ahmad abedzadeh

ahmad abedzadeh

توسط ۱ نفر دنبال می شود

دلیل سر و صدای لنت ترمز

سیستم ترمز و تعلیق خودرو جزو حیاتی ترین بخش های یک خودرو محسوب می شود که شامل بوستر ، لنت ، دیسک ها و سایر قسمت های مربوط به ترمز است که باعث کاهش سرعت خودرو و در نهایت توقف اتومبیل خواهد شد.
گاهی اوقات رانندگان در اثر ترمز کردن با صدای ناهنجاری در قسمت لنت ترمز مواجه میشوند که در این مقاله به بررسی ایم مسئله خواهیم پرداخت که دلیل این امر چیست؟ و چرا لنت ترمز گاهی صوت می کشد و رانندگان دیگر را مورد آزار قرار میدهد.

 

 

 

انواع صدای لنت ترمز

صدای لنت ترمز با توجه به‌شدت و بلندی به چند دسته تقسیم می‌شود، ولی به‌طور کلی صدای ارتعاش آرام را ناله (Groan) و صدای ارتعاش سریع را جیغ (Squeal) می‌نامند.
صدای جیغ: هنگامی‌که ترمزها سرد هستند و معمولاً در صبحگاه این صدا شنیده می‌شود. این صدا طبیعی است و به هیچ سرویسی احتیاج ندارد. به این پدیده Morning Sickness نیز می‌گویند. گاهی اوقات صدای جیغ تولیدی نشانگر نیاز اتومبیل به لنت ترمز جدید است.
صدای جیغ بلند ممتد: این صدا وقتی خودرو در حال حرکت است و ترمز گرفته می‌شود یا حتی زمانی که ترمز گیری انجام نمی‌شود، شنیده می‌شود. این صدا هنگامی‌که نشانه روی لنت ترمز با دیسک تماس پیدا می‌کند، تولید می‌شود و نشان‌دهنده تمام شدن لنت ترمز و ضرورت جایگزینی آن است.
 همچنین هر سیستم ترمزی می‌تواند در تعداد دفعات زیاد ترمز گیری در ترافیک‌های سنگین یا جاده‌های پرفراز و نشیب، صدا تولید کند. در چنین شرایطی، دمای دیسک و لنت زیاد بالا می‌رود. در این دما جیغ ترمز به دلیل تغییرات متالورژیکی است که در سطح دیسک و یا لنت اتفاق افتاده که علت آن نیز ایجاد یک سطح سخت با عمق ناچیز روی سطح لنت و یا دیسک است.
صدای ناله در طول توقف: این صدا معمولا به دلیل لعابی یا شیشه‌ای شدن سطح دیسک به‌ واسطه ترمز های سنگین و متوالی تولید می‌شود و برای رفع آن باید لنت‌ها عوض شوند و سطح دیسک مجددا پرداخت گردد.

برای سفارش  لوازم یدکی زانتیا اصل دیناپارت کلیک کنید.


دلایل سوت کشیدن لنت ترمز خودرو

   لنت‌های نامرغوب و بی‌کیفیت

چنانچه پس از گذشت مدتی از تعویض لنت‌ها با صدای سوت کشیدن لنت در هنگام ترمزگیری مواجه شده‌اید، این موضوع می‌تواند به دلیل استفاده از لنت‌های تقلبی و نامرغوب باشد. 
برخی از تولید‌کنندگان در ساخت لنت ترمز خودرو از مواد ناخالص و ذرات فلزی استفاده می‌کنند که به مرور زمان این ذرات بر روی دیسک چرخ قرار گرفته و موجب صدای سوت کشیدن ترمز می‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم در هنگام خرید لنت ترمز از اصالت کالا خریداری شده مطمئن شوید.

 

   مستهلک شدن لنت‌های ترمز

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که می‌تواند در هنگام ترمزگیری سبب ایجاد صدای لنت ترمز شود و صدای خراشیدن بین دو فلز را تولید کند، مستهلک شدن لنت‌های ترمز و میزان کارکرد بیش از حد آن‌ها خواهد بود.
 در چنین مواقعی قسمت فلزی و شاخص لنت‌ها با دیسک چرخ برخورد کرده و در زمان ترمزگیری و اعمال نیرو، صدای سوت کشیدن لنت به گوش می‌رسد. در این صورت باید میزان کارکرد لنت‌های ترمز و ساییدگی آن‌ها را بررسی کرد و در صورت اتمام سطح نرم لنت‌ها، نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کرد.

 

 

خرابی دیسک چرخ

گاهی اوقات لنت‌های ترمز خودرو از جنس مرغوبی برخوردار بوده و به درستی عمل می‌کنند اما در هنگام ترمزگیری، صدای سوت تولید می‌شود. علت سوت کشیدن ترمز خودرو در چنین حالتی چیست؟! 
در این مواقع علت صدای لنت ترمز، می‌تواند مشکل در دیسک چرخ باشد. خراشیدگی بر روی سطح دیسک، قرار گرفتن ذرات خارجی بین لنت و دیسک و زدگی دیسک از جمله عواملی هستند که به مرور زمان سبب ایجاد صداهای نامناسب در سیستم ترمز خودرو می‌شوند؛ 
بنابراین در مواقعی که لنت‌ها سالم بوده و از جنس مناسبی برخوردار هستند، مشکل در دیسک چرخ می‌تواند علت سوت کشیدن ترمز خودرو باشد که باید سریعا بررسی شود.

 سایر مواردی که سبب سوت کشیدن ترمز خودرو می‌شوند!

علت سوت کشیدن ترمز خودرو تنها به موارد گفته شده در بخش‌های قبلی محدود نمی‌شود. در برخی مواقع علت سوت کشیدن ترمز خودرو را می‌توان در تنظیم نبودن فنرهای لنت ترمز، شل بودن کلاپرها و ایراد در بلبرینگ‌های چرخ پیدا کرد که با بررسی این موارد در صورت وجود مشکل، می‌توان نسبت به رفع صدای لنت ترمز و سوت کشیدن ترمز اقدام کرد.

علت اصلی صدا و سوت کشیدن لنت بعد از تعویض
در زیر چند علت اصلی صدای لنت بعد از تعویض را با هم می‌آموزیم:

 

 

 

وجود جسم خارجی میان لنت ترمز و دیسک

وجود هرگونه جسم خارجی از جمله سنگ ریزه، شن و غیره که بین لنت ترمز و دیسک‌های چرخ گیرکرده باشد، حین ترمز گرفتن روی دیسک‌ها ساییده شده و همان صدای گوش‌خراش را تولید خواهد کرد.

استفاده از لنت نامرغوب


در مواردی که خودرو پس از گذشت مدتی از تعویض لنت دچار سوت‌کشیدن هنگام ترمزگیری و یا ایجاد صداهای مختلف از سیستم ترمز می‌شود، این مسئله می‌تواند به دلیل استفاده از لنت‌های تقلبی و یا با جنس نامرغوب باشد.
برخی تولیدکنندگان از مواد ناخالص و ذرات فلزی در ساخت لنت‌ها استفاده می‌کنند. این ذرات به مرور با دیسک چرخ در هنگام ترمزگیری برخورد پیداکرده و موجب ایجاد صدای سوت کشیدن در ترمز خودرو هنگام ترمزگیری می‌شود.
قبل از تهیه لنت برای خودرو حتما باید از اصالت کالای خریداری‌شده اطمینان حاصل کرد. برخی از افراد به دلیل صرفه‌جویی اقتصادی اقدام به تهیه و خرید لنت‌های ارزان قیمت در بازار می‌کنند؛ اما با استفاده از لنت‌های نامرغوب و تقلبی افزایش خطرات مختلف هنگام ترمز گیری و همچنین صدمه زدن به دیسک چرخ را موجب می‌شوند.

برای خرید  لوازم یدکی پژو 206 اصل دینا پارت کلیک کنید.

خراب بودن بلبرینگ‌ها

در صورتی که بلبرینگ‌ها خراب‌شده و یا طول عمر آن‌ها به پایان رسیده باشد، صدایی متناوب و ضعیف‌تر از سوت یا جیغ و شبیه به پچ‌پچ را خواهید شنید.

 

 

 

دیسک چرخ زنگ‌زده

دیسک چرخ زنگ‌زده علت دیگری برای صدای لنت بعد از تعویض است.
شاید شما مدت‌ها از خودرو خود استفاده نکرده باشید و این باعث زنگ‌زدگی دیسک چرخ می‌شود و شما در هنگام ترمز کردن احتمالا با دو مشکل روبرو می‌شوید یکی صدای لنت ترمز و دیگری لرزش خودرو در هنگام ترمز کردن.

داغ شدن بیش از حد لنت

این اتفاق در مواردی می‌افتد که خیلی از ترمز استفاده می‌کنیم؛ مانند حرکت در ترافیک‌های شدید و یا حرکت در نقاط شیب‌دار.
این مورد معمولا با خنک شدن لنت و دیسک برطرف می‌شود. این عامل نیز یکی از دلایل سوت کشیدن لنت خودرو است.

ahmad abedzadeh
ahmad abedzadeh

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋