علی روحانی؛ برنامه نویس وب

علی روحانی؛ برنامه نویس وب

هر چه درباره برنامه نویسی و ماشین و گیمینگ بخونم و برام جالب باشه، اینجام می نویسمش
توسط ۱ نفر دنبال می شود

واکسن سرطان مدرنا در مرحله اول آزمایشات انسانی امیدوارکننده بود

واکسن سرطان مدرنا در فاز اول آزمایش‌های انسانی امیدبخش ظاهر شد

واکسن شرکت مدرنا برای کمک به سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به سرطان طراحی شده است.

محققان نتایج نویدبخشی را از آزمایش اولیه واکسن mRNA جدید علیه سرطان‌های پیشرفته به دست آوردند. این واکسن را شرکت مدرنا (Moderna) ساخته و برای کمک به سیستم ایمنی بدن افراد طراحی شده است تا سلول‌های سرطانی را بهتر شناسایی کند و آن‌ها را از بین ببرد.

براساس بیانیه کینگز کالج لندن، واکسن مدرنا که در‌حال‌حاضر نام رمز آن mRNA-4359 است، اولین‌ بار روی افراد آزمایش شده است. این واکسن قرار است سیستم ایمنی بدن بیمار را به 2 پروتئین خاص سلول‌های تومور و سلول‌های دیگری که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند، PD-L1 و IDO1، حساس کند. محققان امیدوارند سیستم ایمنی بدن این افراد بتواند مستقیم و به‌راحتی سرطان‌ها را هدف قرار دهد.

نتایج امیدبخش واکسن سرطان مدرنا

واکسن سرطان مدرنا

درحالی‌که واکسن‌ها عموماً برای پیشگیری هستند و به بدن کمک می‌کنند تهدیدات را قبل از رسیدن آن‌ها شناسایی کند، واکسن‌های سرطان، ازجمله mRNA-4359، معمولاً درمانی هستند و برای کمک به درمان سرطان یا جلوگیری از عود آن‌ استفاده می‌شوند. بسیاری از واکسن‌های سرطان برای نوع خاصی از سرطان شخصی‌سازی می‌شوند اما مدرنا انتظار دارد mRNA-4359 بتواند علیه طیف وسیعی از سرطان‌های پیشرفته استفاده شود.

در کارآزمایی فاز اول این واکسن 19 بیمار مبتلا به سرطان پیشرفته ریه، ملانوم و سایر تومورهای مختلف شرکت داشتند. کارآزمایی‌های فاز اول عمدتاً برای آزمایش ایمنی دارو یا واکسن در نظر گرفته می‌شوند اما این کارآزمایی برای یافتن دوز بهینه درمان نیز بوده است؛ بنابراین به افراد از 1 تا 9 دوز مختلف واکسن داده شد.

به گفته محققان، 8 نفر از این بیماران (50 درصد) هیچ نشانه‌ای از رشد تومورهای خود یا تشکیل تومورهای جدید نشان ندادند. علاوه‌براین، آزمایش‌ها نشان داد این واکسن تعداد سلول‌های ایمنی را افزایش می‌دهد تا بتوانند PD-L1 و IDO1 را تشخیص دهند. همچنین به نظر می‌رسد این واکسن بی‌خطر بوده و تنها عوارض جانبی رایج آن خستگی، درد در محل تزریق و تب است.

البته محققان می‌گویند نتایج آن‌ها مقدماتی است و برای دانستن اینکه mRNA-4359 می‌تواند آن‌طور که انتظار می‌رود برای درمان سرطان به‌ کار گرفته شود، به داده‌های بسیار بیشتری نیاز است.

علی روحانی؛ برنامه نویس وب
علی روحانی؛ برنامه نویس وب هر چه درباره برنامه نویسی و ماشین و گیمینگ بخونم و برام جالب باشه، اینجام می نویسمش

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋