برای آگاه بودن

برای آگاه بودن

نشریه آنلاین آگاه، برای آنان که به یادگیری علاقمندند

بهترین فیلم های هیث لجر؛ خاطره انگیزترین جوکر سینما

بهترین فیلم های هیث لجر؛ به‌یادماندنی‌ترین جوکر سینما

اگر طرف‌دار فیلم‌های ابرقهرمانی باشید، حتما نقش‌‌آفرینی به‌یادماندنی هیث لجر در «شوالیه تاریکی» کریستوفر نولان را به خاطر می‌آورید. بااین‌حال هنر بازیگری لجر تنها در این فیلم دیدنی خلاصه نمی‌شد. بازیگر نقش جوکر در طول عمر کوتاه خود در آثار سینمایی دیگری هم خوش درخشید. در این مقاله، زندگی‌نامه این بازیگر دوست‌داشتنی و معرفی ۱۵ فیلم مشهور او را می‌خوانید.

زندگی‌نامه

تولد و زندگی خانوادگی

هیث لجر ۴ آوریل ۱۹۷۹ در شهر پرث استرالیا متولد شد. مادر او سالی لجر بل، معلم زبان فرانسوی، و پدرش کیم لجر، راننده خودروهای مسابقه و کارشناس معدن، بود. والدین هیث نام او و خواهرش کیت را از نام شخصیت‌های اصلی «بلندی‌های بادگیر»، رمان مشهور امیلی برونته، انتخاب کردند. هیث خواهرانی ناتنی به‌نام‌های اشلی بل و اولیویا لجر هم داشت که هر دو حاصل ازدواج دوم والدینش بودند، اما رابطه او با کیت بهتر از همه بود. هیث لجر بعدها رابطه صمیمانه با کیت را به‌عنوان انگیزه فعالیت خود در حرفه‌ بازیگری معرفی کرد.

رونیکس

اولین تجربه بازیگری

هیث در دوران کودکی به شطرنج علاقه بسیاری داشت و در ۱۰سالگی قهرمان شطرنج نوجوانان غرب استرالیا شد. در همان زمان هم بود که او نقش پیتر پن را در تئاتر مدرسه گیلدفورد بازی کرد و به بازیگری علاقه‌مند شد. اولین حضور هیث لجر مقابل دوربین به سال ۱۹۹۲ در فیلمی تلویزیونی به‌نام «دلقک‌بازی» بازمی‌گردد. او جزو سیاهی‌لشکر این فیلم بود.

فعالیت حرفه‌ای

لجر در ۱۶سالگی از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد و به سیدنی سفر کرد تا همراه دوست قدیمی‌اش ترِور دی‌کارلو حرفه بازیگری را دنبال کند. سال ۱۹۹۷، پس از ایفای نقش‌های کوچک مختلف در سریال‌های تلویزیونی، اولین فیلم بلند هیث لجر به‌نام «صخره سیاه» اکران شد. بعد از آن هم در یک سریال فانتزی تاریخی به‌نام «هیاهو» ایفای نقش کرد. این سریال در جشنواره‌های مختلف نامزد دریافت جایزه شد و لجر را به‌عنوان بازیگری بااستعداد به دنیای سینما معرفی کرد.

سرانجام در سال ۱۹۹۹، هیث در «۱۰ چیز درباره تو که ازشان متنفرم» در نقش پاتریک ظاهر شد تا مخاطبان بین‌المللی هم متوجه استعداد این بازیگر جوان بشوند. به‌رغم سن کم و بی‌تجربگی، او خیلی زود توانست با ایفای نقش‌های اصلی در فیلم‌های مختلف ستارگان بزرگ هالیوود را در گیشه شکست دهد. این موفقیت‌ها آغاز مسیر کوتاه لجر در دنیای سینما بودند.

آثار سینمایی بازیگر نقش جوکر پس از مرگ

هیث لجر

در ۲۲ ژانویه سال ۲۰۰۸، جسم بی‌جان هیث لجر در آپارتمانی در محله سوهوی منهتن پیدا شد. علت مرگ ناگهانی این ستاره جوان تداخل و مسمومیت دارویی اعلام شد.

لجر پیش از مرگ ناگوارش، فیلم‌برداری «شوالیه تاریکی» را به پایان رساند. این فیلم پرفروش ۱۸ ژوئیه سال ۲۰۰۸ در سینماهای آمریکا اکران شد و به‌لطف بازی تماشایی لجر در نقش جوکر در ۱۸ روز بیش از ۴۰۰میلیون دلار فروش داشت. این بازیگر پس از مرگ جوایز گلدن گلوب و اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد.

لجر در زمان‌ مرگ، در پروژه سینمایی «توهمات دکتر پارناسوس» مشغول به کار بود اما کار او نیمه‌تمام ماند تا جانی دپ، جود لاو و کالین فارل بخش‌هایی از نقش او در این فیلم را بازی کنند.

«من هیث لجر هستم» هم فیلم مستند بلندی بود که با استفاده از تصاویری که هیث فیلم‌برداری کرده بود، ساخته و پس از مرگش اکران شد. اگر به آثار این بازیگر دوست‌داشتنی علاقه دارید، تماشای این مستند را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مشهورترین فیلم های هیث لجر

۱۵. فرمان (The Order)

هیث لجر در فیلم فرمان

ژانر: ترسناک، معمایی، هیجانی
کشور سازنده: آلمان، آمریکا
سال پخش: ۲۰۰۳
کارگردان: برایان هالگلند
سایر بازیگران اصلی: مارک ادی، شانین سوسامون
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۲ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۵٫۱

«فرمان» دومین همکاری لجر با برایان هالگلند بود. در این فیلم که برنده جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه شد، هیث لجر را در نقش کشیش جوانی می‌بینیم که درباره مرگ مرموز رئیس گروه خود تحقیق می‌کند.

۱۴. برادران گریم (The Brothers Grimm)

برادران گریم

ژانر: اکشن، ماجراجویانه، کمدی
کشور سازنده: آمریکا، جمهوری چک، انگلستان
سال پخش: ۲۰۰۵
کارگردان: تری گیلیام
سایر بازیگران اصلی: مت دیمون، مونیکا بلوچی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۸ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۵٫۹

در این فیلم، ماجرای برادران گریم مشهور را دنبال می‌کنیم. لجر در «برادران گریم» برخلاف همیشه نقش فردی ساکت و اهل مطالعه را بازی می‌کند. نقش مقابل او در این فیلم مت دیمون بود.

۱۳. ند کلی (Ned Kelly)

ند کلی

ژانر: اکشن، ماجراجویانه، زندگی‌نامه
کشور سازنده: استرالیا، انگلستان، آمریکا، فرانسه
سال پخش: ۲۰۰۳
کارگردان: گرگور جوردن
سایر بازیگران اصلی: اورلاندو بلوم، جفری راش
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۰ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۶٫۴

ند کلی در تاریخ استرالیا شخصیتی مهم و برجسته محسوب می‌شود. بنابراین هیث لجر و سایر بازیگران و دست‌اندرکاران استرالیایی «ند کلی» این فیلم را با تبلیغات و هیاهوی فراوانی اکران کردند. بااین‌حال نتیجه نهایی کار آنها چندان رضایت‌بخش نبود. البته «ند کلی» به‌عنوان بخشی از فعالیت حرفه‌ای لجر ارزش تماشا دارد.

۱۲. کازانووا (Casanova)

هیث لجر در نقش کازانووا

جاکومو کازانووا نویسنده ایتالیایی بود که در ونیز زندگی می‌کرد و به مهارتش در فریب زنان ایتالیایی شهره بود. بااین‌حال جاکومو در جلب محبت زنی ونیزی به‌نام فرانچسکا برونی شکست می‌خورد و این مسئله باعث می‌شود تا بالاخره معنای واقعی عشق را درک کند.

۱۱. چهار پر (The Four Feathers)

چهار پر

در این فیلم جنگی انگلیسی، ماجرای افسری جوان را دنبال می‌کنیم که به‌دلیل مسائل اخلاقی از سمت خود استعفا می‌دهد. پس از آن، همه او انگ بزدلی می‌زنند و سرزنشش می‌کنند. عنوان این فیلم به ۴ پری اشاره دارد که دوستان صمیمی و نامزد این مرد به‌عنوان نمادی از بزدلی به او می‌دهند.

۱۰. توهمات دکتر پارناسوس (The Imaginarium of Doctor Parnassus)

آخرین نقش هیث لجر در توهمات دکتر پارناسوس

در این فیلم، ماجرای گروه تئاتر دوره‌گردی را دنبال می‌کنیم که مخاطبان خود را از طریق آینه‌ای جادویی، درست شبیه ماجرای آلیس و سفرهای او، به سفرهایی خیالی می‌برند. وقتی هیث لجر در اواسط فیلم‌برداری این پروژه سینمایی به‌طرزی غم‌انگیز درگذشت، تری گیلیام کارگردان چاره‌ای اندیشید. او جانی دپ، جود لاو و کالین فارل را در سفرهای جادویی مختلف، بازیگر نقش تونی کرد تا هم این نقش مهم در فیلم باقی بماند و هم آخرین نقش‌آفرینی لجر در دنیای سینما از این فیلم حذف نشود.

۹. من آنجا نیستم (I’m Not There)

هیث لجر در من آنجا نیستم

ژانر: زندگی‌نامه، درام، موسیقی
کشور سازنده: آلمان، کانادا، آمریکا، فرانسه، انگلستان
سال پخش: ۲۰۰۷
کارگردان: تاد هینز
سایر بازیگران اصلی: کیت بلانشت، کریستین بیل
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۶٫۸

«من آنجا نیستم» بر اساس زندگی باب دیلن، خواننده مشهور آمریکایی، ساخته شد. در این فیلم، ۶ بازیگر از جمله هیث لجر نقش این خواننده مشهور فولکلور را بازی می‌کنند. کیت بلانشت به‌عنوان یکی از کسانی نقش دیلن را بازی کرد، برنده جایزه گلدن گلوب و نامزدی اسکار شد اما ایفای نقش لجر در نقش دیلن هم بسیار دیدنی است.

۸. حکایت یک سلحشور (A Knight’s Tale)

حکایت یک سلحشور

ژانر: اکشن، ماجراجویانه، عاشقانه
کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۲۰۰۱
کارگردان: برایان هالگلند
سایر بازیگران اصلی: شانین سوسامون، پل بتانی
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۱۲ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۷

ماجرای این فیلم در قرون وسطا اتفاق می‌افتد. ویلیام تاچر تاجری دوره‌گرد است که وانمود می‌کند شوالیه است. او برای خود هویتی جدید ایجاد می‌کند و با شخصیت‌های مهم سرزمینش آشنا و دوست می‌شود.

۷. لردهای داگ‌تاون (Lords of Dogtown)

لردهای داگ‌تاون

ژانر: زندگی‌نامه، درام، ورزشی
کشور سازنده: آلمان، آمریکا
سال پخش: ۲۰۰۵
کارگردان: کاترین هاردویک
سایر بازیگران اصلی: امیل هرش، ویکتور راسوک
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۷ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۱

در سال ۲۰۰۵، هیث لجر سال پرباری را سپری کرد که زندگی‌اش را برای همیشه تغییر داد. یکی از اولین پروژه‌های سینمایی او در این سال «لردهای داگ‌تاون» بود. این فیلم ماجرای واقعی اسکیت‌سوارانی را روایت می‌کند که در سانتا مونیکای کالیفرنیا زندگی می‌کردند. لجر در این فیلم نقش صاحب اسکیت‌فروشی را بازی می‌کند که اسکیت‌بازان جوان دور او جمع می‌شوند.

۶. مهمانی هیولا (Monster’s Ball)

بهترین فیلم های هیث لجر؛ به‌یادماندنی‌ترین جوکر سینما

ژانر: درام، عاشقانه
کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۲۰۰۱
کارگردان: مارک فورستر
سایر بازیگران اصلی: بیلی باب تورنتون، هالی بری
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۱ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۱

«مهمانی هیولا» برای هالی بری جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را به ارمغان آورد. هیث لجر در این فیلم نقش پسر رئیس زندان (بیلی باب تورنتون) را بازی می‌کند که بری درنهایت عاشقش می‌شود.

۵. میهن‌پرست (The Patriot)

میهن‌پرست

ژانر: اکشن، درام، تاریخی
کشور سازنده: آمریکا، آلمان
سال پخش: ۱۹۷۹
کارگردان: دان سیگل
سایر بازیگران اصلی: مل گیبسون، جیسون ایساکس، جولی ریچاردسون
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۲

«میهن‌پرست» اولین گام هیث لجر برای ایفای نقش در فیلم‌های پرفروش آمریکایی بود. داستان این فیلم در زمان جنگ انقلاب آمریکا روایت می‌شود. لجر در این فیلم نقش پسر مل گیبسون را بازی می‌کند. او به‌رغم میل پدرش، وارد ارتش می‌شود و درنهایت افسری انگلیسی او را می‌کشد. سرانجام پدر داغدار برای انتقام مرگ او به ارتش می‌پیوندد.

۴. کندی (Candy)

کندی؛ یکی از مشهورترین فیلم های هیث لجر

«کندی» یکی از فیلم های هیث لجر است که به نوعی زندگی این بازیگر فقید را پیشگویی می‌کند. ماجرای این فیلم درباره رابطه عاشقانه زوجی جوان و اعتیاد آنها به هروئین است. لجر هم در دوره‌ای از زندگی کوتاه خود با اعتیاد دست‌وپنجه نرم می‌کرد.

۳. ۱۰ چیز درباره تو که ازشان متنفرم (10Things I Hate About You)

لجر جوان در ۱۰ چیز درباره تو که ازشان متنفرم

اولین فیلم مهم آمریکایی هیث لجر بازخوانی امروزی «رام‌کردن زن سرکش» اثر ویلیام شکسپیر بود. ماجرای این فیلم تینیجری در دبیرستانی در شمال غربی اقیانوس آرام اتفاق می‌افتد. لجر نقش دانش‌آموز بازیگوشی را بازی می‌کند که استخدام شده است تا دختری زیرک به‌نام کت را سربه‌راه کند.

۲. کوهستان بروکبک (Brokeback Mountain)

بازیگران اصلی فیلم کوهستان بروکبک

ژانر: درام، عاشقانه
کشور سازنده: آمریکا، کانادا
سال پخش: ۲۰۰۵
کارگردان: انگ لی
سایر بازیگران اصلی: جیک جیلنهال، میشل ویلیامز
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۱۴ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۷

این فیلم درباره زندگی دو گاوچران با نقش‌آفرینی هیث لجر و جیک جیلنهال است. «کوهستان بروکبک» برنده بهترین فیلم از جشنواره‌های مهمی مانند گلدن گلوب، بفتا و انجمن منتقدان فیلم نیویورک شد و برای لجر نامزدی دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را به ارمغان آورد.

۱. شوالیه تاریکی (The Dark Knight)

جوکر هیث لجر

یکی از شاهکارهای سینمایی نولان با صحنه‌ای آغاز می‌شود که جوکر نقاب بر چهره می‌زند. نقش جوکر همیشه یکی از محبوب‌ترین نقش‌ها در دنیای فیلم‌های ابرقهرمانی بوده. پیش از لجر، بازیگران دیگری مثل جک نیکلسون در فیلم تیم برتون این نقش را بازی کرده بودند، اما جوکر هیث لجر از همه دیدنی‌تر شد. او در «شوالیه تاریکی» چنان هنرمندانه نقش‌آفرینی کرد که گاهی این فیلم را با نام فیلم جوکر هیث لجر نیز می‌شناسند. متأسفانه پیش از اکران این فیلم، لجر به‌طرز غم‌انگیزی جان باخت. او پس از مرگش به‌خاطر این بازی تماشایی جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد تا دومین فردی باشد که پس از مرگ برنده جایزه سینمایی شده است.

شما بگویید

هیث لجر بازیگر مشهور استرالیایی در طول عمر کوتاهش به‌خاطر فیلم‌های «شوالیه تاریکی»، «کوهستان بروکبک» و «۱۰ چیز درباره تو که ازشان متنفرم» شهرت یافت. در این مقاله، ۱۵ اثر مشهور این بازیگر دوست‌داشتنی را معرفی کردیم. شما کدام‌یک از آثار این ستاره مشهور هالیوودی را دیده‌اید؟ کدام‌یک از نقش‌آفرینی‌های او را بیش از همه دوست داشته‌اید؟

برای آگاه بودن
برای آگاه بودن نشریه آنلاین آگاه، برای آنان که به یادگیری علاقمندند

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋