بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) به روشها و شیوههایی گفته میشود که از طریق ایمیل برای جذب ترافیک و بازدید کننده به کار گرفته میشود. در حقیقت، این روش بازاریابی به عنوان روش بازاریابی مستقیم شناخته میشود که در جریان آن به طور مستقیم از مخاطب خود میخواهیم که از کسبوکار ما بازدید کرده و از محصول و خدمات ما دیدن کند. نکته مهم در مورد استفاده از ایمیل مارکتینگ در این است که هیچ واسطهای در این روش وجود ندارد و ما به طور مستقیم با بازدید کنندهها یا مخاطبان خود در ارتباط هستیم. پس نحوه انجام بازاریابی در این روش بسیار مهم است و نیاز به رفتارها و برنامههای استراتژیک دارد.
چند مورد از سوالاتی که در رابطه با بازاریابی ایمیلی وجود دارد این است که:
نحوه انجام آن به چه صورت است؟
آیا همه میتوانند از این ابزار استفاده کنند؟
آیا روش خاصی برای بهره بردن از این ابزار وجود دارد؟
آیا نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در روشهای پولی مناسب است؟
پاسخ دادن به هر کدام از این سؤالات، نیاز به بررسیهای دقیق و جزئی دارد.
در مورد نحوه انجام کار، لازم است که فرد با ارسال ایمیل از طریق پنلهای مختلف آشنایی داشته باشند. معروفترین پنلهای ارسال پیام الکترونیکی در دنیا، پنلهای یاهو با عنوان ایمیل و پنل گوگل به عنوان جیمیل است. استفاده از هر دو ابزار شبیه به هم است و تقریباً تمامی گزینهها در آنها یکسان است. در واقع، در این پنلها، آدرس ایمیل شخصی گیرنده وارد میشود، متن تبلیغات نیز نوشته شده و به عنوان یک پیامک یا پیام الکترونیکی رایگان برای مخاطب ارسال میشود.
این روش در مورد ارسال ایمیلهای تکی به کار گرفته میشود. روشهای مختلفی در زمینه ارسال ایمیل انبوه نیز وجود دارد که با یکدیگر متفاوت هستند. به طور کلی، بازاریابی ایمیلی را میتوانیم ارسال ایمیلهای تبلیغاتی با استفاده از این پنلها به تعداد زیادی از مخاطبان برای جلب توجه آنها تعریف کرد. البته روشهای دیگری نیز وجود دارد که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.
آیا همه میتوانند از این ابزار استفاده کنند؟
پاسخ به این سؤال مثبت است. بله! قطعاً همه میتوانند از این ابزار برای معرفی کسبوکار خود استفاده کنند. البته، توانایی انجام کار با یک ابزار، با تسلط و مهارت در کار با آن، تفاوت دارد و در حقیقت در بازاریابی ایمیلی، مسئله تسلط و مهارت اهمیت بیشتری دارد و فرد باید بداند که به طور دقیق از چه روشی و به چه صورتی استفاده کند. یک بازاریاب حرفهای، هم میداند که چگونه از پنلهای ارسال ایمیل انبوه استفاده کند و هم میداند که چگونه روش بازاریابی خود را پیاده کند.
آیا روش خاصی برای بهره بردن از این ابزار وجود دارد؟
پاسخ به این سؤال نیز نیاز به یک بحث تخصصی و حرفهای دارد که در حوزه این مقاله نیست. اما، در کل، ارسال ایمیل ممکن است به صورت انفرادی یا به صورت ارسال انبوه باشد. در ارسال انفرادی، کاربرد تعداد مشخصی آدرس ایمیل مربوط به یک حرفه یا یک کسبوکار خاص را پیدا میکند (به عنوان مثال، آدرس ایمیلها را از اتحادیه مربوط به همان کسبوکار تهیه کند!)، و به صورت شخصی اقدام به ارسال ایمیلهای تبلیغاتی کند.
در روش دوم، پنلهای ارسال ایمیل انبوه در اختیار تیمهای تبلیغاتی قرار میگیرد و آنها با توجه به اطلاعات به دست آمده، ایمیلهای خود را ارسال میکنند. در روش ارسال ایمیل انبوه مسئله گزینشپذیری و انتخاب اهمیت ندارد و ممکن است ایمیلهای تبلیغاتی به هر فردی در هر حوزهای ارسال شود. در این روش، معمولاً ارسال ایمیل به صورت تصادفی است و نباید انتظار داشته باشیم که نرخ باز شدن ایمیلها بالا باشد.
آیا نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در روشهای پولی مناسب است؟
باید این حقیقت را بپذیریم که پاسخ ما به این سؤال ممکن است باعث تعجب شما شود و حتی برخی از افراد نسبت به این پاسخ انتقاد داشته باشند. اما به خاطر داشته باشید که، بازاریابی ایمیلی موفق توسط کسانی انجام میشود که نرخ بازدید و نرخ باز شدن ایمیل آنها بالاست و میدانند که مخاطب آنها به دنبال چه هستند. طبق بررسیهای صورت گرفته در گروه eMarketer study، نرخ بازگشت سرمایه در ایمیل مارکتینگ عددی بسیار چشمگیر و قابل توجه به حساب میآید.
برای درک این میزان از بازگشت سرمایه، تصمیم گرفتیم که بررسیهای خود را از طریق مقایسه روش ایمیلی با سایر روشها انجام دهیم. در این بررسی، بازاریابی ایمیلی با روشهای دیگری مانند استفاده از کاتالوگ، استفاده از سئو و بهینه سازی وب سایت، استفاده از گوگل ادوردز و تبلیغات کلیکی و همچنین تبلیغات بنری مقایسه شده است. همانطور که در تصویر زیر میبینید، نرخ بازگشت سرمایه در روش ایمیل مارکتینگ به ازای هر دلار، نزدیک به 40 دلار است که آماری قابل ملاحظه و چشمگیر محسوب میشود. (منبع: Neil Patel)
با یک جستجوی اینترنتی ساده به راحتی میتوانید وبسایت ها و منابع مختلفی بیابید که هر کدام از آنها انواع بازاریابی ایمیلی را به شکلی خاص معرفی میکنند. برخی از آنها یک فهرست 12 موردی و برخی نیز فهرستهای 16 موردی برای انواع آن، ارائه دادهاند که بیشتر آنها مواردی تکراری و حاشیهای هستند. با توجه به سابقه قبلی و همچنین تجربه خود در زمینه ایمیل مارکتینگ، انواع مختلف این روشها را در 6 گروه قرار دادهایم:
ایمیلهای خبری یا خبرنامهها (Email Newsletters): این ایمیلها بهصورت اخبار کوتاه و حاوی پیامهای تبلیغاتی از هستند که شرکتها برای مخاطبان خود ارسال میکنند و از این طریق ارتباط خود را با آنها حفظ میکنند.
ایمیلهای تبلیغاتی یا اسپانسری (Sponsorship Emails): این نوع ایمیل بیشتر برای شرکتهایی کاربرد دارد که هنوز جامعه هدف خود را تشکیل نداده و به دنبال جذب بازدید کننده و مشتری بیشتر هستند. در این ایمیلها اطلاعاتی درباره خصوصیات شرکت، محصولات و خدمات آن ارائه میشود تا از این طریق بازدیدکنندگان بیشتری برای کسبوکار خود جذب کنند.
ایمیلهای اختصاصی (Dedicated Emails): میتوانیم اسم ایمیلهای ویژه نیز برای آنها به کار ببریم و در مورد ایمیلهای هستند که به طور ویژه درباره یک موضوع خاص یا یک هدف خاص برای کاربران ارسال میشوند. مثلاً ممکن است، یک شرکت از طریق ایمیل اختصاصی به مشترکین خود در رابطه با تخفیفهای ماهانه یا سالانه اطلاع دهد. ایمیلهای Digest: این ایمیلها تقریباً همانند ایمیلهای خبری هستند، اما به طور کلی اطلاعاتی در رابطه با فعالیتها و خدمات شرکتها ارائه میدهند که در زمانهای گذشته انجام گرفته و در ماههای پیش رو نیز قرار است انجام بگیرد. در واقع، این ایمیلها باعث میشود که کاربران در جریان فعالیت شرکتها قرار گیرد.
ایمیلهای تبادلی (Transnational Email): این نوع ایمیلها به تبادل اطلاعات بین شرکتها و کاربران اختصاص مییابند. به عنوان مثال، زمانی که شما به عنوان مشترک یک خبرنامه ثبتنام میکنید، یا فرم عضویت یک وبسایت را پر میکنید، این ایمیلهای تبادلی هستند که به شما در رابطه با ثبت نام و نحوه ادامه آن اطلاع میدهند. برخی از وبسایتها، ایمیلهای خوشآمدگویی را به صورت مجزا دسته بندی میکنند، این در حالی است که آنها هم در بین ایمیلهای تبادلی قرار میگیرند.
ایمیلهای پرورش مخاطب (Lead Nurturing Emails): این روش از بازاریابی ایمیلی را میتوان گام بعدی استفاده از ایمیلهای تبلیغاتی یا اسپانسری در نظر گرفت. در واقع، شما در مرحله قبل بازدیدکننده و ترافیک مورد نظر خود را جذب کردهاید و در حال حاضر این کاربران به عنوان مشترک وبسایت شما شناخته میشود. در این مرحله، شما به سراغ ایمیلهای پرورش مخاطب خواهید رفت و سعی میکنید پیشنهادهایی برای آنها مطرح کنید که شرایط برای تبدیل آنها به مشتری فراهم شود.
قبل از اینکه بخواهیم نکتهای یا موردی درباره مزایای بازاریابی ایمیلی عنوان کنیم، سابقه ایمیل و تمایل شرکتهای دیگر به استفاده از این روش، خود موید مناسب بودن و تأثیرگذار بودن آن است. در واقع، همین که بعد از ظهور شبکههای اجتماعی مختلف در دنیا، هنوز هم از این روش بازاریابی استفاده میشود، یعنی طرفدار آن میدانند که این ابزار تا چه اندازه کار آمده است. تنها چند مورد از مزایای ایمیل مارکتینگ در زیر آورده شده است:
1. نرخ بازگشت سرمایه چشمگیر: طبق آمارهای منتشر شده، نرخ بازگشت سرمایه در استفاده از بازاریابی ایمیلی در سال 2015 در حدود 30 دلار به ازای یک دلار بوده که در سال 2016 این آمار به سود 32.28 دلار رسیده و در سال 2017 این آمار در حدود 40 دلار برآورد شده است.
2. تأثیر سریع و فوری: سرعت تحویل در پنلهای ارسال ایمیل انبوه بسیار بالا است و حتی میتوان انتظار داشت که در یک ساعت اول حجم بالایی از ایمیلهای تحویل داده شده، رویت شوند.
3. وجود درصد بالایی از مخاطبان جهانی: اگرچه امروزه شبکههای اجتماعی در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده میشوند، اما هنوز هم بیشترین مخاطبان جهانی کاربران ایمیل هستند و گستردگی آنها بیشتر است.
4. انتشار و ارسال آسان: پنل ارسال ایمیل انبوه بسیار راحت است و با کمترین زحمت، میتوان حجم بالایی از ایمیلهای تبلیغاتی را برای کاربران در سرتاسر دنیا ارسال کرد. در واقع هیچ محدودیتی از لحاظ جغرافیایی وجود ندارد.
5. قابلیت اندازهگیری آسان: امروزه نرمافزارهای ارسال ایمیل انبوه و پنلهای آنها این امکان را برای کاربران به وجود آوردهاند که وضعیت ایمیلهای ارسالی خود را چک کرده و فاکتورهایی مانند نرخ باز شدن یا نرخ تبدیل آنها را محاسبه کنند.
6. افزایش میزان فروش و میزان درآمد: طبق گزارش موسسه Marketing Week؛ آمار فروش ثبت شده با استفاده از بازاریابی ایمیلی در سال گذشته در حدود 29 میلیارد یورو بوده است. این موضوع نشان میدهد که ایمیل مارکتینگ تا چه اندازه میتواند میزان فروش شرکتها را افزایش دهد.
7. امکان هدف گذاری برای پیامهای ارسالی: ارسال ایمیل انبوه به دو صورت انجام میگیرد که در یک حالت میتوان ایمیلها را به یک قشر خاص محدود کرد، یا ارسال آنها را به صورت فراگیر انجام داد. در هر صورت، میتوان مشخص کرد که ایمیلهای ارسالی به چه گروهی فرستاده شوند.
8. امکان جذب مخاطبان جدید: زمانی که شما از یک پنل ارسال ایمیل انبوه استفاده میکنید، طبیعتاً تعدادی از آنها به عنوان مخاطب شما معرفی خواهند شد و میتوانید ایمیلهای بعدی خود را به طور ویژه برای این گروه از مخاطبان ارسال کنید.
9. هزینه پایین: احتمالاً در برخی تبلیغات، درباره نرم افزار ایمیل مارکتینگ رایگان یا ارسال ایمیل انبوه رایگان شنیدهاید. استفاده از بازاریابی ایمیلی بسیار هزینه پایینی دارد و حتی میتوان قدمهای اولیه آن را به صورت رایگان انجام داد.
در بند قبلی به مزایای ایمیل مارکتینگ اشاره کردیم، اما بد نیست که چند آمار جالب توجه در مورد این روش بازاریابی ارائه دهیم تا شما با دادههای مستند و قابل قبول تمامی موارد فوق را درک کنید:
تعداد حساب کاربریهای ایجاد شده برای ایمیل در سال 2016 به بیش از چهار و نیم میلیارد عدد رسیده است.
در سال 2016، نزدیک به 200 میلیارد ایمیل ارسال و دریافت شده است که در حدود 108 میلیارد ایمیل مربوط به بخش کسبوکار است.
در حدود 78 درصد از ایمیلهای بازاریابی با استفاده از حسابهای کاربری شخصی ارسال شدهاند.
تعداد اکانتهای ایجاد شده در حوزه ایمیل مارکتینگ تقریباً سه برابر مجموع اکانتهای ایجاد شده در فیسبوک و توییتر است.
تقریباً 57 درصد از دارندگان حساب کاربری ایمیل بین 10 تا 60 دقیقه از زمان خود را در این حساب کاربری میگذرانند.
کسانی که از ایمیل در حرفه خود استفاده میکنند، 13 ساعت از ساعت کاری خود در طول هفته را در قسمت صندوق ورودی ایمیل هستند.
در حدود 92 درصد از افراد بزرگسال دارای اینترنت، از ایمیل استفاده میکنند و 61 درصد از آنها به طور میانگین هر روز از آن استفاده میکنند.
بیش از 90 درصد از افراد، حداقل یک بار از حساب کاربری ایمیل خود در سال استفاده میکنند.
41 درصد از دارندگان حساب کاربری ایمیلی، از گوشی همراه برای دیدن ایمیلهای خود استفاده میکنند.
در حدود 23 درصد از افرادی که ایمیلها را در گوشی همراه خود میبینند، مجدداً در دستگاه دیگر نیز ایمیلها را چک میکنند.
در حدود 70 درصد از باز کنندگان ایمیلهای رسیده از طرف شرکتهای و مؤسسات، استفاده از تخفیف یا کوپن خرید را عامل اصلی باز کردن ایمیلها میدانند.
توانایی جذب مشتری جدید در سرویس ارسال ایمیل بیش از 40 برابر فیسبوک و توییتر است.
ایمیلهای خبری به عنوان بهترین شیوه برای نگهداری و توسعه مخاطبان یک کسبوکار شناخته میشوند.
در یک مطالعه مشخص شده است که ایمیل مارکتینگ به عنوان دومین روش موفق در حوزه بازاریابی، پس از فروش وبسایت خود شرکتها، در حوزه کسبوکارهای B2B شناخته میشود.
تمامی آمارهای به دست آمده، مربوط به سازمانهای معتبر در حوزه مالی است که از جمله آن میتوان به eMarketer، The DMA، Nielsen Norman Group، McKinsey & Company و چند مورد دیگر اشاره کرد.
کلام آخر
در این مطلب با ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی، انواع ایمیل مارکتینگ، مزایای ایمیل مارکتینگ و ... آشنا شدید. ایمیل مارکتینگ یک روش قدیمی بازاریابی است که هنوز هم قدرت خودش را حفظ کرده و می توان با استراتژی صحیح از مزایای آن بهرهمند شد.
اگر کسب و کاری دارید که برای بازاریابی تون به ایمیل مارکتینگ نیاز دارید مجموعه معرفان می تونه همراه شما باشه و انواع روش های بازاریابی از جمله بازاریابی ایمیلی رو برای شما اجرا کنه.
از طریق سایت و شماره تماس ۰۲۱۸۸۷۰۴۰۰۰ می تونید با ما در ارتباط باشید.
پاسخ ها