m.moein yazdi

m.moein yazdi

سفر به الموت + اقامتگاه بوم گردی

الموت کجاست؟

الموت منطقه‌ای کوهستانی شامل دره‌ها و قله‌های مرتفع حد فاصل قزوین و شمال ایران است. آب وهوای این منطقه سرد است. الموت در تقسیمات جغرافیایی و سیاسی به دو قسمت غربی و شرقی تقسیم می‌شود. نقطه مرکزی بین این دو نقطه، معلم کلایه است. الموت، تا قرن هفتم، به رودبار معروف بود. اما بعد از حمله حسن صباح به آنجا، به الموت تغییر نام داد. در ادامه با اله بوم همراه باشید تا درمورد الموت و جاهای دیدنی الموت قزوین بیشتر آشنا بشیم.

الموت بزرگ‌ترین بخش قزوین است و این منطقه با قلعه‌هایی مانند قلعه حسن صباح و لمبسر و… شناخته می‌شود. طبیعت زیبا و حیات وحش الموت، چشمه‌ها و رودخانه‌های بزرگ و کوچک، شالیزارهای برنج و باغ‌های میوه از دیگر جاذبه‌های این منطقه است. شغل اصلی مردم الموت دامداری و کشاورزی و پرورش حیواناتی مانند زنبور عسل است که در برخی از روستاهای این منطقه انجام می‌شود.

معرفی الموت

در مورد معنی الموت باید بگوییم که الموت از دو واژه ال و و اموت تشکیل شده است. ال که به آن «اله» نیز می‌گویند، به معنای عقاب و اموت به معنای آموختن است. به همین دلیل، الموت به “عقاب آموخت” معروف است.

طبق برخی از باورها، یکی از پادشاهان دیلمی، توسط عقابی از این منطقه باخبر شده است و این قلعه را احداث کرده است.

جاهای دیدنی الموت

  • قلعه حسن صباح
  • دره گرماگلو
  • دریاچه اوان

قلعه حسن صباح

قلعه الموت که به آن قلعه حسن صباح می‌گویند، یکی از قلعه‌های منحصر به فرد تاریخی ایران است که در شمال غربی استان قزوین بر فراز صخره ای با ارتفاع ۲۰۰ متر بالاتر از زمین های اطراف قرار دارد.

این قلعه از دو قلعه بالا و پایین تشکیل شده است که به عنوان یک بنای بزرگ ساخته شده و دیوارهای چهارگانه آن با پیروی از شکل و شرایط صخره ها ساخته شده است به طوری که عرض دیوارها در قسمت های مختلف متنوع است.

اطراف قلعه از چهار ضلع پرتگاه هایی وجود دارد و تنها ورودی قلعه در انتهای ضلع شمال شرقی قلعه است. این قلعه به خاطر حسن صباح، مروج مذهب اسماعیلیه در عصر سلجوقی در سال ۴۲۸ هجری قمری شناخته شده است.

دره گرماگلو

یکی دیگر از جاهای دیدنی الموت قزوین، دره گرماگلو است. دره گرماگلو در نزدیکی قله حسن صباح قرار دارد و از بقایای آن است. دره گرماگلو به طور کلی از سه بخش تشکیل شده است. دو کناری آن کم عمق و بخش وسط آن عریض است.

طول تقریبی این دره، ۶۰۰ متر است و در پایین آن، یک رود وجود دارد. آب این رودخانه شیرین است و شما می‌توانید از آن به عنوان آب شرب استفاده کنید. مردم روستای گازرخان نیز از همین آب استفاده می‌کنند. گازرخان است. گازرخان، آثار تاریخی زیادی در در خود قرارداده است.

دریاچه اوان

دریاچه اوان در دامنه رشته کوه البرز و در دل رشته کوه الموت قرار دارد. منطقه الموت یکی از مقاصد اصلی گردشگری طبیعی است که به عنوان محل برگزاری قلعه الموت نیز معروف است.

دریاچه اوان که به عنوان یکی از جاهای دیدنی الموت قزوین است، در ۷۵ کیلومتری شهر قزوین قرار دارد. اوان، نام آن به «محل تجمع آب» اشاره دارد. در ارتفاع نزدیک به دو هزار متری قرار گرفته است. مساحت این دریاچه حدود هفت هکتار است. عمق آن حدود هفت متر است که از چشمه های جوشان زیرزمینی آبیاری می‌شود.

 

گفتنی است هر گوشه از اطراف دریاچه پوشیده از برف سفید است و لایه ای از یخ در فصل زمستان، سطح کم عمق دریاچه را می پوشاند.

 اقامتگاه بوم گردی در قزوین

در مقاله بالا سعی کردی جاهای دیدنی الموت قزوین رو به شما معرفی کنیم. بعد از سفر به الموت باید به دنبال یک اقامتگاه بوم گردی برای استراحت در آنجا باشید. اقامتگاه بوم گردی اله بوم در نزدیکی الموت در روستای الولک قرار دارد. شما می‌توانید بعد از گشت و گذار در الموت برای استراحت به این اقامتگاه بروید و یک تجربه بسیار خوبی داشته باشید.

m.moein yazdi
m.moein yazdi

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋