علی روحانی؛ برنامه نویس وب

علی روحانی؛ برنامه نویس وب

هر چه درباره برنامه نویسی و ماشین و گیمینگ بخونم و برام جالب باشه، اینجام می نویسمش

گزارش 1402 جاباما: نیمی از مردم ایران توان سفر ندارند و نیمی از سال اقامتگاه ها خالی است

گزارش سال ۱۴۰۲ جاباما: نیمی از مردم ایران استطاعت سفر ندارند، اقامتگاه‌ها هم نصف سال خالی است

این پلتفرم در گزارش خود، اندازه بازار اقامتگاه‌های غیرهتلی ایران را ۲۴ هزار میلیارد تومان برآورده کرده است.

پلتفرم معرفی و رزرو اقامتگاه «جاباما» گزارش سال ۱۴۰۲ خود را منتشر کرد؛ گزارشی که بر خلاف روال معمول به ارائه آمار و ارقام اکتفا نکرده و در خلال ارائه گزارش، داستان شهرهایی که ظرفیت گردشگری بالایی دارند، را نیز روایت کرده است؛ این روایت‌ها با شهر چابهار آغاز می‌شوند.

جاباما در مقدمه این گزارش گفته تلاش می‌کند در کنار روایتگری، برای رشد اقتصاد گردشگری این شهرها هم قدم‌های مؤثری بردارد. در ادامه، روایتی را مرور می‌کنیم که این پلتفرم از وضعیت خود و بازار رزرو آنلاین اقامتگاه در سال ۱۴۰۲ ارائه داده است.

«احمد ایزدپور»، مدیرعامل جاباما، در یادداشت آغازین این گزارش نوشته است: «۴۰ درصد از مردم ایران توانایی مالی سفر رفتن ندارند و سفر بیش از هر زمان دیگری برای نزدیک به نیمی از مردم ایران غیرقابل‌دسترس است. از سوی دیگر، متوسط نرخ اشتغال اقامتگاه‌های ایران کمتر از ۵۰ درصد در سال است؛ این بدین‌ معناست که درحالی‌که نزدیک به نیمی از مردم ایران امکان سفر رفتن ندارند، اقامتگاه‌های ایران نیز نیمی از سال خالی از مهمان است.»

اندازه بازار اقامتگاه‌های غیرهتلی ایران ۲۴ هزار میلیارد است

جاباما سال ۱۳۹۴ به مجموعه «علی‌بابا» اضافه شد تا برای مسافران این کسب‌وکار هتل تأمین کند. سال ۱۳۹۸ پلتفرم جاباما خدمات رزرو هتل را کنار گذاشت و فعالیتش را با ارائه خدمات رزرو اقامتگاه‌های بوم‌گردی و ویلا توسعه داد. جاباما همان‌ سال به پلتفرمی مستقل از علی‌بابا تبدیل شد. 

این پلتفرم در گزارش خود، اندازه بازار اقامتگاه‌های غیرهتلی ایران را ۲۴ هزار میلیارد تومان برآورده کرده است که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ رشد ۱.۳۳ برابری را نشان می‌دهد. بااین‌حال تعداد کل رزرو این بازار در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل که حدود ۷ میلیون رزرو بوده، تغییری نکرده است. مشتریان این اقامتگاه‌ها به‌طور متوسط، برای هر رزرو ۳ میلیون و ۲۳۳ هزار تومان هزینه کرده‌اند. این مبلغ برای کاربران جاباما ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است.

گزارش سال ۱۴۰۲ جاباما: نیمی از مردم ایران استطاعت سفر ندارند، اقامتگاه‌ها هم نصف سال خالی است

جاباما می‌گوید سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۱۰ هزار اقامتگاه و ۵۵ هزار میزبان در ایران فعال بوده‌اند. در قسمت دیگری از گزارش، جاباما تعداد اقامتگاه‌های این پلتفرم را حدود ۳۰ هزار اقامتگاه (حدود ۲۷ درصد از کل بازار) و تعداد کل میزبانان حدود ۱۸ هزار میزبان (حدود ۳۳ درصد از کل بازار) اعلام کرده است. 

طبق گزارش این پلتفرم، جاباما با رشد ۳ برابری تعداد کل رزروها و رشد ۳.۵ برابری مبلغ فروش، توانسته با افزایش ۲.۱ برابری، در ۷۶۹ شهر کشور فعالیت کند. جاباما خودش را «رهبر بازار رزرو آنلاین اقامتگاه در ایران» می‌داند و می‌گوید کاربرانش در مقایسه با سال ۱۴۰۱ سه‌برابر شده‌اند و حالا این پلتفرم بیش از 7 میلیون کاربر دارد. البته بیش از ۵۰ درصد این کاربران ساکن پایتخت هستند.

۸۰ درصد سفرهای درمانی سهم ساکنان سیستان و بلوچستان است

گزارش سال ۱۴۰۲ جاباما: نیمی از مردم ایران استطاعت سفر ندارند، اقامتگاه‌ها هم نصف سال خالی است

بخشی از این گزارش، داده‌های جالب‌توجهی درباره سفرهای درمانی در ایران ارائه می‌کند. جاباما می‌گوید ۸۰ درصد مهمانانی که با هدف درمان به شهرهای بزرگ مجاور، کلان‌شهرها یا پایتخت سفر می‌کنند، ساکنان سیستان و بلوچستان هستند. ۸ درصد این مهمانان ساکن کردستان، ۳ درصد ساکن خوزستان و ۲ درصد ساکن کرمان و ۷ درصد دیگر از استان‌های دیگر کشور هستند.

مقصد ۵۷.۵ درصد این افراد تهران است. ۳۹.۵ درصد به یزد، ۲ درصد به فارس و ۱ درصد به خراسان رضوی می‌روند.

هاستل‌ها همچنان مهجورند

گزارش سال ۱۴۰۲ جاباما: نیمی از مردم ایران استطاعت سفر ندارند، اقامتگاه‌ها هم نصف سال خالی است

در میان انواع اقامتگاه‌هایی که جاباما به مشتریانش ارائه می‌دهد، ویلا (۳۹ درصد)، آپارتمان (۲۰ درصد) و اقامتگاه‌های بوم‌گردی (۱۷ درصد) بیشترین رزرو آنلاین را داشته‌اند. به نظر می‌رسد کماکان هاستل‌ها نتوانسته‌اند جای خود را در انتخاب‌های ایرانیان باز کنند و فقط یک درصد رزروها به این نوع اقامتگاه اختصاص داشته است. 

کاربران جاباما علاوه‌بر رزرو اقامتگاه می‌توانند در هر شهر «تجربه»هایی را هم رزرو کنند؛ تجربه‌هایی از گشت‌وگذار در شهر تا آشپزی و زندگی محلی. جاباما ۶۴۶ تجربه ارائه می‌کند که ۱۷۲ میزبان در ۴۷ شهر در اختیار مسافران قرار می‌دهند. ۴۲ درصد این تجربه‌ها در استان هرمزگان رزرو شده است و مازندران و گیلان به‌ترتیب در رده‌های بعدی ثبت رزرو تجربه قرار گرفته‌اند. 

در شمال ایران «گشت دریایی با کشتی تفریحی مایا» تجربه‌ای بوده که بیشترین تعداد رزرو را داشته است. در جنوب ایران «گشت یک‌روزه دور جزیره قشم» و در مرکز، «تجربه سافاری در کویر کاراکال یزد» صدرنشین تجربه‌های رزروشده بوده‌اند. تجربه‌ها در جاباما به‌طور میانگین ۲۵ میلیون تومان در سال برای میزبانان درآمد ایجاد کرده‌اند.

رکوردهای ثبت‌شده در جاباما

رکوردهای بیشترین تعداد میزبان و بیشترین تعداد اقامتگاه در دست رامسر است اما بیشترین مهمانان به تهران می‌آیند. 

یکی از کاربران جاباما ۴۳ رزرو در ۳۰ اقامتگاه مختلف داشته است و کاربر دیگری هم در یک رزرو، ۴۸ روز در یک اقامتگاه ساکن بوده است. رکورد طولانی‌ترین مدت اقامت در کل رزروها هم در دست کاربری‌ است که ۹۴ شب در ۱۸ اقامتگاه حضور داشته است.

۱۴ شهریور ۱۴۰۲ رکورد تعداد رزرو اقامتگاه در یک روز شکسته شده است و ۱۹ بهمن نیز رکورد بیشترین تعداد اقامت مهمان در یک روز ثبت شده است. 

در میان اقامتگاه‌ها نیز بیشترین تعداد رزرو یک اقامتگاه ۹۹۳ رزرو بوده است. بیشترین مبلغ کل رزرو برای یک اقامتگاه، ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است. 

علی روحانی؛ برنامه نویس وب
علی روحانی؛ برنامه نویس وب هر چه درباره برنامه نویسی و ماشین و گیمینگ بخونم و برام جالب باشه، اینجام می نویسمش

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋