yeganeh

yeganeh

مرکز درمان تهران کلینیک تخصصی درمان بیماری عای مقعدی با لیزر در تهران darmantehran.com

بارداری و خطر ابتلا به بواسیر، شقاق و واریس

بارداری یکی از شیرین ترین دوران زندگی زنان است که تجربه های مختلفی را شامل می‌شود. بارداری به شدت وضعیت جسمی و روحی را دچار تغییر و تحول کرده و همین امر هم می‌تواند مشکلات و بیماری‌های مختلفی را در پی داشته باشد. اغلب مادران باردار در سه ماهه اول و سه ماهه سوم بارداری مشکلات متعددی را تجربه می کنند.

 سه بیماری شایع که اغلب زنان در دوره ی بارداری تجربه می‌کنند، عبارتند از :

 1/ بواسیر یا هموروئید
بیماری بواسیر یا هموروئید، از شایع ترین بیماری مقعدی در دوران بارداری است که به علت تورم دیواره سیاهرگ های کانال مقعد پدید می‌آید. بارداری باعث افزایش وزن و فشار وارده به مقعد شده و می تواند عاملی برای بواسیر باشد. همچنین بارداری باعث ترشح مقدار زیادی هورمون شده که در نتیجه ی آن یبوست ایجاد شده و احتمال ایجاد بیماری نیز افزایش می یابد.
بیماران مبتلا به بواسیر ممکن است در ابتدا خونریزی مقعدی و یا خون در مدفوع غیر قابل توجیه را تجربه کنند. اما به تدریج علائم دیگری نیز ظاهر می‌شوند، درد خارش و سوزش از دیگر نشانه های این بیماری به شمار می‌‌روند. همچنین به تدریج زائده متورم شده به سمت مقعد دچار افتادگی می‌شود، و بعد از گذشت چند هفته با یبوست های مکرر از مقعد خارج خواهد شد.

نوع دیگری از بواسیر وجود دارد که خارج از مقعد و زیر پوست اطراف آن ایجاد می‌شود، به این نوع هموروئید خارجی گفته می‌شود. 

برای درمان این بیماری ابتدا روشهای خانگی و دارویی توصیه می‌شود. بخش مهمی از درمان این بیماری کنترل یبوست است. با مصرف فیبر بیشتر، نوشیدن آب کافی و ورزش می توان تا حدی بیماری را کنترل کرد.

برای درمان با دارو نیز از داروها و پماد های مختلفی وجود دارند، اما از آنجایی که بارداری دوران حساسی است، سرخود و بدون مشورت با پزشک از هیچ دارویی استفاده نکنید. زیرا ممکن است جذب دارو برای جنین مضر باشد.

در صورت شدت یافتن درد و خونریزی در بارداری باید از روشهای کم خطر جراحی یعنی لیزر برای درمان قطعی این بیماری استفاده نمود. لیزر سرپایی، بدون درد یا خونریزی و در کمتر از نیم ساعت این بیماری را رفع خواهد کرد. 

درمان به موقع بواسیر اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که به تدریج بزرگتر شده و درمان آن نیز پیچیده تر میشود. به علاوه بسیاری از زنان بعد از زایمان دچار این بیماری می‌شوند. 

برای درمان بواسیر با لیزر می توانید به کلینیک درمان تهران که یکی از معتبرترین و با سابقه ترین کلینیک های درمان این بیماری است، مراجعه کنید.

2/شقاق یا فیشر
بیماری شقاق یا فیشر، یکی دیگر از بیماری‌های است که زنان باردار از آن شکایت دارند، ایجاد زخم، ترک و شکاف عمیق در مقعد شقاق نامیده می‌شود.

شقاق در اثر فشار و کشش عضله های مقعدی ایجاد می‌شود، اسپاسم عضله و فشار داخلی آن مانع ترمیم زخم می‌گردد. به همین جهت اگر آن را درمان نکنید، به تدریج این زخم بزرگتر و عمیق تر خواهد شد و درمان آن نیز پیچیده می‌گردد. 

یبوست و اضافه وزن از عواملی هستند که خطر ابتلا به شقاق در بارداری را افزایش می‌دهند.همچنین کم تحرکی زنان در این دوران از دیگر عواملی است که خطر ابتلا به این عارضه را افزایش می‌دهد.

از علائم و نشانه های شقاق می توانیم به این موارد اشاره کنیم : 

درد مقعد ( به خصوص هنگام دفع مدفوع)
خارش
سوزش
خونریزی یا خون در مدفوع
التهاب و قرمزی اطراف مقعد
لمس زخم و یا بریدگی عمیق
برای درمان شقاق به زنان باردار توصیه می‌شود، مصرف حداقل 30 گرم فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجانند. برای دریافت فیبر کافی است، از انواع میوه ها، سبزیجات و غلات استفاده کنید. نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در طول روز نیز می تواند در پیشگیری از یبوست موثر باشد. ورزش و تحرک ( حداقل 30 دقیقه پیاده روی ) نیز موثر است.

اگر دچار درد مقعدی به خصوص بعد از دفع مدفوع می‌شوید، نشستن در آب گرم به حدی که پوست نسوزد، برای 20 الی 30 دقیقه در کاهش فوری درد و التهاب موثر است. 

برای درمان شقاق نیز از پماد های ام جی، هیدروکورتیزون و .. استفاده می‌شود. اما هرگز بدون مشورت با پزشک و تایید از این داروها استفاده نکنید، زیرا ممکن است برای جنین مضر باشد.

در صورتی که با روشهای خانگی بیماری کنترل و درمان نشود، می بایست از روشهای جراحی برای درمان شقاق استفاده کرد. از آنجایی که دریافت داروی بیهوشی و بیحسی برای مادران مضر است، تنها راه جراحی شقاق با لیزر است. لیزر سرپایی، بدون درد یا خونریزی این بیماری را رفع می کند. 

3/ واریس 
بیماری واریس سیاهرگ ها به پیچ خوردگی یا ورم (بزرگ شدن) رگ ها گفته می‌شود. هر رگ سطحی ممکن است دچار واریس شود، اما رگ های پا بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند. زیرا که ایستادن و راه رفتن فشار زیادی را به رگ های پایین بدن وارد می کند. این رگ ها ممکن است به حدی متورم و گشاد شوند که به راحتی از روی سطح پوست قابل لمس باشند.

بیماری واریس بیشتر بر روی ران و مچ پا و یا پشت زانو مشاهده میشود. اما می تواند بر روی دست، صورت، مری، واژن، رحم، مقعد (بواسیر) و … نیز به وجود آید.
در دوران بارداری به دلیل کم تحرکی و زیاد استراحت کردن خون به خوبی در رگ ها گردش نمی کند، پس احتمال ابتلا واریس هم افزایش می یابد.
https://www.citna.ir/different/282292/%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%AE%D8%B7%D8%B1-%D8%A7%D8%A8%D8%AA%D9%84%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D8%8C-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82-%D9%88-%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B3

yeganeh
yeganeh مرکز درمان تهران کلینیک تخصصی درمان بیماری عای مقعدی با لیزر در تهران darmantehran.com

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋