ahmad abedzadeh

ahmad abedzadeh

توسط ۱ نفر دنبال می شود

چگونه یک کاتالوگ خوب ما را به فروش میلیونی خواهد رسانید؟

امروز میخوایم یه کم خودمونی راجب کاتالوگ و مزایای اون صحبت کنیم. کاتالوگ به دفترچه ای میگن که با یه سری عکس همراه هست و درواقع یک محصول رو به مشتری معرفی می کنیم از طریق اون.

مشتری میاد کاتالوگ رو ورق میزنه عکس هاش رو نگاه می کنه و با محصول ما ارتباط برقرار کرده و اون رو سفارش میده و در نهایت بعد از خرید مشتری دائم ما میشه . در طراحی کاتالوگ باید به نکات ریزی توجه داشت که اصلا مخاطب ما کیه و با توجه به اون پرسونای مشتری کاتالوگ اختصاصی اون فرد و شرکت رو تولید میکنیم

 

چاپ کاتالوگ حرفه ای

شرکت های چاپ دیجیتال عمدتا با استفاده از تکنیک های مختلفی که در چاپ کاتالوگ حرفه ای استفاده می کنند، سعی در جلب رضایت مشتریان خود دارند. این شرکت ها برای چاپ از کاغذ استفاده می کنند. آن ها برای چاپ کاتالوگ از کاغذهای بسیار با کیفیت که عموما از جنس پنبه و کتان هستند استفاده می کنند.

البته بسته به نوع سفارش دریافتی و هزینه ای که شرکت میخواهد صرف کند از کاغذهای درجه دو ( ساخته شده از چوب ) و یا درجه سه (ساخته شده از نیشکر) نیز استفاده می کنند. هر یک از این کاغذها با توجه به قیمت های متفاوتی که دارند مقاوت و کیفیت متفاوتی نیز دارا هستند. در واقع شاید بتوان گفت که نیمی از هزینه چاپ مربوط به همین کاغذی است که استفاده می شود.

البته قیمت کاتالوگ های سفارش داده شده به عوامل دیگری نیز همچون فوری بودن و یا نبودن، نوع چاپ دیجیتال یا افست و… نیز بستگی دارد.

جنس و گرماژ کاغذ کاتالوگ

به طور معمول جلد کاتالوگ از کاغذ گلاسه ۲۵۰ یا ۳۰۰ گرم با روکش مات یا براق استفاده میشود و صفحات داخلی با گراماژ پایین تر . نکته مهم در این مورد این است که جنس و گراماژ کاغذ انتخابی متناسب با نوع طراحی و کاربرد کاتالوگ باشد. همچنین میتوان از انواع دیگر کاغذ ها مانند کبریتی ، کتان ، پلاستیکی و حتی کاغذ های رنگی نیز استفاده شود که در این صورت میبایست از قبل پیش بینی های لازم جهت چاپ در نظر گرفته شود به طور مثال در صورت استفاده از کاغذ های رنگی چاپ چهار رنگ به صورت کامل امکان پذیر نخواهد بود و یا در صورت استفاده از یک جلد چرمی مشکلی چاپ رنگ سفید روی آن میسر نیست.

 

چاپ کاتالوگ فوری

البته در چاپ کاتالوگ فوری برای شرکت های بزرگ و به نام ، نکات زیادی را باید در نظر داشت. در واقع بخش بزرگی از کاتالوگ را طراحی آن در بر می گیرد. داشتن طراحی مناسب در کنار مطالب مفید می تواند باعث جلب نظر مخاطبان بسیار زیادی به سمت خود شود.

چاپ افست کاتالوگ حدود ۵ تا ۷ روز زمان می برد اما دربسیاری از مواقع به خصوص موعد نمایشگاهها ‏با کمبود زمان مواجهیم. چاپ دیجیتال کاتالوگ بهترین انتخاب برای چنین مواقعی است. امروزه دستگاه های ‏دیجیتال می توانند ما را در ‏کم ترین زمان و با بالاترین کیفیت صاحب یک کاتالوگ حرفه ای کنند.

چاپ کاتالوگ فوری با کمترین تیراژ ، ‏یکی دیگر از مزیت های چاپ دیجیتال کاتالوگ می باشد.‏

کاتالوگ‌های لت دار

در بین انواع کاتالوگ‌هایی که در نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های مختلف دیده می‌شوند، کاتالوگ‌های لت دار بیشتر از نمونه‌های دیگر قابل مشاهده هستند. ورق‌های این نمونه از کاتالوگ‌ها به یکدیگر متصل است و هر ورق به عنوان یک لت در نظر گرفته می‌شود.

کاتالوگ‌های لت دار معمولاً بین چهار تا شش لت دارند، زیرا لت‌ها بر روی هم قرار می‌گیرند و طراحی لت ‌های بیشتر سبب می‌شود که مطالعه کاتالوگ دشوار باشد و محصولاتی که در قسمت‌های انتهایی معرفی شده‌اند، به دست فراموشی سپرده شوند.

 

کاتالوگ‌های منگنه‌ای

کاتالوگ‌های منگنه‌ای امروزه کمتر در بین انواع کاتالوگ‌های تبلیغاتی به چشم می‌خورند؛ اما هنوز هم شرکت‌هایی هستند که مطابق روش‌های سنتی کارهایشان را پیش می‌برند و طراحی و چاپ این نمونه از کاتالوگ‌ها را ترجیح می‌دهند.

کاتالوگ منگنه‌ای از لحاظ ظاهری شباهت زیادی با بروشور دارد، اما وقتی به طراحی آن دقت می‌کنید، متوجه می‌شوید که این نمونه از کاتالوگ ها در واقع اجداد کاتالوگ‌های لت دار و سیمی محسوب می‌شوند که  برای حفظ پیوستگی و انسجام ورق‌های آن‌ها از منگنه استفاده شده است.

 

کاتالوگ‌های دیجیتالی

تکنولوژی پیشرفت چشمگیری داشته است که تاثیرات آن را می‌توان بر روی جنبه‌های مختلف زندگی افراد مشاهده کرد، بنابراین طراحان انواع کاتالوگ، با ارائه کاتالوگ‌های دیجیتالی با فناوری هم قدم شده‌اند.

طراحی کاتالوگ دیجیتالی در گذشته کمتر مورد توجه واقع می‌شده است، اما امروزه بسیاری از شرکت­ها در کنار کاتالوگ‌های کاغذی، یک کاتالوگ دیجیتالی را نیز سفارش می‌دهند. این کاتالوگ را می‌توانید به آدرس ایمیل مشتریانی که در گذشته داشته‌اید ارسال کنید تا با سری جدید محصولات ارائه شده آشنا شوند.

 

کاربرد بروشورها و کاتالوگ‌ها

کاربرد بروشورها و کاتالوگ ها در شرکت تبلیغاتی نیز هست. بیشتر افراد زمانی که صحبت از بروشور یا کاتالوگ به میان می آید احساس سردرگمی می کنند زیرا هر دوی این موارد اطلاعاتی را در مورد محصولات شرکت، خدمات، هتل ها، مراکز خرید در اختیار مشتری قرار می دهند. بین بروشور و کاتالوگ تفاوت بسیار ظریفی وجود دارد . یک بروشور نشری است که حاوی یک صفحه تاشو یا صفحات متعددی است که به هم چسبیده شده اند.

از بروشورها عمدتا برای مقاصد تبیلغاتی استفاده می شود. تاریخ انتشار اولین بروشور به اوایل سال ۱۷۴۸ بر می گردد. بروشور از یک کلمه فرانسوی  گرفته شده است که به معنای دوختن می باشد. بروشور یک کتاب نازک و کوچک یا مجله ای است که معمولا تصاویر و اطلاعات زیادی در مورد محصولات، مکان ها و غیره دارد. این کتاب نازک معمولا یک صفحه ای یا سه صفحه ای است که می توان آن را به آسانی در همه جا پخش کرد. از این آیتم ممکن است برای تبلیغ محصولات جدید، موقعیت ها، مراکز خرید، رویدادها و هتل ها استفاده شود.

طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشور

کاتالوگ و بروشور دو ابزار ماندگار تبلیغاتی نزد شما و مشتریان هستند که تا مدت‌ها استفاده خواهند شد و میزان بالای بازخورد و نتیجه مثبت آن‌ها رابطه مستقیمی با کیفیت طراحی و تخصص و خلاقیت طراحان دارد. در طراحی کاتالوگ و بروشور نکات بسیار زیادی مثل کیفیت و مختصر بودن محتوای متنی، انتخاب فونت مناسب، سایزبندی، رنگ آمیزی، تصویر مناسب، انتخاب پس زمینه و موارد دیگری از این قبیل باید رعایت شود.

 

همچنین در چاپ کاتالوگ و بروشور هم باید به موارد زیادی اعم از جنس کاغذ، سابقه چاپخانه و قیمت و زمان چاپ هم توجه کرد. به همین خاطر باید در انتخاب آژانس دیجیتال مارکتینگ و شرکت تبلیغاتی که طراحی و چاپ کاتالوگ یا بروشور خود را به آن می‌سپارید دقت زیادی به خرج دهید. کارشناسان آژانس تبلیغاتی کروشه به صورت‌ آنلاین و تلفنی آماده ارائه هرگونه مشاوره و کمک به شما در این زمینه می‌باشند.

محتوای کاتالوگ

از سوی دیگر کاتالوگ،لیست محصولات یا خدمات موجود برای فروش با توضیحاتی در مورد قیمت و سایر مشخصات آن است که به عنوان یک سند چاپی یا سند الکترونیکی در اینترنت یا بر  روی سی دی عرضه می شود. کاتالوگ یک سند یا کتابچه ای است که حاوی لیست مرتب شده از نام ها، محصولات یا کتاب ها می باشد. هدف از ایجاد کاتالوگ چیزی جز فروش محصولات یا خدمات به مشتری نیست.

این کاتالوگ ها معمولا حاوی اطلاعات ساده ای در مورد چیزهای خاصی هستند که از یک یا دو جمله تشکیل شده اند. آنها حاوی اطلاعاتی هستند که به مشتری کمک می کند محصولات یا خدماتی را به آسانی خرید کنند. کاتالوگ ها می توانند دانش مختصری در مورد محصول خاصی را به مشتری بدهند تا آن را به خوبی بشناسند و انتخاب خوبی به هنگام خرید داشته باشند.

طراحی و رنگ آمیزی کاتالوگ ها باید عالی باشد تا بتواند نظر مشتری را به خود جلب کند. اساسا، بروشورها به عنوان یک رسانه برای پر کردن خلا بین شرکت و خواننده عمل می کنند. طراحان نیز باید با انتخاب درست گرافیک و کلمات، به دنبال روش موثر برای آگاهی بخشیدن به خوانندگان در مورد شرکت باشند. کاتالوگ ها معمولا حاوی اطلاعات گسترده ای از محصولات هستند.

منبع: مجله جوانان فردا

ahmad abedzadeh
ahmad abedzadeh

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋