maryam banoo

maryam banoo

یو پی اس چیست و چه کاربردی دارد؟ (UPS)

اگر شغل و فعالیت حرفه‌ای شما به گونه‌ای است که نیاز دارید حتی در زمان قطعی برق نیز به آن دسترسی داشته باشید، بدون شک نیاز به یک دستگاه یو پی اس خواهید داشت.

دستگاه یو پی اس، دستگاهی است که می‌توانید در زمان عدم دسترسی به جریان برق شهری، از آن به عنوان یک منبع تغذیه موقتی استفاده کنید. در ادامه این مطلب، به طور کامل با کارکرد و ویژگی‌های دستگاه یو پی اس آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

 

دستگاه یو پی اس چیست؟

دستگاه یو پی اس (UPS) را با عنوان منبع تغذیه بدون وقفه (Uninterruptible Power Supply) نیز می‌شناسند. همان‌طور که در مقدمه نیز به آن اشاره شد، این دستگاه می‌تواند در زمان قطع شدن جریان برق شهری نیز برق مورد نیاز دستگاه‌های الکتریکی شما را فراهم سازد. 

گفتنی است که این دستگاه علاوه بر تامین برق از طریق باتری در مواقع ضروری، می‌تواند به عنوان یک تثبیت‌کننده جریان برق نیز مورد استفاده قرار بگیرد. این دستگاه می‌تواند جلوی نوسانات برق شهری را گرفته و در نتیجه، سلامت و طول عمر دستگاه‌های الکتریکی شما را تضمین نماید.

 

کاربرد دستگاه یو پی اس چیست؟

مهم‌ترین کاربردی که دستگاه یو پی اس دارد، این است که می‌تواند در زمان‌های اضطراری، برق مورد نیاز دستگاه‌های حساس الکتریکی را تامین کند. درست به همین دلیل، این دستگاه می‌تواند موارد استفاده فراوانی داشته باشد.


از جمله مهم‌ترین موارد استفاده از دستگاه یو پی اس می‌توانیم به گزینه‌های زیر اشاره کنیم:


•    استفاده در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی، کلینیک‌ها (برای دستگاه‌هایی مانند شوک* دستگاه نوار قلب، آنژیوگرافی، تجهیزات جراحی و آزمایشگاه و...)
•    استفاده برای مراکز تصویر‌برداری پزشکی (مانند ام آر آی، تصویربرداری ایکس، سی تی اسکن و...)
•    استفاده در مراکز مخابراتی و مراکز آی تی (برای راه‌اندازی و فعال‌سازی دستگاه‌هایی از جمله گیرنده‌ها، ترانزیستورها، کانال‌ها و...)
•    استفاده در ادارات و مراکز دولتی (بیشتر برای استفاده از کامپیوترها و ذخیره اطلاعات به صورت امن برای مواقع قطعی برق)
•    استفاده برای فعال ماندن سیستم‌های امنیتی، دوربین‌های امنیتی، کولرها و... در مراکز حساس
•    استفاده در منازل مسکونی برای قطعی برق (برای راه‌اندازی آسانسور و یا چراغ‌های اضطراری یا پکیج‌های خورشیدی و...)

 

انواع دستگاه یو پی اس 

 

دستگاه یو پی اس، انواع مختلفی دارد که کاربرد و موارد استفاده از هر یک از آن‌ها، متفاوت با دیگری است. به طور کلی، دستگاه یو پی اس را می‌توانیم در سه دسته‌بندی زیر جای دهیم:


1-  یو پی اس آفلاین


یو پی اس آفلاین یا استندبای، ساده‌ترین نوع این دستگاه به شمار می‌رود. در زمانی که برق شهری وصل باشد و این دستگاه به دستگاه‌های الکتریکی شما متصل باشد، جریان برق صرف از دستگاه عبور کرده و وارد دستگاه‌های شما می‌شود. باتری این نوع تنها زمانی فعال می‌شود که برق شهری قطع شود. به همین دلیل است که به آن آفلاین یا استندبای گفته می‌شود.

 

2-  یو پی اس آنلاین

نوع دیگر دستگاه یو پی اس، نوع آنلاین آن است که از متد «دابل-کانورژن» برای ورود جریان AC استفاده می‌کند. این دستگاه را می‌توان نوعی اینورتر نیز دانست؛ زیرا که ابتدا جریان برق AC را به DC تبدیل می‌کند، باتری را شارژ کرده و سپس آن را دوباره به AC تبدیل می‌کند تا بتواند از سلامت دستگاه‌های الکتریکی متصل، محافظت نماید.

 

3- یو پی اس لاین اینتراکتیو 

 

این نوع از دستگاه یو پی اس را می‌توان ترکیبی از دو دستگاه قبلی دانست؛ در این نوع، اینورتر همواره در مدار فعال است. در این دستگاه، تنها زمانی که برق قطع می‌شود اینورتر فعال شده و جریان AC را از باتری به دستگاه‌های الکتریکی انتقال می‌دهد.

 

تفاوت استبلایزر و یو پی اس در چیست؟

دستگاه یو پی اس و استبلایزر، شباهت بسیاری به یکدیگر دارند. برخی از متخصصان حتی پینشهاد می‌کنند که به جای صرف هزینه بیشتر و خرید دستگاه یو پی اس، افراد تنها به خرید دستگاه استبلایزر اکتفا کنند. اما تفاوت استبلایزر با یو پی اس چیست و آیا می‌توان آن‌ها را به جای هم به کار برد یا نه؟


 به زبان ساده، باید بگوییم که دستگاه استبلایزر، تنها تثبیت‌کننده ولتاژ برق شهری است؛ اما یو پی اس، چنان که اشاره کردیم، یک منبع تغذیه بی‌وقفه است. استبلایزر تنها می‌تواند از دستگاه‌های شما در برابر تغییرات نوسان برق شهری محافظت کند و به غیر از آن، فایده‌ دیگری ندارد. این در حالی است که دستگاه یو پی اس، می‌تواند علاوه بر تامین برق در مواقع قطعی، نقش استبلایزر را نیز برای شما ایفا کند.

 

خرید دستگاه یو پی اس وارداتی و باکیفیت

 

دستگاه یو پی اس، یک دستگاه حساس است و برای موارد مهمی استفاده می‌شود، به همین دلیل باید تنها به سراغ بهترین برندها و معتبرترین مراجع بروید. مجموعه تجهیز آرمان (با نام کامل شرکت تجهیز آرمان پویان هونام - تاپکو) یکی از بهترین و مطمئن‌ترین مراجع در ایران است که می‌توانید برای خرید دستگاه یو پی اس از آن، اقدام فرمایید.

 

 


شرکت تجهیز آرمان با سابقه درخشان در زمینه تامین سیستم‌های برقی و الکتریکی، فروش دستگاه‌های یو پی اس و استبلایزر در انواع مختلف، در خدمت شما خواهد بود. شما می‌توانید را مراجعه به آدرس اینترنتی این مجموعه و کسب اطلاعات لازم درباره انواع دستگاه یو پی اس، سفارش خود را ثبت کرده و در هر نقطه‌ای از ایران تحویل بگیرید.
•    WWW.TAJHIZARMAN.COM
•    شیراز – خیابان فلسطین – حد فاصل هدایت و حکیمی – پلاک ۵۰
•    ۰۷۱۳۲۳۶۳۳۸۴ – ۰۷۱۳۲۳۶۳۳۸۵

منبع

maryam banoo
maryam banoo

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋