work

work

سیستم اتصال زمین عملیاتی چیست؟

سیستم اتصال زمین عملیاتی در بسیاری از تأسیسات و تجهیزات برای اطمینان از کارکرد صحیح آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. انواع مختلفی از سیستم های اتصال زمین وجود دارد که هر یک از آن ها بر روی انجام وظایف خاصی تمرکز دارند. قبل استفاده از این سیستم ها باید درباره کارکرد و وظایف اصلی آن ها به شناخت کافی برسید. در این مطلب قصد داریم اتصال زمین عملیاتی را معرفی کرده و به بررسی آن بپردازیم پس با ما همراه باشید.

 معرفی سیستم اتصال زمین عملیاتی

یکی از باورهای اشتباه این است که افراد فکر می‌ کنند سیستم های ارت عملیاتی مانع از برق گرفتگی افراد می شوند. اما هدف اصلی دستگاه ارت عملیاتی این است که ‌به تجهیزات کمک کند بدون مشکل کار کنند. در واقع این دستگاه ها تضمین کننده کار دائم برخی از تجهیزات هستند. از این سیستم در مرکز داده، ارتباطات، مخابرات، مرکز تلفن و غیره استفاده می کنند. در برخی مواقع این نوع سیستم اتصال زمین نیاز است که به ترمینال اصلی اتصال زمین ساختمان متصل شود.

چرا انسان دچار برق گرفتگی می شود؟

در یک وسیله برقی خانگی که بدون اتصال به زمین نصب شده است (مثلاً در ماشین لباسشویی)، یکپارچگی سیم کشی به خطر افتاده است. دلایل مختلفی از جمله سایش طبیعی، آسیب مکانیکی، آفات حشرات یا جوندگان می تواند باعث این امر شود.

در نتیجه یک تخلیه الکتریکی روی بدنه دستگاه جمع می شود.

شخصی دستگاه را لمس می کند و امکان دارد دچار شوک الکتریکی شود.

درک این نکته مهم است که جریان از طریق یک مدار بسته حرکت می کند. بدن انسان به عنوان یکی رابط عمل کرده و باعث انتقال جریان به زمین می شود. مثلاً اگر ما در هوا معلق بودیم، صدمات الکتریکی عملاً برای ما تهدیدی نبود. به پرندگان بیرون از پنجره نگاه کنید آن ها با آرامش روی سیم های ولتاژ بالا می نشینند و از خطر مرگبار برق گرفتگی در امان هستند.

با این حال، بر خلاف پرندگان، ما روی زمین راه می رویم که به نوبه خود نقطه ایده آل با پتانسیل صفر در نظر گرفته می شود. به نظر می رسد که بدن انسان به عنوان رسانایی عمل می کند که از طریق آن جریان الکتریکی از یک وسیله الکتریکی معیوب یا سیم لخت به زمین منتقل می شود. این انتقال جریان از طریق بدن فرد رخ می دهد تا تعداد ذرات باردار را در این دو نقطه برابر شود.

الزامات سیستم اتصال زمین

اطمینان از ایمنی مصرف کننده هنگام کار با دستگاه های الکتریکی یک وظیفه برای سازندگان و اپراتورهای تاسیسات الکتریکی است. بنابراین تعدادی از قوانین و مقررات در این زمینه اعمال می شود.

  • هر چیزی که بدنه فلزی دارد باید در آن از سیستم های ارتینگ مختلف مانند دستگاه ارت مخابراتی استفاده شود.
  • پین ها و اتصالات مدار باید در برابر خوردگی و سایش مقاوم باشند که این امر با انتخاب صحیح متریال ها و قطر تضمین می شود. به عنوان مثال اغلب برای این موارد از فولاد ضد زنگ با سطح مقطع حداقل 90 متر مربع استفاده می کنند.
  • الکترودهای زمین باید همیشه در خاک مرطوب قرار گیرند. برای انجام این کار، باید ویژگی های جغرافیایی، اقلیمی و زمین شناسی منطقه را در نظر بگیرید و عمق صحیح را برای قرار دادن الکترودهای فلزی انتخاب کنید.
  • در صورتی که از دستگاه های ارت هوشمند استفاده شود دیگر نیازی به حفر چاه ارت نخواهد بود.

قیمت سیستم اتصال زمین عملیاتی

عوامل مختلفی وجود دارند که می ‌توانند بر روی قیمت دستگاه ارت الکترونیکی هوشمند تاثیر بگذارند.

  • شرکت سازنده از مهم ترین عوامل تعیین کننده قیمت این تجهیزات است.
  • نوع و سایز دستگاه نیز در این زمینه تاثیرگذار هستند.
  • نوسانات بازار نیز می‌ توانند قیمت فروش سیستم اتصال زمین عملیاتی را افزایش دهند.
  • مراکز فروش به میزان قابل توجهی در تعیین قیمت نهایی فروش این تجهیزات نقش دارند.

در آخر

در مواقعی که عملکرد تاسیسات و تجهیزات از اهمیت بالایی برخوردار است از سیستم اتصال زمین عملیاتی استفاده می کنند. این نوع سیستم تضمین می ‌کند که دستگاه به عملکرد صحیح خود ادامه دهد. البته در مواقع لزوم قادر است که جریان برق را قطع کند. با این حال باید دستگاه‌ های با کیفیتی را خریداری کنید تا مطمئن شوید که در مواقع اضطراری به خوبی کار می ‌کنند. شرکت کنزا صنعت انواع دستگاه‌ های ارت را به فروش می رساند و یکی از مراکز معتبر فروش است.

 

 

work
work

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋