zahraa.karimii1100

zahraa.karimii1100

عیب یابی و تعمیر کمپرسور کولر برلیانس: راهنمای نجات از گرمای طاقت فرسا

در اوج گرمای تابستان، کمپرسور کولر برلیانس حکم فرشته نجات را برای خودروی برلیانس شما دارد. این قطعه حیاتی با فشرده سازی گاز مبرد یا همان گاز کولر خودرو، هوای خنک و دلپذیری را در کابین خودرو به ارمغان می آورد. اما درست مانند هر قطعه مکانیکی دیگری، کمپرسور کولرهای برلیانس نیز ممکن است دچار خرابی شود و عملکرد مطلوب خود را از دست بدهد. در این صورت، با گرمای طاقت فرسا و کلافگی ناشی از آن مواجه خواهید شد.

این مقاله جامع به عنوان راهنمای کامل عیب یابی و تعمیر کمپرسور کولر برلیانس تهیه شده است. با مطالعه دقیق آن، علائم خرابی کمپرسور را به راحتی تشخیص داده و بهترین راهکار برای تعمیر یا تعویض آن را اتخاذ می کنید.

کمپرسور کولر برلیانس چیست و چگونه کار می کند؟

کمپرسور کولر قلب سیستم تهویه مطبوع خودرو به شمار می رود. این قطعه وظیفه فشرده سازی گاز مبرد را برعهده دارد. گاز مبرد یا همان گاز کولر ماشین در اثر فشرده شدن، داغ شده و سپس وارد کندانسور می شود. در کندانسور، گرمای گاز گرفته شده و به محیط بیرون منتقل می گردد. با کاهش دما، گاز مبرد به حالت مایع درآمده و وارد شیر انبساط می شود.

شیر انبساط، فشار گاز مبرد را به طور ناگهانی کاهش می دهد که منجر به تبخیر سریع آن می شود. در طی فرآیند تبخیر، گاز مبرد گرما را جذب کرده و دمای خود را به شدت پایین می آورد. سپس، گاز کولرِ سرد شده وارد اواپراتور می گردد. هوای گرم داخل کابین از میان اواپراتور عبور کرده و با گاز مبرد سرد تماس پیدا می کند. در نتیجه، هوای گرم خنک شده و به عنوان هوای مطبوع وارد کابین خودرو می شود.

علائم خرابی کمپرسور کولر برلیانس

خوشبختانه، تشخیص علائم خرابی کمپرسور کولر برلیانس کار دشواری نیست. با کمی دقت و توجه به موارد زیر می توانید به راحتی متوجه ایراد در عملکرد این قطعه شوید:

  • کاهش یا نداشتن باد سرد: اولین و بارزترین علامت خرابی کمپرسور، کاهش محسوس باد سرد خروجی از کولر است. در برخی موارد، ممکن است به طور کلی هیچ باد سرد و خنکی از کولر خارج نشود.
  • صدای غیرمعمول: کمپرسور سالم معمولا با صدای نسبتا کمی کار می کند. اما خرابی در کمپرسور می تواند منجر به ایجاد صداهای غیرمعمول مانند تق تق، سوت کشیدن یا زوزه کشیدن شود.
  • قطع شدن کلاچ کمپرسور: کلاچ قطعه ای است که وظیفه اتصال و قطع برق کمپرسور را برعهده دارد. خرابی کلاچ می تواند منجر به قطع شدن برق کمپرسور و در نتیجه عدم کارکرد آن شود.
  • روشن نشدن فن رادیاتور: فن رادیاتور نقش مهمی در خنک کردن کندانسور دارد. خرابی کمپرسور می تواند منجر به ایجاد بار اضافی بر روی سیستم خنک کننده و در نتیجه روشن نشدن فن رادیاتور شود.
  • کافی نبودن گاز مبرد: نشت گاز مبرد یکی از دلایل رایج خرابی سیستم تهویه مطبوع به شمار می رود. کمبود گاز مبرد باعث می شود تا کمپرسور برای خنک کردن کابین خودرو، با فشار بیشتری کار کند که در نهایت منجر به خرابی آن می شود. لازم به ذکر است امروزه بیشترین گازی که در کولر خودروهای سواری استفاده میشود گاز r134 میباشد.

عیب یابی کمپرسور کولر برلیانس

اگر با هر یک از علائم ذکر شده در بخش قبلی مواجه شدید، لازم است اقدام به عیب یابی کمپرسور کولر برلیانس کنید. این کار به وسیله ابزارهای مخصوص و توسط یک تعمیرکار ماهر انجام می شود. مراحل کلی عیب یابی به شرح زیر است:

  • بررسی سطح گاز مبرد: اولین اقدام تعمیرکار، بررسی سطح گاز خنک کننده در سیستم تهویه مطبوع خودرو است. در صورت کمبود گاز، سیستم با نشتی گیر رفع شده و گاز مبرد به مقدار لازم شارژ می شود.
  • بررسی عملکرد کلاچ کمپرسور: در مرحله بعد، عملکرد کلاچ کمپرسور بررسی می شود. اگر کلاچ خراب باشد، باید تعویض شود.
  • بررسی سیم کشی و اتصالات الکتریکی: خرابی در سیم کشی و اتصالات الکتریکی نیز می تواند منجر به عدم کارکرد کمپرسور شود. تعمیرکار اتصالات را بررسی کرده و در صورت نیاز آنها را تعمیر یا تعویض می کند.
  • بررسی کمپرسور: اگر در مراحل قبلی ایرادی مشاهده نشد، مشکل به احتمال زیاد در خود کمپرسور است. در این صورت، تعمیرکار باید کمپرسور را باز کرده و قطعات داخلی آن را بررسی کند.

تعمیر یا تعویض کمپرسور کولر برلیانس

در برخی موارد، با تعمیر قطعات داخلی کمپرسور کولر برلیانس می توان مشکل را برطرف کرد. اما اگر خرابی کمپرسور شدید باشد، باید آن را به طور کامل تعویض نمود. تعویض کمپرسور کولر باید توسط یک تعمیرکار ماهر و با استفاده از قطعات یدکی اورجینال انجام شود.

شما میتوانید انواع کمپرسورهای کولر نو و استوک، قطعات کولر خودرو و انواع تجهیزات سیستم تهویه مطبوع را از فروشگاه سامان سرما تهیه فرمایید. سامان سرما کیفیت و اصالت محصول را تضمین کرده و امکان ارسال به سراسر کشور را دارا میباشد.

 

نکات مهم در تعمیر و نگهداری کمپرسور کولر برلیانس

برای جلوگیری از خرابی زودهنگام کمپرسور کولر برلیانس و افزایش طول عمر آن، لازم است به نکات زیر توجه کنید:

  • سرویس دوره ای سیستم تهویه مطبوع: به طور مرتب، سیستم تهویه مطبوع خودرو خود را توسط یک تعمیرکار ماهر سرویس کنید. در طی سرویس، سطح گاز مبرد بررسی شده و نشتی های احتمالی سیستم رفع می شود.
  • استفاده از گاز مبرد مناسب: از استفاده از گاز مبرد نامناسب یا تقلبی خودداری کنید. استفاده از گاز مبرد نامناسب می تواند به کمپرسور و سایر اجزای سیستم تهویه مطبوع آسیب برساند.
  • کنترل فشار روغن کمپرسور: به طور مرتب فشار روغن کمپرسور را بررسی کنید. کمبود یا زیاد بودن روغن کمپرسور می تواند به آن آسیب برساند.
  • استفاده از قطعات یدکی اورجینال: در صورت نیاز به تعویض قطعات کمپرسور، حتما از قطعات یدکی اورجینال استفاده کنید. استفاده از قطعات یدکی تقلبی می تواند به کمپرسور و سایر اجزای سیستم تهویه مطبوع آسیب برساند.

هزینه تعمیر و تعویض کمپرسور کولر برلیانس

هزینه تعمیر و تعویض کمپرسور کولر برلیانس به عوامل مختلفی مانند مدل خودرو، نوع کمپرسور، دستمزد تعمیرکار و محل تعمیر بستگی دارد. به طور کلی، هزینه تعمیر کمپرسور کولر برلیانس بین 2 تا 5 میلیون تومان و هزینه تعویض کمپرسور کولر برلیانس بین 5 تا 10 میلیون تومان متغیر است.

البته این قیمت ها مربوط به زمان نوشتن این مقاله میباشد. جهت استعلام قیمت و خرید انواع تجهیزات کولر اتومبیل با کارشناسان سامان سرما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان بهره مند شوید. تلفن تماس : 09139655589 - 09130852375

سخن آخر

کمپرسور کولر برلیانس نقش مهمی در ایجاد هوای خنک و مطبوع در کابین خودرو دارد. با عیب یابی و تعمیر به موقع این قطعه می توانید از گرمای طاقت فرسای تابستان در امان بمانید. به یاد داشته باشید که سرویس دوره ای و استفاده از قطعات یدکی اورجینال، از جمله عوامل مهم در افزایش طول عمر کمپرسور کولر برلیانس به شمار می رود.

zahraa.karimii1100
zahraa.karimii1100

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋