ay yoo

ay yoo

نحوه کار الکتروموتور

موتورهای الکتریکی می توانند توسط یک منبع جریان مستقیم (DC) مانند یکسو کننده یا باتری، یا توسط منبع جریان متناوب (AC) مانند شبکه برق، ژنراتور یا اینورتر هدایت شوند. موتورهای الکتریکی را می توان بر اساس پارامترهایی مانند نوع منبع تغذیه، کاربرد، ساخت و نوع خروجی حرکت دسته بندی کرد. این دستگاه ها می توانند با جریان مستقیم یا AC، بدون جاروبک یا بدون جاروبک، سه فاز، دو فاز یا تک فاز، شار شعاعی یا محوری تغذیه شوند و می توانند با خنک کننده مایع یا هوا خنک شوند.

تبدیل توان خروجی اسب بخار به کیلو وات

HP to KW

برای تبدیل یک واحد اسب بخار به کیلووات کافی است تعداد اسب بخار را در 0.75 ضرب کنیم و به واحد کیلووات برسیم. لازم به ذکر است که تمامی اطلاعات لازم بر روی برچسب درج شده بر روی محصول یا جعبه آن و همچنین اطلاعات کافی توسط کارخانه برای مصرف کننده قابل مشاهده است.

اطلاعات دیگری مانند درجه ایمنی موتور الکتریکی و استانداردهای رعایت شده (به عنوان مثال IEC, EFF1, EFF2) نیز در این برچسب ها یافت می شود.

الکتروموتورهای سه فاز معمولاً در اکثر صنایع (خودروسازی، غذایی، دارویی، فولاد، کشاورزی، معدن، نفت، گاز و پتروشیمی، دریایی و ...) استفاده می شوند.

کلاس توان الکتریکی یا بر اساس مصرف برق
موتور الکتریکی یا موتور الکتریکی (DC) یا جریان مستقیم DC
موتور الکتریکی یا موتور الکتریکی (جریان جایگزین) یا جریان متناوب AC
الکتروموتورهای AC یا جریان متناوب رایج ترین موتورهای الکتریکی مورد استفاده در صنعت و مصارف خانگی هستند.

استفاده از موتور الکتریکی AC دارای مزایای زیر است:

طراحی ساده و محکم
قیمت مناسب
هزینه نگهداری کم
اتصال ساده و کامل به منبع تغذیه

انواع مختلفی از موتورهای القایی AC در صنعت وجود دارد. الکتروموتورهای مختلف برای کارهای مختلف مناسب هستند. دانستن اینکه دقیقاً چه چیزی استفاده می شود، میزان توان خروجی و محل استفاده از آن می تواند به طور موثر به بهترین انتخاب کمک کند که در نهایت باعث صرفه جویی در هزینه ها و بهینه سازی مصرف و استفاده یکپارچه می شود. انتخاب موتور الکتریکی مناسب است.

هم اکنون می توانید برای اطلاع از قیمت ها به پمپ کارن مراجعه کنید.

اگرچه طراحی موتورهای القایی AC ساده تر از موتورهای DC است، اما کنترل سرعت و گشتاور در انواع موتورهای القایی AC نیاز به دانش گسترده و دقیق تری از طراحی و عملکرد این نوع موتورها دارد.

مزایای موتور های الکتریکی  AC نسبت به موتور های الکتریکی DC

امروزه در صنایع و لوازم خانگی از الکتروموتورهای AC بیشتر استفاده می شود زیرا این موتورها نسبت به موتورهای DC با قدرت یکسان دارای مزایای زیر می باشند.

آسان بودن

موتورهای AC معمولاً 20 تا 40 درصد سبک تر از موتورهای DC با همان قدرت هستند.

حجم کم در مقایسه با یک موتور DC با همان قدرت
سرویس و نگهداری آسان و راحت
ساخت و ساز ساده
ارزان تر
عمر مفید طولانی تر
تحمل ولتاژ بالا

اینها عواملی هستند که موتورهای اصلی را نسبت به همتایان خود در دسته DC محبوب تر می کند.

فاکتور های مهم در مورد انتخاب موتور ها یا الکتروموتور های AC

انتخاب موتور الکتریکی مستلزم توجه به موارد خاصی است تا بهترین موتور را برای پروژه یا کار خود انتخاب کنید. در زیر یکی از عوامل کلیدی در این انتخاب است که شما عزیزان باید در نظر داشته باشید.

سطح ولتاژ شبکه
محدوده تغییر بار
در صورت نیاز ضد انفجار
برق مورد نیاز
نصب آسان
گشتاور راه اندازی صحیح
دور موتور و سرعت متغیر آن
ترمز آسان
سرویس و تعمیر ساده و ارزان
تعمیر ارزان و سریع

انواع الکتروموتورهای جریان متناوب AC:

الکتروموتورهای شبکه یا برق شهری به دو دسته اصلی و عمده سنکرون یا ناهمزمان تقسیم می شوند که ترجمه صحیح و مناسبی از نام آن نیست، بنابراین به آنها سنکرون یا طبق مثال زیر می گوییم آسنکرون.

موتور الکتریکی ناهمزمان
موتور الکتریکی مدرن
کورنتو موتور AS ناهمزمان

الکتروموتورهای آسنکرون به دو دسته قفس سنجابی و حلقه لغزنده تقسیم می شوند که در ادامه به آنها می پردازیم.

سینکرون AC elektrisite

موتور سنکرون گروهی از موتورهای الکتریکی جریان متناوب (AC) است که روتور آنها با سرعت ثابت می چرخد. یعنی اگر مقدار بار مکانیکی روی شفت تغییر کند، سرعت چرخش موتور تغییر نمی کند، در واقع این سرعت ثابت، سرعت میدان مغناطیسی دوار است که در اثر نوسانات متناوب ایجاد می شود. جریان در استاتور موتورهای سنکرون دارای الکترومغناطیس های جریان متناوب (اغلب چند فاز) در استاتور هستند که میدان مغناطیسی در استاتور ایجاد می کند که به دلیل نوسانات جریان متناوب در استاتور می چرخد.

شرکت موتوژن

این شرکت خاورمیانه که در سال 1352 تاسیس شد، به یکی از شرکت های تاثیرگذار در زمینه تولید موتوژن تبدیل شد و از ابتدا با تولید موتوژن با نام تجاری Motogen Gold Electric فعالیت خود را آغاز کرد و به مرور زمان در سال 1354 نام این شرکت به "الکتروژن" تغییر یافت. در حال حاضر این شرکت بیش از 2 میلیون الکتروموتور تک فاز و الکتروموتور سه فاز تولید می کند که بر اساس اصول و استانداردهای جهانی از جمله "DIN" و "NEMA" تولید می شوند. شرکت موتوژن در ایران آسیا اکثر موتورسیکلت های برقی در آفریقا و اروپا به فروش می رسند و با نام این برند و شرکت شناخته می شوند.

همچنین این شرکت توانسته با استفاده از تجهیزات و آزمایشگاه های مدرن و تجهیزات صنعتی دقیق، گواهینامه ای از موسسه سوئیس "ISO 2001:2008" دریافت کند. موتوژن بر اساس 45 سال تجربه در این زمینه با تکنولوژی پیشرفته و کادری حرفه ای قادر به طراحی و ساخت انواع الکتروموتورهای تک فاز و سه فاز طبق سفارش مشتری می باشد. این شرکت علاوه بر تامین نیازهای داخلی کشور، نیاز کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و آفریقا را نیز تامین می کند.

موتور های الکتریکی سنکرون چیست؟

همان موتور الکتریکی یک موتور الکتریکی AC است که با سایر خانواده های مشابه در روتور خود متفاوت است که توسط امواج مغناطیسی حرکت می کند که با همان سرعت فرکانس AC حرکت می کنند و میدان مغناطیسی حاصل می چرخد. به عبارت دیگر همان موتور بدون شکستن شرایط کاری خود کار می کند. این با موتور القایی متفاوت است که برای تولید جریان به لغزش نیاز دارد.

ay yoo
ay yoo

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋