ay yoo

ay yoo

پمپ های جمکو

 

موتورهای الکتریکی انواع مختلفی دارند، از جمله موتورهای الکتریکی، موتورهای معمولی و موتورهای تبرید. موتورهای الکتریکی با توجه به توان مصرفی به تک فاز و سه فاز تقسیم می شوند.
در سال 1882، نیکولا تسلا اصول میدان‌های مغناطیسی دوار را برای این مشکل، با استفاده از میدان‌های دوار به عنوان انرژی مکانیکی پایه‌گذاری کرد، سپس در سال 1883، نیکولا یک موتور دو فاز را با استفاده از این اصول طراحی کرد. پس از نیکولا در سال 1885، «گالیله فریرس» به طور مستقل تحقیقاتی را در این راستا آغاز کرد. گالیله فراراس نتایج تحقیقات خود را در قالب مقاله ای به آکادمی سلطنتی علوم در تورین ایتالیا ارائه کرد.
در سال 1888، نیکولا تسلا چیزی را آغاز کرد که برخی آن را انقلاب صنعتی دوم می نامند. دلیل این امر این است که حرکت نیکولا تسلا اجازه می دهد تا انرژی الکتریکی در فواصل طولانی منتقل شود. همچنین به تولید برق کمک کرد.
قبل از اینکه تسلا موتور AC را اختراع کند، موتورها با یک میدان مغناطیسی دائمی با سرعت ثابت کار می کردند. نیکولا تسلا پیشنهاد کرد که می توان باتری ها را از خودرو خارج کرد. بنابراین موتور توسط یک میدان دوار به حرکت در می آید. نیکولا تسلا پس از تلاش های مجدانه خود موفق به ثبت اختراع ایالات متحده به شماره 0.416.194 برای ماشینی که خود اختراع کرد، شد. بسیاری از عکس های او تصویری از این موتور را نشان می دهد. موتور ساخته شده توسط تسلا یک نوع موتور القایی در نظر گرفته می شود.
در سال 1890، میخائیل داموک یک موتور سه فاز با روتور اختراع کرد. امروزه این موتور کاربردهای مختلفی دارد.

یکی از بهترین شرکت ها جمکو است که در مقاله بعدی توضیح داده شده است.

جمکو

ماشین های الکتریک جامکو با هدف تبدیل شدن به یک صنعت داخلی مستقل از صنعت خارجی در زمینه تولید کلیه ماشین های برقی در سال 1369 در شهر ساب اور تاسیس شد. شرکت جمکو با بهره گیری از کادری ماهر و مجرب و تجهیزات و ماشین آلات منحصر به فرد در کشور می تواند انواع الکتروموتور و ژنراتور را در ایران طراحی، ساخت، تست و تولید کند.
محصولات ماشین الکتریک جوین با برند جمکو با کیفیت بالا و قابل رقابت با نمونه های خارجی از جمله الکتروموتورهای صنعتی سه فاز از 5.5 کیلووات تا 10000 کیلووات طبق کلیه استانداردهای بین المللی عرضه می گردد و کلیه تست های لازم انجام می شود. مطابق با تمام استانداردهای روز جهانی و با استفاده از تجهیزات مدرن. ظرفیت تولید جامکو بیش از 1200 مگاوات است که معادل 12690 نوع الکتروموتور و ژنراتور است.

انواع مختلف الکتروموتور

در صنعت می توان گفت که در جاهایی که حرکت وجود دارد باید یک موتور الکتریکی وجود داشته باشد که باعث این حرکت شود. همه افراد جامعه حتی اگر ندانند حتما با موتور الکتریکی، دینام یا موتور الکتریکی مواجه شده اند.

انواع مختلفی از ماشین ها وجود دارد. برخی از انواع ماشین ها عبارتند از:

موتور سنکرون
موتور استاندارد
موتور یونیورسال
موتا استپر
خودروی هیبریدی
موتور DC بدون جاروبک
انگیزه های ناخواسته
موتور مغناطیس دائمی (PMDC)
یک دستگاه خاص
موتور DC
موتور موازی
موتور القایی
موتور خودکششی
مونتاژ موتور
موتور AC

تعریف الکتروموتور

موتور الکتریکی ماشینی است که انرژی الکتریکی را به حرکت مکانیکی تبدیل می کند. هنگامی که یک هادی حامل جریان توسط یک میدان مغناطیسی لمس می شود، نیرویی از جهت میدان به هادی وارد می شود. موتورهای الکتریکی معمولاً موتورهای دوار هستند. اما محرک های خطی نیز موجود هستند.
موتور الکتریکی دوار از دو قسمت ثابت و متحرک تشکیل شده است. نام دیگر قسمت متحرک روتور است. استاتور نام دیگر قسمت ثابت است. مقاومت معمولا در داخل موتور است.
در موتور الکتریکی، روتور به دلیل گشتاور ایجاد شده توسط نیروی ایجاد شده توسط میدان مغناطیسی، حول محور خود می چرخد. با توجه به طراحی هر موتور الکتریکی، با جریان متناوب AC یا جریان مستقیم DC تغذیه می شود.

برای خرید پمپ های مختلف می توانید به پمپ کارن مراجعه کنید.

الکتروموتور جریان مستقیم یا (DC)

یک موتور DC دارای آرمیچر الکترومغناطیسی است. جهت جریان الکتریکی دو بار در هر سیکل توسط یک کموتاتور، یک کلید چرخشی تغییر می کند. این فرآیند باعث می شود که آهنرباهای الکتریکی موجود در دستگاه، آهنربای دائمی خارج از آرمیچر را جذب و دفع کنند. سرعت موتور DC به گشتاور ترمز بستگی دارد. در واقع این سرعت به جریان ورودی و ولتاژ خروجی بستگی دارد.

انواع الکتروموتور های جریان متناوب (AC) و مزایای آن ها

موتور القایی AC رایج ترین ماشین های الکتریکی مورد استفاده در صنعت و لوازم خانگی است که استفاده از این ماشین های برقی مزایای زیادی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

قیمت مناسب برای این موتور الکتریکی
استحکام و طراحی ساده آن
کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری
اتصال برق AC عالی و آسان با منبع تغذیه

انواع مختلفی از موتورهای AC در صنعت وجود دارد که هر یک از این موتورها برای این کار مناسب هستند، اگرچه طراحی یک موتور AC آسانتر از یک موتور DC است، اما برای کنترل گشتاور و سرعت یک موتور CA درک درستی از آن است. طراحی و مشخصات فنی این موتور مورد نیاز است.

انواع موتورهای AC:

موتور الکتریکی جریان متناوب ناهمزمان
موتور الکتریکی AC سنکرون

روتور و استاتور توسط یک موتور الکتریکی سنکرون می چرخند. هنگامی که استاتور به منبع تغذیه متصل می شود، یک میدان چرخشی در موتور ایجاد می شود که با سرعت سنکرون می چرخد. روتر توسط یک منبع DC تغذیه می شود. هنگامی که جریان مستقیم به روتور اعمال می شود، روتور شروع به حرکت در میدان استاتور می کند.
برای راه اندازی موتور الکتریکی سنکرون، پس از توقف درایو اصلی، موتور الکتریکی با سرعت سنکرون می چرخد.

الکتروموتور های سنکرون و مزایای آن ها

برای بهبود ضریب توان از موتورهای الکتریکی سنکرون استفاده می شود. بنابراین موتور الکتریکی بدون بار کار می کند و باری روی محور خود وارد نمی کند که به آن خازن سنکرون می گویند و در بسیاری از کارخانه ها از آن استفاده می شود. از این موتور به عنوان ژنراتور سنکرون نیز استفاده می شود.
الکتروموتورهای سنکرون در دستگاه هایی که به سرعت ثابت نیاز دارند مانند ساعت های الکتریکی استفاده می شود.

از مزایای الکتروموتورهای سنکرون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ظرفیت این دستگاه بسیار بالاست
ضریب قدرت موتور الکتریکی سنکرون راحت و قابل تنظیم است.
به نوسانات ولتاژ حساس نیست.
می تواند با ولتاژ بالا کار کند

این دستگاه برقی علاوه بر مزایا، معایب زیادی نیز دارد. به عنوان مثال، وزن دیگر نمی تواند تحمل کند. سرعت ثابت است. بنابراین نمی توانید سرعت کم و زیاد را تنظیم کنید. به دنبال مبتدیان. علاوه بر نیاز به جریان متناوب برای سیم پیچ استاتور، جریان ثابت برای قطب ها نیز مورد نیاز است. بنابراین ارزش آن افزایش می یابد.

الکتروموتور های قفسه سنجابی مزایای آن ها

روتور الکتروموتور قفس سنجابی استوانه ای است. سنگ های مس یا آلومینیوم در سوراخ های فولادی یا آهنی قرار می گیرند و به دو صورت تولید می شوند. شکل اول از یک خط دایره ای تشکیل شده است. حالت دوم از یک نوار مربع یا دو دایره مجزا یا ترکیبی تشکیل شده است. تیغه های روتور به صورت مورب برای جلوگیری از توقف یا لرزش در هنگام راه اندازی و ایجاد هم افزایی با میدان استاتور روتور طراحی شده اند.

این نوع موتور الکتریکی مزایای زیادی دارد. در زیر به برخی از این مزایا اشاره شده است.

مزایای الکتروموتور های قفسه سنجابی

تغییر بار روی موتور قفس سنجابی آن را متوقف نمی کند
الکتروموتورهای قفس سنجابی ضریب قدرت بالاتری نسبت به موتورهای الکتریکی زغال سنگ دارند.
سرعت چرخش در بارهای مختلف ثابت است.
طراحی این موتورسیکلت برقی ساده و مقرون به صرفه است. این امر منجر به جایگزینی ماشین آلات بیشتری در صنایع مختلف شد.

موتور برق بدون برق علاوه بر مزایایی که دارد دارای معایبی نیز می باشد از جمله:

در حین کار کند، ضریب توان آن کاهش می یابد.
مدار را نمی توان در حالت ولتاژ کاهش یافته تغییر داد. برای این منظور، یک درایو AC مورد نیاز است.
تغییرات در قدرت تاثیر می گذارد.
با کاهش ولتاژ جریان آن کاهش می یابد.
این موتور در شروع کار حدود 3 تا 7 برابر جریان می کشد.

ساخت الکتروموتور (AC) نوع آسنکرون روتور سیم پیچ شده

مقاومت کم روتور یکی از مشکلاتی است که در بازسازی موتورهای الکتریکی وجود دارد. از طریق حلقه، پره های روتور در ابتدا و انتهای روتور اتصال کوتاه پیدا می کنند. همین اتفاق می افتد زمانی که روتور مغناطیسی زدایی می شود، جریان بیشتری برای مغناطیسی آن گرفته می شود. (فلاکس به جریان های الکتریکی اطلاق می شود که سطح مسیر را می پوشاند.) در نهایت موتور الکتریکی جریان را افزایش می دهد. افزایش متناظر در گشتاور موتور جریان بیشتر و گشتاور کمتری را از اتصال می کشد.
الکتروموتورهای سیم پیچی برای حل این مشکل طراحی و ساخته شده اند. با کمک این موتور الکتریکی، مشکل ذکر شده را می توان به طور موثر حل کرد.
در این موتور الکتریکی به جای استفاده از میله در روتور، پیچ می شود. انتهای قفس ها نیز با حلقه های متوالی به هم متصل می شوند. حلقه ها با استفاده از برس ها به بیرون موتور منتقل می شوند. با قرار دادن استارت به عنوان بانک مقاومت همراه با سیم پیچ ها می توان مقاومت روتور را کم یا زیاد کرد و ولتاژ جریان را به دلخواه تغییر داد.

الکتروموتور نوع (AC)

یک موتور الکتریکی AC مانند هر موتور دیگری دارای یک روتور چرخان داخلی و یک قسمت بیرونی به نام استاتور است. موتور الکتریکی روتور را عملاً با استفاده از یک میدان مغناطیسی دوار می چرخاند.
با توجه به ویژگی های فیدر استاتور، تنها نوع تولید شده در این میدان مغناطیسی یک موتور AC سه فاز است. موتورهای DC برای ایجاد میدان دوار به یک وسیله مکانیکی یا الکتریکی نیاز دارند. یک موتور AC تک فاز برای ایجاد میدان مغناطیسی دوار به یک دستگاه الکتریکی خارجی نیاز دارد. دو مجموعه از آهنرباهای مغناطیسی در موتورهای AC قرار می گیرند.

چه مقدار حرارت باعث آسیب به الکتروموتور ها می شود؟

کارشناسان پیشنهاد می کنند که افزایش 18 درجه فارنهایت (10 درجه سانتیگراد) در دمای هوا می تواند بر عایق تأثیر بگذارد و به طور موقت یا دائم طول عمر آن را تا 50 درصد کاهش دهد. این تأثیر غیرقابل محاسبه بر طول عمر دستگاه شما دارد.

از آنجایی که گرمای بیش از حد مهم ترین دشمنی است که موتورهای الکتریکی با آن روبرو هستند، این سوال مطرح می شود: چگونه می توان از گرمای بیش از حد جلوگیری کرد و هزینه کمتری برای تعویض یا تعمیر موتورهای الکتریکی صرف کرد؟ به طور طبیعی حل مشکل داغ شدن بیش از حد موتور با درک علت گرمای بیش از حد شروع می شود.

علت افزایش دما بیش از حد الکتروموتور

مقاله موتورهای الکتریکی مطالعه خوبی است زیرا موتور الکتریکی یک ماشین پیچیده است و برای عملکرد خوب به تعادل خوبی از عوامل محیطی و کمکی نیاز دارد. گرم شدن بیش از حد سوئیچ ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. شایع ترین دلایل گرم شدن بیش از حد موتور الکتریکی عبارتند از:

استفاده از الکتروموتور نا مناسب

موتور در اندازه های مختلف ساخته شده است. موتوری را انتخاب کنید که با سطح ولتاژ و ظرفیت مورد نیاز برای پروژه و برنامه شما مطابقت داشته باشد. لازم است بدانید موتور الکتریکی که جریان و گشتاور زیادی تولید می کند، انرژی زیادی مصرف می کند و به سایر تجهیزات متصل به موتور الکتریکی آسیب می رساند و یک موتور کوچک نمی تواند ولتاژ موتور را تحمل کند. . باعث افزایش دما می شود.

منبع ولتاژ اشتباه و نا مناسب

ولتاژ خیلی زیاد یا خیلی کم می تواند به موتور آسیب برساند. هنگامی که کارخانه پشتیبانی ولتاژ صحیحی ندارد، باید جریان یا جریان کمتری را از منبع تغذیه بگیرد تا استاندارد خود را به کار گیرد که ممکن است به موتور الکتریکی یا آتش سوزی و غیره آسیب برساند. این باعث می شود قسمت بسیار داغ شود.

محیط اطراف نا مناسب

دینام صنعتی برای کار بهینه نیاز به محیط و فضای مناسب برای تبادل و انتقال حرارت دارد. اگر دستگاه شما در محیط گرم یا سرد قرار داشته باشد در خنک سازی با مشکل مواجه می شود و احتمال آسیب دیدن موتور را افزایش می دهد. پس فراموش نکنید که به موتور الکتریکی فضای کافی برای کار بدهید.

کاربری نا درست از الکتروموتور

برخی از موتورها می توانند به طور مداوم کار کنند یا گفته می شود که عملکرد مداوم دارند، در حالی که برخی دیگر برای مدت زمان مشخصی استفاده می شوند. مطمئن شوید که موتور را مطابق مشخصات آن استفاده می کنید. اگر بخواهید برای مدت طولانی از موتور بدون توقف استفاده کنید، بین چرخه ها زمانی برای خنک شدن نخواهد داشت.

ارتفاع قرار گیری الکتروموتور ها 

فاکتور بسیار مهمی که اکثر مردم از آن غافل می شوند ارتفاع بالای سطح دریا است که موتور الکتریکی شما در آن نصب شده است که بر عملکرد آن تأثیر می گذارد. دستگاه شما در ارتفاعات بالا خنک نمی شود زیرا هوا رقیق تر است. انتخاب موتور مناسب برای محل نصب موتور الکتریکی بسیار مهم است.

فقدان تهویه در الکتروموتور

اگر دهانه کاپ موتور برق شما مسدود شود، در تهویه دینام صنعتی دچار مشکل می شوید، هوای گرم خارج نمی شود و در داخل سیستم جمع می شود و باعث آسیب می شود. برنامه ریزی منظم برای تعمیر و نگهداری خودرو می تواند به کاهش این خطر کمک کند.

چگونه از داغ شدن الکتروموتور ها جلوگیری کنیم و آن ها را خنک نگه داریم؟

جلوگیری از مشکلات و آسیب های ناشی از گرمای بیش از حد نیاز به تجهیزات مناسب، برنامه ریزی و نگهداری دقیق دارد.

۱. نحوه انتخاب درست:

اولین قدمی که هر صنعتگر حرفه ای باید قبل از خرید موتور الکتریکی در نظر بگیرد این است که مطمئن شود موتور الکتریکی مناسب را برای کاربرد مناسب خریداری می کند. اطمینان حاصل کنید که اندازه خروجی، ولتاژ و گشتاور برای نیازهای خاص شما مناسب است. شما می توانید مشخصات فنی موتورهای الکتریکی مانند مصرف موتور، ولتاژ و جریان را در صفحه قیمت موتورهای برقی ما مقایسه کنید. اگر از شرایط خود مطمئن نیستید، با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

۲. مکان مناسب:

هنگامی که ماشین الکتریکی مناسب را برای شرکت خود انتخاب کردید، آن را برای فضای صنعتی خود مناسب کنید. به یاد داشته باشید که محل قرارگیری موتور بر احتمال گرم شدن بیش از حد تأثیر می گذارد. از سایر منابع گرما خودداری کنید، فضای کافی در اختیار بگذارید و از باز بودن سوراخ های تهویه مطمئن شوید.

۳. چک و بازرسی مداوم با ابزار های مناسب :

هنگام شروع استفاده از موتور الکتریکی، فراموش نکنید که به طور مداوم دما و ویژگی های عملکرد موتور الکتریکی را بررسی کنید یا از سنسورهای ویژه استفاده کنید.

سخن آخر

اگر همه موارد بالا را بررسی کرده اید و مطمئن شده اید که درست هستند و موتور الکتریکی شما هنوز گرم است، این نشانه مشکل قطعه داخلی است. شما باید موتور الکتریکی خود را به طور حرفه ای بررسی کنید تا مشکل مشخص شود.

 

 

ay yoo
ay yoo

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋