مدیرعامل اپیک گیمز پس از این پیروزی اعلام کرده است که فروشگاه اپیک گیمز بهزودی وارد گوگل پلی خواهد شد!
اپیک گیمز بار دیگر در پرونده ضدانحصار علیه گوگل پیروز شد. دادگاه تجدیدنظر حوزه نهم ایالات متحده با رد درخواست گوگل برای لغو حکم پیشین، رأی هیئت منصفه مبنی بر انحصاری بودن استور و سیستم پرداخت گوگل پلی را تأیید کرد. اکنون گوگل تنها چند هفته فرصت دارد تا تغییرات گستردهای در سیاستهای خود اعمال و ساختار فعلی گوگل پلی را بازطراحی کند.
رأی جدید دادگاه که روز پنجشنبه صادر شد، حکم قاضی «جیمز دوناتو» را نیز فعال میکند که در سال گذشته صادر شد اما اجرای آن به دلیل درخواست تجدیدنظر گوگل متوقف شده بود. حال با رد این درخواست، بخش زیادی از این حکم لازمالاجرا خواهد شد.
«تیم سوئینی»، مدیرعامل اپیک، با انتشار یک پست در ایکس این پیروزی را چنین توصیف کرد:
«پیروزی کامل در دادگاه تجدیدنظر اپیک علیه گوگل!»
او همچنین در پست دیگری نوشت:
«به لطف این رأی، فروشگاه اپیک گیمز برای اندروید بهزودی وارد گوگل پلی خواهد شد!»
طبق حکم دادگاه، گوگل باید برای سه سال آینده به رقبای خود اجازه دهد در بستر گوگل پلی حضور پیدا کنند، به فهرست کامل اپلیکیشنها دسترسی داشته باشند، و توسعهدهندگان نیز دیگر ملزم به استفاده از سیستم پرداخت گوگل پلی نباشند. این موارد شامل ممنوعیت چندین رویه ضدرقابتی، از جمله پرداخت پول یا اعطای مزایا برای انحصار در گوگل پلی نیز میشود.
بااینحال، گوگل هنوز تسلیم نشده است. روز جمعه، این شرکت به دادگاه اعلام کرد که تنها 14 روز برای اعمال بخشی از تغییرات حکم فرصت دارد و باتوجهبه این مهلت کوتاه خواستار توقف فوری اجرای آن شد. در این درخواست، گوگل هشدار داده که اجرای این تغییرات در این مدت کوتاه میتواند به «میلیونها کاربر، بیش از 500 هزار توسعهدهنده و خود گوگل آسیب جدی وارد کند» و ادعا کرد که اجرای آنها «کل اکوسیستم اندروید را به خطر میاندازد.»
در بخشی از حکم دادگاه به گوگل گفته شده که اجرای بندهای 4 تا 7، 9، 10 و 13 توسط غول فناوری ظرف 14 روز الزامی است. این بندها شامل موارد زیر میشود:
گوگل میگوید این تغییرات میتوانند امنیت کاربران را در برابر بدافزارها کاهش دهند و امنیت پرداختها را تضعیف کنند. بااینحال، دادگاه تجدیدنظر در ابتدا این استدلال را رد و اعلام کرد که توقف اجرای حکم «بهواسطه رأی امروز منتفی است.» بااینوجود، در ساعات پایانی روز جمعه، گوگل موفق شد حکم توقف اضطراری یک هفتهای از دادگاه بگیرد. اکنون این شرکت فرصت دارد تا درخواست توقف بلندمدت اجرای حکم را در دادگاههای بالاتر، مانند دیوان عالی آمریکا، مطرح کند.
اپیک گیمز در سال 2020 پس از حذف بازی فورتنایت از استور هر دو شرکت، بهصورت همزمان از اپل و گوگل شکایت کرده بود. بااینحال، هدف اپیک فراتر از بازگرداندن فورتنایت بوده است. این شرکت طی سالهای گذشته عمداً از محبوبیت بازی خود بهعنوان ابزاری برای به چالش کشیدن ساختار انحصاری فروشگاههای اپلیکیشن استفاده کرد. با وجود این، نتیجه در دو پرونده کاملاً متفاوت بود: اپیک در برابر اپل عمدتاً شکست خورد، اما در برابر گوگل به پیروزی رسید.
دادگاه تجدیدنظر در رأی اخیر خود، به اقدام آگاهانه اپیک اشاره کرد و نوشت:
«گوگل پس از آن فورتنایت را از فروشگاه حذف کرد که اپیک کدی مخفی درون اپلیکیشن قرار داد تا سیستم پرداخت گوگل را دور بزند.»
بااینحال، پرونده اپیک علیه گوگل در عمل متفاوت بود. هیئت منصفه در این پرونده شواهدی از قراردادهای مخفی تقسیم درآمد میان گوگل و سازندگان گوشیهای هوشمند و بازیها مشاهده کرده است. همچنین ایمیلهای داخلی مدیران گوگل نشان میداد که این شرکت از تلاش اپیک برای ایجاد فروشگاه رقیب و تشویق دیگر توسعهدهندگان برای خروج از گوگل پلی نگران بوده است.
یکی از نکات مهم رأی اخیر دادگاه این است که قاضی تأکید کرده رأی پرونده اپل، بهویژه در موضوع مهم «تعریف بازار»، نباید بر نتیجه پرونده گوگل تأثیر بگذارد. او در این رابطه گفت:
«مسئله تعریف بازار در این پرونده با پرونده اپل یکسان نبوده و در آنجا نیز بهطور کامل مورد بررسی قرار نگرفته بود. مفهوم «باغ بسته» اپل، که دادگاه به آن اشاره کرده، با «رویکرد توزیع باز» گوگل تفاوتهای چشمگیری دارد. فلسفه باز اندروید به کاربران و توسعهدهندگان گزینههای بیشتری ارائه میکند، اما درعینحال توانایی گوگل برای محافظت مستقیم از کاربران در برابر بدافزار و تهدیدات امنیتی را محدود میسازد.»
به عقیده قاضی دادگاه، از آنجایی که اپل سیستمعامل iOS را در اختیار شرکتهای دیگر قرار نمیدهد، و گوگل حق استفاده از اندروید را به تولیدکنندگانی مانند سامسونگ و موتورولا میفروشد، دادگاه معتقد است ساختار بازارهای این دو شرکت با یکدیگر تفاوت دارند. برای توضیح بهتر، قاضی مثالی جالب از بازار فستفود آورده است:
«مکدونالد ممکن است با شرکت Chick-fil-A در بازار کلی فستفود رقابت کند، اما در بازار همبرگر، رقبای آن برندهایی مانند برگرکینگ، وندی، یا In-N-Out هستند.»
در همین راستا، دادگاه نتیجه گرفته که هرچند گوگل و اپل در حوزههایی مانند دانلود بازی و تراکنشهای درونبرنامهای با یکدیگر رقابت دارند، اما در بازار توزیع اپلیکیشن اندروید و سیستم پرداخت درونبرنامهای مختص اندروید، اپل رقیب گوگل محسوب نمیشود. به همین دلیل، گوگل در این بازارها بهعنوان انحصارگر شناخته شده است.
پاسخ ها