علی روحانی؛ برنامه نویس وب

علی روحانی؛ برنامه نویس وب

هر چه درباره برنامه نویسی و ماشین و گیمینگ بخونم و برام جالب باشه، اینجام می نویسمش
توسط ۱ نفر دنبال می شود

انتشار گزارش انتخاب رشته چشم انداز شغلی؛ 60 درصد فارغ التحصیلان از انتخاب رشته خود پشیمان هستند

انتشار گزارش انتخاب رشته جاب‌ویژن؛ ۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان از انتخاب رشته‌شان پشیمان‌اند

در جدیدترین رتبه‌بندی جاب‌ویژن، رشته‌های مهندسی صنایع، کامپیوتر/ فناوری اطلاعات و مدیریت به عنوان پُرطرفدارترین رشته‌ها از نگاه فارغ‌التحصیلان معرفی شده‌اند.

گزارش اخیر انتخاب رشته «جاب‌ویژن» نشان می‌دهد ۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان از انتخاب رشته خود پشیمان هستند.

این گزارش با بررسی وضعیت شغلی ۵۰۰ هزار فارغ‌التحصیل و نظرسنجی از ۲۰ هزار نفر از آن‌ها، به این نتیجه رسیده که مشکلات بازار کار عامل اصلی نارضایتی فارغ‌التحصیلان است؛ به‌عبارت دیگر، فارغ‌التحصیلانی که در بازار کار موفق‌ترند، رضایت تحصیلی بیشتری دارند.

مهندسی صنایع، کامپیوتر و مدیریت؛ پرطرفدارترین رشته‌ها از نگاه فارغ‌التحصیلان

رتبه‌بندی رشته‌های گروه ریاضی

در جدیدترین رتبه‌بندی جاب‌ویژن، رشته‌های مهندسی صنایع، کامپیوتر/ فناوری اطلاعات و مدیریت پُرطرفدارترین رشته‌ها از نگاه فارغ‌التحصیلان معرفی شده‌اند. این رتبه‌بندی براساس معیارهای مختلفی ازجمله میزان رضایت شغلی فارغ‌التحصیلان و درآمد آن‌ها انجام شده است.

طبق این گزارش، اگرچه فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی مکانیک، کامپیوتر/ فناوری اطلاعات و مهندسی هوافضا بیشترین درآمد را دارند، بیشترین میزان رضایت شغلی به فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی صنایع، کامپیوتر و مدیریت تعلق دارد.

رتبه‌بندی رشته‌های گروه انسانی

تحلیل‌های جاب‌ویژن نشان می‌دهد معمولاً فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی که درآمد بالاتری دارند، رضایت شغلی بیشتری نیز تجربه می‌کنند. این موضوع اهمیت زیاد درآمد در رضایت از انتخاب رشته تحصیلی را تأیید می‌کند.

گسست رتبه دانشگاه تهران و رضایت شغلی فارغ‌التحصیلان

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها

فارغ‌التحصیلان دانشگاه امیرکبیر بیشتر از همه از محیط دانشگاهی و بازار کار رضایت داشته‌اند. دانشگاه شریف در رتبه دوم این شاخص قرار گرفته و دانشگاه تهران در رتبه سوم.

اما از نظر میزان حقوق دریافتی، فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف در صدر قرار دارند. دانشگاه امیرکبیر در جایگاه دوم و دانشگاه علم و صنعت رتبه سوم این شاخص را از آن خود کرده است.

رابطه حقوق و رضایت کلی از دانشگاه

جالب است که دانشگاه تهران باوجود در اختیار داشتن رتبه دوم قبولی در رشته ریاضی و رتبه اول قبولی در رشته انسانی، در شاخص رضایت شغلی در رتبه سوم و در شاخص درآمد در رتبه چهارم قرار گرفته است. این بدان معناست که دانشجویان این دانشگاه باوجود تلاش فراوان برای ورود به یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کشور، از نظر رضایت شغلی و درآمد نسبت به برخی دیگر از دانشگاه‌ها وضعیت پایین‌تری دارند.

بازار کار؛ عامل اصلی نارضایتی

طبق گزارش انتخاب رشته جاب‌ویژن، حدود ۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها از انتخاب رشته تحصیلی خود ناراضی هستند.

نارضایتی فارغ‌التحصیلان

جالب این‌جاست که عامل اصلی این نارضایتی نه تطابق‌نداشتن رشته با علاقه و روحیات فردی، بلکه مشکلات بازار کار است. بسیاری از فارغ‌التحصیلان به‌دلیل نبود فرصت‌های شغلی مناسب با درآمد کافی و دشواری ورود به بازار کار از طریق دانشگاه‌ها از انتخابشان پشیمان شده‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد نارضایتی از تحصیلات دانشگاهی میان افرادی که مشغول به کار نامربوط با تحصیلات خود هستند، ۲.۵ برابر افراد شاغل در رشته مرتبط است. همچنین میزان رضایت از انتخاب رشته با فرصت‌های شغلی موجود در آن رشته ارتباط مستقیم دارد. بسیاری از فارغ‌التحصیلان اگر دوباره فرصت انتخاب رشته داشتند، به سراغ رشته‌هایی با بازار کار پررونق‌تر می‌رفتند.

رضایت افراد از انتخاب رشته و دانشگاه

علاوه‌براین، گزارش انتخاب رشته جاب‌ویژن نشان می‌دهد افزایش درآمد ماهانه به‌طور قابل‌توجهی بر رضایت از رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل تأثیرگذار است. یافته‌های گزارش حاکی از آن است که برای بسیاری از فارغ‌التحصیلان، وضعیت مالی و آینده شغلی مهم‌ترین عامل در انتخاب رشته و دانشگاه است.

علی روحانی؛ برنامه نویس وب
علی روحانی؛ برنامه نویس وب هر چه درباره برنامه نویسی و ماشین و گیمینگ بخونم و برام جالب باشه، اینجام می نویسمش

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋