شرکت OpenAI احتمال نمایش تبلیغات در چتبات محبوب خود را رد نمیکند
شرکت OpenAI درحال بررسی گزینههای مختلف برای افزایش درآمد خود است و افزودن تبلیغات به ChatGPT یکی از گزینههای روی میز است. «نیک تورلی» (Nick Turley)، مدیر ChatGPT، در مصاحبهای اعلام کرد که این شرکت احتمال نمایش تبلیغات در چتبات محبوب خود را رد نمیکند، اما تأکید کرد که هرگونه پیادهسازی باید «بسیار هوشمندانه و با سلیقه» انجام شود.
مدل کسبوکار OpenAI درحالحاضر عمدتاً بر پایه اشتراکهای پولی است، مدلی که به گفته نیک تورلی «فوقالعاده» عمل کرده و به سرعت درحال رشد است. انتظار میرود درآمد این شرکت در سال جاری میلادی به ۱۲.۷ میلیارد دلار برسد؛ تعداد کاربران این چتبات نیز از مرز ۷۰۰ میلیون نفر (با ۲۰ میلیون مشترک پولی) عبور کرده است. بااینحال، این شرکت همچنان بیشتر از درآمد خود هزینه میکند و انتظار نمیرود تا سال ۲۰۲۹ به جریان نقدی مثبت دست یابد. همین چالش سودآوری، OpenAI را به بررسی مسیرهای درآمدی جدید واداشته است؛ یکی از جدیترین گزینههای درآمدی OpenAI نیز افزودن تبلیغات است.
دیدگاه «سم آلتمن»، مدیرعامل شرکت، درمورد نمایش تبلیغات در ChatGPT ضدونقیض بوده است؛ او ابتدا این ایده را «نگرانکننده» و «آخرین راهحل» خوانده بود، اما اخیراً موضع خود را تعدیل کرده و گفته است که «کاملاً با آن مخالف نیست»، بهویژه که رقیب اصلی آنها، xAI، برنامههای جدیتری برای تبلیغات در چتبات Grok دارد.
علاوهبر تبلیغات، OpenAI درحال بررسی یک مدل دیگر به نام «تجارت در ChatGPT» است. در این طرح، شرکت در ازای معرفی و فروش محصولات از طریق توصیههای ChatGPT، درصدی از فروش را به عنوان کمیسیون دریافت میکند. نیک تورلی تأکید کرده که حفظ استقلال و بیطرفی ChatGPT در این فرایند یک اولویت اصلی خواهد بود.
درکل مدل اشتراکی همچنان ستون اصلی درآمد OpenAI باقی خواهد ماند، بااینحال این شرکت برای رسیدن به پایداری مالی بلندمدت، تمام گزینهها را باز نگه داشته است. آینده نشان خواهد داد که آیا کاربران ChatGPT روزی در کنار پاسخهای هوشمندانه، شاهد تبلیغات نیز خواهند بود یا خیر.
پاسخ ها