علی روحانی؛ برنامه نویس وب

علی روحانی؛ برنامه نویس وب

هر چه درباره برنامه نویسی و ماشین و گیمینگ بخونم و برام جالب باشه، اینجام می نویسمش

محققان در حال کار بر روی یک راه حل انقلابی هستند: دستکاری سلول های سرطانی برای حمله به تومورها

محققان روی راهکاری انقلابی کار می‌کنند: دستکاری سلول‌های سرطانی برای حمله به تومورها

دانشمندان با استفاده از نوعی ویرایش ژنتیکی سلول‌های سرطانی را به سلاحی علیه خود تومورها تبدیل کرده‌اند.

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که دانشمندان با استفاده از نوعی ویرایش ژنتیکی می‌توانند سلول‌های سرطانی را به‌گونه‌ای تغییر دهند که به سلول‌های همسایه حمله کرده و در برابر درمان حساس‌تر شوند. در واقع در این نوع ویرایش ژنتیکی، سلول‌های سرطانی به سلاحی علیه خود تومورها تبدیل می‌شوند.

محققان درحال‌حاضر درحال آزمایش این رویکرد با انواع سرطان‌ها و درمان‌های سرطانی هستند. این تحقیق نشان می‌دهد که استفاده از ویرایش ژنتیکی می‌تواند روشی نوآورانه و مؤثر برای مقابله با مقاومت دارویی در درمان سرطان باشد و امیدهای جدیدی را برای درمان‌های آینده ایجاد کند.

دانشمندان در یک مطالعه جدید، روش‌هایی برای مقابله با مقاومت دارویی سرطان ارائه کرده‌اند. این روش شامل تغییر ژنتیکی سلول‌های سرطانی است تا آن‌ها را به‌سوی نابودی خود و سلول‌های همسایه هدایت کنند. این تحقیق درمجله Nature Biotechnology منتشر شده است.

محققان روی راهکاری انقلابی کار می‌کنند: دستکاری سلول‌های سرطانی برای حمله به تومورها

روش جدید: سوئیچی دوگانه برای نابودی سرطان

در این مطالعه، دانشمندان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا دو «سوئیچ» ژنتیکی جدید را به سلول‌های سرطانی وارد کردند. اولین سوئیچ به سلول‌های تغییر یافته اجازه می‌دهد تا سریع‌تر از سایر سلول‌های سرطانی رشد کنند. دومین سوئیچ به این سلول‌ها اجازه می‌دهد تا دارویی سمی را روی تومورهای باقی‌مانده آزاد کنند. این روش به‌ویژه روی سرطان ریه و سلول غیر کوچک (NSCLC) متمرکز شده است که رایج‌ترین نوع سرطان ریه است و معمولاً پس از یک سال به داروی ارلوتینیب مقاوم می‌شود.

محققان این دو ژن را به سلول‌های سرطانی در ظروف آزمایشگاهی وارد کردند. یکی از این ژن‌ها پروتئینی به نام گیرنده فاکتور رشد اپیدرمال (EGFR) را با کمک داروی ارلوتینیب کنترل می‌کند.

در آزمایش‌ها، سلول‌های تغییر یافته به راحتی از سلول‌های غیر تغییر یافته که به طور ذاتی به دارو مقاوم بودند، پیشی گرفتند. وقتی سلول‌های تغییر یافته غالب شدند، دانشمندان ارلوتینیب را متوقف کردند و در نتیجه تکثیر سلول‌ها را خاموش کردند. سپس، ژن دوم را فعال کردند.

در آزمایش‌های انجام شده روی موش‌های آزمایشگاهی، حدود 20 روز پس از درمان، سلول‌های سرطانی تغییر یافته توانستند سلول‌های غیر تغییر یافته اطراف را تحت الشعاع قرار دهند. در روز 80، حجم تومور به صفر رسید.

«آرون گلدمن»، داروشناس سرطان می‌گوید: «این قطعاً نوآورانه است. من چیزی شبیه به این ندیده‌ام. بیشتر درمان‌های سرطانی که شامل ویرایش ژن می‌شوند، بر مهندسی سلول‌های ایمنی به جای سلول‌های سرطانی تمرکز دارند.»

علی روحانی؛ برنامه نویس وب
علی روحانی؛ برنامه نویس وب هر چه درباره برنامه نویسی و ماشین و گیمینگ بخونم و برام جالب باشه، اینجام می نویسمش

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋