نخست وزیر کانادا با اشاره به افزایش تعرفه واردات خودروهای چینی، اعلام کرد اقداماتی برای حفاظت صنعت خودروسازی داخلی این کشور انجام خواهد شد.
طی هفتههای گذشته، شاهد افزایش تعرفه واردات خودروهای چینی توسط آمریکا، اروپا و ترکیه بودیم. اکنون کانادا نیز به این جمع پیوسته است. «جاستین ترودو»، نخستوزیر کانادا، با اشاره به افزایش تعرفه واردات، اعلام کرد اقداماتی برای حفاظت صنعت خودروسازی داخلی این کشور انجام خواهد شد.
دولت ایالات متحده مدتی پیش تعرفه واردات خودروهای برقی چینی را 4 برابر کرد. اتحادیه اروپا نیز این تعرفه را تا 38.1 درصد افزایش داد. سال گذشته، صادرات خودروهای چینی به کانادا 2.2 میلیارد دلار بود. به همین دلیل دولت کانادا با پیروی از ایالات متحده و اتحادیه اروپا تعرفه واردات خودروهای چینی را افزایش خواهد داد تا از خودروسازهای داخلی حمایت کند.
محرک افزایش تعرفه واردات خودروهای برقی در دولت کانادا «داگ فورد»، نخستوزیر ایالت انتاریو، است. انتاریو پرجمعیتترین ایالت کانادا و قلب اقتصاد این کشور است. داگ فورد مدتی پیش در اظهارنظری رسمی گفت: «اگر سریع عمل نکنیم، مشاغل انتاریو و کانادا را به خطر میاندازیم.»
جاستین ترودو اذعان کرده است اقدامات سایر کشورها در تعیین محدودیتهای تجاری علیه چین را زیر نظر دارد. در جریان نشست اخیر رهبران گروه هفت در ایتالیا، بحثهایی پیرامون خودروهای برقی چینی و تأثیر آن بر صنایع خودروسازی کشورهای غربی انجام شد. البته دولت کانادا میخواهد محتاط عمل کند تا با اقدامات تلافیجویانه چینیها مواجه نشود.
سال 2023 میلادی، 2.2 میلیارد دلار کانادا (1.6 میلیارد دلار آمریکا) خودروهای چینی در کانادا به فروش رسیدند. بخش قابلتوجهی از این خودروها اتومبیلهای الکتریکی بودند. این آمار رشد فزایندهای را نسبت به 2022 نشان میدهد. 2022، فروش خودروهای چینی در کانادا 100 میلیون دلار کانادا (73 میلیون دلار آمریکا) بود.
به گفته «کریستیا فریلند»، وزیر دارایی کانادا، این کشور «فعالانه گامهای بعدی برای مقابله با مازاد عرضه چین را بررسی میکند.» فریلند افزود: «چین سیاست هدفمند دولت مبنیبر افزایش ظرفیت را دنبال میکند [و] حفاظت از مشاغل، تولید داخلی و روابط تجاری آزاد کانادا ضروری است.» همزمان صنایع خودروسازی فعال در کانادا دولت را تحت فشار گذاشتهاند تا از تعرفههای ایالات متحده برای خودروهای چینی پیروی کند.
پاسخ ها