تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی
آیا می دانید بازاریابی رسانه ای تا چه اندازه می تواند در پیشرفت کسب و کار شما نقش داشته باشد؟ امروزه نفوذ و تاثیر شبکه های اجتماعی در میان افراد مختلف به گونه ای است که نمی توان نقش آن را نادیده گرفت. علی رغم اینکه تبلیغات در این شبکه ها کار نسبتا ساده ای به نظر می رسد اما تکنیک ها و ترفند های خاصی دارد. در این مطلب از قصد داریم در خصوص راه های بازاریابی شبکه های اجتماعی با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا با ارائه این راه کارها بتوانیم در پیشبرد کسب و کارتان نقش داشته باشیم.
قبل از اینکه به آموزش تکنیک های موثر بازاریابی رسانه ای بپردازیم، لازم است که به تعریف مفهوم آن بپردازیم. بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing) یا به اختصار SMM به مفهوم به کارگیری شبکه های اجتماعی و رسانه ای از طریق تولید محتوا برای تبلیغات و معرفی محصولات گفته می شود.
علاوه بر معرفی محصول شما می توانید از طریق رسانه با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید، برند سازی کرده و اعتبار بیشتری کسب کنید. در حال حاضر مهم ترین و پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی توئیتر، اینستاگرام، تگرام و فیسبوک است. شما می توانید با ساخت کلیپ های خلاقانه به سرعت در میان مخاطبانتان محبوب شوید.
مزایای بازاریابی با شبکه های اجتماعی
همانطور که اشاره شد، استفاده از شبکه های اجتماعی برای تبلیغات و بازاریابی مزایای بسیاری دارد. بنابراین اگر بتوانید آگاهانه از این ابزار استفاده کنید با سرعت بیشتر کسب و کارتان در میان مشتریان بالقوه شناخته می شود.
مهم ترین مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی شامل موارد زیراست:
• بازدید بیشتر
• رتبه بندی بالاتر در موتورهای جست وجو
• کمک به تبدیل مخاطبان بالقوه به مشتریان
• رضایت مندی بیشتر مشتریان
• بالا رفتن اعتبار برند
• قیمت پایین تبلیغات کسب
• اطلاعات بیشتر از بازار فروش محصولات
• جهت دادن به سلایق مشتری
علی رغم اینکه روش های بازاریابی رسانه ای متفاوت هستند؛ اما متخصصان کسب و کار آن ها را در چهار دسته کلی دسته بندی می کنند که شامل موارد زیر است:
• میکروبلاگینگ (اینستاگرام، توییتر و لینکدین)
• شبکهسازی اجتماعی (فیس بوک)
• اشتراک گذاری محتوای ویدئویی (یوتیوب، اینستاگرام، ویمئو و فیس بوک)
• اشتراکگذاری محتوای تصاویر (فیس بوک، اینستاگرام، پینترست و اسنپ چت)
انواع شبکه های اجتماعی
تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی برای موفقیت در بازاریابی رسانه ای لازم است با انواع ترفند ها و روش های تبلیغات مرتبط با حوزه فعالیت خود آشنا باشید. در این قسمت از مقاله قصد داریم شما را با مهم ترین و پرکاربردترین تکنیک های بازاریابی رسانه ای آشنا کنیم. اگر علاوه بر موارد زیر با تکنیک های کارامد دیگری نیز آشنا هستید، برای کامل تر شدن این مقاله آن را با ما در میان بگذارید.
در حال حاضر قدرتمندترین شبکه ی اجتماعی برای تبلیغات اینستاگرام است. بسیاری از کسب و کارهای کوچک با به کارگیری خلاقیت و در نظر گرفتن الگوریتم های این نرم افزار توانسته اند سود بسیار قابل توجهی را کسب کنند.
برای بازاریابی موفق در اینستاگرام بهتر است موارد زیر را مدنظر قرار دهید:
• به اشتراک گذاری منظم محتوا: به اشتراک گذاری محتوای مناسب مهم ترین بخش بازاربابی رسانه ای است. هر چه محتوای شما جذاب تر و کاربردی تر باشد بهتر می توانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. بنابراین برای تهیه محتوا خلاقانه در صورتی که تجربه ی کافی ندارید از مشاوره های یک تیم حرفه ای کمک بگیرید.
• پروفایل جذاب: داشتن یک پروفایل جذاب که بتواند به خوبی کسب و کار شما را به متقاضیان معرفی کند یکی از ملزومات بازاریابی در شبکه های اجتماعی است. پروفایل مناسب باید دارای ویژگی هایی مانند: جذاب بودن طراحی و دارا بودن آیکون هایی که حوزه کاری شما را به مشتریان معرفی کند؛ باشد.
• هشتک گذاری: هشتک گذاری روشی است که از طریق آن متقضیان می توانند خدمات مورد نیاز خود را در اینستاگرام جستجو کنند. دقت کنید! اگر در انتهای پست های خود از هشتک های مناسبی استفاده کنید می توانید به راحتی خدمات خود را در این شبکه قرار داده و به طور گسترده و بدون پرداخت هزینه تبلیغ کنید.
• تبلیغات از طریق اینفلوئنسرها: اینفلوئنسر به افرادی گفته می شود که به دلیل داشتن بازدید کنندگان زیاد، نفوذ بالایی در افکار و نظرات افراد مختلف دارند. از جمله راهکارهایی که می توانید محصولات خود را تبلیغ کنید این است که اینفلوئنسرهایی که در حوزه های نزدیک به کسب و کار شما فعالیت دارند را پیدا کرده و در ازای پرداخت هزینه از انها بخواهید در صفحه ی شخصی خود برای شما تبلیغ کنند.
• کمپین: اجرای کمپین و یا مسابقه جز روش هایی است که باعث جذب بیشتر مخاطب می شود. شما می توانید برای جذب مشتری، با طرح یک موضوع جذاب در اینستاگرام مسابقه برگذار کرده و به برندگان مسابقه خدمات رایگان و یا با تخفیف ویژه ارائه کنید.
شبکه اجتماعی توییتر بیشتر به عنوان یک شبکه خبری و سیاسی شناخته می شود و با توجه به محدودیت های فیلترینگ در ایران مخاطبان خاص و نسبتا محدود خودش را دارد. البته این جمله به این معنا نیست که از قابلیت های آن در تبلیغات غافل شوید. توییتر شبکه ی اجتماعی محبوب قشر دانشجو است؛ به همین دلیل می توانید از روش هایی مانند: هشتک گذاری، برقراری ارتباط بیشتر با مشتریان و استفاده از ترندها برای پیدا کردن مشتری استفاده کنید.
بازاریابی محصول در توئیتر
لینکدین یکی از شبکه های اجتماعی است که به خوبی در ایران از قابلیت های آن استفاده نشده است. این شبکه اجتماعی نوعی ارتباط B2B (ارتباط مستقیم با مخاطب) با افراد مختلف ایجاد می کند. برای تبلیغات در لینکدین توصیه می کنیم همانند تبلیغات در اینستاگرام از اعتبار افرادی که مخاطبان زیادی در این شبکه اجتماعی دارند استفاده کنید.
بازاریابی در شبکه اجتماعی لینکدین
اولین قدم برای شروع بازاریابی در شبکه های اجتماعی این است که اهداف و نیازهای خود را به طور کامل مشخص کنید. برای این کار می توانید از نظرات سایر کارمندان و مشاوران استفاده کنید تا دقیقا مشخص شود که این شبکه های اجتماعی چگونه می توانند نیازها و کمبودهایی که در کسب و کارتان وجود دارد را رفع کنند.
حتما از زمان شروع بازاریابی رسانه ای و بعد از مشخص کردن اهدافتان، موفقیت ها و پیروزی های کوچک خود را جشن بگیرید. این کار به شما کمک می کند که به خوبی متوجه تاثیرات این شیوه از بازاریابی در کسب و کار خود شوید. اگر مطابق با زمان بندی مشخص شده به دستاوردها و انتظاراتی که داشتید نرسیدید، حتما روش تبلیغات خود را تغییر دهید.
مشخص کردن پرسونای مشتری به این معنا است که در غالب یک لیست، تصویر شفافی از ویژگی ها، خواسته ها و سلایق مشتری های بالقوه ی خود را مشخص کنید. با ترسیم پرسونای مشتری بهتر می توانید کانال های ارتباطی با این قشر از افراد را پیدا کنید.
برای مثال اگر غالب مشتریان شما افراد جوان هستند، توصیه می شود بیشتر از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام استفاده کنید. اگر مخاطبان شما بیشتر افراد میان سال هستند علاوه بر اینستاگرام، تبلیغات در فیس بوک نیز گزینه ی مناسبی است.
مشخص کردن پرسونای مشتری برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی
در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام به دنبال استراتژی های تبلیغات رقبای خود باشید. شاید جالب باشد که بدانید تنها دلیل موفق بودن برخی از رقبایتان شیوه ی تبلیغاتشان است. با ایده گرفتن و اجرای برخی از راهکارهای آنها می توانید مشتری های بالقوه ی زیادی پیدا کنید.
در نهایت توصیه می کنیم با توجه به گستردگی و محبوبیت شبکه های اجتماعی، از طریق بررسی شیوه ی تبلیغات رقبا، اینفلوئنسرها و کمک کردن از مشاوره ی تیم های بازاریابی حرفه ای، برند خود را در این کانال های پرمخاطب تثبیت کرده و روز به روز به تعداد بازدید کنندگان خود بیافزاید.
در این مقاله سعی کردیم روش هایی را که در اغلب کسب و کارها می توان برای بازاریابی استفاده کرد را با شما در میان بگذاریم. اگر شما هم با روش های موثر دیگری آشنا هستند با به اشتراک گذاشتن آن با ما به تکمیل این مقاله کمک کنید.
گرداوری: بخش کامپیوتر و اینترنت
پاسخ ها