تعویض کمپرسور کولر گازی ال جی یکی از اقداماتی است که برای تعمیر دستگاه بسیار اهمیت دارد، زیرا با عدم تعویض درست آن کل دستگاه از کار می افتد. مهم ترین قطعه این دستگاه موتور آن است ؛ بنابراین، در صورت آسیب دیدن و معیوب شدن موتور کولر گازی، دستگاه دچار اختلال در عملکرد خواهد شد و بازدهی آن کمتر خواهد شد. در صورتی که با مشکلاتی در کمپرسور کولر گازی مواجه شده اید و قصد دارید آن را برطرف کنید، حتماً این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید. در این مطلب شما را با مراحل تعویض کمپرسور کولر گازی و نحوه تست کمپرسور آشنا می کنیم..
در بسیاری از موارد تعمیر کردن کمپرسور کولر گازی ال جی ، به دلیل پیچیدگی هایی که دارد، مشکل آن برطرف نخواهد شد. بر این اساس، در صورتی که مشکل اساسی در کمپرسور کولر گازی تشخیص داده شود، باید آن را تعویض کرد.
همانطور که همه می دانیم قدم اول برای رفع مشکل در کولر گازی، عیب یابی آن است. اگر در پروسه عیب یابی نسبت به خرابی کمپرسور کولر شک کردید، حتماً با انجام تست کمپرسور کولر گازی، در مورد آن اطمینان حاصل کنید.
روش های مختلفی برای تست کمپرسور کولر گازی وجود دارند که در اینجا به آن ها می پردازیم. حتماً قبل از انجام تست ها، فیوز کولر گازی را خاموش کنید تا در زمان تست کردن دستگاه، خطرات و مشکلات جانی و مالی ایجاد نشود.
برای تست سیم پیچ کمپرسور کولر گازی باید ابتدا درپوش ترمینال آن را بردارید، سپس مطمئن شوید که روغن در محل های سوکت موتور گولر گازی وجود ندارد. با استفاده از یک اهم متر که آن را روی Buzzer قرار داده اید، دو به دو کانکتورهای کمپرسور را بررسی نمایید. در زمان تست دو به دو کانکتورها با اهم متر، باید صدای بوق را از اهم متر بشنوید. اگر صدا از اهم متر شنیده نشود، ۲ احتمال وجود دارد: اورلود کمپرسور دستگاه و یا خرابی سیم پیچ کمپرسور کولر گازی.
بدر مرحله آخر تست سیم پیچ باید با اهم متر اتصال بدنه را نیز بررسی کنید. برای این کار یک سر اهم متر را به کانکتور و سر دیگر را به بدنه موتور اتصال دهید. در این هنگام اگر صدای بوق از اهم متر شنیدید، یعنی سیم پیچ کمپرسور معیوب است و موتور سوخته و باید با تعویض آن، مشکل را برطرف کنید.
به یاد داشته باشید که در صورتی که صدای بوق اهم متر در زمان تست سیم پیچ و اتصال کانکتورها با یکدیگر شنیده شود و در زمان تست اتصال بدنه، صدای بوق شنیده نشود، باید روش های بعدی را نیز تست کنید تا از سالم بودن و یا خرابی سیم پیچ مطمئن شوید.
همانطور که ذکر شد اگر با صدای بوق در زمان برررسی کانکتورها روبرو شده اید اما صدایی از اهم متر در زمان بررسی اتصال بدنه شنیده نشد، باید به سراغ تست صدا در موتور بروید.
نکته حائز اهمیت در این تست این است که زمان انجام تست و دقت کردن به صدای دستگاه فقط باید در حد ۲ تا ۳ ثانیه انجام شود؛ زیرا در صورت طولانی شدن این تست مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد. پس باید برای انجام آن دقت و تمرکز بالایی داشته باشید تا سریعاً در صورت وجود مشکل، آن را تشخیص دهید.
برای شروع باید کابل استارت را از ترمینال کمپرسور خارج کنید و پس از آن کولر را روشن کنید. در این هنگام اگر کمپرسور سوخته باشد، کولر شما کار نمی کند و راهکاری به جز خرید یک موتور جدید و عوض کردن آن ندارید.
در صورت روشن شدن کولر گازی، به صدای آن دقت کنید. اگر صدای غیرعادی در کمپرسور کولر بشنوید، یا دستگاه جریان بالایی بکشد، یعنی روتور خراب است و باید کمپرسور را تعویض کنید.
اگر دو روش تست سیم پیچ و صدا را انجام دادید اما در مورد وجود مشکل در کمپرسور به قطعیت نرسیدید، باید روش تست فشار را نیز انجام دهید.
ابتدا توصیه می کنیم شیر برقی و لوله مویی دستگاه را چک کنید. اگر هیچ گونه انسداد و گرفتگی در آن ها مشاهده نکردید، بعد برای انجام تست فشار دست به کار شوید.
به عنوان قدم اول باید گاز کولر گازی را خالی کرده، سپس باید لوله های ورودی و خروجی یونیت بیرون بیاورید.
برای ادامه باید پنل بیرونی دستگاه را باز کنید. حالا می توانید با استفاده از گیج منیفولد و یا با دست، فشار گاز را بررسی نمایید.
برای این نوع تست باید کولر اسپلیت را روشن کنید و آن را روی حالت سرمایش قرار دهید، سپس دست خود را در مقابل لوله رفت بگیرید. در صورتی که کولر خراب و فشار آن کمتر از حد استاندارد باشد، شما می توانید دست خود را برای مدت طولانی در مقابل این لوله نگه دارید؛ اما اگر کولر سالم و فشار آن مناسب باشد، شما نمی توانید بیشتر از ۳-۴ ثانیه دست خود را در مقابل لوله نگه دارید.
در روش دیگری که برای بررسی فشار موتور کولر گازی کاربرد دارد، استفاده از منیفولد است. استفاده از منیفولد در کمپرسورهای مختلف، متفاوت می باشد. به دلیل حساسیت این روش و عدم دسترسی همه افراد به این ابزار، توصیه می کنیم این نوع تست را خودتان انجام ندهید و در صورت نیاز، از یک تعمیرکار کولر گازی بخواهید تا با داشتن تخصص این کار را برای شما انجام دهد.
اگر پس از انجام تست های کمپرسور کولر گازی از خراب بودن آن مطمئن شده اید، باید آن را عوض کنید که در ادامه مطلب به آن پرداخته ایم.
برای تعویض موتور کولر گازی باید علاوه بر خرید یک قطعه جدید و مناسب با دستگاه خود، ابزار مورد نیاز را نیز داشته باشید؛ سپس برای تعویض قطعه اقدام کنید.
قبل از عوض کردن کمپرسور باید برق آن را قطع کنید. بهترین راه برای قطع برق دستگاه، خاموش کردن فیوز اصلی آن است.
گاز کولر گازی را کامل تخلیه نمایید و سپس لوله رفت و برگشت را باز کنید تا هیچ گازی در دستگاه باقی نماند. این مرحله را جدی بگیرید و آن را درست و با دقت انجام دهید؛ زیرا در صورت وجود گاز در کولر، در هنگام جوشکاری مواد مذاب به سمت شما پرتاب می شود. پس از کامل خالی شدن آن اطمینان حاصل کنید.
اگر پنل خارجی دستگاه در ارتفاع بالایی نصب شده است، آن را جابجا کنید تا بتوانید دسترسی راحتی به آن داشته باشید و بتوانید با دقت و تمرکز کامل مراحل تعویض کمپرسور را انجام دهید.
کل قاب کندانسور و سپس سیم ها، ترمینال ها و سوکت کمپرسور را باز کنید. با استفاده از یک حوله یا پارچه خیس عایق های کندانسور را بپوشانید تا در زمان جوشکاری مشکلی در آن ها به وجود نیاید.
با جوشکاری هواگاز اتصالات لوله ها را با کمپرسور کولر گازی قطع کنید. پس از آن چند دقیقه صبر کنید تا دمای آن ها پایین بیاید.
در زمان جدا کردن این اتصالات مواظب باشید تا لوله ای که به کمپرسور متصل است، دچار آسیب و قطع شدگی نشود.
با استفاده از آچار بکس یا آچار تخت، پیچ های نگهدارنده کمپرسور را باز کنید تا بتوانید آن را از دستگاه خارج نمایید.
ابتدا لاستیک لرزه گیر پایه های کمپرسور را در جای خود قرار دهید و سپس کمپرسور جدید را به پنل داخلی دستگاه در محل کمپرسور قبلی وارد نمایید.
قبل از آن که با جوشکاری، مکان کمپرسور را در پنل کولر گازی ثابت بگذارید، حتماً کمپرسور را تست کنید. سوکت را به برق وصل نمایید و آن را روشن کنید. بعد با روش بررسی تست با دست، از عملکرد آن مطمئن شوید. سپس کمپرسور را خاموش کنید.
پس از جوشکاری و نصب کمپرسور به داخل دستگاه باید حتماً سیکل کولر گازی را کامل شستشو دهید تا در صورت وجود هر گونه رسوب و تجمع روغن، آن را برطرف سازید. با این روش می توانید از رسیدن آسیب مجدد به کمپرسور و سایر قطعات دستگاه خود جلوگیری کنید.
شستشوی سیکل کولر گازی با گاز R22
در بسیاری از موارد از گاز R22 برای شستشوی سیکل کولر گازی استفاده می شود. توصیه می شود به دلیل مضراتی که این گاز برای محیط زیست دارد، از آن برای شستن سیکل کولر گازی خود استفاده نکنید. با این حال این روش فقط برای مواقع ضروری قابل انجام است. روش شستشوی سیکل با R22 مشابه روش استفاده از ازت برای شستن سیکل کولر گازی است.
استفاده از ازت برای شستشوی سیکل کولر گازی
بهترین و استانداردترین روش برای شستن سیکل کولر گازی، ازت شویی می باشد.
– مغزی و شیر را به لوله رفت متصل کنید.
– سپس کپسول ازت را وصل نمایید.
– ازت را باز کنید تا با کم و زیاد کردن فشار آن، روغن های تجمع یافته از لوله برگشت خارج شوند.
چند بار این کار را تکرار کنید.
– پس از آن باید کندانسور را با وصل کردن ازت به آن، شستشوی دهید. برای شستن کندانسور از فشار کمتری استفاده کنید.
آخرین مرحله تعویض کمپرسور کولر گازی این است که لوله های اطراف کمپرسور را وصل کنید و آن ها را جوش دهید.
در زمان جوش دادن این لوله ها مراقب باشید تا لوله ها با کمپرسور اتصال نداشته باشند و موجب آسیب رسیدن به آن نشوند.
در این مقاله روش هایی را که برای تست کردن کمپرسور کولر گازی باید انجام دهید، با جزئیات بیان کردیم. سپس در مورد نحوه تعویض کمپرسور و همچنین شستشوی سیکل کولر گازی را شرح دادیم. به شما توصیه می کنیم تا با سرویس دوره ای کولر از بروز مشکلات آن جلوگیری کنید. برای عیب یابی موتور کولر گازی و تعویض آن بهتر است از یک تعمیرکار های حرفه ای ماهر سرویس بخواهید تا اقدامات لازم را برای دستگاه شما انجام دهد.
پاسخ ها