مدیرعامل «هلدینگ پگاه داده کاوان شریف» معتقد است دیجیاتو در این یک دهه توانسته خود را به مرجعی معتبر در این حوزه تبدیل کند.
«سبحان فروغی»، مدیرعامل «هلدینگ پگاه دادهکاوان شریف»، در یادداشتی به مناسبت دهسالگی دیجیاتو به مشکل تداوم و ماندگاری رسانههای تخصصی اشاره کرده و آرزو کرده رسانههای مستقل، آزاد و بزرگ بیشتری در ایران داشته باشیم.
در ایران، رسانههای مستقل عمر کوتاهی دارند. اگر از زیر تیغ فیلتر رد شوند، مشکلات مالی آنها را به تعطیلی و تعدیل میکشاند. این مشکلات در رسانههای تخصصی بیشتر است. اصولاً در ایران رسانههای تخصصی حوزهای یا دوام نمیآورند یا هرگز نمیتوانند بین گروه زیادی از مخاطبان محبوب و شناخته بشوند یا اینکه بعد از مدتی مخاطب حرفهای خودشان را از دست میدهد و تأثیرشان کمرنگ میشود.
در شرایط ایدهآل، راز ماندگاری و قدرت رسانه در چند چیز نهفته است؛ تعهد و احترام به مخاطب، شفافیت در اطلاعات، تولید محتوای باکیفیت و توجه به نیاز مخاطب. من گمان میکنم تیم دیجیاتو در یک دهه گذشته توانسته با کنار هم قراردادن تکههای پازل و توجه به آنها، تصویر درخشانی از خودش خلق کند و به رسانهای متعهد و خلاق در اکوسیستم استارتاپ و فناوری ایران تبدیل شود.
یک دهه از فعالیت دیجیاتو در ایران میگذرد و این رسانه در این یک دهه توانسته خودش را به مرجعی معتبر در این حوزه تبدیل کند. رسانهای که مرجع اصلی اطلاعرسانی در حوزه فناوری شده و توانسته بارها اثرگذاری خود را ثابت کند. هم دستاوردهای این رسانه مشخص است هم مسیری که تا اینجا طی کرده، معلوم است. هدف این نوشتار مرور یک دهه فعالیت دیجیاتو نیست؛ چون من معتقدم مسیری که این رسانه تاکنون آمده، یک سوی ماجرا و مسیری که بعد از این طی خواهد کرد، سوی دیگر و البته سویه مهمتر ماجراست.
مروری بر رسانههای داخلی ایران بهخوبی نشان میدهد نقطه اوج بسیاری از آنها نقطه افول آنها هم بوده است. رسانههایی که روزی در حوزهای مرجع بودهاند و اکنون فقط نامی از آنها مانده و ویترینی که نه مخاطب آن را میپسندد نه اهالی آن حوزه. دلیل این مسئله این است که در ایران، رسانههای بزرگ و مرجع برای صاحبان قدرت و ثروت جذابیت بسیاری دارند. کدام سازمان و نهاد بزرگی است که در لیست طولانی داراییهایش، یک رسانه بزرگ و اثرگذار نخواهد؟ رسانهای که در مواقع لازم منافع آنها را تأمین کند، سیاستهای آنها را تبلیغ کند و تریبون رسمی آن نهاد، فرد و سازمان باشد؟
سراسر تاریخ مطبوعات ایران پر است از داستان رسانههایی که به دلایلی به تصرف صاحبان قدرت درآمدهاند؛ زمانی که رسانهای بزرگ و بالغ میشود، این نگرانی هم وجود دارد که اجازه میدهند همچنان مستقل فعالیت کند یا نه؟
برای همین است که در سالروز تولد دیجیاتو، ابراز امیدواری میکنم که مسیر پیش روی این رسانه هموارتر از مسیر طی شده باشد. حوزه فناوری اطلاعات ایران و شرکتهای استارتاپی وابسته به آن درحالرشد و توسعه است و این اکوسیستم در این شرایط به رسانهای بزرگتر، قویتر و مستقلتر نیاز دارد. رسانهای که آزادانه بنویسد، نقد کند و از این اکوسیستم در برابر سیاستگذاریهای دولتی دفاع کند. اکوسیستم درحالرشد ما اکنون نیاز به رسانههای بزرگتری دارد. رسانههایی که مطالبهگری کنند، شفاف باشند، بپرسند و جواب بدهند.
برای دیجیاتو و دیگر رسانههای مستقل ایران پرسشگری، شفافیت و مطالبهگری بیشتری آرزو میکنم؛ تولدتان مبارک.
پاسخ ها