استاد همه چی دون

استاد همه چی دون

صفر تا صد مشاوره ازدواج و ضرورت آن

ازدواج های سنتی در گذشته امروزه دیگر از طرف زوج های جوان مورد اقبال نیست. شناخت بیشتر از هم و تشخیص اینکه این افراد سازگاری با هم دارند باعث شده تا فرایند ازدواج در بسیاری از خانواده ها از شکل سنتی قدیمی به شکل مدرن و امروزی تبدیل شود. یکی از کارهایی که امروزه زوج های جوان برای بهبود کیفیت رابطه ازدواج در نظر دارند استفاده از کمک های  "مشاوره ازدواج" است. این مشاوره ها به افراد کمک می کند تا علاوه بر شناخت بیشتر، با نگاهی واقع بینانه تر آماده ازدواج شوند. در این مقاله درباره  "مشاوره ازدواج" و دلایل آن خواهیم گفت.

مشاوره ازدواج چیست؟

مشاوره ازدواج یکی از مهمترین خدمات مشاوره ای است که روانشناسان برای بهبود روابط عاطفی بین زوج ها ارائه می دهند. زمانی که زوجین بخواهند رابطه عاطفی با کیفیتی داشته باشند با شناخت مشکلات مختلف مانند مشکلات ارتباطی، جنسی، مشکلات مربوط به خانواده ها یا فرزندان و... و استفاده از کمک های مشاوره روانشناسی می توانند گام های موثرتری برای بهبود روابط خود بردارند. این مشاوره ها به ویژه  برای زوج های جوانی که قصد ازدواج دارند بسیار اهمیت دارد. چرا که به آن ها کمک می کند تا با شناخت بیشتری از یکدیگر زندگی مشترک خود را آغاز کنند. عدم شناخت زوج ها از هم و عدم آگاهی از تکنیک های بهبود رابطه مهمترین مانع برای آن ها در مسیر برقراری ارتباط موثر خواهد بود. از همین رو امروزه استفاده از کمک های مشاوره پیش از ازدواج به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل شده است.
 
8 دلیل عمده جهت مراجعه به مشاور ازدواج

مشاوره خانواده، زوج درمانی و مشاوره های پیش از ازدواج در واقع خدماتی که مشاوره های روانشناس برای بهبود کیفیت روابط زوجین ارائه می دهند. یکی از مهمترین برهه های استفاده از این خدمات پیش از ازدواج است که به 8 دلیل عمده افراد نیازمند به مشاور هستند:

1.    مورد اول: شناخت بیشتر حساسیت های زوجین

موارد مختلفی برای افراد وجود دارد که به عنوان حساسیت یا خط قرمز شناخته می شود. ارزش ها، احترام، ناامیدی، خانواده و... از جمله حساسیت هایی است که هر فردی می تواند داشته باشد که زوجین باید پیش از ازدواج این حساسیت های همدیگر را به خوبی بشناسند و در زمان بحران با دست گذاشتن روی این حساسیت ها همدیگر را آزار ندهند. در بسیاری از مشکلات زوج های جوان بی توجهی به این حساسیت ها می تواند چالش های جدی و حتی طلاق را به همراه داشته باشد. 

2.    مورد دوم: آشنایی با راهکارها در مواجهه با خشم همسر

یکی از مهمترین مواردی که بسیاری از زوج های جوان با آن مواجه می شوند، برخورد با خشم همسر است که ممکن است برای آن ها شوکه کننده باشد. مشاوره های پیش از ازدواج کمک می کند تا افراد بتوانند درباره وجوه مختلف رفتاری خود گفتگو کنند. اطلاع از روش بروز خشم و نیز نحوه درست مواجهه با آن از مهمترین مواردی است که زوج های جوان باید پیش از ازدواج درباره آن بدانند. بسیاری از این خشم ها دارای مشکلات ریشه ای است که یک مشاور می تواند آن را تشخیص دهد.

3.    مورد سوم: تاثیر واقعی ازدواج بر آینده به دور از رویاپردازی

بسیاری از زوج های جوان پیش از ازدواج در دریایی از احساسات عاطفی عمیق غرق می شوند و تشخیص واقعیت و رویا و احساسات برای آن ها سخت می شود. در این شرایط استفاده از کمک های مشاور روانشناس کمک می کند تا افراد بتوانند راحت تر تصمیمات واقعی و به دور از رویا پردازی بگیرند. زندگی مشترک پستی و بلندی های زیادی دارد که غرض شدن در رویاپردازی ها باعث می شود فرد پس از مواجهه با مشکلات دچار سردرگمی و افسردگی شوند.

4.    مورد چهارم: شناخت هرچه بیشتر زوجین

علت نیاز به مشاوره خانواده از این جهت است که افراد می توانند با شناخت منطقی تر و واقعی تر از هم وارد زندگی مشترک شوند. مشاوره های پیش از ازدواج کمک می کند تا زوجین به دور از خجالت و احساسات منفی که مانع از شناخت آن ها از هم می شود، بتوانند با هم صحبت کنند و درباره آینده خود برنامه ریزی داشته باشند. این موضوع کمک می کند تا در اینده زوجین با اختلاف نظرات کمتری بتوانند درباره مسائل مختلفی با یکدیگر صحبت کنند و سوتفاهم های لاینحلی برای آنها ایجاد نشود. علاوه بر اینکه هر چه شناخت زوجین از هم بیشتر باشد زمینه درگیری و اختلافات عدیده پس از ازدواج نیز کمتر خواهد بود.

5.    مورد پنجم: برنامه ریزی برای دوران پس از ازدواج

بسیاری از زوج های جوان زمانی که برای ازدواج تصمیم می گیرند سرشار از احساسات و انگیزه هستند. غافل از اینکه این میزان انگیزه و انرژی به دلیل هیجانات پیش از ازدواج است و پس از ورود به زندگی ممکن است بسیاری از این برنامه ها اجرایی نباشد. مشاوره های پیش از ازدواج به زوجین کمک می کند تا به دور از احساسات و رویا پردازی با داشته ها و واقعیت های موجود برای آینده خود برنامه ریزی و اهداف مشترکی تعریف کنند. این اهداف مشترک کمک می کند تا آن ها در طول مسیر تحقق این اهداف با یکدیگر هم مسیر بوده و در برابر مشکلات مقاومت بیشتری داشته باشند.

6.    مورد ششم: بهبود ارتباط بین زوجین

یکی از مهمترین دلایلی که زوج های جوان باید به مشاوره های پیش از ازدواج مراجعه کنند، بهبود ارتباط بین آن ها برای پس از ازدواج و در دوران نامزدی است. این بهبود رابطه نیز با شناخت هر چه بیشتر آن ها از هم و نیز گفتگوی موثر شکل می گیرد. در صورتی زوجین روش های ارتباط موثر با یکدیگر را بیاموزند به راحتی می توانند اقدامات لازم را برای رفع سوءتفاهم ها و مشکلات انجام دهند. بسیاری از کسانی که از مشاوره های پیش از ازدواج استفاده نمی کنند در آینده نزدیک با بروز هر مشکلی به چالش برخورد می کنند و حل هر مشکلی از آن ها انرژی و توان زیادی می گیرد.

7.    مورد هفتم: درک بیشتر اهمیت ازدواج

یکی از نکات مهمی که بسیاری از زوج های جوان از آن غافل می شوند، تصمیم آن ها برای ازدواج و اهمیت این رابطه است. ازدواج فرایندی کاملا متفاوت از روابط عاطفی دوستانه و حتی دوران نامزدی است. افراد پس از ازدواج مسئولیت های مختلفی بر عهده دارند که باید این مسئولیت ها به دور از احساسات و رویاپردازی مورد قبول طرفین باشد. این موضوع به آن ها کمک می کند تا در طول زندگی مشترک با بروز برخی مشکلات افراد دچار یاس و ناامیدی و احساس شکست نشوند. در واقع ازدواج فرایندی توام با زشتی ها و زیبایی هایی است که تنها با نگاه واقع بینانه است که می توان آن را به سلامت پشت سر گذاشت.

8.    مورد هشتم: مواجه شدن با واقعیت های زندگی

بسیاری از کسانی که تصمیم به ازدواج می گیرند، تصور نمی کنند که حتی مسائل ساده و پیش پا افتاده هم می تواند باعث طلاق  و جدایی شود. مشاوره های پیش از ازدواج با شناخت دادن زوجین به هم و آشنا کردن آن ها با حساسیت ها و خطوط قرمز هم کمک می کند، تا آن ها در چالش های مختلف بتوانند با هزینه کمتری مشکلات را حل کنند و به دلیل مسایل ساده و ناآگاهی مسیر آن ها به طلاق و جدایی ختم نشود.

نتیجه گیری

اگر قصد ازدواج و شروع تعهد زناشویی را دارید، پیشنهاد می شود به هیچ عنوان نسبت به مشاوره های پیش از ازدواج بی تفاوت نباشید. تجربه بسیاری از زوج های جوان نشان می دهد که داشتن یک زندگی آرام و کم چالش زمانی حاصل میشود که افراد توان حل مسایل و نیز نحوه مواجهه با مشکلات را بدانند. هم مسیر و هم هدف بودن زوجین به آن ها کمک می کند تا با درگیری کمتری با هم، بر اهداف و مسیر زندگی متمرکز شوند. این موارد در صورتی حاصل می شود که زوجین به آگاهی و شناخت حدودی از یک دیگر رسیده باشند. مشاوره های پیش از ازدواج مرکز مشاوره دکتر مهسا کاشفی زاده به شما کمک می کند تا این شناخت را به طور دقیق تری پیدا کنید. از آنجا که مشاوره های ازدواج جلسات متعددی نیاز دارد این مرکز امکان مشاوره های آنلاین و غیرحضوری را برای مراجعه کنندگان خود در نظر گرفته است. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و نیز رزرو وقت مشاوره ازدواج با شماره 09121433438 تماس بگیرید. 

استاد همه چی دون
استاد همه چی دون

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋