علی روحانی؛ برنامه نویس وب

علی روحانی؛ برنامه نویس وب

هر چه درباره برنامه نویسی و ماشین و گیمینگ بخونم و برام جالب باشه، اینجام می نویسمش
توسط ۱ نفر دنبال می شود

مقایسه سری آیفون 16 با رقبا؛ گوشی های اپل در برابر پرچمداران سامسونگ و شیائومی

مقایسه سری آیفون 16 با رقبا؛ گوشی‌های اپل در مقابل پرچمدارهای سامسونگ و شیائومی

در این مطلب به سراغ گوشی‌های خانواده آیفون 16، گلکسی S24 و شیائومی 14 می‌رویم.

اپل سرانجام طی رویداد «It's Glowtime» گوشی‌های پرچم‌دار جدیدش، یعنی آیفون 16، آیفون 16 پلاس، آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس را معرفی کرد؛‌ گوشی‌هایی که نسبت به نسل قبلی قابلیت‌های جدید و منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند. حالا در این مطلب دستگاه‌های اپل را با رقبای اندرویدی‌شان مقایسه خواهیم کرد.

مقایسه سری آیفون ۱۶ با پرچمدارهای سامسونگ و شیائومی

گوشی‌های پرچم‌دار برندهای مختلفی با اپل رقابت می‌کنند؛ اما معمولاً پرچم‌دارهای سامسونگ و شیائومی محوریت اصلی این بازار هستند. سری گوشی‌های گلکسی S24 و شیائومی 14، ازجمله گوشی‌های مطرح بازار هستند که کانفیگ و توانایی پردازشی آن‌ها باعث شده گزینه اصلی بسیاری از کاربران برای خرید به حساب بیایند. در ادامه مشخصات این دستگا‌ه‌ها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

آیفون ۱۶ و 16 پلاس در برابر گلکسی S۲۴ و شیائومی 14

نسخه‌های استاندارد و پلاس آیفون 16 ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مشابهی دارند؛ به همین دلیل آن‌ها را باید با پرچم‌دارهای پایه گلکسی S24 و شیائومی 14 مقایسه کنیم.

آیفون 16 و آیفون 16 پلاس

در جدول زیر، مشخصات این چهار گوشی را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم.

شیائومی ۱۴گلکسی S24آیفون ۱۶ پلاسآیفون ۱۶نام گوشی
۶.۳۶ اینچی LTPO OLED با رزولوشن ۱۲۰۰ در ۲۶۷۰ پیکسلی / نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی و حداکثر روشنایی ۳۰۰۰ نیتی۶.۲ اینچی LTPO Dynamic AMOLED 2X با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل / نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی و حداکثر روشنایی ۲۶۰۰ نیتی6.7 اینچی با رفرش‌ریت 60 هرتز6.1 اینچی با رفرش‌ریت 60 هرتزنمایشگر
اسنپدراگون ۸ نسل ۳اگزینوس ۲۴۰۰ / اسنپدراگون ۸ نسل ۳بایونیک A18بایونیک A18چیپست
۸/۱۲/۱۶ گیگابایت۸/۱۲ گیگابایت6 گیگابایت6 گیگابایترم
۲۵۶/۵۱۲/۱۰۲۴ گیگابایت۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲حافظه داخلی
اندروید ۱۴اندروید ۱۴iOS 18iOS 18سیستم‌عامل
سه‌گانه ۵۰+۵۰+۵۰ مگاپیکسلی / زوم ۳.۲ برابر اپتیکالسه‌گانه ۱۰+۱۲+۵۰ مگاپیکسلی / زوم ۳ برابر اپتیکالدوربین اصلی 48 مگاپیکسلی
دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی
دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی
دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی
دوربین اصلی
۳۲ مگاپیکسلی۱۲ مگاپیکسلی۱۲ مگاپیکسلی۱۲ مگاپیکسلیدوربین سلفی
۴۶۱۰ میلی‌آمپرساعتی۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی--باتری
۱۸۸ یا ۱۹۳ گرم۱۶۷ گرم--وزن
حدود ۱۰۷۹ دلار۷۹۹ دلار۸۹۹ دلار۷۹۹ دلارقیمت پایه

از نظر ابعاد نمایشگر، آیفون 16 با صفحه‌نمایش ۶.۱ اینچی در انتهای لیست قرار می‌گیرد، اما اپل در ساخت نسخه پلاس این موضوع را جبران کرده و نمایشگر ۶.۷ اینچی را به کاربران ارائه می‌دهد. نماینده‌های سامسونگ و شیائومی نیز به‌ترتیب نمایشگرهای 6.2 و 6.36 اینچی دارند. از نظر کیفیت، به نظر می‌رسد دستگاه‌های اپل را باوجود پنل OLED به دلیل رفرش‌ریت ۶۰ هرتزی در انتهای لیست قرار داد؛ زیرا گوشی‌های برندهای کره‌ای و چینی با استفاده از فناوری LTPO رفرش‌ریت متغیر تا ۱۲۰ هرتز را ارائه می‌دهند.

گلکسی S24 و شیائومی 15 هردو اسنپدراگون ۸ نسل ۳ را به‌عنوان پردازشگر انتخاب کرده‌اند و در بنچمارک‌ها نیز رتبه‌ خوبی دارند. البته گوشی سامسونگ یک نسخه دیگر با اگزینوس 2400 هم دارد. با این حساب باید منتظر ماند و دید که بنچمارک‌های A18 چگونه خواهد بود و چه عملکردی را در تسک‌های گرافیکی و پردازشی به ثبت خواهند رساند.

ساختار دوربین‌های آیفون 16 و آیفون 16 پلاس ساده است و دو دوربین 48 و 12 مگاپیکسلی دارد. این درحالی است که گلکسی S24 از سه دوربین با ساختار 50+12+10 پا به بازار گذاشته و شیائومی 14 نیز سه دوربین ۵۰ مگاپیکسلی دارد.

همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که گلکسی اس 24 و شیائومی ۱۴ از یک حفره در بالای نمایشگر برای میزبانی از دوربین سلفی بهره می‌برند، اما آیفون 16 و 16 پلاس یک برش کپسولی‌شکل به نام داینامیک آیلند دارند که علاوه بر دوربین سلفی، سیستم فیس آیدی را هم میزبانی می‌کند.

آیفون ۱۶ پرو در برابر گلکسی S۲۴ پلاس و شیائومی ۱۴ پرو

آیفون 16 پرو و گلکسی S24 اولترا

مدل پرو نیز مشخصاتی مشابه نسخه پرو پلاس دارد و در برخی موارد نیز نسبت به نسل قبلی خود بهبود یافته است. حالا در این آیتم به مقایسه این گوشی با گلکسی S24 پلاس و شیائومی 14 پرو می‌رویم.

شیائومی ۱۴ پروگلکسی S24 پلاسآیفون ۱۶ پرونام گوشی
۶.۷۳ اینچی LTPO OLED با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسلی / نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی و حداکثر روشنایی ۳۰۰۰ نیتی۶.۸ اینچی LTPO Dynamic AMOLED 2X با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل / نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی و حداکثر روشنایی ۲۶۰۰ نیتی6.3 اینچی OLED LTPO با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزینمایشگر
اسنپدراگون ۸ نسل ۳اسنپدراگون ۸ نسل ۳A18 Proچیپست
۱۲/۱۶ گیگابایت۱۲ گیگابایت۸ گیگابایترم
۲۵۶/۵۱۲/۱۰۲۴ گیگابایت۲۵۶/۵۱۲/۱۰۲۴ گیگابایت۲۵۶/۵۱۲/۱۰۲۴ گیگابایتحافظه داخلی
اندروید ۱۴اندروید ۱۴iOS 18سیستم‌عامل
سه‌گانه ۵۰+۵۰+۵۰+۵۰ مگاپیکسلی / زوم ۳.۲ برابر اپتیکالسه‌گانه ۱۰+۱۲+۵۰ مگاپیکسلی / زوم ۳ برابری اپتیکالدوربین اصلی 48 مگاپیکسلی
دوربین اولتراواید 48 مگاپیکسلی
دوربین تله‌فوتو 12 مگاپیکسلی با پشتیبانی از زوم ۵ برابری
دوربین اصلی
۳۲ مگاپیکسلی۱۲ مگاپیکسلی12 مگاپیکسلیدوربین سلفی
۴۸۸۰ میلی‌آمپرساعتی۴۹۰۰ میلی‌آمپرساعتی-باتری
۲۲۳ یا ۲۳۰ گرم۱۹۶ گرم-وزن
۸۲۸ دلار (چین) 899 دلار۹۹۹ دلارقیمت پایه

آیفون 16 پرو با نمایشگر ۶.۳ هرتزی OLED از راه رسیده و مشابه دستگاه‌های سامسونگ و کره با استفاده از فناوری LTPO، رفرش‌ریت متغیر تا ۱۲۰ هرتز ارائه می‌دهد. گلکسی S24 پلاس و شیائومی 14 پرو نیز به ترتیب‌ نمایشگرهای ۶.۷ و ۶.۷۳ اینچی با پنل AMOLED دارند.

مشابه بخش بالا، گلکسی S24 پلاس و شیائومی 14 پرو هر دو با قوی‌ترین تراشه اندرویدی فعلی، اسنپدراگون 8 نسل 3 به فروش می‌رسند؛ هرچند گوشی سامسونگ نسخه دیگری با اگزینوس 2400 هم دارد. از طرفی تراشه حاضر در آیفون 16 پرو، A18 پرو است که نسبت به مدل‌های استاندارد و پلاس، یک هسته اضافی در بخش GPU دارد تا به‌خوبی از قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل و اجرای بازی‌ها پشتیبانی کند.

اپل رزولوشن دوربین اولتراواید را در آیفون‌ 16 پرو ارتقا داده و در کنار دوربین ۴۸ مگاپیکسلی اصلی، دو دوربین اولتراواید و تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی نیز حضور دارند؛ علاوه‌براین حالا کاربران می‌توانند با دوربین‌های این مدل‌ها، ویدیوهایی با کیفیت 4K و سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه ضبط کنند. مشخصات دوربین‌های گلکسی S24 پلاس و شیائومی 14 پرو مشابه مدل‌های استانداردشان است.

آیفون ۱۶ پرو مکس در برابر گلکسی S24 اولترا و شیائومی ۱۴ اولترا

در نهایت نوبت به قوی‌ترین اعضای این خانواده‌ها می‌رسد. آیفون 16 پرو مکس بزرگ‌ترین نمایشگر ساخته‌شده توسط اپل را به همراه دارد و دو دستگاه‌ دیگر هم هرکدام سخت‌افزار قابل قبولی را در اختیار کاربران می‌گذارند.

آیفون 16 پرو
شیائومی ۱۴ اولتراگلکسی S24 اولتراآیفون ۱۶ پرو مکسنام گوشی
۶.۷۳ اینچی LTPO OLED با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسلی / نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی و حداکثر روشنایی ۳۰۰۰ نیتی۶.۸ اینچی LTPO Dynamic AMOLED 2X با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل / نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی و حداکثر روشنایی ۲۶۰۰ نیتی6.9 اینچ OLED LTPO با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزینمایشگر
اسنپدراگون ۸ نسل ۳اسنپدراگون ۸ نسل ۳A18 Pro
چیپست
۱۲/۱۶ گیگابایت۱۲ گیگابایت8 گیگابایترم
۲۵۶/۵۱۲/۱۰۲۴ گیگابایت۲۵۶/۵۱۲/۱۰۲۴ گیگابایت۲۵۶/۵۱۲/۱۰۲۴ گیگابایتحافظه داخلی
اندروید ۱۴اندروید ۱۴iOS 18سیستم‌عامل
چهارگانه ۵۰+۵۰+۵۰+۵۰ مگاپیکسلی / زوم ۳.۲ و ۵ برابر اپتیکالچهارگانه ۱۰+۱۲+۵۰+۲۰۰ مگاپیکسلی / زوم ۳ و ۱۰ برابر اپتیکالدوربین اصلی 48 مگاپیکسلی
دوربین اولتراواید 48 مگاپیکسلی
دوربین تله‌فوتو 12 مگاپیکسلی با پشتیبانی از زوم ۵ برابری
دوربین اصلی
۳۲ مگاپیکسلی۱۲ مگاپیکسلی12 مگاپیکسلیدوربین سلفی
۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی-باتری
۲۲۰ یا ۲۲۴ یا ۲۳۰ گرم۲۳۲ گرم-وزن
۱۱۹۹ دلار۱۲۹۹ دلار۱۱۹۹قیمت پایه

هر سه دستگاه رفرش‌ریت متغیر ۱۲۰ هرتز را ارائه می‌دهند و در کنار آن از روشنایی حداقل ۲۰۰۰ نیت پشتیبانی می‌کنند.

ساختار پردازشی دستگاه‌ها مشابه بخش بالاست؛ پرچم‌داران اندرویدی به اسنپدراگون 8 نسل 3 مجهزند و آیفون 16 پرو پلاس نیز چیپ A18 پرو دارد. ساختار دوربین‌های آیفون 16 پرو پلاس نیز مشابه مدل پرو است، اما گلکسی S24 اولترا از چهار دوربین 200 مگاپیکسلی اصلی، 12 مگاپیکسلی اولتراواید، 10 مگاپیگسلی اولتراواید و 50 مگاپیکسلی پریسکوپ بهره می‌برد و پرچم‌دار شیائومی نیز چهار دوربین با رزولوشن ۵۰ مگاپیکسلی دارد.

به نظر شما، کدام یک از این گوشی‌ها می‌توانند برترین گوشی حال‌حاضر بازار لقب بگیرند؟ با این تصور که سری آیفون 16 با توجه به وعده‌های داده‌شده رجیستر خواهد شد!

اسپانسر رویداد معرفی آیفون ۱۶ دیجیاتو، میلی‌گلد است؛ میلی؛ اپلیکیشن خرید و فروش طلای آب شده

علی روحانی؛ برنامه نویس وب
علی روحانی؛ برنامه نویس وب هر چه درباره برنامه نویسی و ماشین و گیمینگ بخونم و برام جالب باشه، اینجام می نویسمش

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋