گیربکس آویز ، یک مدل از گیربکس های صنعتی مورد استفاده در صنایع مختلف میباشد . این مدل از گیربکس ها کاربرد بسیار زیادی در جرثقیل های سقفی داشته و به همین دلیل به گیربکس جرثقیل سقفی نیز معروف میباشد . از مهمترین ویژگی های این دستگاه طراحی جمع و جور و در کنار مقاومت بالا در برابر بار های تحمیلی میباشد . البته قابل ذکر است که این دستگاه ویژگیهای دیگری مانند مقاوم بودن قطعات داخلی ، تولید سروصدای کم و ... را هم دارد . در این دستگاه از دنده های مورب استفاده میشود که وجود همین قطعه باعث افزایش توانایی دستگاه در تولید و انتقال نیرو میشود . از دیگر ویژگی های این دستگاه ظرفیت بالای حرارتی و حجم روغنی که درون گیربکس وجود دارد باعث میشود تا این قطعه کمتر دچار خرابی شود و از این نظر، کالایی مقرون به صرفه محسوب میشود.
البته موازی بودن محور ها در این مدل نیز باعث بیشتر شدن توانایی دستگاه در تولید گشتاور میشود ؛ این طراحی به همراه ساختار چند استیجه برخی از سری های دستگاه باعث افزایش خروجی دستگاه به صورت چشمگیری شده است .
ویژگی های گیربکس آویز :
گیربکس آویز که در بیشتر صنایع به اسم شافت موازی نیز شناخته میشود ، یک مدل پر استفاده از گیربکس ها میباشد . از این گیربکس با توجه ویژگی ها خاصی که دارد در بیشتر صنایع قابل استفاده میباشد . یکی از مهمترین مزیت های این دستگاه این است که فضای بسیار زیادی را اشغال نمیکند که دلایل این امر اولا نوع طراحی قطعات داخلی دستگاه و حالت نصب دستگاه بر روی سایر دستگاه های سیستم میباشد . به عنوان مثال در جرثقیل های سقفی که مشکل که مشکل فضای کم وجود دارد اغلب از گیربکس آویز استفاده میشود . این مدل را میتوان در شش مدل یا حالت نصب کرد ، و این سوار کردن دستگاه با استفاده از کوپل مستقیم ، فلنچ ورودی ، کوپلینگ انجام میشود .
امکان نصب آن از طریق گوشواره موجود بر روی بدنه گیربکس می باشد که در نتیجه امکان حرکت در راستای شافت خروجی را در زمان استارت و استپ به میزان بسیار کم برای گیربکس فراهم می کند .
مزایای گیربکس آویز :
از این مدل گیربکس ها در زمینه های خاص و متعددی مانند ، صنایع نظامی ، صنایع مادر ( نفت ، گاز ، پتروشیمی ) ، تولید کاشی و سرامیک ، درون میکسر ها و ... به کاربرده میشود . البته یکی از مهمترین و اصلی ترین کاربرد های این گیربکس ، استفاده در جرثقیل های سقفی میباشد که از همین جهت با این اسم نیز شناخته میشود .
مشخصات فنی گیربکس آویز :
ساختار گیربکس شافت موازی :
در اصل طراحی این دستگاه شباهت نسبتا زیادی به شافت مستقیم دارد اما نوع شافت ورودی این دستگاه به شکل موازی قرار دارد . در این دستگاه از یک دنده فولادی در شفت ورودی استفاده میشود که جنس این دنده باعث افزایش توانایی و مقاومت این دستگاه میشود . دنده های این دستگاه از نوع مارپیچ یا هلیکال میباشد و از همین رو در حین فعالیت سطح تماس دنده ها افزایش می یابد و در نتیجه بار تحمیلی بین آنها تقسیم شده و درصد اصطکاک و احتمال شکستگی دنده ها کاهش پیدا میکند . به عبارتی میتوان گفت عمر گیربکس های آویز نسبت به موارد مشابه که دنده ساده (یا سوزنی Spur) دارند بالاتر است.
این گیربکس در دو حالت تک استیجه و دو استیجه طراحی و تولید میشود و به همین دلیل طیف گسترده ای از نسبت های تبدیل را میتواند تولید میکند .
خروجی این دستگاه نیز در دو نوع هالو شافت و سالید شافت تولید میشوند که هالو شافت از هر دو طرف میتواند به دستگاه مصرف کننده وصل شود . گیربکس آویز در خروجی این قابلیت را دارد که با توجه به شرکت سازنده به صورت خروجی شرینک دیسک یا هزارخاری یا حتی خروجی اکسترودر با یاتاقان بندی خاص برای تحمل نیروی محوری و شعاعی، به صورت سفارشی تولید گردد.
قطعات داخلی گیربکس جرثقیل سقفی :
معایب گیربکس آویز :
نظر شما برای مطالب بعدی چیه ؟
در صورت داشتن هر گونه سوال و ابهامی درباره ی موضوعات مطالب میتوانید با ما در تماس باشید
پاسخ ها