خرید ULA به سیرا اسپیس در گسترش فعالیتهای فضایی کمک شایانی خواهد کرد.
ظاهراً شرکتهای «بوئینگ» و «لاکهید مارتین»، از بزرگترین برندهای صنعت هوافضا، روی فروش شرکت مشترکشان، ULA، به شرکت سیرا اسپیس (Sierra Space) کار میکنند. این شرکت سال 2006 با ادغام بخشهای راکتسازی شرکتهای بوئینگ و لاکهید مارتین به وجود آمد و به سالها رقابت این دو در کنترل خدمات فضایی دولت پایان داد.
براساس گزارش «رویترز»، 2 منبع آگاه میگویند این 2 شرکت قصد دارند ULA را طی معاملهای به ارزش 2 الی 3 میلیارد دلار واگذار کنند. این موضوع نشاندهنده تغییری بزرگ در صنعت پرتابهای فضایی ایالات متحده است؛ زیرا شرکتی که روزی عمده خدمات خود را به صنعت فضایی دولت آمریکا ارائه میکرد، حالا از 2 مالک قدرتمند خود جدا میشود و یک شرکت خصوصی کوچکتر خواهد بود.
در گذشته نیز بوئینگ و لاکهید مارتین خواهان فروش ULA بودند؛ مثلاً در سال 2019 آنها شرایط فروش شرکت را بررسی کردند و با چند خریدار هم وارد مذاکره شدند اما به نتیجه نرسیدند. همین احتمال برای مذاکرات فعلی نیز وجود دارد و سیرا اسپیس ممکن است با خواستههای 2 شرکت بزرگ حوزه هوافضا موافقت نکند.
اوایل سال میلادی گذشته نیز «بلو اوریجین» به رهبری «جف بزوس» خواهان خرید شرکت ULA بود؛ شرکت سرمایهگذاری «Cerberus Capital Management» نیز پیشنهادهایی ارائه کرد و مدیران شرکت راکت لب نیز علاقهشان را برای خرید ULA ابراز کردند.
فروش این شرکت به سیرا اسپیس در ساخت سریعتر فضاپیما Dream Chaser مؤثر خواهد بود و به گسترش فعالیتهای این شرکت در حوزه هوافضا کمک شایانی میکند؛ زیرا سیرا اسپیس روی ساخت یک ایستگاه فضایی با همکاری بلو اوریجین کار میکند. از طرفی با خرید ULA، سیرا اسپیس به امکانات موردنیاز برای ساخت فضاپیماها و ایستگاههای فضایی دسترسی خواهد داشت و آنها را از صدها میلیون دلار هزینه جانبی خرید قطعات خلاص خواهد کرد.
این معامله برای «کلی اورتبرگ»، مدیرعامل تازهکار بوئینگ، نیز سودآور خواهد بود؛ زیرا باعث میشود شرکت تمرکز بیشتری روی پروژههای فضایی داشته باشد و از طرفی به سود مالی مناسبی برسد.
به گفته مدیران سابق ULA، فروش این شرکت آنها را از محدودیتهای بوئینگ و لاکهید مارتین آزاد خواهد کرد؛ زیرا هیئتمدیره این 2 شرکت مدتهاست ایدههای آنها را برای گسترش تجارت ULA به بازارهای دیگر و فعالیت در حوزه ماه نادیده میگیرند.
پاسخ ها