aliharirsaz

aliharirsaz

توسط ۱ نفر دنبال می شود

اختلال شخصیت نمایشی

اختلال شخصیت نمایشی (HPD) چیست؟

ادامه متن را دنبال کنید تا درباره اختلال شخصیت نمایشی HPD نشانگان، علل و گزینه های درمانی بیشتر بدانید.

نشانگان اختلال شخصیت نمایشی

اختلال شخصیت نمایشی یکی از چند اختلال خوشۀ B اختلالات شخصیت است. اختلالات شخصیت خوشه B اغلب شامل رفتارهایی است که بیش از حد هیجانی، نامتعادل و نمایشی هستند.افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی HPD وقتی که در مرکز توجه نیستند احتمالاً احساس طرد شدگی یا ناامیدی می کنند. آن‌ها ممکن است پر انرژی یا به صورت افراطی اغواگر به نظر برسند و افراد دیگر ممکن است آنها را به عنوان “مجلس گرم‌کن” توصیف کنند.

افراد مبتلا به HPD احتمالاً برخی از نشانگان زیر را نمایش میدهند:

زمانی که در مرکز توجه نیستند احساس ناراحتی دارند

رفتارهای جنسی افراطی نشان می دهند

احساسات متغیر و سطحی دارند مثل حسادت یا حرص

از ظاهر خود برای جلب توجه استفاده می کنند

سخنانی کلی و فاقد جزئیات ارائه می دهند

هیجاناتی را تجربه می کنند که اغلب اغراق شده و نمایشی به نظر می رسد

تلقین پذیر هستند

روابط را بیش از آنچه که واقعا هست صمیمانه می­دانند

همچنین یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ اظهار می کند که افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی احتمالاً به الکسی‌تایمی دچاراند. الکسی تایمی ویژگی‌ای است که شخص دارای آن قادر به تشخیص یا توصیف هیجانات خود یا دیگران نیست.

مکانیسم های دفاعی فرآیندهای روانی ناهشیاری هستند که از فرد در برابر آشفته شدن مقابل اضطراب محافظت میکنند. افراد مبتلا به HPD احتمالاً از مکانیسم های دفاعی سرکوب، تجزیه یا هر دو استفاده می کنند.

سرکوب به این اشاره دارد که فرد محرک‌های دردآور مانند خاطرات، افکار و احساسات را بیرون از آگاهی هوشیار قرار می دهد.

تجزیه یک فرآیند روانی است که در آن فرد ارتباط خود را با افکار، احساسات، خاطرات و حس هویت خود قطع می کند.

اختلال شخصیت نمایشی

علل اختلال شخصیت نمایشی

در حال حاضر علل دقیق اختلال شخصیت نمایشی شناخته شده نیست، با این حال بعضی محققان باور دارند که این وضعیت احتمالاً به دلیل ترکیبی از عوامل وراثتی و رفتارهای آموخته شده رشد پیدا می‌کند.برای مثال بعضی از متخصصان سلامت روان و مشاوره روانشناسی معتقدند که فرد ممکن است این وضعیت را به ارث ببرد، زیرا این اختلال می‌تواند افراد مختلف یک خانواده را تحت تاثیر قرار دهد.سبک فرزندپروری همچنین احتمالاً در شانس یک فرد برای ابتلا به HPD نقش دارد. برای مثال اگر کودکی رفتارهای ناپایدار، نامناسب یا بیش از حد جنسی را در والد یا مراقب خود مشاهده کند بعدها با احتمال بیشتری به اختلال شخصیت نمایشی دچار می‌شود.

یک توضیح محتمل دیگر این است که اختلال شخصیت نمایشی به عنوان سازگارشدن با تجارب تروماتیک کودکی رشد پیدا می کند.

درمان‌های اختلال شخصیت نمایشی

در ایالات متحده هیچ داروی تایید شده‌ای از سوی سازمان غذا و دارو (FDA) به عنوان درمانی خاص برای اختلالات شخصیت وجود ندارد.روان درمانی معمولاً درمان اولیه برای HPD است و شامل این است که فرد احساسات و تجارب خود را با یک درمانگر به بحث بگذارد. درمانگر می‌تواند به فرد کمک کند تا دلیل پشت یک رفتار یا عمل مشخص را شناسایی کند.

برخی از نمونه های روان درمانی که ممکن است برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی مفید باشند شامل درمان شناختی تحلیلی (CAT) و درمان شناختی رفتاری (CBT) است.CAT یک درمان گفت و گو مدار است که بر افکار، احساسات و اعمال شخص تمرکز می‌کند. یک تحقیق قدیمی پیشنهاد می دهد که این نوع از درمان می‌تواند به کاهش شدت علائم اختلال شخصیت نمایشی کمک کند. با این حال محققان باید به مطالعه درباره اثربخشی آن ادامه دهند.CBT به شناسایی و بررسی الگوهای فکری منفی شخص کمک می‌کند. CBT با آموزش تفکر و عملکرد همراه با آرامش بیشتر می‌تواند فرد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی را یاری سازد تا رفتارهای نامتعادل خود را با برطرف کند.

اختلال شخصیت نمایشی

تشخیص اختلال شخصیت نمایشی

هیچ آزمون روان سنجی ویژه‌ای برای تشخیص اختلال شخصیت نمایشی HPD وجود ندارد اما روان‌پزشک با استفاده از معیارهای ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی احتمالاً قادر خواهد بود تا فرد را از نظر ابتلا یا عدم ابتلا به HPD ارزیابی کند.برای دریافت تشخیص HPD لازم است تا شخص پنج مورد از ۸ علامت فهرست شده در بخش نشانگان این مقاله را نمایش دهد. همچنین باید علائمی شدید و مرتب از کج‌تنظیمی هیجانی را ارائه کند.به­ علاوه این نشانگان باید از اوایل جوانی شروع شده باشند‌.

عوارض و پیامد های اختلال شخصیت نمایشی

شخص مبتلا به HPD ممکن است برخی عوارض مرتبط با علائم این وضعیت را تجربه کند. برای مثال رفتارهای بیش از حد جنسی ممکن است حفظ روابط عاشقانه طولانی مدت را دشوار سازد.فرد مبتلا ممکن است از دریافت انتقاد یا بازخورد منفی خشمگین شود که این احتمالاً محیط‌های کاری معینی را برای آنها، همکاران و کارفرمایان چالش انگیزتر می کند.افراد مبتلا به اختلالات خوشه B مانند اختلال شخصیت نمایشی HPD همچنین گرایش به ماجراجویی دارند. این موضوع می‌تواند به رفتارهای پرخطر مانند مصرف مواد منجر شود.برای افراد مبتلا به اختلالات خوشه B تجربه افسردگی و اضطراب غیر معمول نیست. بنابراین فرد احتمالاً نشانگان این وضعیت ها را در طول ابتلا به HPD تجربه می کند.

دورنمای اختلال شخصیت نمایشی

شیوه‌ای که افراد این اختلال را تجربه می کنند احتمالاً متفاوت است. برای مثال برخی افراد ممکن است با تمرکز بر اهداف، حفظ روابط عاشقانه یا نگه داشتن یک شغل درگیری داشته باشند. با اینکه برخی دیگر ممکن است در موقعیت‌های غیررسمی احساس راحتی کنند.با روان درمانی افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی HPD می‌توانند یاد بگیرند تا هیجانات خود را بهتر تنظیم کنند، اثر خود را بر دیگران درک کنند و الگوهای فکری ناسازگار را تغییر دهند. این احتمالاً به فرد در روابط صمیمانه و محیط‌های کاری یاری می رساند.

اختلال شخصیت نمایشی

چه زمانی با پزشک ملاقات کنیم؟

 از آنجا که برخی افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی HPD گاهی در موقعیت های اجتماعی به خوبی عمل می‌کنند برخی مردم ممکن است تصور کنند که آنها مشکلی ندارند. با این وجود اگر فرد معتقد است که نشانگان HPD را تجربه می کند و این وضعیت بر وجوه زندگی او مثل روابط صمیمانه و کار اثر منفی گذاشته است، ممکن است مایل باشد که به یک متخصص سلامت روان مراجعه کند.

خلاصه

HPD یک وضعیت سلامت روان است که در آن فرد نسبت به بودن در مرکز توجه اشتیاق دارد و هیجاناتی اغراق شده از خود نمایش می‌دهد. از آنجایی که نشانگان اختلال شخصیت نمایشی HPD احتمالاً اثری منفی بر روابط صمیمانه و زندگی شغلی فرد می‌گذارد جستجوی درمان می تواند به کاهش شدت علائم و افکاری که فرد مبتلا ممکن است تجربه کند کمک کند.افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی HPD در موقعیت های اجتماعی پیشرفت می کنند و با حمایت درست، می‌توانند به زندگی رضایت بخشی برساند.

منبع : سها کلینیک

aliharirsaz
aliharirsaz

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋