mahsa.farkhari

mahsa.farkhari

فواید عجیب و کم تر شناخته شده نخ دندان

فواید عجیب و کم تر شناخته شده نخ دندان

 

استفاده از نخ دندان و تاثیرات آن بر سلامت انسان برای همه واضح و روشن است. پیشگیری از مشکلات دهان و دندان و بیماری های لثه با یک نخ امکان پذیر است اما شاید بتوانیم اسم این وسیله را به نخ جادویی تغییر دهیم؛ چراکه تاثیرات عجیبی روی بدن می گذارد که هیچ ربطی به دهان و دندان ندارد. آیا می توانید تصور کنید که این نخ بتواند در باروری بانوان نقش داشته باشد یا حتی به کنترل دیابت کمک کند؟ در این مطلب قصد داریم شما را با فواید پنهان و خارق العاده از نخ دندان که به طور قطع کم تر از آن شنیده اید، آشنا کنیم.

اگر به طور روزانه از نخ دندان استفاده می کنید دست خود را بالا ببرید. (هیچکسی نیست و شما تنها هستید؛ کمی صداقت به خرج دهید) به نظر می رسد دست خیلی از خوانندگان این مطلب پایین است که این موضوع صحت و سقم آمار و تحقیقات را نشان می دهد. در کشوری مانند آمریکا تنها 40 درصد افراد به طور مرتب از نخ دندان استفاده می کنند و 20 درصد دیگر هرگز از این محصول استفاده نکرده اند اما فایده این نخ چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

چرا باید به طور منظم از نخ دندان استفاده کرد؟

رژیم غذایی یک عامل مهم برای سلامت دندان شما است که اگر به طور اصولی رعایت نشود، تاثیرات منفی به همراه خواهد داشت. زمانی که باقی مانده مواد غذایی در فضای خالی بین دندان ها قرار بگیرند و پاکسازی نشوند می توانند زمینه ساز التهاب شوند. التهاب می تواند به رگ های خونی لثه آسیب برساند و از طرفی سبب تحلیل این عضو و بهم ریختگی چینش دندان شود اما آیا نخ دندان تنها برای حفظ سلامت دهان مورد استفاده قرار می گیرد؟ در حقیقت بین استفاده از نخ دندان و بیماری های سیستمیک، ارتباط خاصی برقرار است و این وسیله می تواند در کاهش ابتلا به بیماری های مزمن نقش موثری داشته باشد. در ادامه به بررسی فوایدی از نخ دندان می پردازیم که کم تر مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند.

  1. نخ دندان و سلامت قلب

بدیهی است که استفاده از نخ دندان برای سلامت دهان مهم و ضروری است اما دلیل مهم تری در این میان وجود دارد. بیماری قلبی عامل اصلی برای مرگ و میر به شمار می رود و در این بین، ارتباط زیادی میان سلامت دهان و سیستم قلبی و عروقی ما وجود دارد. باکتری هایی که در دهان باقی مانده اند می توانند وارد جریان خون شوند و به شریان های اصلی پمپاژ خون بچسبند و سبب آسیب به سیستم قلبی و عروقی شوند.

  1. کمک به کاهش التهاب

التهاب موقت معمولا مشکلی برای بدن ایجاد نمی کند و در مواردی نیز می تواند سبب بهبود بریدگی یا جای زخم شود اما اگر این مشکل مزمن شود، به مرور زمان تاثیر منفی خود را روی سیستم ایمنی بدن می گذارد. برخی از التهاب ها می توانند ریشه در عدم استفاده از نخ دندان و از بین بردن باکتری ها داشته باشند؛ برای مثال بسیاری از افرادی که مبتلا به بیماری التهابی روده هستند، پیش از بروز علائم گوارشی، تغییراتی را در سلامت دهان خود احساس کردند که به دلیل عدم استفاده به موقع از نخ دندان می باشد.

  1. جلوگیری از زوال عقل

 

آیا می توانید تصور کنید که نخ دندان می تواند شما را از زوال عقل و آلزایمر در امان نگه دارد؟ تحقیقات گسترده ای در سال 2020 انجام شد و بیانگر این موضوع بود که افراد مسن با علائمی مانند بیماری های لثه و عفونت های دهان، نسبت به دیگر اشخاص، زودتر دچار آلزایمر شدند؛ زیرا باکتری هایی که منجر به بیماری پریودنتال می شوند، در تسریع فرایند زوال عقل نقش مهمی دارند.

  1. بهبود باروری

وجود برخی باکتری ها و باقی ماندن آن ها در دهان زنان می تواند احتمال بارداری را کاهش دهد. طبق آزمایشات انجام شده، بانوانی که در بزاق دهان آن ها باکتری های پریودنتال یافت شده است، احتمال باروری آن ها در شرایط یکسان نسبت به دیگر زنان کم تر بوده است. پزشکان معتقدند که استفاده از نخ دندان و از بین بردن باکتری های داخل دهان، شانس بارداری را در بین بانوان افزایش می دهد.

  1. کمک به کنترل دیابت

نخ دندان تاثیر مستقیمی بر کنترل دیابت خواهد داشت؛ زیرا به کمک این وسیله می توانید از ورود تمامی باکتری ها به داخل جریان خون جلوگیری کنید. معمولا با کم تر شدن این باکتری ها در داخل خون، کنترل سطح قند خون توسط بدن به راحتی انجام می شود. افرادی که دارای دیابت هستند بهتر است هرروز از نخ دندان استفاده کنند تا شاهد معجزه این محصول باشند.

چطور می توانیم به شیوه صحیح دندان هایمان را نخ دندان بکشیم؟

 

جدا از تمام فوایدی که بالاتر درباره استفاده از نخ دندان ذکر کردیم، در صورت استفاده نادرست از این محصول، ممکن است آسیب هایی به لثه وارد شود و منجر به خونریزی گردد. اگر نمی دانید چطور باید از این محصول استفاده کنید راهنمای قدم به قدمی را که در ادامه برایتان شرح می دهیم را دنبال کنید.

  • 50 سانتی متر از نخ دندان را برداشته و به دور انگشتان اشاره دو دست خود بپیچید.
  • به آرامی آن را در فواصل بین دندان فرو ببرید. (این کار با دقت و با فشار کم انجام دهید زیرا می تواند سبب آسیب لثه و خونریزی شود)
  • نخ را میان دندان هایتان جلو و عقب ببرید تا به خوبی این فضا را از تمامی ذرات پاکسازی کند.
  • برای پاکسازی هر فاصله میان دندانی، از قسمت تمیز نخ استفاده کنید تا از انتقال باکتری جلوگیری شود.
  • پس از کشیدن نخ دندان برای تمامی فواصل دندانی، دهان خود را آبکشی کنید.

نتیجه گیری

به یاد داشته باشید بدون دهان و دندان سالم، نمی توانید سلامت کامل داشته باشید. بسیاری از باکتری ها و پلاک های موجود در فضای دهان توسط نخ دندان از بین می روند و به این سبب می توانید از ایجاد حفره و بیماری های پریودنتال جلوگیری کنید. نخ دندان های پاتریکس، تولید شده در انواع مختلف و طعم های متنوع، عمل کشیدن نخ دندان را برایتان خوشایندتر می کند. سعی کنید عادت کشیدن نخ دندان را در خود ایجاد کنید تا از فواید بی نظیر آن بهره ببرید.

 

 

mahsa.farkhari
mahsa.farkhari

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋