علی روحانی؛ برنامه نویس وب

علی روحانی؛ برنامه نویس وب

هر چه درباره برنامه نویسی و ماشین و گیمینگ بخونم و برام جالب باشه، اینجام می نویسمش
توسط ۱ نفر دنبال می شود

برای اولین بار در جهان، دانشمندان موفق به درمان دیابت نوع 1 با پیوند سلول های بنیادی شدند

دانشمندان برای اولین‌بار در جهان با پیوند سلول‌های بنیادی موفق به درمان دیابت نوع 1 شدند

در این روش درمان، اثر دیابت معکوس‌شده و انسولین موردنیاز پس از پیوند سلول‌های بنیادی به‌طور طبیعی تولید می‌شود.

یک زن 25 ساله مبتلا به دیابت نوع 1، کمتر از سه ماه بعد از دریافت پیوند سلول‌های بنیادی که دوباره برنامه‌ریزی شده بودند، شروع به تولید انسولین موردنیاز خود کرد. او اولین بیمار با دیابت نوع 1 در جهان است که توسط سلول‌های استخراج‌شده از بدن خودش درمان می‌شود.

محققان در این مطالعه که توسط مجله Cell منتشر شده، به نتایج تحقیق دیگری در شانگهای چین اشاره کرده‌اند که در آن سلول‌های تولیدکننده انسولین با موفقیت به کبد یک مرد 59 ساله مبتلا به دیابت نوع 2 پیوند زده شد. این سلول‌های بنیادی نیز از بدن خود مرد گرفته شده بودند و او از آن زمان مصرف انسولین را متوقف کرده است.

روش درمان جدید دیابت نوع 1 با پیوند سلول‌های بنیادی

دانشمندان برای اولین‌بار در جهان با پیوند سلول‌های بنیادی موفق به درمان دیابت نوع 1 شدند

از نظر تفاوت، در تحقیق اول دانشمندان سلول‌های بنیادی را به کبد پیوند زده‌اند، اما در روش درمان جدید، سلول‌ها به قسمت بالای شکم بیمار در نزدیکی پانکراس اضافه شده‌اند. این کار به محققان اجازه می‌دهد تا پیشرفت سلول‌ها را ساده‌تر بتوانند از طریق MRI در نظر داشته باشند.

در درمان جدید، دانشمندان سلول‌های گرفته‌شده از بیمار را به سلول‌های بنیادی شخصی‌سازی‌شده تبدیل کردند. سپس با کمک آن‌ها مجموعه‌ای از سلول‌های تولید‌کننده هورمون در پانکراس و کبد رشد داده شد که به تنظیم قند خون در بدن کمک می‌کنند.

برای اثبات مطالعه نیز یک بیمار زن که 11 سال به دیابت نوع 1 مبتلا بود و انسولین مصرف می‌کرد، پس از پیوندزدن سلول‌ها به پانکراس خود، قادر به تنظیم خودکار قند خون موردنیاز بدنش شد.

هفتاد‌و‌پنج روز پس از پیوند نیز او دیگر به انسولین نیازی نداشت و بیش از یک سال است که تزریقی انجام نداده است. علاوه‌براین، تمام شاخص‌های مربوط به دیابت او به سطح یک فرد سالم رسیده است، که درمان بالینی این بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 را تأیید می‌کند.

دانشمندان برای اولین‌بار در جهان با پیوند سلول‌های بنیادی موفق به درمان دیابت نوع 1 شدند

«جیمز شپیرو»، جراح و محقق پیوند که در «دانشگاه آلبرتا» فعالیت می‌کند و در این تحقیق حضور نداشته، می‌گوید که نتایج این مطالعه خیره‌کننده است:

«آن‌ها دیابت را در بیماری که به مقادیر قابل‌توجهی انسولین نیاز داشت، کاملاً معکوس کرده‌اند.»

دیابت یا بیماری قند خون یک نوع بیماری مزمن است که سلامت انسان‌ها را تهدید می‌کند و دیابت نوع 1 یکی از شدیدترین انواع آن محسوب می‌شود. از سوی دیگر، دستیابی به کنترل دقیق قند خون از طریق روش‌های درمانی فعلی دشوار است و منجر به عوارض مختلفی می‌شود که کیفیت زندگی بیماران را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

علی روحانی؛ برنامه نویس وب
علی روحانی؛ برنامه نویس وب هر چه درباره برنامه نویسی و ماشین و گیمینگ بخونم و برام جالب باشه، اینجام می نویسمش

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋