علی روحانی؛ برنامه نویس وب

علی روحانی؛ برنامه نویس وب

هر چه درباره برنامه نویسی و ماشین و گیمینگ بخونم و برام جالب باشه، اینجام می نویسمش
توسط ۱ نفر دنبال می شود

بررسی یک ادعا؛ آیا هکرها از زیرساخت هزاردستان استفاده کرده اند؟

بررسی یک ادعا؛ هکرها از زیرساخت هزاردستان استفاده کرده‌اند؟

ماجرا دقیقا چیست؟

به تازگی خبری در رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور منتشر شده که اعلام می‌کند هکرهای ایرانی در حملاتشان به کمپین‌های انتخاباتی آمریکا از زیرساخت فنی گروه هزاردستان استفاده کرده‌اند. ریشه اصلی این خبر به گزارشی در خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس AP و رویترز برمی‌گردد که ۲ شهریور (۲۳ آگوست) منتشر شده بود. اما در مطالب این رسانه‌ها اشاره‌ای به نام شرکت هزاردستان نشده است.

منبع اصلی این خبر، گزارشی از شرکت امنیت سایبری «رکوردد فیوچر» (Recorded Future) است که روز ۳۰ مرداد (۲۰ آگوست) و در یک فایل ۱۷ صفحه‌ای منتشر شده است. براساس بررسی‌های دیجیاتو، تنها در صفحه ۷ این فایل و صرفا یک بار از شرکت «آوای همراه هوشمند هزاردستان» نام برده شده است که با توجه به متن گزارش و عبارت‌هایی که در آن به کار رفته است هیچ اتهام قطعی به این شرکت وارد نشده و نویسندگان گزارش نتیجه گرفته‌اند که نمی‌توان با قطعیت گفت که هکرها از زیرساخت‌های این شرکت سوءاستفاده کرده‌اند.

همچنین روابط عمومی هزاردستان پس از پیگیری‌های دیجیاتو در این رابطه توضیح داد: «ما گزارش اصلی که منبع این خبر بوده را دیده‌ایم، در گزارش درباره ادعای مطرح شده صرفا از یک احتمال حرف زده شده و نویسندگان گزارش هم تاکید کرده‌اند که نمی‌توانند به صورت قطعی آن را تایید کنند. با این حال ما بررسی موضوع را فورأ آغاز کردیم، در بررسی‌های اولیه فنی‌ مشخص شده چنین شواهدی نبوده، با این حال چون اطلاعات بیشتری نیاز است در حال مکاتبه با شرکت تهیه کننده گزارش هستیم. و چون ادعای مطرح شده برخلاف شرایط خدمات ماست و به دلیل اهمیت این مسئله برای هزاردستان، در حال پیگیری موضوع هستیم و اگر تخلفی از سوی مشتریان‌ رخ داده باشد نتیجه را شفاف اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.»

بررسی یک ادعا؛ هکرها از زیرساخت هزاردستان استفاده کرده‌اند؟

نکات مطرح شده در گزارش  شرکت «رکوردد فیوچر» نشان می‌دهد نویسندگان متن صرفا با ثبت یک مشاهده، احتمالات مختلفی را مطرح کرده‌اند و خود نیز درباره عمدی یا غیرعمدی بودن نقش این شرکت در حملات یاد شده هیچ نتیجه‌گیری نکرده‌اند. در همین صفحه دست کم ۹ بار از عبارت‌ها و اصطلاحاتی استفاده شده است که نشان از عدم قطعیت ادعای مطرح شده دارد.

با توجه به استانداردهای خبری رسانه‌های معتبر جهانی به نظر می‌رسد دلیل اینکه در خبر اولیه منتشر شده در این زمینه در خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز نیز اشاره‌ای به نام شرکت‌ هزاردستان نشده،‌ همین موضوع بوده است که در گزارش «رکوردد فیوچر» درباره نقش این شرکت در این موضوع، صرفا از یک احتمال صحبت شده است و در متن گزارش نیز تاکید شده است که نمی‌توان در این باره نتیجه‌گیری قطعی کرد. 

در گزارش این شرکت امنیت سایبری ادعا شده است که هکرهایی وابسته به ایران به ستادهای انتخاباتی دونالد ترامپ و جو بایدن-کاملا هریس، حملات سایبری کرده‌اند.

علی روحانی؛ برنامه نویس وب
علی روحانی؛ برنامه نویس وب هر چه درباره برنامه نویسی و ماشین و گیمینگ بخونم و برام جالب باشه، اینجام می نویسمش

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋