارند:

  • افکار مزاحم یا غیر قابل کنترل
  • رفتارهای اجباری
  • بی خوابی، کابوس، یا فلش بک ها (مرور گذشته)
  • تعارضات خانوادگی یا ارتباطی
  • نشانگان اختلالات خوردن
  • خشونت خانوادگی یا جنسی
  • سوء مصرف الکل یا مواد

خلاصه

مشاوران سلامت روان می توانند در زمینۀ درمان مشکلات سلامت روان و سایر منابع آشفتگی همچون تعارضات ارتباطی یا محرومیت و داغدیدگی خدمات اثربخشی ارائه دهند. آنان این کار را با فراهم نمودن فضایی برای افراد که در آن قادر به کشف احساسات خود باشند، و همینطور آموزش مهارت های مفید و راهبردهای مقابله ای انجام می دهند.

 

به علاوه مشاوره روانشناسی می توانند در حوزه های خاصی مانند تجارب تروماتیک یا اعتیاد تخصص دریافت کنند.بسیار مهم است که مراجع احساس راحتی با مشاوره روانشناسی خود داشته باشد، چرا که رابطۀ بین مشاوره روانشناسی و مراجع با احتمال بالایی بر اثربخشی یا شکست درمان تاثیر می­گذارد.همچنین افراد می توانند به برنامه های کم هزینه دسترسی یابند و در برخی کشورها از طرح های دولت یا بیمه های سلامتی بهره مند شوند.

دربارۀ ویراستار تخصصی متن مشاوره روانشناسی

دکتر الکس کلاین یک روانشناس بالینی دارای پروانه است که در زمینۀ ارزیابی و روان درمانی  تخصص دارد. او دکترای خود را در رشته روانشناسی بالینی از موسسه رایت در برکلی، کالیفرنیا دریافت کرد. هم اکنون وی در Kaiser Permanente Oakland کار می کند و یک مطب خصوصی دارد. علایق اصلی وی شامل تفاوت های ذهنی و روانی، زوج و خانواده درمانی ، عدالت اجتماعی، والدگری برای کودکان چالش انگیز، مشاوره در برنامه های آموزشی، رویکردهای یکپارچه در روان درمانی و نظارت بر دانشجویان دورۀ تحصیلات تکمیلی است.

منبع : سها کلینیک

aliharirsaz
aliharirsaz

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋