ay yoo

ay yoo

همه چیز درباره الکتروموتور ها

در این فصل توضیحات و تعاریف کلی موتورهای الکتریکی را برای شما خواننده گرامی قرار می دهیم تا با اصطلاحات و روش کار الکتروموتور و انواع الکتروموتور آشنا شوید.

علاوه بر این، با کاربردهای آنها در بخش‌های مختلف، از کشاورزی و صنعت گرفته تا رباتیک و هوافضا و سایر کاربردها آشنا شوید.

این موتورهای الکتریکی هستند که همه چیز را در صنایع به حرکت در می آورند و با توجه به مکانیزه شدن و صنعتی شدن زندگی روزمره، نیاز به حرکت و تولید انرژی مکانیکی از منبع الکتریکی بیشتر می شود.

همانطور که می دانید ماشین های الکتریکی به ویژه برقی از اجزای مهم وسایل الکترونیکی و لوازم خانگی و صنعتی ناشی از آسایش و آسایش زندگی خانوادگی انسان و تولیدات صنعتی و صنعتی بسته به دانش، انتخاب و استفاده مناسب از این ابزارها است.

موتورهای الکتریکی از جریان مستقیم باتری (DC) یا جریان متناوب شهری (AC) استفاده می کنند که بسته به نوع مصرف و عملکرد انتخاب می شود.

موتورهای الکتریکی را می توان در همه چیز از لوازم خانگی معمولی گرفته تا حالت های مختلف حمل و نقل و حتی کاربردهای پیشرفته هوافضا استفاده کرد.

موارد مورد استفاده الکتروموتور

 

وسایل نقلیه برقی وسایل مهمی هستند که می توانند در صنایع و موقعیت های مختلف از جمله:

تجهیزات گرمایش، سرمایش و تهویه
وسایل نقلیه موتوری
لوازمی مانند ماشین لباسشویی، یخچال
تجهیزات صنعتی مانند آسیاب، بلندگو، دمنده، شیکر، نوار نقاله
کامیون
کشتی ها
روبات ها
جرثقیل و آسانسور، آسانسور ساختمان و مغازه
صنایع مختلف از جمله خودروسازی، صنایع غذایی، دارویی، فولاد، کشاورزی، سیمان، معدن، نفت، گاز و پتروشیمی.

بنابراین موتور الکتریکی یک وسیله الکتریکی و مکانیکی است و یکی از پیشرفت های اصلی در زمینه مهندسی می باشد. این دستگاه انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. انواع مختلفی از موتورها در بازار وجود دارد که دارای کاربردهای متفاوت و طبقه بندی منحصر به فرد بر اساس:

مصرف برق نوع AC/DC
KW/HP توان
تعداد دور در دقیقه RPM (تعداد باتری 2 یا 4 یا 6 یا 8) (3000 دور یا 1400 یا 900 یا 700)
ضد جرقه EX یا معمولی
نوع کویل (مس یا آلومینیوم)
قاب آلومینیومی یا چدنی

عواقب انتخاب کردن نا مناسب موتور الکتریکی

موتورهای الکتریکی باید با توجه به موقعیت و نیاز انتخاب شوند، زیرا انتخاب ناکافی می تواند عواقبی مانند موارد زیر را به همراه داشته باشد:

کاهش عملکرد (مصرف انرژی بیشتر)
کاهش ضریب توان (افزایش توان راکتیو)
گرمای بیش از حد و آسیب سیم پیچ
انتخاب اندازه شروع اشتباه و در نتیجه گشتاور راه اندازی ناکافی
در نتیجه کارکردن مداوم موتور بالاتر از ضریب سرویس مجاز باعث افزایش دمای آن، سایش زودرس و کاهش عمر آن می شود.

انتخاب الکتروموتور

موتورهای الکتریکی با برق کار می کنند و در هر سرعت و گشتاور به توان الکتریکی متفاوتی نیاز دارند در نتیجه می توان سرعت یا سرعت موتور را بر اساس نیاز کاربر برای کاربردهای مختلف انتخاب کرد.

مراحل خرید یا ایجاد تاسیسات الکتریکی

1- تهیه مشخصات فنی - انتخاب مشاوران و سازندگان
2- طراحی تولید آزمایشی کارخانه
3- حمل و نقل و برچیدن - نصب و راه اندازی - تحویل موقت و دائم
4- بهره برداری، سرویس و نگهداری موتور الکتریکی (تعمیر و بهینه سازی)

شرکت جمکو

کارخانه ماشین های برقی جمکو با هدف عدم وابستگی به شرکت های داخلی و خارجی در زمینه تولید انواع ماشین های برقی در سال 1369 در شهر سبزوار تاسیس شد. شرکت جمکو با برخورداری از تخصص و کادر مجرب و دارا بودن تجهیزات و ماشین آلات ویژه در کشور قادر به طراحی، ساخت، تست و تعمیر انواع تجهیزات برق و ژنراتور در ایران می باشد.

محصولات ماشین های برقی جوین با برند جامکو و کیفیت بالا قابل رقابت با نمونه های خارجی به بازار مصرف عرضه می شود که از جمله آنها می توان به الکتروموتورهای صنعتی سه فاز 5.5 کیلووات تا 10000 کیلووات با رعایت کلیه استانداردهای بین المللی بین المللی اشاره کرد. و تمامی تست های لازم مطابق با تمامی استانداردهای معتبر بین المللی و با تجهیزات پیشرفته انجام می شود. ظرفیت تولید جامکو بیش از 1200 مگاوات است که معادل 12690 نوع الکتروموتور و ژنراتور است.

طبقه بندی موتور های الکتریکی

الکتروموتورهای تک فاز و سه فاز
افقی و عمودی
جریان DC یا AC
با یا بدون پایه یا با فلنج
جعبه ترمینال از پایین یا بالا

موتورهای الکتریکی را با توجه به توان خروجی می توان از 0.25 اسب بخار و حتی 300 اسب بخار و بیشتر دسته بندی کرد که یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب آنها می باشد.

به طور کلی برای تهیه موتور الکتریکی مهم ترین قدرت خروجی است که بر حسب اسب بخار یا کیلووات اندازه گیری می شود و همچنین دور موتور که بر حسب دور در دقیقه اندازه گیری می شود سه فاز یا تک پله است. 

اساس کار موتور های القایی سه فاز

با اتصال یک جریان سه فاز به سیم پیچ استاتور یک موتور القایی، میدان چرخشی با سرعت n و مقدار ثابت ایجاد می شود. این میدان پس از خروج از هسته استاتور از شکاف هوایی بین استاتور و روتور عبور می کند و با عبور از روتور سیم های روتور را قطع کرده و طبق قانون القای الکترومغناطیسی فارادی در آنها ولتاژ فارادی القا می کند. از آنجایی که سلول در شکل زیر اتصال کوتاه دارد، ولتاژ القا شده در سیم ها باعث می شود جریان الکتریکی از سیم های روتور عبور کند. جریان القایی در روتور باعث ایجاد میدان مغناطیسی در روتور می شود و در شکاف هوایی بین استاتور و روتور با یکدیگر درگیر می شود. نتیجه برخورد دو میدان مغناطیسی روتور در استاتور و شکاف هوا باعث افزایش شار مغناطیسی در یک طرف سیم های روتور و کاهش شار مغناطیسی در طرف دیگر همان سیم ها می شود و حرکت می کند. روتور در جهت میدان دوار با سرعت کمتر از Ns.


موتور القایی AC سه فاز تنها نوعی است که در آن یک میدان مغناطیسی دوار به دلیل منبع تغذیه استاتور به طور طبیعی توسط استاتور ایجاد می شود.
در حالی که در الکتروموتورهای DC برای تولید این میدان دوار به یک وسیله الکتریکی یا مکانیکی نیاز دارند.
برای راه اندازی یک موتور القایی AC تک فاز، یک دستگاه الکتریکی خارجی برای تولید این میدان مغناطیسی دوار مورد نیاز است.
داخل هر موتور AC دو سری آهنربا مغناطیسی تعبیه شده است.

برای اطلاعات بیشتر و خرید الکتروموتور می توانید به پمپ کارن مراجعه کنید.

ay yoo
ay yoo

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋