قطعا در فضای مجازی اسم رپورتاژ آگهی زیاد به گوشتان خورده است، به بیان ساده میتوان گفت که رپورتاژ آگهی همان طور که از اسم آن هم پیداست نوعی از آگهی ست که در قالب گزارش تهیه میشود و مورد استفاده قرار میگیرد. رپورتاژ آگهی که به عنوان گزارش تبلیغاتی نیز شناخته می شود، تاییدیه ای است که اطلاعاتی در مورد عملکرد و اثربخشی یک کمپین تبلیغاتی ارائه میدهد.
رپورتاژها را میتوان به دو دستهی تجاری و سیاسی تقسیم کرد. در رپورتاژ تجاری، هدف پیدا کردن مشتری جدید است ولی در رپورتاژ سیاسی، هدف این است که دیدگاههای سیاسی مخاطب نسبت به یک موضوع، فرد یا حزب تغییر کند یا اصلاح شود.
این یک ابزار ضروری برای تبلیغکنندگان برای ارزیابی اثربخشی تبلیغاتشان و تصمیمگیری مبتنی بر دادهها برای بهینهسازی تلاشهای تبلیغاتی است.
فهرست
از رپورتاژ های آگهی می توان برای شناسایی هر گونه مشکل فنی یا خطا که ممکن است بر عملکرد کمپین تأثیر بگذارد استفاده کرد. برای مثال، اگر تبلیغی هیچ جوابی دریافت نمیکند، ممکن است مشکلی در هدفگذاری یا قیمتگذاری شما وجود داشته باشد.
هدف از گزارش آگهی ارائه تصویری واضح از نحوه عملکرد کمپینهای تبلیغاتی، شامل معیارهایی مانند نمایش، کلیک، نرخ کلیک (CTR)، نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه (ROI) به تبلیغکنندگان است. با تجزیه و تحلیل این معیارها، تبلیغکنندگان میتوانند تشخیص دهند که کدام آگهیها عملکرد خوبی دارند و کدام یک نیاز به بهبود دارند.
علاوه بر معیارهایی که در بالا ذکر شد، یک گزارش آگهی ممکن است شامل اطلاعاتی درباره رفتار مخاطبان هدف، مانند سن، جنسیت، مکان، علایق و دستگاههای مورد استفاده باشد. این داده ها می تواند به کسب و کارها کمک کند تا بازار هدف خود را بهتر درک کنند و پیام های تبلیغاتی خود را بر اساس آن تنظیم کنند.
با انتشار دادن رپورتارژ خود در وبسایت های معروف باعث دیده تر شدن وبسایت خود و به دنبال آن جذب کاربران و مشتریان به همراه دارد.
همچنین رپورتاژ به عنوان یکی از روشهای لینکسازی خارجی است که میتواند به بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجو کمک کند.
همچنین، گوگل از کاربران خود درخواست میکند که هرگونه تقلب و تلاش برای گیرانداختن سیستم تبلیغاتی گوگل را گزارش دهند. به این ترتیب، گوگل به دنبال حفظ اعتبار و سالم ماندن سیستم تبلیغاتی خود است.
همچنین، گوگل سعی میکند تا بهترین تجربه کاربری را برای کاربران خود فراهم کند و به همین دلیل تلاش میکند تا تبلیغاتی که ارائه میدهد، با کیفیت و مرتبط با موضوع جستجوی کاربران باشد.
به علاوه، گوگل سعی میکند تا تبلیغات را در محیطی سالم نمایش دهد تا کاربران خود از هرگونه محتوای نامطلوب محافظت شوند. از سوی دیگر، گوگل سیاستهای سخت گیرانهای را در قبال تبلیغاتی دارد که ممکن است با علاقه کاربران مغایرت داشته باشد. به طور مثال، تبلیغاتی که حاوی محتوای خشونت آمیز، توهین آمیز، یا تبعیض آمیز باشند، نمیتوانند در سیستم تبلیغاتی گوگل نمایش داده شوند. به طور کلی، گوگل سعی میکند تا با رعایت اصول و مقررات خود، به بهبود تجربه کاربران خود بپردازد و همچنین، سیستم تبلیغاتی خود را از هرگونه تبلیغاتی کذب و نامطلوب پاکیزه نگه دارد.
هدف از انجام چنین کاری، جذب ترافیک و بازدیدکنندگان جدید برای سایت شماست.
پست مهمان معمولاً به صورت رایگان انجام میشود و نویسندهی آن نیز از فرصت کسب اعتبار، افزایش ترافیک و افزایش ارزش خود در فضای مجازی بهره میبرد. در مقابل، رپورتاژ یک نوع تبلیغات است که در آن یک شرکت یا برند از یک منبع خبری یا وبسایت دیگر، یک مطلب تبلیغاتی را در قالب یک خبر یا مقاله منتشر میکند.
هدف اصلی این کار، جذب توجه و تبلیغ برای محصولات یا خدمات این شرکت است. علاوه بر این، رپورتاژ باعث افزایش بهبود سئوی سایت شرکت نیز میشود. با این حال، باید توجه داشت که هر دو از این روشهای تبلیغاتی باید به درستی و با رعایت اصول اخلاقی و قانونی انجام شوند تا به نفع همه طرفین (شرکتها، وبسایتها و کاربران) باشد.
خلاصه و مختصر ننویسید
این موضوع که باید متن رپورتاژ چند کلمه باشد نمیتوان نظر قطعی داد ولی میتوان گفت که بهتر است از حداقل ها فاصله بگیریم.
چون یک رپورتاژ کوتاه شبیه به یک تبلیغ بنظر میرسد یا چنین حسی را به مخاطب القا خواهد کرد. به عنوان یک پیشنهاد کاملاً شخصی، اگر بیشتر از ۷۰۰ یا ۸۰۰ کلمه حرفی برای گفتن ندارید، احتمالاً رپورتاژ آگهی مناسب کار شما نخواهد بود.
در مورد موضوع، تحقیق کنید
بعضی از نویسندگان رپورتاژ آگهی فقط میخواهند که حرفهای خودشان را در قالب کلمات جای بدهند و به مخاطب تحویل دهند. این روش، اثربخشی رپورتاژ را کم میکند.
بهترین کار این است که در مورد موضوع مورد نظر جست و جو کنیم تا متوجه شویم که نیاز و دغدغه مردم در اون زمینه حول کدام محور میچرخد.
هرچه بتوان به دغدغه و نیاز یا جواب سوال مخاطب نزدیکتر شد میزان تاثیرگذاری رپورتاژ نیز بیشتر میشود.
مخاطب خود را بشناسید
این خیلی مهم است که یک تصور از مخاطب خود در ذهن داشته باشید. بدانید که نیازهای آن چیست، چه سنی دارد و... تا بتوانید آنهارار تحت تاثیر قرار بدهید.
عنوان جذاب انتخاب کنید
تحقیقات نشان داده که بشتر از 80 درصد مردم بعد از خواندن عنوان صفحه را ترک میکنند.
بنابراین برای انتخاب عنوان خود وقت بگذارید تا مخاطب ترغیب به خواندن رپورتاژ شما بشود.
اهمیت پاراگراف اول را فراموش نکنید
احتمالاً تعداد زیادی از کاربران صرفاً پاراگراف اول رپورتاژ شما را میخوانند. بنابراین برای پاراگراف اول به طور ویژه وقت بگذارید. مطمئن شوید که این پاراگراف، مخاطب را برای خواندن بقیهی رپورتاژ ترغیب میکند.
شاید شما هم مطلع نباشید که چه زمانی باید از رپورتاژ آگهی استفاده کنیم. با تحقیقاتی که در خصوص کیفیت رپورتاژ داشتیم متوجه شدیم که هر کسب و کاری نسبت به جایگاهی که دارد، می تواند از این طریق به ارتقا خود کمک کند و بیشتر دیده بشوند.
برای افرادی که به دنبال خدماتی خاص یا محصولاتی جدید می گردد، رپورتاژ آگهی می تواند در قطعی شدن تصمیم خرید مشتری و افزایش مشتریان تاثیر زیادی داشته باشد. رپورتاژ آگهی می تواند هم شامل خرید تبلیغات در یک سایت یا بالا آمدن سایت شما در گوگل نیز باشد.
برای انتخاب رسانه، بهتر است جزئیات و قیمتها را مقایسه کنید تا متناسب با بودجه و نیازهای خود انتخاب درستی داشته باشید.
ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید. اگر هرگونه سوالی داشتید تیم پشتیبانی پارس اوستا همواره اینجاست تا به شما کمک کند.
پاسخ ها